Spinnova - Finsk mirakelfiber

Som en fortsättning på noteringarna av diverse konsultbolag får vi nu ett case som åtminstone intresserar mig mer, Spinnova.

Pressmeddelande:

KL:s nyhet:

Textilindustribolaget Spinnova planerar en notering på Helsingforsbörsens marknadsplats First North.
Bruttointäkterna från aktieemissionen förväntas uppgå till cirka 100 miljoner euro.

Av medlen kommer 60 miljoner euro att användas för att expandera produktionen av träbaserad fiber. Cirka 40 miljoner euro kommer att användas till övrig affärsutveckling, såsom expansion av produktionskapaciteten för läderbaserade fibrer, forskning och utveckling, rekrytering av ny personal, patent och kommersialisering av verksamheten.

Det planerade börsnoteringserbjudandet kommer endast att bestå av nya aktier emitterade av Bolaget.

Vissa fonder som förvaltas av Aktia Bank Abp:s dotterbolag, vissa tillgångar som förvaltas av WIP Asset Management Ab, vissa fonder som förvaltas av DnB Fund Management, Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen, vissa fonder som förvaltas av Pareto Asset Management och vissa fonder som förvaltas av Sp-Fondbolag Ab (tillsammans ”Ankarinvesterare”) har, på vissa sedvanliga villkor, åtagit sig att teckna aktier i Bolaget för totalt 55 miljoner euro i det planerade börsnoteringserbjudandet, förutsatt att värderingen av Bolagets hela aktiekapital före emissionen uppgår till högst 275 miljoner euro.

Emissionen har i alla fall storlek, med tanke på siffrorna nedan (tagna från Asiakastieto):
image

41 gillningar

Detta är intressant. Det är delvis en sorts saknad länk inom avfallshanteringen. För närvarande finns det ingen process som är skalbar till industriell skala för att kemiskt separera cellulosa, vilket bomullsfiber i grunden är, från textilavfall. Med Spinnovas metoder är det möjligt att skapa en delvis jämförbar sluten krets för textilfibrer som för papper, där nya produkter delvis tillverkas av återvunna fibrer. Det är förmodligen allmänbildning hur mycket miljöproblem som är förknippade med textilproduktion i alla steg av kedjan, från odling av bomull till bristen på ordentlig återvinning. Jag kommer att följa detta med intresse.

50 gillningar

Detta är redan ett så intressant företag och en så intressant produkt att jag vill delta i emissionen bara för att stödja verksamheten.

I det här skedet är det egentligen helt onödigt att titta på tidigare siffror, eftersom den hittillsvarande omsättningen förmodligen har kommit huvudsakligen från intäkter från pilotverksamheten.

Några citat från pressmeddelandet:

Efter att ha slutfört den huvudsakliga forsknings- och utvecklingsfasen, inleder Bolaget sin globala kommersialiseringsfas.

Bolagets teknologiplattform har visat sig vara funktionell i Bolagets pilotproduktionsanläggning i industriell skala i Jyväskylä, som har varit i drift i över två år.

Timo Soininen, styrelseordförande för Spinnova: underskottet av cellulosabaserade fibrer beräknas uppgå till cirka 45–60 miljarder euro fram till 2030

Kort sagt:

• Siktar på en del av en marknad som uppskattas till 45-60 miljarder euro fram till 2030
  • Tillverkningstekniken har pilottestats och visat sig fungera i industriell skala
  • Aktieemissionen syftar till att samla in pengar för kommersialisering
  • Produkten är utmärkt ESG-/ansvars-/miljömedvetenhets-/hållbarhetsmaterial
  • En rad övertygande samarbetspartners
    – Valmet - tillverkningsteknik
    – Adidas, H&M - kunder
    – Suzano S.A., KT Trading AG (dotterbolag till ECCO) - distributions-/tillverkningspartners

Så, affärsmotorn har byggts och testats. Nu startas den på allvar och sedan börjar man gasa.

45 gillningar

Fokus ligger alltså på produktionstekniken som “betalas” för här. Mycket intressant, men det väckte genast frågor.

Vad är Spinnovas vallgrav (moat)? Företaget har patent, men ligger företagets värde och konkurrensfördel i dem? Vad hindrar andra från att göra samma sak? Vad är andelen av den trendiga branschen i förhållande till den teknologiska vallgraven i marknadsvärderingen?

9 gillningar

Du har rätt, jag fick inte riktigt klart för mig att skriva ner tanken. Min poäng var att det är ganska omöjligt att bedöma detta erbjudande direkt baserat på siffror, och man måste förlita sig mycket på den uppskattade potentialen eftersom det på sätt och vis är en early-phase start-up.

Jag hoppas att investerar-/erbjudandematerialet konkret redogör för produktionsplaner etc.

7 gillningar

Fan, det är nästan för många intressanta noteringar samtidigt just nu. Jag hade inte trott att Spinnova skulle vara näst på tur.
Det var en artikel om detta för en tid sedan i Keskisuomalainen och det verkade då verkligen intressant. Här skulle det nu finnas en genuin riskinvestering för den som vill ha en sådan. Potentialen för en produkt som kan ersätta bomull på ett miljövänligt sätt är kolossal.
De bygger en testanläggning i JKL där processen testas i industriell skala. Om det lyckas och fungerar, wow. Testanläggningen byggs tillsammans med Suzano och den nödvändiga massan fraktas i detta skede, som jag förstår det, från Brasilien. Jag antar att det på något sätt är relaterat till egenskaperna hos den nödvändiga massan. Det borde inte finnas något hinder för att den nödvändiga massan någon gång skulle vara inhemsk.

18 gillningar

Det är en intressant nyhet. Jag har då och då följt utvecklingen ända sedan jag läste om det för några år sedan. Jag har inte kontrollerat följande minnesbilder, så jag rekommenderar att du dubbelkollar.

I bakgrunden finns en metod som utvecklats på VTT och som uppenbarligen är starkt patenterad, där man kan spinna garn direkt från cellulosa. Processen sker tydligen helt utan kemikalier och mellansteg när en viss typ av cellulosa finns tillgänglig. Cellulosan kan däremot vara både lång- och kortfibrig. Det verkar alltså mycket okomplicerat.

Potentialen är stor, en halv procent av fibermarknaden är redan värd flera miljarder. Det ska bli intressant att se hur erbjudandet blir och hur situationen ser ut totalt sett nu. Även om potentialen finns, är det själva erbjudandet som avgör om man vill delta eller inte.

I Finland finns det även andra företag som försöker tillverka träbaserade textilfibrer, t.ex. Ioncell, vars process bygger på joniska vätskor. Finlands fördel är en mycket lång kompetens inom trärelaterad forskning och ett forskningsekosystem som är betydande även i global skala. Marknaden har lätt plats för flera aktörer.

18 gillningar

Här är en mycket intressant jämförelse av konkurrerande metoder: Ekologisia tekstiilikuituja Suomesta – missä mennään tällä hetkellä? - Suomen Tekstiili & Muoti

Det handlar alltså om en kombination av kemisk träförädling och cirkulär ekonomi, där helheten är helt ny. Målet är att lämna den miljöskadliga bomullsodlingen och den mycket farliga viskosspinning baserad på upplösningsmassa, som bygger på farliga kemikalier, långt bakom sig. Dessa är över 100 år gamla metoder, så det är hög tid att förnya sig.

Marknaden är så enorm att det finns tillräckligt för många aktörer. Det är svårt att förutsäga vilka produktionsmetoder som kommer att visa sig vara mest konkurrenskraftiga. I Spinnova ingjuter det särskilt förtroende att aktörer från varje del av värdekedjan redan är involverade i helheten, det vill säga från massaindustrin, fibertillverkaren Lenzing och aktörer inom klädindustrin.

26 gillningar

{“content”:“Jag upptäckte Spinnova via podcasten 92. Lotta Kopra, Spinnovan kaupallinen johtaja: Nauti kasvumatkasta tekijältä Leadcast börjar 12:10. Samarbetspartner, som Marimekko, Touchpoint och Fortum, nämndes som en viktig del av tillväxtstrategin. Spinnovas rötter ligger i forskning som började för 11 år sedan, så det har varit en ganska lång väg till kommersialisering. Jag vet inte hur bra ”vallgravar” samarbetspartners och lång forskning (kompetens inom företaget) skapar, men åtminstone skyddar patenten till viss del.\n\nEtt onekligen intressant företag. Jag ser att det finns potential för stor tillväxt och de har lagt en bra grund innan noteringen. Ändå är riskerna därefter i detta tidiga skede.”,“target_locale”:“sv”}

9 gillningar

MetsäGroup integrerar sin textilfiberfabrik med sin massafabrik tillsammans med en samarbetspartner. Kan detta vara ett vinnande koncept i längden? Ett annat vinnande koncept skulle kunna vara att vara nära textilmarknaden.

13 gillningar

I dessa emissioner får man oftast bara teckna en liten del av de aktier man vill ha… Jag måste följa dessa massatillverkare. De kommer att få extra intäkter om och när fiber kan säljas till textilindustrin i framtiden.

2 gillningar

Jag har följt Spinnova i flera år nu. Utvecklingen av fibern verkar vara i ett ganska bra skede, och skalningen av produktionen har enligt min mening också testats. Företagets teknik verkar till och med misstänkt bra: bearbetning av massa till textilfiber utan kemikalier och med mycket lite vatten. Såvitt jag minns använder alla konkurrenter (Metsä, Renewcell, Ioncell) metoder där massan först löses kemiskt och sedan extruderas tillbaka till fiberform.

Såvitt jag förstår är en av företagets grundare fortfarande VD för företaget. Jag skulle dock önska att en person med mer erfarenhet av produktionsskalning och stark tillväxt skulle rekryteras i hans ställe. Emissionen verkar riktigt intressant, och jag skulle vilja delta i den.

12 gillningar

Hittade denna 55 minuter långa video. Rekommenderas att titta på den för att få en bra uppfattning om företagets verksamhet:

Videobeskrivning:

13 gillningar

Det enda man fick ut av ankarinvesterarna var väl pengar? Det har utvecklats länge, men produktion, försäljning etc. måste verkligen ta fart. För det behövs bland annat rätt personer på rätt positioner. Annars kan det dröja ett tag innan omsättningen verkligen växer ordentligt. Två rullar garn måste fortfarande säljas… Annars är detta åtminstone intressant till en början.

5 gillningar

Hmm, har jag missuppfattat det här lite eller hur är det?

Renewcell har en egen tråd här som har fallit lite i glömska https://keskustelut.inderes.fi/t/renewcell-ab-making-fashion-sustainable/10704/22

Men de använder mig veterligen inte träfiber utan textilt avfall för att tillverka återvunnen fiber.

Där beskriver du mig veterligen just Renewcells process, och hävdar att det inte finns någon sådan? Och med Spinnovas metod är just träfiber den huvudsakliga råvaran, inte textilfiber :grinning_face_with_smiling_eyes:

Låt oss även lägga till @jaska1:s bild från en annan tråd om konkurrerande teknologier

När man börjar fundera på detta och ser att även om H&M har samarbetat med många, och äger 10 % av Renewcell, så kommer man oundvikligen att tänka på framtiden och fiberproducenternas prissättningskraft.

• Ja, klädkedjorna vill göra mer miljövänliga kläder.
  • Nej, de vill inte betala mer för fibern.

Nu görs samarbeteskollektioner med flera, men när det börjar klarna vilka som är de bästa fibrerna kommer ett hårt priskrig att börja. Klädkedjorna har makten att säga att om priset inte sänks så kommer vi att ta den andra fibern i framtiden.
Angående patentering, alla dessa fiberproducenter marknadsför naturligtvis sin egen patenterade teknik. Jag skulle inte längre se dem som stora vallgravar, även om de är unika, eftersom det hittills har visats att fiber kan tillverkas på så många olika sätt. Dessutom är patent inom både mekaniska och kemiska områden inte särskilt brett skyddande. Om ett annat företag utvecklar sin egen kemikalie X för att ersätta en patenterad kemikalie Y, kan processen i övrigt vara densamma som grannens. Dessutom kan lämpliga flödesförändringar eller utrustningsförändringar göras på processidan så att slutresultatet inte ändras även om processen delvis är annorlunda.

25 gillningar

Det är ett mycket intressant tillskott till Helsingforsbörsen (FN), med megatrender i bakgrunden och ett verkligt behov av produkten. Jag skulle gärna höra fler åsikter om vallgravar?

5 gillningar

Hur är det med Infinited Fiber Company? De har något liknande på gång också, men kanske mer för återvinning av till exempel bomullskläder? Jag tror att jag till och med äger det indirekt via Fortum, eftersom Fortum investerade i det för några år sedan. Fortum hade också ett samarbete med Spinnova, vilket jag inte ser som ett dåligt tecken.

I vilket fall som helst är Spinnova ett mycket intressant företag. Kläder är nära människan och deras hållbarhet och ekologiska fotavtryck är en mycket viktig faktor för många av oss. Jag ser fram emot att läsa prospektet när det kommer ut. Videon som nämndes ovan gav en viss uppfattning om verksamheten.

1 gillning

För närvarande använder de jungfrulig cellulosa i sin pilotanläggning, men om du läser företagets webbplats och länkade material kommer du att märka att de åtminstone annonserar att de också kan använda återvunnen textilfiber som råvara.

Skillnaden mellan Renewcell och Spinnova är såvitt jag förstår att Renewcell tillverkar cellulosa av textilavfall, som kan användas som vanlig cellulosa för vad som helst där cellulosa används. Spinnova är å andra sidan en ny textilfiber som tillverkas av cellulosa. För övrigt tillverkas även viskos (en 100 år gammal uppfinning och process) av cellulosa idag, men Spinnovas grej är att själva tillverkningsprocessen är så lite miljöbelastande som möjligt.

Det lönar sig att läsa den översikt över finsk textil och mode som @Kolothos_Apollonia länkade: Ekologiska textilfibrer från Finland – var står vi idag? (här är länken igen: Ekologisia tekstiilikuituja Suomesta – missä mennään tällä hetkellä? - Suomen Tekstiili & Muoti

Där har åtminstone de finska konkurrerande teknikerna, inklusive Infinited Fiber som du nämnde, behandlats väl. Naturligtvis finns det ingen information om vad som utvecklas utomlands, men såvitt jag förstår är finländarna ledande på detta område även i global skala.

Ett par citat från artikeln för de lata:

Cellulosabaserade textilfiberinnovationer kommer i framtiden att ersätta användningen av traditionella material som bomull, viskos eller polyester i textilprodukter.

Dessa nya textilfibrer har mycket gemensamt, men skiljer sig åt i sina tillverkningsmetoder. Målet med alla dessa fiberinnovationer är dock att utveckla miljövänligare tillverkningsmetoder med hjälp av ansvarsfulla råvaror.

SPINNOVA ®-fibern tillverkas genom att mekaniskt finfördela cellulosamassa till mikrofibrillerad cellulosa (MFC). Spinnova använder för närvarande FSC-certifierad träcellulosa som råvara, men cellulosainnehållande textilavfall eller jordbruksavfall, såsom vete- eller kornhalm, kan också användas som råvara.

I den slutna kretsloppsprocessen behövs inga skadliga kemikalier eller lösningsmedel alls, och inga avfallsströmmar bildas. Metoden är betydligt miljövänligare än produktionen av bomull eller viskos.

14 gillningar

Ja, jag läste det och därför skrev jag att huvudråvaran är träfiber och samarbetet med Suzano är spjutspetsen nu. Textilavfall kommer senare

3 gillningar

Du bör läsa Renewcells tråd, den innehåller mycket av samma information som gäller Spinnova. Jag noterade också att Renewcell för närvarande värderas till en P/S-multipel på 714.

Jag vill särskilt lyfta fram pristabellen därifrån. Var kommer Spinnovas produkt att placeras prismässigt bland dessa textilfibrer? Jag är lite skeptisk i den meningen att enbart ekologiskt hållbarhet är en dålig ensam försäljningsargument för en produkt i längden. På lång sikt bör Spinnovas cellulosatextilfiber kunna konkurrera även prismässigt med bomull, polyester och andra textilfibrer, eftersom konsumenterna alltid köper det billigaste plagget när etiska frågor glöms bort senast vid kassan. En prispremie kommer därför inte att hålla i längden. Verkställande direktören kommenterade detta i dagens Helsingin Sanomat (Suomalaiskeksijät kehittivät ratkaisun, joka voi mullistaa vaateteollisuuden – ”tuotteen pitäisi olla kilpailukykyinen puuvillan kanssa” | HS.fi)

I SLUTÄNDAN är de viktigaste konkurrensfaktorerna på marknaden fiberns pris och egenskaper. Nya fibrer konkurrerar exempelvis med den redan etablerade lyocellen i kategorin hållbart producerade fibrer.
Spinnovas Poranen uppskattar att produkten från den fabrik som byggs redan nu kan konkurrera prismässigt med lyocell. De största kostnaderna i Spinnovas produktion kommer från energin som krävs för att mala råmaterialet och torka fibern.
”Men när vi når riktigt stora volymer bör produkten vara konkurrenskraftig även med bomull. Målet är att öka produktionen till en miljon ton per år under detta årtionde”, säger han.

Företagets mål är verkligen ambitiösa. De siktar på 50 000 ton textilfiber till 2024 och en miljon ton fiber till 2031, så målet är åtminstone att växa extremt aggressivt, eftersom produktionen skulle behöva öka med 53 % årligen mellan 2024 och 2031 för att nå det målet. De verkar dock vara helt seriösa med detta mål: I Keskisuomalainen fanns en nyhet igår om att Spinnova och Suzano redan planerar en andra fabrik som ska tas i bruk 2024, vars produktion skulle vara 50 gånger större än den som nu byggs.
Om Spinnovas textilfibers pris verkligen är detsamma som bomullens idag år 2031, då skulle en miljon ton generera 1,5 miljarder USD i omsättning. Och om priset under de närmaste åren ligger på samma nivå som Lyocell, så skulle målet på 50 000 ton för år 2024 generera 120-300 miljoner USD i omsättning, beroende på hur stor premie man är villig att betala för produkten. Det bör noteras att detta fortfarande saknar hur dessa fabriker ska finansieras och om det finns köpare för produkten, och vilken marginal som i slutändan faktiskt erhålls. Avkastningen på kapital kan naturligtvis vara mycket dålig efter flera finansieringsrundor, produktionsuppstart och priskonkurrens.

Dessutom har jag ännu inte riktigt förstått om det finns några verkliga skillnader mellan tyger tillverkade av Spinnova/Infinna/Ioncell/Kuura/Bio2™Textile/Biocelsos-fibrer, eller om det bara är tillverkningsmetoden som skiljer sig. Någon ledande fiber- och textilexpert på forumet skulle kunna förklara detta. Om alla dessa fibrer kan marknadsföras till konsumenter som ekologiska och hållbara, och alla tyger tillverkade av dem uppfyller klädtillverkarnas tekniska kriterier, då kommer klädjättarna förmodligen att välja det billigaste alternativet. Alla dessa metoder som nu utvecklas enbart i Finland kommer förmodligen inte att etableras.

Vad som inte har kommit fram i denna diskussion ännu är att företagets teknikplattform även kan möjliggöra återvinning av ull- och lädertextilier och kanske alla andra naturfibrer genom en helt mekanisk process, om jag förstått rätt? Jag förstår att Renewcells och alla andra jämförbara företags återvinningsmetod innebär att bomullscellulosan i den återvunna t-shirten separeras kemiskt till dissolvingmassa, och från dissolvingmassa kan man sedan tillverka nya textilfibrer med önskad metod, men detta fungerar inte för ull och läder som är proteinbaserade. I Spinnovas teknik strimlas t-shirten eller läderjackan bara tillräckligt små granulat som sedan pressas tillbaka till en ny textilfiber (det kan finnas några andra mellansteg här). Skillnaden är att det Spinnova gör är mer fysik och bygger tydligen på reologi, medan de andra tillverkarnas tekniker är mer kemi. Detta är enligt min åsikt en betydande skillnad, eftersom Spinnovas teknik är mer brett kopplad till textilfibrer och polymerer i allmänhet och hoppar över hemicellulosans upplösningssteg, medan de andra metoderna enligt min förståelse på något sätt är bundna till cellulosabaserade produkter och återvinns alltid till dissolvingmassaformen. Introducing Respin: Spinnova and ECCO leather partner KT Trading create new circular textile made from leather waste | Spinnova // https://patents.justia.com/patent/20200362474
Här är företagets ursprungliga patent som beskriver funktionsprincipen, vilket också är värt att bekanta sig med: http://patent.prh.fi/pubserver/documentpdf.jsp?iDocId=71874&sDummyParam=.pdf

52 gillningar