Lindex Group (Stockmann Group)

Stockmann är ett anrikt börsbolag som alla finländare känner till och som tidigare varit älskat, men som under de senaste åren har haft stora svårigheter. För att fira vändningen öppnar vi nu en tråd även på Inderes forum.

image

Efter år av misstag och utmaningar drev coronakrisen slutligen det anrika bolaget till företagssanering.

Stockmann Abp lämnade den 6 april 2020 in en ansökan om företagssanering till Helsingfors tingsrätt.

Helsingfors tingsrätt har genom sitt beslut den 9 februari 2021 fastställt Stockmann Abp:s saneringsprogram och saneringsförfarandet har avslutats. Advokat Jyrki Tähtinen förordnades till övervakare av saneringsprogrammet. Saneringsprogrammet bygger på att Stockmanns varuhusverksamhet fortsätter, försäljning och återhyrning av varuhusfastigheterna i Helsingfors, Tallinn och Riga, samt att Lindex verksamhet fortsätter som en integrerad del av Stockmann-koncernen.

image

Pengarna från fastighetsförsäljningarna ska användas till att betala av skulder, och i bästa fall blir det även en betydande summa kvar i Stockmanns kassa. Den minsta försäljningssumman är cirka 450 MEUR, men ledningen talar om en möjlighet på upp till över 1 000 MEUR. Försäljningen har utlovats ske under 2021, och det finns tid att genomföra den fram till slutet av 2022.

Vid slutet av juni var bolagets finansiella ställning mycket stabil med likvida medel på över 150 MEUR. Den totala saneringsskulden uppgick till drygt 550 MEUR. Kom ihåg IFRS 16-förändringen som kom för ett tag sedan, vilket innebär att hyresavtal numera tas upp som skulder i balansräkningen! Denna skuld är alltså inte ett lån, utan en hyreskostnad!

image

image

Ekonomiskt har Stockmann Groups ställning förbättrats avsevärt som en följd av de senaste åtgärderna och saneringsförfarandet.

image

image

image

Under Q2’21 har de tuffa åtgärderna äntligen börjat bära frukt, och Stockmann Group gjorde en historisk vändning mitt i det svåra coronaläget och tog klivet från förlust till att återigen vara tydligt lönsamt! Här bör man givetvis notera att Q2 och Q4 vanligtvis är betydligt starkare för bolaget än Q1 och Q3, på grund av försäljningens starka säsongsvariationer.

image

Stockmann Retails omsättning stampar fortfarande på stället på grund av efterverkningarna från coronakrisen. Vändningen inom Retail är en avgörande del av bolagets turnaround-berättelse. Stockmanns ledning förväntar sig tydliga tecken på förbättring där när coronaläget lättar, vaccinationstäckningen ökar och turismen återvänder till Finland.

image

image

Lindex fortsätter däremot att ånga på starkt trots att butiker hölls stängda under det andra kvartalet. Slutet på den internationella coronakrisen förväntas öka Lindex försäljning avsevärt, förutsatt att inga nya betydande restriktioner införs.

image

image

image

Prognosen för 2021 är särskilt positiv, med förbehållet att corona inte orsakar betydande tilläggsproblem. I synnerhet deltavariantens aggressiva spridning är alltså en betydande risk för bolagets återstod av året och särskilt för den mycket viktiga julhandeln.

image

Inderes senaste video om Stockmann hittills, från januari 2019:

Ja viimeisin (joskin kovin vanhentunut) rapsa:

Bokslutskommunikéer, presentationer, webbsändningar och delårsrapporter hittas via länken nedan:

124 gillningar

Inte heller den nuvarande skulden är väl gratis, så går det mer till hyror än till räntekostnader för den nuvarande skulden – jag kan inte själv säga. När fastigheterna säljs, blir vi av med skulden.

Varuhuset Stockmann gick fortfarande med förlust under Q2 och Lindex är den del som gör vinst.

16 gillningar

Intressant att se att detta får uppmärksamhet. Jag tog själv positionen i början av 2020 – lagom före covid.

Sedan dess har jag sparat detta lite skamset längst ner i portföljen, men jag har ändå inte sålt.

Min tanke är att dessa försäljningar av tillgångar och saneringar kan vända trenden. Om en vändning skulle ske, skulle kursen kunna stiga snabbt.

För att vara ärlig är jag ganska cynisk när det gäller dess framtid, men vi får se nu. Åtminstone bränner pengarna i folks fickor efter restriktionerna, så handeln går nog bra även på Alexandersgatan.

4 gillningar

Låt oss se några kvartalsrapporter till innan vi blir entusiastiska över en vändning. Visst är det bra att vi nu har positiva siffror. Det fanns liknande toner även före covid, när en fantastisk julhandel överraskade marknaden.

Det finns alltså potential, men den stora bilden är fortfarande ganska oklar. Om man tar bort Lindex från ekvationen, vad återstår då? Vad är framtidsvisionen som varumärket (brand) ska konkurrera med internationella jättar?

Marknaden verkar fortfarande mest vänta på när den här kiosken går omkull. Jag har själv varit ägare i ett och ett halvt år, och under den tiden har det nu kommit en enda positiv kvartalsrapport (om man inte räknar Q1 2020). Det krävs ganska mycket för att förtroendet för den långsiktiga historien ska återställas.

8 gillningar

För ett par år sedan var Stockmann i en riktigt svår situation, då detaljhandeln gick med förlust, men å andra sidan hade bolaget inga pengar att betala kostnaderna för att avveckla detaljhandeln (år 2019, enligt Inderes uppskattning, 100–200 miljoner euro). På grund av detta övervägde bolaget bland annat att sälja Lindex och försökte tvinga detaljhandeln att bli lönsam eller åtminstone nå noll. Nu när fastigheterna säljs, är det fortfarande värt att hålla detaljhandeln igång, när den hittills har varit ett oändligt slukhål, och trenderna har efter corona allt starkare gått mot e-handel?

Ett vilt scenario jag har funderat på är att detaljhandeln avvecklas helt och Stockmann i fortsättningen är Lindex. Stockmann omförhandlade sina hyresavtal under saneringsprocessen, vilket minskade hyresskulderna och möjliggör en betydligt billigare avveckling av detaljhandeln än tidigare:

Hyresavtalsskulder:
30.6.2020: Stockmann 207,1 M€
1.1.2021: Stockmann 92,9 M€
30.6.2021: Stockmann 66,6 M€

Stockmann har för närvarande över 150 miljoner euro i kassan, samt positivt kassaflöde tack vare Lindex vinst, så en avveckling blir inte svår. Inderes uppskattade år 2019 Lindex värde till 220 miljoner euro, men bolaget är idag i betydligt bättre skick och de allmänt accepterade värderingsmultiplarna på börsen är högre, så jag anser att ett marknadsvärde på 500 miljoner euro skulle vara en ganska rättvis utgångspunkt för det. Minsta pris för försäljning av fastigheterna som saneringsprogrammet tillåter är 434 miljoner euro (ett grovt underpris), men det finns en möjlighet att få över en miljard om man ska tro ledningen!

image

Om saneringsskulder och andra skulder betalas med intäkterna från försäljningen på 600 miljoner euro, kommer den nya Lindex-Stockmanns kurs att ligga i intervallet 2,15–5,8 euro. Detta är naturligtvis bara enkel servettmatematik och till exempel skatter och andra faktorer som komplicerar beräkningarna har inte beaktats, men jag anser att det räcker för att visa varför det har uppstått en liten hype kring bolagets aktie.

Balansräkningsinvesteringar är ganska sällsynta på 2020-talet, och det är annars sällan man stöter på ett fall där merparten av ett företags ägarvärde beror på försäljningspriset för ett fåtal fastigheter. Här finns det oundvikligen möjligheter att göra betydande vinster, om man bedömer Stockmanns framtid korrekt, särskilt när Inderes inte följer bolaget och grundläggande “bullerares” åsikter antingen är rent negativa eller hopplöst helt föråldrade.

78 gillningar

Hoppas att företagets ledning och ägare äntligen är så smarta, men jag är lite reserverad när det gäller att lägga ner detaljhandeln på grund av ägarna. Åtminstone tidigare har den största ägaren, Föreningen Konstsamfundet, velat hålla fast vid att Stockmanns varuhus fortsätter som sådant nu och i framtiden. Historiska värden och symbolism har verkat vara viktigare för dem än aktieägarnas intressen. Jag tror alltså att Stockmann inte kommer att förvandlas till enbart Lindex omedelbart, eftersom Konstsamfundet säkert vill se detaljhandelskortet till slutet nu när corona lättar. Jag gissar att denna nedläggning av detaljhandeln är det absolut sista kortet de vill använda.

Jag ser alltså denna investering mer som en ren vändningshistoria. Jag betonar ordet historia. Min tro vilar mest på att detaljhandeln äntligen kommer att bli lönsam. Det kommer inte att bli lätt och det kan ta tid, men jag ser det som fullt möjligt. Grundvarumärket på Stockmann är dock i gott skick, men konceptet och varumärkets aktualitet behöver enligt mig slipas och vädras. Steg i rätt riktning har lyckligtvis tagits, åtminstone om man tittar på dagens Q2-siffror.

Arbetet är dock verkligen inte slut. Stockmann har tyvärr enligt mig inte varit vad det en gång var för människor de senaste åren. Före corona var varuhuset enligt mina observationer mestadels en shoppingplats för medelålders och äldre kvinnliga stamkunder. En del av dessa stamkunder har också förlorats. En annan finsk ikonisk aktör inom mode- och livsstilsbranschen var för några år sedan i en mycket liknande situation när det gäller varumärkets dammighet och kundkretsens åldrande. Alla ser hur Marimekko, som lidit av “mummifiering”, mår nu.

Stockmann har också en fantastisk historia och tradition. Man har överlevt både bombningarna under andra världskriget och corona. Nästa jul kommer människor att samlas framför Stockmanns julskylt, oavsett vad som händer i världen. Nu har det dock blivit dags för detta ikoniska, men skröpliga gamla företag att resa sig igen med sina sista krafter. Stockmann måste återigen vara den plats som alla surrar om i beundrande toner och vill hämta allt från hemmet till fritiden. Annars kommer ljusen i julskylten inte att tändas många gånger till.

Eller så går det alternativt precis så platoniskt som Eka målade upp. Den kloka marknadsekonomin vinner. Julskylten full av proteinshake-annonser och Stockmanns klocka ner från Alexandersgatan. Historiska värden faller i glömska, men det en gång så onödiga och överflödiga köpet i Sverige från Stockmanns gamla gyllene år räddar hela företaget. Detta alternativ skulle också duga för mig som aktieägare, även om det finaste naturligtvis vore att se Stockmann i sin gamla glans igen.

36 gillningar

Salkunrakentajas sammanfattning av Stockmanns nuvarande situation:

4 gillningar

Vad låg bakom det här goda Q2-resultatet? Har företaget gjort några betydande förändringar i produktsortimentet, prissättningen eller liknande, eller berodde det mer på en allmän uppgång inom detaljhandeln?

På grund av coronapandemin har turister med djupa fickor saknats, kanske har detta delvis kompenserats av inhemsk efterfrågan när finländarna inte har rest lika mycket utomlands för att shoppa.

Vilka är Stockmanns styrkor idag? Förr kunde det vara prisvärt tack vare sin storlek, och billigt under de galna dagarnas erbjudanden. Nu är det nog i många produktsegment på sin höjd en mellanstor aktör, om man dessutom bakar in kostnaderna för en dyr affärslokal och glamour, varför skulle någon då köpa produkter därifrån som man kan få billigare någon annanstans?

Dyra märkesprodukter som inte finns någon annanstans är en annan sak, men räcker efterfrågan till?

3 gillningar

Ibland behöver ett företag inte vara bra för att vara grovt undervärderat på marknaden, och i samma veva har man bakat in en fastighetsförsäljningssituation där det är möjligt att överraska marknaden.

Jag gillar också hur överhatat företaget är; det har inte ens en egen tråd här.

18 gillningar

Lite i samma tankegångar, att jag inte hade kunnat föreställa mig en investering i detta, men när priset är lågt och det ser ut som att resultat kan komma, så kunde åtminstone 1-3 kvartal vara en start.

Vad händer om Q3 är rimligt och julhandeln skulle ge ett bra Q4 och resultatet skulle vara samlat och några okej kvartal, då skulle man väl redan börja fundera på om man skulle betala lite mer för detta?

3 gillningar

Jag ser för närvarande att aktien prissätter att detaljhandeln kommer att fortsätta att gå med förlust och att försäljningsintäkterna från fastigheterna kommer att ligga i den nedre delen av intervallet (det vill säga inga extra pengar till kassan efter att skulderna är betalda). OP har i sin tidigare värdering fått ett riktpris på 1,7 euro baserat på 80/20-förhållandet mellan sitt basscenario (2,0 euro per aktie) och sitt pessimistiska scenario (0,5 euro per aktie). Jag förväntar mig att de höjer riktpriset till cirka 1,8–1,9 euro nästa vecka på grund av det goda Q2-resultatet och det därmed följande lilla uppåttrycket på prognoserna. Jag gissar dock att de fortfarande kommer att vara så försiktiga att de inte ändrar 80/20-viktningen.

ps. Jag var förresten på Stockmann i Helsingfors centrum för ungefär en timme eller två sedan. Kundflödet var jämnt och det fanns kunder vid kassorna. Det uppstod dock inga köer eller trängsel någonstans. En relativt positiv och kanske till och med lite överraskande observation var att det fanns förhållandevis många par i 30–40-årsåldern i rörelse. Det vill säga köpstarka kunder vars genomsnittliga köp kan vara betydande, om till exempel frun förnyar sin mans garderob så att säga.

11 gillningar

Här är med ett par grafer orsaken till varför jag personligen investerade i Stockmann i fredags.

Lindex lönsamhet har stadigt utvecklats uppåt och för närvarande är Lindex i toppskick. Omsättningen har hittills varit i en stadig nedgång, men jag tror att nedgången nu börjar vända, då det verkar som att de mindre lönsamma butikerna till stor del har stängts och e-handeln har tagit fart på allvar (andel 19,5 % under Q2). Lindex försäljningsmarginal har stadigt ökat efter den svagare perioden 2017, och det verkar som om de verkligen har gjort rätt saker de senaste åren.

Den justerade EBIT för de senaste 12 månaderna ligger också på ATH-nivåer för granskningsperioden, 61,9 MEUR. Om Lindex till exempel värderades med en EV/EBIT-multipel på 10, skulle detta ge ett företagsvärde på ganska saftiga 619 MEUR, vilket skulle vara betydligt över Stockmanns nuvarande marknadsvärde på 227 MEUR. Detta ger snabbt en bild av det dolda värdet i Stockmanns delar, även om Retail + Fastigheter skulle få ett nettovärde på 0 euro, vilket naturligtvis inte kan vara möjligt oavsett hur pessimistisk man är när det gäller Retail, med tanke på fastigheternas värde.

Jag uppskattar att Lindex skulle kunna nå en rörelsevinst på 70,4 MEUR i år, förutsatt att inget radikalt inträffar under resten av året. Förra året var Q3 mycket starkt och i min analys antog jag att det skulle vara något svagare i år, men istället var Q4 svagt förra året och där finns en tydlig förbättringsmöjlighet, särskilt med den nuvarande prestationsnivån. I Q4-prognoserna var jag också ganska konservativ och förväntar mig en omsättning på Q2-nivå med en EBIT-marginal på 16,3 % (Q2 19,9 %). Tidigare år har Q4-omsättningen vanligtvis varit högre än Q2, men EBIT-% något lägre.

Här är en enkel snabbberäkning av årets vinstpotential. Och ett scenario baserat på nuvarande fundamenta.

Alla vet att summan av Stockmanns delar är betydligt högre än vad det värderas till på börsen. Jag har dock länge undvikit Stockmann som investerare, eftersom man i ett sådant fall kan få vänta hur länge som helst på att summan av delarna ska realiseras, och om bolagets prestation stadigt försämras, då börjar marknaden inte måla upp positiva scenarier särskilt lätt.

Nu är dock Stockmann tack vare Lindex ett fullständigt fundamentalt försvarbart case. Från Retail kan man också förvänta sig åtminstone något bättre i framtiden när coronan lättar. Dessutom verkar saneringsförfarandet ha gett Stocka ny fart och nyheter om fastighetsförsäljningar kan komma när som helst. När man kombinerar detta med den uppmärksamhet Stockmann kan få i media när skeppet nu verkligen vänder och Stocka fortfarande är ett välkänt namn för varje investerare. Ännu bättre blir detta case av att det inte ens fanns en egen tråd här före fredagen, vilket innebär att investerarnas förtroende för bolaget har varit helt noll, så riktningen är förmodligen uppåt. En tydlig negativ drivkraft för aktien är att nya aktieägare, som fick aktier genom konvertering av lån, kan börja sälja av rejält nu när det finns likviditet, men med Lindex nuvarande prestation kan man lugnt sitta med och vänta medan folk igen börjar besöka köpcentrum i stor skala eller på nyheter om hur många hundra miljoner man får från fastigheterna :sunglasses:

Edit. Lindex har under de senaste 12 månaderna fått ~7,5 MEUR i Covid-19-stöd, varav det inte finns någon exakt uppgift om de har inkluderats i den justerade rörelsevinsten, men de är nog med, eftersom positiva poster sällan justeras bort därifrån. Justerat för dessa skulle LTM EBIT vara 54,5 MEUR, vilket inte förändrar den stora bilden av en utmärkt utveckling även mitt under coronan.

66 gillningar

Det är första gången på länge som det är en intressant start på veckan, när man väntar på kommentarer och uppdateringar. OP hade åtminstone en bevakning, eller hur?

Enligt sidan Analyytikot - LindexGroup kan uppdateringar dessutom förväntas från åtminstone: Evli + Handelsbanken?

9 gillningar

Om Stokka skulle komma till sans och stänga ner Retail samtidigt som resten av fastigheten, så skulle detta kunna vara ett toppobjekt. Jag är lite skeptisk till om Retail någonsin kan bli lönsamt igen. Stokkas varuhuskoncept för den bättre bemedlade fungerar inte riktigt som en förlängning av e-handeln på samma sätt som t.ex. det lönsamma Gigantti.

Ett annat bra alternativ hade kunnat vara att lägga ner Retail och hyra ut fastigheten i centrum, men det går inte längre på grund av omstruktureringen.

Att sälja värdefulla tillgångar eller en bra affärsenhet för att stödja en dålig “kärnverksamhet” är inte särskilt hållbart. Jag tänker på Yahoos Alibaba-affär eller, från Finland, till exempel Primula som sålde sin mycket lönsamma hamburgerbrödsbageri för att investera i sin övriga bageriverksamhet och sedan gick i konkurs.

Har det förresten varit tal om eller ens rykten om att avstå från Retail?

7 gillningar

Bra öppning från Pilot, jag har bland annat investerat i Nimbuksen, och dina välmotiverade inlägg var en gnista.
Nu när du tydligt har funderat på detta mer och mindre, har du, eller någon annan, tänkt på samma sak som jag; Stockmann slutade redovisa sin fastighetsverksamhet i sin egen resultaträkning efter 2018 och den slogs samman med detaljhandelsverksamhetens siffror. Trots detta fortsätter detaljhandelsverksamhetens lönsamhet att skrapa botten, även om en fastighetsverksamhet som genererar tiotals miljoner i vinst per år slogs samman med den.
Nu när fastigheterna säljs kommer tiotals miljoner i hyresintäkter att utebli, och dessutom kommer de tidigare intäkterna att förvandlas till kostnader när man måste börja betala hyra för fastigheterna så att detaljhandelsverksamheten kan göra en rejäl förlust i dessa lokaler. Är detaljhandelsverksamheten alltså i själva verket mycket, mycket mer olönsam än vad nuvarande siffror ger vid handen, eftersom hyresintäkterna från fastigheten har räddat situationen (?)

19 gillningar

Så verkar det fortfarande vara, detaljhandeln är det stora svarta molnet, för vilket det är svårt att fatta radikala beslut på grund av dess historia bland annat. Här måste man dock komma ihåg att corona har påverkat detaljhandelns verksamhet väldigt mycket, så det är svårt att dra andra tillförlitliga slutsatser från de nuvarande siffrorna, än att det knappast kommer att gå sämre efter corona. Jag minns inga offentliga kommentarer om att lägga ner detaljhandeln, och det har nog inte funnits några heller. Ur aktieägarens synvinkel vore det förstås ett bra beslut, särskilt nu när det skulle vara betydligt billigare än tidigare på grund av omstruktureringsprocessen. Jag utgår i mitt basscenario från att detaljhandeln förblir en del av koncernen. Jag tror också att man på grund av omstruktureringsprocessen och coronan har kunnat fatta tuffare beslut för att förbättra lönsamheten, men sedan måste man fatta beslut som får intäkterna att växa. I mina papper kompenserar dock Lindex topprestation detaljhandelns svaghet, vilket gör att den nuvarande värderingen är motiverad med den nuvarande resultatförmågan även mitt under coronan.

Det vore också intressant att höra om någon kunde ge en uppskattning av den troliga summan för det omtvistade skadeståndsanspråket, som i sådana fall vanligtvis fortfarande måste betalas?

3 gillningar

Fanns det inte en möjlighet att upp till 30 miljoner aktier skulle tillkomma senare inom ramen för konvertering av omstruktureringsskulder, eller läste jag för snabbt?

Detta skulle dock fortfarande ha en utspädande effekt på ditt scenario.

1 gillning

Lindex går bra nu, men Stokkans största problem är fortfarande olösta; E-handel och uppmärksamhet på lojala kunder. Dessutom är den viktigaste målgruppen för företaget fortfarande på andra sidan gränsen.

Tyvärr, även om det finns ljus i slutet av tunneln, kommer batterierna snart att ta slut och ljuset kommer att blekna… Det verkliga värdet ligger bara i fastigheten. Baserat på grunderna är fallet lockande, åtminstone för ett par kvartal.

Jag förstår inte målgruppen för lojala kunders månatliga marknadsföringsblad, varorna är ointressanta och antalet sidor minskar stadigt, och samma varor kan fås billigare någon annanstans. Erbjudandena lockar ingen att handla och bladet verkar nu bara trilla ner i postlådan för nivå X exklusiva kunder. Avskaffandet av den kostnadsfria parkeringsförmånen i centrum var droppen för mig åtminstone.

Gamla kunder orkar inte längre handla, även förmögna personer har övergått till online-shopping. Ungdomar går bara och tittar på alternativ och beställer samma varor billigare online. Inte ens delikatessavdelningen lockar längre köpare till varuhuset på samma sätt, då glansen försvann i samband med utkontrakteringen. MustaPekka erbjuder nu ett bättre utbud och är öppet 24 timmar.

Ja, snabba vinster är möjliga här, men jag tror inte på en stor vändning, utan snarare en långsam död mot ett fastighetsbolag som är tvunget att sälja sina återstående fastigheter och Lindex när de fortfarande har något värde.

Tack till den första för inlägget och som en påminnelse om att Stockmanns utbud av vattentäta överprissatta jackor är bredare än ett lejons – gå och välj din innan det är för sent.

19 gillningar

Jag hade också en typ av Stockmann-kedjeöppning på gång, men det är bra att någon äntligen fick öppnat en tråd för detta varumärkesföretag på forumet.

Stockmann är verkligen ett varumärke i allra högsta grad, även om dess nuvarande varumärkesvärde har bleknat något sedan storhetstiden och skulle behöva putsas upp.
Jag ser fortfarande potential i detaljhandeln, men det skulle kräva personalförändringar.
Jag har själv handlat på Stockmann nästan varje vecka sedan jag började tjäna mina egna pengar, och under den tiden har varuhusdelen tappat fokus på vad de egentligen vill sälja.
Stockmann är systematiskt 12-18 månader efter trenderna med nya klädmärken, och när Stockmann väl får in dessa märken på sina avdelningar har folk redan skaffat dem från till exempel Zalando.
Detta skulle kräva skärpning och insiktsfullhet från inköparna, och att man vågar prova nya märken även med risken att boomers kanske aldrig har hört talas om det aktuella märket, eller åtminstone inte på tjugo år.

En annan nagel i ögat är nätbutiken, där jag själv gjorde ett stöd-/undersökningsköp för en månad sedan. Jag valde avhämtning från varuhuset i centrum som leveransmetod, och det tog åtta arbetsdagar för produkten att komma fram. En annan produkt jag beställde hade tydligen sålts två gånger i nätbutiken och de kunde inte leverera den. Det tog dock ofattbara 14 dagar att meddela detta, så processerna kan vara något ineffektiva. :roll_eyes:

Sammantaget finns det fortfarande mycket mer värde i summan av Stockmanns delar än vad den nuvarande börskursen antyder, och kortsiktiga vinster borde finnas att tillgå om fastigheterna kan säljas till ett rimligt pris.

En annan fråga är sedan vad som händer med Stockmann efter detta? Varuhusdelens kostnader stiger och försvårar ytterligare att driva verksamheten lönsamt. Är det då framtiden att Stockmann består av Lindex och kanske att skönhetsavdelningen finns kvar som små butiker i gatubilden för att påminna om varumärkets storhetstid?

Tiden får utvisa, men det är ett intressant fall och jag hoppas att Stockmann kommer att finnas kvar i Helsingfors gatubild även i en avlägsen framtid.

14 gillningar

Ja, det kan det eventuellt bli, men dessa aktier är enligt min vetskap inte längre konvertibla till priset 0,9106 euro, som de för några veckor sedan. I så fall skulle skulderna konverteras till aktier 1/1 eller sannolikt något mindre.

Den avkastningsförväntan jag skissade upp är i praktiken bara ett möjligt kortsiktigt scenario, baserat på årets förmåga att generera vinst och nästa års potentiella resultatförbättring. Jag ville belysa hur Stockmann för närvarande är en helt motiverad investering även med tanke på dess vinstförmåga.

Den verkliga potentialen, enligt min mening, ligger sedan i fastigheternas och Lindex värde, vilket är betydligt högre enligt min bedömning jämfört med hur mycket marknaden för närvarande tillskriver det, med beaktande av skulderna. Och nu är det en tydlig väg öppen för att frigöra värdet jämfört med för exempelvis 2 år sedan + som grafen visar är Lindex EBIT cirka 2x vad det var 2019. Inderes uppskattade Lindex värde i slutet av 2016 till 750 miljoner euro. Vid den tidpunkten var Lindex LTM EBIT ungefär på samma nivå som nu, och med tanke på att onlineförsäljningens andel var minimal jämfört med idag och högre bruttomarginal + den sannolika tillväxten i rörelseresultatet under de kommande åren, så börjar t.ex. ett värde på 500 miljoner euro för Lindex redan kännas som en konservativ uppskattning med beaktande av koncernrabatten.

14 gillningar