Coffee Stain Group - Vækst og cashflow fra spilbranchen?

Jeg skrev en lille analyse af Coffee Stain Group i køb/salg-tråden, og da firmaet endnu ikke har sin egen tråd, åbner jeg efter @Spwni’s ønske en separat tråd til diskussion og kopierer min analyse herind:

1. Om virksomheden i korte træk

Coffee Stain er en svensk virksomhed, der er spundet af (spin-off) fra Embracer Group, og som blev grundlagt i 2010. Virksomheden udvikler og udgiver spil. Spillene er, så vidt jeg forstår, i høj grad af “Indie”-typen, det vil sige A- eller AA-spil med lavere budget og mindre skala (f.eks. laver Remedy AAA-spil med større budgetter og i større skala). Firmaets mest kendte IP’er ses nedenfor:

kuva

kuva1537×851 411 KB

Coffee Stain består af 13 mindre, selvstændige studier, som Coffee Stain Group enten ejer helt eller delvist. Derudover omfatter virksomheden 2 udgiverstudier:

kuva

kuva1530×855 117 KB

Firmaet har et moderat antal medarbejdere, omkring 250 i alt, fordelt på de 13 studier. Coffee Stains ambition er, at “små teams laver store spil til et enormt publikum”. Studierne ligger i Skandinavien, og virksomheden arbejder efter en “decentraliseret” model med små teams på 5-30 personer. Denne struktur skal skabe et kapitaleffektivt økosystem, hvor autonome studier har det fulde ansvar for udvikling og opdatering af spil, mens den lille hovedorganisation tilbyder både strategisk støtte og udgiverstøtte. Virksomheden betragter medarbejderne som sin vigtigste ressource.

Coffee Stain udvikler og udgiver således spil til PC, konsoller og mobile enheder og kombinerer intern udvikling med selektive partnerskaber om lovende projekter. Firmaets filosofi er at prioritere gameplay-kvalitet og langsigtet samarbejde med spillernes community. I praksis betyder det early access (tidlig feedback fra spillere), understøttelse af brugergenereret indhold (“mods”) og løbende opdateringer. Dette skal muliggøre bæredygtige IP’er med en engageret spillerbase.

Ud over egen spiludvikling søger virksomheden strategiske partnerskaber og forsøger at identificere eksterne projekter med højt potentiale i en tidlig fase for at opbygge og pleje langsigtede forretningsforbindelser.

Ifølge min egen research er de største kommende udgivelser Valheim 1.0 samt en PS5-udgivelse og Deep Rock Galactic Rogue Core, men jeg har ikke fundet mere detaljerede oplysninger om fremtidige udgivelser eller pipelinen.

Firmaets flagskibs-IP’er har fået rigtig gode anmeldelser, og selvom jeg ikke selv har spillet alle spillene, har stort set alle i min omgangskreds, der har spillet dem, rost i det mindste Satisfactory, Valheim og Deep Rock Galactic. Det ser jeg som et godt tegn. Jeg tror, der også gemmer sig en del ligegyldige ting i de studier og porteføljer, men jeg har ikke undersøgt det så dybt, at jeg har gennemgået alle studiernes tidligere produktioner. I det store billede mener jeg dog, det er positivt, at man med en lav omkostningsstruktur afprøver alt muligt; det fører selvfølgelig til en del uproduktivt skrald, men når de store succeser rammer, skalerer forretningen utrolig effektivt takket være den lave omkostningsstruktur.

1. Om forretningen

Historisk set har virksomheden været i stand til at vokse meget lønsomt, selvom de seneste par år har stået lidt i stampe:

kuva

kuva566×451 40.5 KB

Selskabets regnskabsår løber fra april til marts, hvilket forklarer årsopdelingen. Cash EBIT betyder i dette tilfælde justeret driftsresultat uden af- og nedskrivninger, fratrukket bruttoinvesteringer og betaling af leasingforpligtelser. Jeg er ikke ekspert i bogføring, men min konklusion er følgende: I praksis er dette EBIT fratrukket investeringer, og ifølge mine undersøgelser har det været et lavere tal end adjusted EBIT, hvilket generelt stemmer godt overens med firmaets rapporterede frie pengestrøm (free cash flow).

kuva

kuva881×361 35.7 KB

Som det fremgår ovenfor, er omsætning og resultat typisk meget volatile for et spilselskab, selvom selskabet kan generere omsætning og stærke pengestrømme selv med gamle IP’er (ifølge mine beregninger har EBIT-marginen historisk været omkring 30-50% af omsætningen). Toppene nås i forbindelse med succesfulde udgivelser.

1. Om værdiansættelsen

Firmaets markedsværdi er i øjeblikket 4,85 milliarder SEK. Firmaet har ingen gæld og har 269 mio. SEK i kontanter, hvilket giver en EV på 4581 mio. SEK. LTM fri pengestrøm (free cash flow) uden arbejdskapital er 384 mio. SEK.

Med simpel matematik får jeg en EV/FCF-multipel på 12,6 eller et cash flow yield på ~7,9%. Hvis arbejdskapitalen medregnes, ser det endnu bedre ud, men jeg bruger konservativt det cash flow yield på 8%. Med denne værdiansættelse mener jeg ikke, at der er indbagt ret meget vækst i aktiekursen. Jeg antager, at markedet prissætter det sådan, at selskabets omsætning/cash flow ikke vil vokse nævneværdigt, men forblive på det nuværende niveau – altså det niveau, man kan malke ud af den nuværende portefølje og DLC’er. Dermed ser jeg det sådan, at der ikke er indprisset nogen fremtidige hit-spil, som kunne øge omsætningen og pengestrømmen.

1. Resumé

• Interessant, meget lønsom vækstvirksomhed med gode historiske resultater.

• Fokus på og stærk ekspertise inden for egen niche, hvilket altid er et plus.

• Fra en spillers perspektiv en god kombination af en strategi, der fokuserer på spil med godt gameplay, men opererer med små teams med lave omkostninger inden for A- og AA-spil. Disse har stadig et højt potentiale for omsætning ved succes, og pga. de lave omkostninger bør forretningen skalere godt.

• Da skaberne er nøglen i denne type spil, er det godt at se, at firmaet (i hvert fald i deres udmeldinger) ser medarbejderne som deres største aktiv.

• Den nuværende værdiansættelse er efter min mening meget lav, og jeg mener ikke, at der er indprisset nogen vækst.

• Hvis selskabet kunne levere en præstation svarende til regnskabsåret 22/23 (som var et meget stærkt år pga. Valheim og Deep Rock Galactic Game Pass-aftaler samt udgivelsen af Goat Simulator 3), ville firmaet med et sådant EBIT på 999 mio. SEK være prissat til en EV/EBIT på ~4,6.

• I et positivt scenarie ser jeg derfor både selskabets pengestrøm vokse betydeligt fra det nuværende niveau, men også en markant stigning i værdiansættelsesmultiplerne.

• Som en risiko ser jeg muligheden for, at virksomheden bliver en “value trap” (værdifælde), hvis de i fremtiden ikke formår at udgive succesfulde spil, hvorefter omsætning og cash flow vil aftage over tid, og aktiekursen følge med ned. Med det nuværende stærke cash flow yield ser jeg dog ikke, at værdiansættelsesmultiplerne kan falde ret meget mere, så jeg vurderer, at man ikke kan tabe de store penge på lang sigt her.

• I overensstemmelse med ovenstående ser jeg et fremragende risk/reward-forhold her. Ved fortsat god udvikling kan forretningsniveauet mindst fordobles fra det nuværende på en 5-10 års horisont, og der er plads til vækst i multiplerne, mens jeg mener, at “downsiden” er begrænset.* Aki Pyysing har også skrevet en klumme om firmaet, som absolut er værd at læse: https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/coffee-stain-digisauruksen-hyppy-tuntemattomaan Jeg har ikke læst andre analyser af aktien, men som en bemærkning har insiderne tilsyneladende været ude at købe. Hovedejeren har ifølge artiklen købt aktier for 11,3 mio. SEK, den administrerende direktør for 8 mio. SEK og økonomidirektøren for 2 mio. SEK. Jeg forsøgte selv at finde bekræftelse på dette, men kunne ikke finde oplysninger om det nogen steder, men uanset hvad, så er det efter min mening et positivt signal, hvis ledelsen køber stort ind – de ville vel ikke købe, hvis de ikke så værdi i forretningen.

• Jeg tror, at markedet i øjeblikket undervurderer selskabet, fordi ingen kender til det. Dette er jo en virksomhed med en værdi på omkring 450 millioner euro, som i december blev spundet af (spinoff) fra det af investorer foragtede Embracer Group, så jeg antager, at ingen endnu er interesserede i firmaet af den grund.

Hvilke tanker vækker selskabet hos mine medinvestorer? Har du undersøgt det og er nået til samme konklusion som mig? Har du undersøgt det, men besluttet dig for ikke at investere, og i så fald hvorfor? Har du set analyser af aktien andre steder?

30 Synes om

Atte og Verneri berørte også selskabet i den seneste gaming-podcast (fra 1:23:40).

4 Synes om

IP-portefølje og historie er fin, MEN når man ser på, hvad der er opnået de seneste år, og hvad der er i pipelinen, tænder lyset måske endelig hos nogen. Historie er ingen garanti for fremtiden!

Selskabets hitspil er alle ved at være udtjente. Goat Sim var en god joke for 10 år siden, Deep Rock, Satisfactory og Valheim blev endelig alle udgivet i full release-mode, så det er svært at se vækst. Roblox-metaspillet dør en langsom død. Teardown kom og gik. Hvad bliver det næste???

Selskabet vurderer selv, at tallene vil falde, mens man må vente lidt på de næste hits.

I mellemtiden brændes der penge af, og der er desværre ingen garanti for succes. Hvor mange penge vil der blive brændt af, før det næste spil breaker? Det ved vi ikke! Måske aldrig.. Downsiden skræmmer.

Hvor mange af de udviklere, der skabte hitsene, er stadig i huset? Det ved vi ikke, men moder-Coffee Stain har i hvert fald lækket voldsomt i et par år, og kendte navne ses udvikle nye hitspil andre steder.

Den største udfordring er efter min mening dog uklarheden i alle regnskabstal, der er arvet fra Empu!

Kan man stole på tallene eller drage nogen konklusioner om noget som helst, når hver linje er justeret, efter at de foregående linjer også er blevet justeret, og jeg formoder, at der ovenikøbet er alt muligt varm luft i balancen. Selskabet beder os om kun at stirre på den justerede EBIT, men den reelle målestok er måske snarere Cash Flow, som snart er i minus, hvilket kan eller ikke kan skyldes justeringerne. Jeg forsøgte i sin tid at finde ud af Empus lignende regnskabsmæssige krumspring, men det gik altid over min forstand.

Selskabet ser billigt ud nu, men hvis og når recessionen på spilmarkedet også rammer her, og der ikke bliver skabt nye hits, vil kassen hurtigt blive tømt, og værdiansættelsen vil falde endnu hurtigere.

Ejerstrukturen er også lidt tvivlsom; Larssi, som opbyggede og ødelagde Empu, er den største ejer og gør med selskabet, hvad han vil. Andre ejere bliver ikke hørt.

15 Synes om

[https://steamdb.info/app/2605790/charts/]
Der er nogen, der venter på dette Deep Rock Galactic: Rogue Core også. Der går rygter om, at Early Access starter i Q2 2026.

[https://steamdb.info/app/2352620/charts/]
Og en tilføjelse i sidste øjeblik (efter Capital Market Day) til Coffee Stain var også Fellowship, som er i Early Access.

Lars Wingefors opbyggede Embracer fra THQ’s konkurs til en enhed på mange milliarder. Alt for hurtig ekspansion og en voldsom kurskorrektion forklarer den nuværende mistillid. Jeg tror ikke selv på, at Lars bedriver micromanagement i Coffee Stain, selvom store strategiske beslutninger selvfølgelig kræver hovedejerens støtte.

På ejerlisten er der mange ejere, der er nedarvet fra Embracer, som nok vil være i gang med at sælge tungt ud i et stykke tid endnu. I Asmodees tilfælde er en del af Lars’ ejerskab blevet solgt.

Det gode ved vurderingen af Coffee Stain-aktien er, at det ser ud til, at markedets mistillid bliver hos det tidligere moderselskab, og det nuværende værdiansættelsesniveau er ret neutralt. Hvis Westberg og hans partnere får gang i Rogue Core, ville man forvente et salg på en hel million allerede i år. Antallet af følgere er allerede ret imponerende, og de vokser, jo tættere vi kommer på Early Access-lanceringen.

5 Synes om

Tässä tuli oikeastaan itseäni mietityttäneet asiat esille, joten kuopaistaan vielä hiukan pintaa syvemmälle kohta kerrallaan.

Viimeiset pari vuotta on ollut hiljaista. Isoimmat julkaisut ovat olleet käsittääkseni Deep Rock Galactic Survivor ja Satisfactory full release. Fakta on kuitenkin että liikevaihto ja kassavirrat ovat hiljalleen taantumassa. Pipelinessä Deep Rock Galactic Rogue Core tulee todennäköisesti antamaan nostetta, mutta mitään huippumenestystä pelistä tuskin tulee. Julkaisupäivää pelille ei ole vielä annettu, mutta oletan että peli julkaistaan tänä vuonna, tai ensi vuoden alussa. Myös Valheimin PS5 versio ja Full Release tulee antamaan nostetta, mutta kuinka paljon?

Muuten tietääkseni pipelinessä ei kauheasti ole, mutta uskoisin että Goat Simulatoria ja Satisfactorya voi vielä lypsää vähintään DLC:llä, miksei jopa jatko-osillakin. Kuitenkin firman omien puheiden mukaan ajatus on kehittää pelejä pitkään, joten näillä IP:llä ei kannata odottaa että muutaman vuoden välein tulee pelille jatko-osaa. Olettaisin että pelejä kehitetään ja yritetään lypsää kassavirtaa DLC:llä niin pitkään kuin on mahdollista, ja sitten siirrytään jatko-osaan tai uuteen projektiin.

Mistä sitten tulee Coffee Stainin seuraava hitti IP? Sitä ei kukaan tiedä. Ei välttämättä mistään. Mutta toisaalta en usko että näitä voi firma itsekään pipelineen ennustaa, niitä tulee jos on tullakseen. Firman joka on 15 vuodessa pystynyt luomaan tyhjistä useita paljon pidettyjä ja menestyneitä IP:tä voisi olettaa pystyvän siihen uudestaan myös tulevaisuudessa. Mutta kuten sanoit, historia ei ole tae tulevasta.

Korjataanpa tässä ensinnäkin yksi asiavirhe. Valheim on vielä Early Access - vaiheessa, ei Full Release moodissa. Full Release on tulossa oletettavasti tänä vuonna, mutta tarkkaa päivää ei ole tiedossa. Rikotaanko early access launch pelaajaennätystä enää? Tuskin, mutta uskoisin että näin pidetyllä pelillä on vielä pitkä myyntihäntä tiedossa, ja DLC:llä voi lypsää IP:stä rahaa vielä vuosia. Peli on saanut aiemminkin päivitysten yhteydessä merkittäviä pelaajapiikkejä, joiden voisi olettaa kääntyvän myös myynniksi:

Goat simulator 3 ei ainakaan Steam:n pelaajatilastojen mukaan Goat Simulatorin parhaimpaan suosioon yltänyt, mutta peli teki silti marraskuussa uuden pelaajahuipun Steamissä joten ei tämä täysin kuollut IP ole:

Satisfactoryn osalta on myös hyvä huomata, että vaikka peli on ollut markkinalla 6+ vuotta, full release oli vasta vuoden 2024 lopulla jolloin pelillä oli pelaajaennätys Steamtilastojen perusteella:

Eli peli teki pelaajaennätyksensä oltuaan 5 vuotta markkinalla. Kun asiaa ajattelee näin niin ei tuo niin lohduttomalta mielestäni näytä.

Teardowniin ja Bloxburgiin en osaa ottaa kantaa, mutta omissa ajatuksissa nämä on taantuvia IP:tä. Goat Simulatorista voidaan varmaan vielä jotain lypsää DLC:llä ja jatko-osilla mutta sillekkään en isoja odotuksia anna. Uskon kuitenkin että Deep Rock Galactic, Satisfactory ja Valheim on vielä varaa kehittää IP:tä, ja aikanaan tehdä jopa menestyviä jatko-osia.

Jos Coffee Stain:lta tulee joskus vielä menestyvä uusi IP, niin sitä ei voi vielä kukaan tietää että mikä se on ja milloin, ja se nähdään tulevaisuudessa. Mielestäni nyky-arvostuksella kasvua ei ole ollenkaan hinnoiteltu osakkeen hintaan joten tämä on mahdollinen positiivinen optio jonka saa osakkeen nykyhinnalla “ilmaiseksi”.

Tutkitaanpa mihin sitä rahaa oikein palaa? Tällä hetkellä yhtiön kassavirta riittää hyvin kattamaan investoinnit, vaikka kassavirta onkin laskusuunnassa tällä hetkellä. Tuohon tuloslukujen sekavuuteen voin jokseenkin yhtyä. En ole mikään kirjanpitoniilo mutta otin viimeisimmästä Q2 raportista lukemia exceliin ja laskin itse vapaata kassavirtaa ja vertasin firman raportoimiin lukemiin:

mSEK Q2 2025 H1 2025 H1 2024 2024-2025 LTM (calc)
EBIT 44 46 133 322 235
Cash EBIT 69 106 189 484 401
Adjusted Ebit 83 126 240 644 530
Cash flow from operating activities 129 261 420 847 688
Cash flow from operating activities before changes in working capital 108 232 377 735 590
Investing activities -46 -89 -132 -230 -187
Free cash flow (calc) 62 143 245 505 403
Free cash flow before working capital (reported) 57 135 236 486 385
Cash and cash equivalents at the end of period 269 269 576 472
Cash flow from financing activities -211 -375 -23 -456
FCF (calc) + cash flow from financing activities -149 -232 222 49
Cash (calc) 240

LTM sarakkeeseen olen itse laskenut lukemat auki tilikauden 2024-2025, sekä H1 2025 ja H1 2024 lukemien perusteella.

Free cash flow (calc.) on siis mitä itse laskin ottamalla Cash flow from operating activities before changes in working capital, ja vähentämällä tästä investoinnit eli investing activities, näin vapaa kassavirta käsittääkseni lasketaan. Itse laskemani vapaa kassavirta on hyvin linjassa firman raportoimien lukemien kanssa. Koska kassa on pienentynyt, niin laskin vielä itse että mitä kassassa pitäisi olla rahaa suurpiirteisesti tuolla omalla kassavirtalaskelmallani, lopputulos oli 240 mSEK vs yhtiön raportoima 269 mSEK. Tuo kassasta kadonnut raha on siis mennyt rahoitukseen, tarkemmin ottaen liiketoimiin omistajien kanssa:

Oletan siis että rahaa on pumpattu pihalle emoyhtiöön. Nyt kun yhtiö on itsenäinen pörssilistattu yritys niin sen tekemällä vapaalla kassavirralla kassa alkaa taas paisumaan, kunnes maksetaan osinkoja tai ostetaan omia osakkeita pois.

Lopputulemana sain tästä sen että mielestäni yhtiön raportoima Cash EBIT ja FCF ovat hyvin linjassa itse laskemiini, olettaen että cash flow from operating activities pitää todella paikkaansa. Jos tämä on vääristetty lukema niin se on asia erikseen mutta tässä vaiheessa en näe syytä epäillä firmaa kirjanpitorikoksista.

Toki se että vapaa kassavirta on ollut laskussa viimeisen pari vuotta ei ole erityisen hyvä merkki, mutta uskon kuitenkin että suunta saadaan tänä vuonna käännettyä. Katsotaan miten käy.

Tästä kuitenkin on vielä mielestäni pitkä matka siihen että yrityksen vapaa kassavirta on miinuksella ja että kassaa poltetaan investointeihin tai operatiiviseen toimintaan. Nähdäkseni siis tulevat investoinnit on vielä hyvin turvattu nykyisilläkin kassavirroilla.

Tähän asiaan en ole perehtynyt, myönnettäköön se. Mikäli tämä pitää paikkaansa niin tämä on toki tulevaisuutta ajatellen huono merkki, mutta tulevaisuudessahan asioiden todellinen laita nähdään. Toivotaan että jos parhaat tekijät ovat vaihtaneet firmaa niin tilalle saadaan rekrytoitua uusia, innovatiivisia työntekijöitä.

Tulevaisuus jää nähtäväksi. Kuten yllä osoitin, en kuitenkaan ole huolissani rahavirtojen tai kassan riittävyydestä. Mutta kuten sanoit, jos ei seuraavaan pariin vuoteen saada yhtiötä takaisin kasvuladulle vaan tulos ja kassavirta jatkaa laskussa niin osakekurssi tulee laskemaan. Näiltä tasoilta en enää merkittävää arvostuksen purkautumista näe, mutta voin olla tämän kanssa väärässä. Toki laskupainetta kurssissa varmasti on myös spinoff:n myötä kun rahastot yms. myyvät tätä. Osakemarkkinoilta harvoin saa hyvää halvalla, jos tulevaisuudessa ei näy mitään uhkakuvia. En siis väitä että riskejä ei ole olemassa, niitä kyllä on ja ne ovat ihan realistisia, mutta jos yhtiö palaa takaisin kasvuladulle, mikä on mielestäni myös täysin realistista, niin osakekurssi voi moninkertaistua. Onko liiketoiminnan taantuman todennäköisyys moninkertainen kasvuun palaamisen sijaan? Mielestäni ei ole, joten siksi näen tällä hetkellä riski-tuottosuhteen houkuttelavana.

Toki jos sijoittaja haluaa vain varmoja, tasaisesti kasvavia kassavirtoja, niin kannattaa katsoa muita yhtiöitä kuin tämä. Ja peliala ei muutenkaan ole tälläiselle sijoittajalle soveltuva muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Myönnettäköön että Lars:n en ole omistajana tutustunut, joten tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää.

14 Synes om

Tak for en god trådstarter og gode diskussioner!

Jeg har også selv lavet lidt hjemmearbejde ved blandt andet at læse Coffee Stains (Kahvitahra) børsprospekt.

Min nuværende fornemmelse af selskabet:

Hovedejer :red_square:

Lars er efter min opfattelse ikke en ondsindet hovedejer, men hans tidligere præstationer med Embracers gældsdrevne “hvor der handles, der spildes”-vækst og imperiets kollaps indgyder ikke tillid.

Indie / AA-spil :red_square:

Netop denne del af markedet lider mest under afmatningen i spilbranchen.

Der var et lignende tilfælde med Rovio på børsen, hvor cash flowet fra Angry Birds langsomt svandt ind, og investorerne ventede på vækst fra nye spil understøttet af en solid kassebeholdning. Investorerne blev reddet takket være et købstilbud, men selskabets udvikling siden da er fortsat i den retning, som er statistisk mest sandsynlig: gamle hit-spil aftager langsomt, mens de nye ikke lykkes kommercielt.

Overbevisende kerneportefølje :green_square:

Selvom spillene er AA-spil eller ren pjat, har kerneporteføljen historisk set solgt godt. En god tommelfingerregel på spilmarkedet er, at “evergreen”-spil ikke ældes ret meget, når de først har fundet deres publikum. Derudover har selskabet faktisk vist gode takter i forhold til at lave gode spil.

Screenshot 2026-01-09 at 6.33.39

Se f.eks. Goat simulator:

Screenshot 2026-01-09 at 6.33.21

Eller Deep Galactic:

Screenshot 2026-01-09 at 6.33.28

Værdiansættelse af aktien :yellow_square:

Tja… Markedsværdien er omkring 5 milliarder kroner, og dertil kommer en nettokasse på over 200. Selskabets omsætning ligger omkring en milliard kroner, og lønsomheden kan over tid ligge et sted mellem 30-50 %. @Housumies har allerede gennemgået tallene på fornem vis ovenfor, og jeg har ikke noget at tilføje.

Er en EV/FCF på omkring 12,5x så slem? På den anden side er det ikke ligefrem EV/FCF “10x” eller “8x”, som typisk er tommelfingerreglen for multipler, når der ikke er vækst i sigte, og toplinjen langsomt smelter væk…

12 Synes om

Størstedelen af det salgspres, aktien har oplevet, er vel formodentlig teknisk salgspres fra fonde og ETF’er forårsaget af spinoffen? Er der nogen, der har forsøgt at vurdere, hvor mange aktier der stadig mangler at blive solgt?

Hvorfor tror du, at Indie/AA-spil lider mest? Tror du, at Coffee Stain hører til blandt disse ofre på trods af deres velkendte portefølje? Hvad er dit syn på varigheden af denne recession, eller tror du, at der er tale om en mere permanent strukturændring?

Gemini spåede, at AAA-spil ville blive de største tabere, og forudså ligefrem en renæssance for AA-spil af høj kvalitet :grin:

Recession i spilbranchen

Det er AAA-spilmarkedet (store spil med gigantiske budgetter), der lider mest økonomisk og strukturelt under den nuværende recession og strukturændring i spilmarkedet.

Selvom alle sektorer har deres egne udfordringer, er AAA-sektoren endt i en situation, hvor dens traditionelle forretningsmodel er gået i stykker. Herunder er det udspecificeret, hvordan recessionen rammer de forskellige sektorer:

1. AAA-spil: Den største taber (Strukturel krise)

AAA-spil (f.eks. Call of Duty, Assassin’s Creed, Sonys eksklusive titler) er i størst krise, fordi deres risikoniveau er steget til et uholdbart niveau.

• Omkostningskrise: Udviklingen af ét topspil koster i dag 200–400 millioner dollars (plus markedsføring). For at et sådant spil skal løbe rundt, skal det sælge millioner af eksemplarer til fuld pris med det samme ved udgivelsen.

• “Alt eller intet”-risiko: Hvis en enorm investering flopper (som det skete for f.eks. Suicide Squad: Kill the Justice League eller Concord), kan det vælte et helt studie eller føre til afskedigelser af hundreder af mennesker. Der er ikke længere plads til at fejle.

• Mangel på innovation: Da risiciene er så store, tør udgiverne ikke prøve noget nyt. Der laves kun sikre efterfølgere og remake-versioner, hvilket trætter spillerne og sænker salget yderligere.

• Spillernes begrænsede tid: AAA-spil forsøger ofte at være “live service”-tjenester, der optager al spillerens fritid. Spillerne har dog ikke tid til ti forskellige kæmpespil, hvilket betyder, at nye satsninger dør på markedet med det samme.

2. Indie-spil: Lider under overudbud (Synlighedskrise)

Små, uafhængige spilstudier (Indie) klarer sig faktisk bedre end AAA-studier i forhold til den investerede kapital, men de har ét enormt problem:

• Forsvinder i mængden: Værktøjer (som Unity, Unreal, AI) har gjort det lettere at lave spil. Der udgives titusindvis af spil om året på Steam. Selv et godt spil kan ende med slet ikke at få opmærksomhed, fordi der ikke er noget markedsføringsbudget.

• Finansieringen tørrer ud: Investorer er mere forsigtige. Tidligere var det lettere at få penge til en lovende idé; nu kræves der næsten et færdigt produkt eller et stærkt fællesskab, før der bevilges finansiering.

3. AA-spil: Mulig vinder (Renæssance)

AA-spil (“Double-A”) er spil med mellemstørre budgetter, som ikke konkurrerer på den dyreste grafik, men ofte på gameplay eller historie (f.eks. Remedy, Larian Studios, mange japanske rollespil).

• Fleksibilitet: De kan laves for 20–50 millioner. Hvis spillet “kun” sælger en million eksemplarer, er det et hit, mens det for et AAA-spil ville være en katastrofe.

• Kreativ frihed: AA-spil kan tage risici, som AAA ikke tør, men de er af højere kvalitet end de basale indie-spil. Mange spillere er efter AAA-skuffelser søgt mod netop disse spil (eksempelvis Baldur’s Gate 3 eller Palworld, som på en måde placerer sig i dette mellemland eller i den øvre ende af indie-feltet).

Resumé

AAA-sektoren lider mest, fordi dens “voks eller dø”-model har ramt muren. Spillere nægter i stigende grad at betale 80 euro for ufærdige spil, og studierne kan ikke længere skabe overskud med gamle salgstal, når omkostningerne løber løbsk.

Coffee stain

Coffee Stains udtræden fra Embracer Group er en af spilbranchens mest fulgte strukturændringer. Spinoffen blev officielt gennemført i december 2025, og selskabet er nu et selvstændigt børsnoteret selskab (noteret på Stockholms Nasdaq First North-liste).

Her er en analyse af situationen og min vurdering af, hvordan spinoffen påvirker aktiekursens udvikling på kort og lang sigt.

1. Spinoffens umiddelbare effekt på kursen (Ultimo 2025)

Spinoffen blev gennemført som et såkaldt Lex ASEA-udbytte: Embracers aktionærer modtog én Coffee Stain-aktie for hver Embracer-aktie, de ejede.

• Teknisk fald: Som forventet faldt aktiekursen i Embracer (nu med det nye navn Fellowship Entertainment) markant (ca. 30 %) umiddelbart efter spinoffen. Dette skyldes ikke, at selskabet er dårligt, men at værdien blev “løsrevet” fra moderselskabet til det nye selskab.

• Indledende salgspres: Den nye børsnoterings (ticker: COFFEE B) start i januar 2026 har været udfordrende. Mange store fonde og indeksinvestorer, der ejede Embracer, sælger muligvis deres Coffee Stain-aktier automatisk, fordi selskabet er for lille til deres investeringsstrategi, eller fordi det er noteret på den “forkerte” liste (First North vs. hovedlisten).

2. Hvorfor er Coffee Stain attraktiv som selvstændig?

Selvom de indledende kursudsving er voldsomme, ses spinoffen blandt investorer som en mulighed for at “rense” selskabets profil.

• Udløsning af værdiansættelsesmultipler: Under Embracer led Coffee Stain under moderselskabets gældsproblemer og negative rygte. Som selvstændigt selskab bliver dets stærke pengestrøm (baseret på hit-spil som Satisfactory og Valheim) mere synlig.

• Fokuseret fortælling: Investorer kan lide “rene” selskaber. Coffee Stain er nu et rendyrket AA- og indie-spilhus med høje marginer. Det forsøger ikke længere at finansiere andre studiers tabsgivende AAA-projekter.

3. Vurdering af kursudviklingen i 2026

Jeg tror, at kursudviklingen vil følge et ofte set spinoff-mønster (jvf. Mandatum eller Kalmar i Finland):

1. Fase 1 (1–3 mdr.): Nedadgående pres. Salg fra passive investorer holder kursen nede, selvom selskabets tal er gode.

2. Fase 2 (3–9 mdr.): Stabilisering. Markedet begynder at prissætte selskabet ud fra dets egne meritter og ikke Embracers historik. I denne fase er de første selvstændige delårsrapporter kritiske.

3. Fase 3 (12 mdr.+): Stigning i værdiansættelse. Hvis Coffee Stain kan bevise, at de er i stand til at finde nye “Valheim’er” eller opretholde indtjeningen fra spil som Deep Rock Galactic, kan deres aktie stige til betydeligt højere multipler end deres tidligere moderselskab.

Opsummeret: På kort sigt har spinoffen medført kursfald og usikkerhed, men den frigør Coffee Stains potentiale. Det er nu en “lille og slagkraftig” aktør, der er et langt mere attraktivt opkøbsmål, end det var som en del af det enorme Embracer-imperium.

Edit. Har forumets spileksperter et bud på, hvor attraktivt dette er som et opkøbsmål?

4 Synes om

Måske for første gang i sit liv har Gemini ret. AAA sælger ikke i en recession, men AA/indie-spil af høj kvalitet skal nok finde deres publikum.

Om Coffee Stain er i stand til at skabe noget nyt og banebrydende, ved vi ikke, men jeg vil sige, at Coffee Stain har omkring 1000 % bedre chance for at få succes end deres tidligere moderselskab. Salget af Embracers (Emppu) “eurojank”-IP-skrammel har allerede lidt nu, hvor spillerne længes efter oplevelser og noget, der rent faktisk er sjovt og nyt.

Coffee Stain konkurrerer selvfølgelig med andre svenskere, og sidste års største overraskelser og den helt nye spilgenre “friendslop” er fuldstændig domineret af svenskere. Spillene er dog udviklet i de samme byer, som Coffee Stain opererer i, men af andre.

Hvis historien ikke letter, og kaffen spildes på gulvet, så er et management buyout meget muligt om et par år. Ellers tror jeg ikke på et opkøb, og der er heller ingen købere på markedet i øjeblikket, da alle har deres egne udfordringer. Hvis Embracer fortsætter med at sprælle, bliver det solgt, så længe prisen falder nok og flere dårlige studier er blevet lukket.

4 Synes om

Mikko Mäkinen har skrevet på sin blog om, hvorfor han købte aktien

Højdepunkter: Exceptionelt høj spilkvalitet på et AA-budget, topsælgernes Steam-bedømmelser er på 93-96/100. Lav værdiansættelse og en anderledes tilgang til monetarisering sammenlignet med mainstream.

Egne tanker:

Jeg ser frem til Q3-rapporten med interesse! Valheim 1.0 burde give tallene et løft, da spillet har en enorm følgerskare.

1 Synes om