Starbreeze - Svensk spiludvikler, kendt for PAYDAY-spil

Vi åbner en dedikeret forumtråd for Starbreeze.

Vores start af dækning-rapport om virksomheden (på engelsk) kan findes her:

Virksomheden udgiver spillet PAYDAY 3 i anden halvdel af året. Markedsføringen er endnu ikke rigtigt startet, så desværre har vi intet andet at dele om spillet end denne 21-sekunders teaser-trailer:

Jeg kan også anbefale interviewet nedenfor med Starbreeze’s CEO.

31 Synes om

Det er dejligt, at et nyt spilselskab er kommet under dækning. Et interessant firma. I tilfældet med Payday 2 er det også lidt ud over det sædvanlige, at spillet har været en succes på lang sigt trods de oprindelige middelmådige anmeldelser.

Jeg er nødt til at være lidt pessimistisk omkring det samme emne som med Remedy, nemlig vurderingen af udgivelsesplanerne. Firmaet har omkring 170 ansatte og har i det sidste årti udgivet ét lille spil i 2013 og to store spil i henholdsvis 2013 og 2018. Nu kommer der et nyt spil i 2023. Store spil er altså udkommet i cyklusser på omkring fem år. Vurderingen er nu, at PD3 kommer i 2023 og det næste store spil i 2025/2026. Desuden et andet spil i 2027 (måske i mindre skala?). Jeg forstår ikke helt, hvad det tydeligt accelererende tempo i spiludviklingen er baseret på. Man skal også tage i betragtning, at udgivelsesmodellen for PD3 vil kræve en betydelig arbejdsindsats længe efter spillets udgivelse.

Uanset hvornår de kommende spil bliver udgivet, så er investeringen i høj grad baseret på troen på, hvordan Payday 3 vil klare sig.

8 Synes om

Med multiprojektmodellen :rofl: ChatGPT-4 kom med interessante tal om Starbreezes antal ansatte, da jeg gav den links til årsrapporterne for 2014-2022. I 2018 var antallet 267 og faldt derfra kraftigt til 122, og nu er det altså omkring 170 personer. Personalepolitikken virker ikke rigtig overbevisende lige nu. Med de resultater bliver det ikke nemt at øge medarbejderantallet, og en accelererende spilproduktion lyder som en utopi. Hvis PD3 blev en kæmpesucces, ville der være håb om forbedring. Jeg må dog læse den omfattende rapport.

1 Synes om

Starbreeze har en aktieemission i gang. Den 26.5. var sidste dag for køb af aktier inklusiv tegningsretter. Yderligere information på side 14 i den omfattende rapport og her Rights Issue 2023 – Starbreeze

På trods af fraspaltningen af tegningsretten (teoretisk værdi ca. 0,30 SEK ((1,05 - 0,75)*5/6)), var gårsdagens lukkekurs 0,05 SEK højere end den 26.5. Markedet er en smule begejstret.

3 Synes om

Det var virkelig en velskrevet analyse, som var en fornøjelse at læse :+1:

I stedet for at fremhæve fornuftige pointer fra den, ville jeg gerne fremhæve dette højdepunkt, hvor det nævnes, at finansieringsgabet kan lukkes ved at salte udgiveren :smiley:

9 Synes om

Jeg har læst den omfattende rapport her til aften, og der dukkede i det mindste nogle interessante/farlige/ønskede antagelser op for mit vedkommende. Men lad os starte med det vigtigste, nemlig $$$

Og så med et lidt mere seriøst ansigtsudtryk:

Hele rapporten baserer sin værdiansættelse på, at Payday 3 bliver en succesfuld lancering med en lang levetid via en flerårig udviklingsplan og udgivelse af ekstra indhold. Da dette ligger mit hjerte nært, som en der spillede det originale Payday 1 og 2 med stor passion, er jeg nødt til også at dele mine egne tanker. Payday 2 var en succesfuld lancering, som byggede på ekstra mekanikker og mere alsidige baner, hvor fundamentet blev lagt stærkt af Overkills originale Payday 1 gennem en interessant spilverden og spildesign. Payday 1 var også en overraskelse i sin tid, men led under datidens begrænsninger såsom mangel på VOIP samt platformsbegrænsninger. Efter disse to (ganske) succesfulde lanceringer har Payday 3 været under udvikling i årevis med skiftende teams efter Starbreezes problemer. De seneste oplysninger om spillet kom for ca. 6 måneder siden, og udgivelsen bør ske inden for de næste 6 måneder. Hvis udgivelsen allerede er så tæt på, burde udviklingsressourcerne nu være i fuld gang med det næste spil, og QA-afdelingen burde arbejde i døgndrift på fejlrettelser og de sidste finjusteringer for at få spillet ud i en teknisk god stand. Det ville også betyde, at det indholdsmæssige i Payday 3 er færdigt og pakket ind.

Men.

Hvorfor er der ikke blevet fortalt noget om spillet til offentligheden siden udtalelserne i januar? Hypen i spilverdenen kunne og burde opbygges, forudbestillinger burde modtages, og udviklerne burde tale om spillets genialitet og storhed i forbindelse med diverse streams og demoer. Eller ønsker man måske ikke overdimensionerede forventninger og nøjes med lidt mindre indtægter i udgivelsesugerne? Sidstnævnte mulighed lyder i mine ører ikke fornuftig for resultatorienteringen i et firma, der forsøger at rejse sig som en føniks, så min mistanke retter sig netop mod indholdet i Payday 3. Spillet kan meget vel skuffe på den front, præcis som så mange andre spil har gjort de seneste år – det lanceres som en halv færdig version, hvor grundspillets mekanikker og funktionaliteter suppleres senere via ekstra indhold. Dette får vi forhåbentlig bedre indblik i i løbet af sommeren, da der forventes andre store spiludgivelser ved forskellige spilevents i juni/juli. Jeg vil dog påstå, at grunden til, at Payday 1 og 2 var så gode spil, er, at mekanikkerne var meget stærke fra starten, banerne var interessante, og især samarbejdet mellem spillerne var fascinerende. Hvis Payday 3 udgives med kun det halve indhold, og i værste fald mindre end Payday 1 eller 2, så vil spillet ikke overleve, uanset hvilke udviklingsressourcer man sætter ind på at forbedre det senere hen.

Den anden del af rapporten handler om Starbreezes udgivelsesplaner for to andre spil mellem årene 25-28. Starbreeze har allerede meddelt, at de er i forhandlinger om IP-rettigheder til spil, hvorom det siges: “They also mention that the IP in question has been used, among other things, as the base for games, computer games, books and short stories as well as feature films.” Gad vide om det ligefrem kunne være udgiveren af Mulle Meck-serien, der er tale om? Games – Mulle Meck

Det er dog vildt at antage (som det gøres i rapportens bull-scenarier), at et firma, der ikke har andet på udgiversiden end svage lanceringer fra tidligere år samt det relativt succesfulde Brothers-spil, vil præstere en 100% stribe af hits. Det er ikke ligetil at udgive spil; omkostningerne kan også løbe løbsk, hvis ressourcer trækkes væk fra studiets egne spil til fordel for tredjepartsudvikling.

Forhåbentlig lykkes Starbreezes aktieemission, så de får mere kapital at støtte sig til i de kommende år. Som nettogældfri og i tiden efter Payday 3-udgivelsen ville jeg turde investere mine egne penge tungere i dette, men lige nu tror jeg, at jeg bliver på sidelinjen, indtil der i det mindste kommer en eller anden form for demo eller lignende af det relativt lidt ventede (læs: hypede) Payday 3-spil til offentligheden :slight_smile:

9 Synes om

Antons tanker om selskabet på det andet nationalsprog:

og på engelsk:

5 Synes om

Mobilspillet Payday Crime Wars, som har været under udvikling i lang tid, blev udgivet i går. Starbreeze har licenseret IP’en til mobilspilsudvikleren PopReach, og hvis spillet bliver en succes, kan Starbreeze optjene omsætning i form af royaltyindtægter. På nuværende tidspunkt er forventningerne til spillet forsigtige, og vores prognoser forventer ikke væsentlig omsætning fra spillet. Der er således en mulighed for en positiv overraskelse, men i betragtning af den udfordrende situation på mobilspilsmarkedet er dette reelt kun en mulighed på nuværende tidspunkt.

4 Synes om

Payday 3-udgivelsesdatoen er muligvis lækket. Artikel fra Pelaaja.fi nedenfor. 21/9 er en mulig udgivelse, men med et ret stort forbehold :sweat_smile:
Payday 3:n julkaisupäivä vuodettiin verkkoon – yhteistyörötöstely näyttäisi saapuvan syyskuussa - Pelaaja.fi
Summer Game Fest i aften, hvor man kunne forvente en helt officiel udmelding om udgivelsen?

2 Synes om

Der kom ingen oplysninger om spillet ved Summer Game Fest, og gårsdagens (8.6.2023) opdatering til Payday 2 bragte spillet til Epic Store og tilføjede EOS (Epic Online Service) til spillet, hvilket samtidig ødelagde spilbarheden for Steam-spillere. Dette ses allerede nu negativt i Payday 2-spillerfællesskabet. Som jeg forstår det, er Payday 2-fællesskabet dog den primære gruppe, som forventes at købe udgivelsen af Payday 3. Hvorvidt dette påvirker salget af Payday 3 direkte, er svært at sige, men fællesskabets betydning har historisk set været ret stor for fortsættelsen af Overkills og Starbreezes historie.

Det eneste, der mangler nu, er en “Epic Exclusive”-annoncering som et “rug pull”, selvom de i pressemeddelelsen ihærdigt forsøger at forsikre om, at dette ikke vil ske (Metro Exodus som et eksempel fra historien). I princippet binder meddelelsen ikke Starbreeze på nogen måde til at udgive på Steam samtidigt med Epic; en eksklusivaftale kan stadig være mulig, da salget endnu ikke er startet på nogen af platformene. I princippet kan Starbreezes tavse linje omkring udgivelsen også være en indikation på dette.

Desværre forestiller mange virksomheder sig, at de kan opnå en midlertidig økonomisk fordel ved at binde sig til Tencent-dollars i forbindelse med udgivelsen. Dette fører ofte til – og har ofte ført til – ødelæggelsen af spillerfællesskabet og vil sandsynligvis være mere økonomisk skadeligt i det lange løb. En Tencent-dollar-eksklusivaftale kan fungere for spil som Control, og når der er tale om en stor udgiver. Jeg ser dog situationen som lidt anderledes for Starbreeze, simpelthen fordi Payday, givet spillets natur, er en co-op shooter, der kræver et stærkt fællesskab i ryggen for at få succes. Control var derimod et singleplayer tredjepersons historiedrevet spil, som er væsentligt lettere at sælge selv uden støtte fra et stærkt fællesskab sammenlignet med en co-op shooter. Ved at bringe spillet i hænderne på Epic kan man selvfølgelig også tiltrække Fortnite-teenagere, men i praksis driver dette også spillet i en retning, som helt sikkert ikke vil behage det eksisterende Steam-fællesskab.

Tilsyneladende kan brugen af Epics spilmotor i spillet sammenlignes med at give fanden en lillefinger, da fristelsen for tillægsprodukter er for stor. Selvfølgelig husker og ved enhver, der har studeret handel, at de reelle avancer ofte ligger i salget af tillægsprodukter og ekstraudstyr snarere end i selve hovedproduktet.

2 Synes om

Jeg bliver nødt til at tilføje et par egne observationer, som er gået helt under radaren for mig selv, og som sikkert også er gået ubemærket hen for mange, der har overvejet spillet på Steam.

Den Metro Exodus-sag er et interessant eksempel, fordi

Den skyldige i den Epic-eksklusive aftale var netop udgiveren. Det daværende Koch Media, nuværende Plaion, som ejede Metro Exodus’ udgiver Deep Silver.

Plaion ejer også Prime Matter, altså udgiveren af Payday 3. Når man tager disse historiske fakta i betragtning, og hvordan Plaion har ageret med Epic-eksklusive aftaler, ville jeg slet ikke blive overrasket, hvis det samme gentog sig. Dette understøttes også af, at Starbreeze og udviklerne har været ret tavse, og efter min mening endda lidt tøvende omkring spillets lancering på Twitch-streams (det kan ses på kropssproget, når en person svarer på et kontroversielt spørgsmål fra chatten). Desuden virker tidspunktet for aktieemissionen ret kalkuleret, når man ser på helheden.

Det ville også være interessant at vide, hvem der har solgt aktier i massevis efter 1. maj, hvis forventningerne til ens eget produkts succes overhovedet er i orden?

Nu er udgivelsesdatoen blevet bekræftet (21.9.), og samtidig er der nu mulighed for at forudbestille spillet på Steam. Det er altså tilsyneladende ikke en EGS Exclusive. Rigtig gode nyheder.

Så længe selve spillet også er godt, skal det nok begynde at kunne ses på aktiekursen.

2 Synes om

Det skal også lige nævnes, at spillet kommer på Xbox Game Pass. Der er sikre millioner i vente ad den vej, men det reducerer selvfølgelig salget. Det er sikkert ikke en helt billig tilføjelse til Pass’et.

2 Synes om

Antons kommentarer baseret på udgivelsesnyhederne:

Baseret på traileren ser spillet rigtig godt ud, og der er lagt op til et stort spring i forhold til Payday 2, som man også kan forvente med nutidens teknologi. Også under videoen og generelt på de sociale medier ser spillernes kommentarer ud til at være overvejende positive:

5 Synes om

Alt i alt ville jeg give gameplay-videoen en ret positiv samlet vurdering. Det er ikke et totalt flop, men der er heller ikke lagt op til noget forventningsmæssigt revolutionerende sammenlignet med det forrige spil. Retningen for farvetemaerne er tydeligvis valgt mod en Fortnite-agtig cartoon-shooter (i hvert fald i starten før actionen), hvilket på længere sigt kan være lettere at sælge i form af forskellige skins osv.

Jeg analyserede videoen frame for frame. Det virkede til, at der i forhold til gameplay og action er lagt op til en betydelig forbedring, hvis man sammenligner med f.eks. den mere elastiske oplevelse, der kørte på Diesel-motoren (Diesel engine). Principielt er gameplayet i sidste ende et vigtigere element i disse spil end absolut visuel perfektion.

Hvad angår historien, er det svært at sige noget endnu ud fra denne type videoer. Selvfølgelig, hvis man i retrospekt ser på, hvor meget narrativt indhold der blev produceret til Payday 2, har alle nøglerne til videreudvikling og forbedring af spillet i det mindste været til stede i spilstudiet. Det er nok mere et spørgsmål om ressourcer og tid fremover.

Gamepass-aftalen er uden tvivl et mere positivt tegn end en Epic-eksklusivitet (Epic exclusive). Spillets retail-prissætning er efter min mening også håndteret korrekt ved at holde prisen på basisversionen relativt lav i forhold til nuværende standarder. Ekstra baner og DLC under et season pass er efter min mening også en ganske velfungerende løsning.

2 Synes om

Efter at have set et par reaktions-/analysevideoer nu, kan man sige, at dette nok er en af de bedste, hvor alt fra videoen gennemgås analytisk.

2 Synes om

Sikke en børsdag. Den var oppe med 10 % og endte med tilsvarende i minus. Interessant reaktion på de i sig selv positive nyheder.

Men man kan jo sagtens vente på den egentlige udgivelse.

Jeg tænker det samme, at der har været nogle ret vilde bevægelser i kursen efter 1. maj. Virksomhedens egne tiltag og forlængelsen af emissionen har sikkert en vis indvirkning på, hvordan andre investorer ser på værdiansættelsen lige nu.

På den anden side, selvom man ikke bør læne sig op ad historikken, har dette selskab haft for vane også at klatre i den anden retning med en ret ”voldsom” fart. Jeg tror selv på, at kursen nok skal stabilisere sig og vende tilbage til vækst, når situationen falder til ro i fællesskabet, og Payday 3 bliver udgivet. Den generelle fornemmelse fra vurderingerne og ved at følge fællesskabet var dog positiv, da spillet i sidste ende bringer betydeligt mere til bordet på mange områder, end det tager fra Payday 2 i øjeblikket.

Der er blevet udgivet en del videomateriale og indhold om Payday 3 i forskellige medier her i de seneste uger.

• Nogle twitch-streamere/indholdsskabere har tilsyneladende fået lov til at teste spillet hos udviklerens studie.

• Selvfølgelig ikke at forglemme den officielle Dev Diary-serie på den officielle YouTube-kanal.

Baseret på videoerne og de seneste informationer virker spillet stadig som en ret solid helhed, selvom der helt sikkert altid er plads til finpudsning. Hvilket efterhånden virker til at være mere reglen end undtagelsen, selv/også når det gælder de mest hypede Triple A-udgivelser.

4 Synes om

PayDay har fået en god modtagelse fra de influencere, der har fået lov til at prøve det. At dømme ud fra visningstallene interesserer spillet i den grad folk. Kommentarerne er også rigtig positive.

Jeg lægger stor vægt på, at disse personer også har spillet og produceret meget indhold til seriens tidligere spil, så de ved, hvad de taler om. Det føles som om, at udviklerne har lyttet rigtig godt til spilfællesskabet, hvilket er vigtigt, da PayDay 2 har et af de største Steam-fællesskaber.

Interaktionen med spillerne på for eksempel Twitter er blevet håndteret med en god tilgang. Folk ser ud til at kunne lide “Mr. Payday twitter man’s” afslappede stil og svar. Det er selvfølgelig småting, men det styrker den positive stemning, der er omkring spillet.

https://twitter.com/PAYDAYGame/status/1674904776100773891

3 Synes om