Jeg har læst den omfattende rapport her til aften, og der dukkede i det mindste nogle interessante/farlige/ønskede antagelser op for mit vedkommende. Men lad os starte med det vigtigste, nemlig $$$
Og så med et lidt mere seriøst ansigtsudtryk:
Hele rapporten baserer sin værdiansættelse på, at Payday 3 bliver en succesfuld lancering med en lang levetid via en flerårig udviklingsplan og udgivelse af ekstra indhold. Da dette ligger mit hjerte nært, som en der spillede det originale Payday 1 og 2 med stor passion, er jeg nødt til også at dele mine egne tanker. Payday 2 var en succesfuld lancering, som byggede på ekstra mekanikker og mere alsidige baner, hvor fundamentet blev lagt stærkt af Overkills originale Payday 1 gennem en interessant spilverden og spildesign. Payday 1 var også en overraskelse i sin tid, men led under datidens begrænsninger såsom mangel på VOIP samt platformsbegrænsninger. Efter disse to (ganske) succesfulde lanceringer har Payday 3 været under udvikling i årevis med skiftende teams efter Starbreezes problemer. De seneste oplysninger om spillet kom for ca. 6 måneder siden, og udgivelsen bør ske inden for de næste 6 måneder. Hvis udgivelsen allerede er så tæt på, burde udviklingsressourcerne nu være i fuld gang med det næste spil, og QA-afdelingen burde arbejde i døgndrift på fejlrettelser og de sidste finjusteringer for at få spillet ud i en teknisk god stand. Det ville også betyde, at det indholdsmæssige i Payday 3 er færdigt og pakket ind.
Men.
Hvorfor er der ikke blevet fortalt noget om spillet til offentligheden siden udtalelserne i januar? Hypen i spilverdenen kunne og burde opbygges, forudbestillinger burde modtages, og udviklerne burde tale om spillets genialitet og storhed i forbindelse med diverse streams og demoer. Eller ønsker man måske ikke overdimensionerede forventninger og nøjes med lidt mindre indtægter i udgivelsesugerne? Sidstnævnte mulighed lyder i mine ører ikke fornuftig for resultatorienteringen i et firma, der forsøger at rejse sig som en føniks, så min mistanke retter sig netop mod indholdet i Payday 3. Spillet kan meget vel skuffe på den front, præcis som så mange andre spil har gjort de seneste år – det lanceres som en halv færdig version, hvor grundspillets mekanikker og funktionaliteter suppleres senere via ekstra indhold. Dette får vi forhåbentlig bedre indblik i i løbet af sommeren, da der forventes andre store spiludgivelser ved forskellige spilevents i juni/juli. Jeg vil dog påstå, at grunden til, at Payday 1 og 2 var så gode spil, er, at mekanikkerne var meget stærke fra starten, banerne var interessante, og især samarbejdet mellem spillerne var fascinerende. Hvis Payday 3 udgives med kun det halve indhold, og i værste fald mindre end Payday 1 eller 2, så vil spillet ikke overleve, uanset hvilke udviklingsressourcer man sætter ind på at forbedre det senere hen.
Den anden del af rapporten handler om Starbreezes udgivelsesplaner for to andre spil mellem årene 25-28. Starbreeze har allerede meddelt, at de er i forhandlinger om IP-rettigheder til spil, hvorom det siges: “They also mention that the IP in question has been used, among other things, as the base for games, computer games, books and short stories as well as feature films.” Gad vide om det ligefrem kunne være udgiveren af Mulle Meck-serien, der er tale om? Games – Mulle Meck
Det er dog vildt at antage (som det gøres i rapportens bull-scenarier), at et firma, der ikke har andet på udgiversiden end svage lanceringer fra tidligere år samt det relativt succesfulde Brothers-spil, vil præstere en 100% stribe af hits. Det er ikke ligetil at udgive spil; omkostningerne kan også løbe løbsk, hvis ressourcer trækkes væk fra studiets egne spil til fordel for tredjepartsudvikling.
Forhåbentlig lykkes Starbreezes aktieemission, så de får mere kapital at støtte sig til i de kommende år. Som nettogældfri og i tiden efter Payday 3-udgivelsen ville jeg turde investere mine egne penge tungere i dette, men lige nu tror jeg, at jeg bliver på sidelinjen, indtil der i det mindste kommer en eller anden form for demo eller lignende af det relativt lidt ventede (læs: hypede) Payday 3-spil til offentligheden