Stora Enso som investering

Som småskogsägare undersökte jag för skojs skull vad hektarpriset för Stora Ensos svenska skogar skulle vara om man köpte dem via börsen. Jag delade alltså grovt 1,2 miljoner hektar med antalet aktier på 788 miljoner, vilket innebär att 650 aktier motsvarar en hektar skog. Priset till nuvarande kurs skulle bli cirka 6 730 €. Som jämförelse gjorde jag samma beräkning för SCA, som har hela 2,6 miljoner hektar skog. 702 SCA-aktier motsvarar en hektar skog, vilket till nuvarande kurs skulle vara 32 508 kr eller 3 023 €.

Även om man genom att köpa SCA-aktier skulle få en skogshektar billigare, måste man beakta skogarnas läge. Storas skogar ligger i Sveriges skogsekonomiskt mest gynnsamma område norr om Karlstad och söder om Sundsvall; den största koncentrationen finns i Värmland.
SCA:s skogar ligger å andra sidan relativt långt norrut: den största koncentrationen finns i Jämtland, men de nordligaste skiftena i Lappland ligger i höjd med Kolari i Finland. https://tradevenue.se/@aktiepappa/var-ager-de-svenska-skogsbolagen-sin-skog-1613

Jämfört med finska skogspriser är båda dessa relativt förmånliga, med tanke på att man även får den industriella verksamheten och vindkraftverken på köpet.

Det är bara beskattningsbiten som gör mig fundersam, då jag inte alls känner till den svenska skogsbeskattningen. Vid försäljning av virke betalas förmodligen någon form av skatt i Sverige. Om vi sedan tänker oss att vinsten skulle delas ut som utdelning till ägarna av ett nytt skogsbolag, skulle man även behöva betala kapitalinkomstskatt på utdelningen. Det vill säga i värsta fall en dubbelbeskattning av kapitalinkomst, om allt skulle betalas ut som utdelning.

3 gillningar