Aktiefund fra børskrakket

I denne tråd kan vi poste observationer eller forespørgsler om aktier/virksomheder, der endnu ikke har deres egen tråd/aktiv diskussion på forummet. Formålet er at samle “fund” fra forskellige børser her, nu hvor især små virksomheders værdiansættelse er faldet markant under børskrakket. Dette er for at undgå at poste dem i kaffestuen, hvor de forsvinder i løbet af en dag.

Har du fundet en tidligere ukendt virksomhed, der virker lovende, men hvor aktiekursen virker lav i forhold til track record og prognoser? Præsenter kort virksomheden, og spørg andre forummedlemmer, om de har fulgt virksomheden, eller om nogen ved mere om den!

27 Synes om

Jeg kan starte med dette.

Der er tale om et teknologifirma, der tilsyneladende opererer inden for infrastruktur og opkøber forskellige virksomheder. Væksten i Q2 var 27%, og lønsomheden virker ret god, selvom Q2-resultaterne voksede betydeligt mere end omsætningen, og der er tilsyneladende noget engangsforhold involveret.

Redeye analyserer tilsyneladende også, og den seneste indtægtsrapport oversteg forventningerne en smule.

5 Synes om

Activision Blizzard er interessant på dette marked. Inflationen lader ikke til at tynge spillernes pengepunge så meget, og i det værste scenarie (arbejdsløshed) tror jeg, at antallet af spillere ville vokse. Især når Blizzard har så mange no-life spil :rofl:

Jeg har selv høje forventninger til Microsofts opkøb, eller rettere sagt, jeg tror, at det vil ske med en sandsynlighed på 95 %. Den er faldet mindre end markedet, men den er stadig faldet!

4 Synes om

I min portefølje kunne der være rimeligt store virksomheder.
Følgende, man kunne kigge på:

Perion Network trailing 12 måneder p/E ca. 13, og 2 svage kvartaler falder fra, og de har flere gange hævet prognosen. Netto likviditet er omkring 300 millioner, og markedsværdien er lidt under 900 millioner. Det vil sige, at over en tredjedel er nettolikviditet. De har klaret sig ret godt.
Masser af information på forummet.

Inmode p/e ca. 15, og prisen ca. Kursen er omkring 28, og nettolikviditeten er også betydelig, jeg husker omkring 5-6 euro/aktie? Jeg forventer en lille indtægtsvækst.

Kaspi.kz. Kasakhstans perle… Steget ca. 50% siden foråret, men p/e omkring 9-10, og de køber egne aktier tilbage og udbetaler udbytte. Kasakhstan skiftede vist fra Ruslands favør til Kinas venner… Godt eller skidt? De dominerer den digitale handel og betalingsnetværk osv. suverænt, men der burde være vækstpotentiale. Geopolitisk risiko påvirker prissætningen…

Alle disse har jeg tilføjet, og det har været ok.

Siltronic, producerer siliciumwafers til halvlederindustrien. Kursen er under 60, og der skulle komme et udbytte på 3 euro, altså 5%. Indtjeningen burde være god takket være højkonjunkturen, men en del af pengestrømmen går til den nye produktionsfacilitet i Singapore (færdig i 2024).
Jeg er nu for tredje gang i gang med at købe “billigt”, og indtil videre har jeg kunnet sælge til omkring 140-150 euro/aktie, når jeg har ventet.
Mens jeg venter, er det meningen at få kontantstrøm fra udbyttet.

Køb i gang med Siltronic, næste niveau ved 52 og 50 euro, derefter større køb. De hævede vist udsigterne for Q2, så vi må se, om der kommer en god kvartalsrapport. En recession er tydeligt indpriset.

11 Synes om

Her er mine egne yndlingsvalg (picks) fra Sverige, hvor fundamentet er solidt. Der findes flere ideer, men lad os starte med disse.

Tobii Dynavox
Gør et pokkers vigtigt stykke arbejde. Virksomheden ønsker at give en stemme og en måde at kommunikere på til personer, der ikke kan dette på grund af f.eks. sygdom eller medfødt handicap – ”Do what you once did or never thought possible”.
Virksomheden udvikler og fremstiller altså hjælpemidler til kommunikation, og disse er primært baseret på eye-tracking-teknologi. Tobii Dynavox blev udskilt (spun-off) som sit eget selskab fra Tobii, som udvikler den pågældende eye-tracking-teknologi primært til VR-ting.
God vækst, stærke marginer, skaber et godt og bæredygtigt cash flow, og målmarkedet er utroligt stort.

Biogaia
Verdens førende producent af mælkesyreprodukter og probiotika med over 30 års erfaring inden for forskning og udvikling. Virksomhedens produkter findes på markedet i over 100 lande. Der er udført over 200 kliniske, publicerede studier med BioGaias patenterede mælkesyrebakteriestammer. Forskning og produktudvikling af nye mikrobielle stammer til forskellige indikationer fortsætter aktivt. Biogaia udsendte en positiv overskudsforventning (posari) i juli på grund af stærk efterspørgsel i Europa, og virksomheden er ved at vende tilbage til en vækstkurve. Den nuværende EV/EBIT er på linje med det 3-årige historiske gennemsnit, selvom virksomheden har udviklet sig og taget skridt fremad i denne periode. Der forventes tocifret organisk vækst også i resten af året, og marginerne er meget stærke. En stærk performer og GÆLDFRI VIRKSOMHED. Er faldet ca. -40 % fra toppen i april.

AFRY
Opstod, da svenske ÅF og finske Pöyry fusionerede. Ingeniør-, design- og konsulentvirksomhed. YTD ca. -50 %, vi er nu på niveau med bunden fra corona-tiden og før det på disse prisniveauer i 2016. Indsidere har købt op, og analytikerne kan lide den. Der er allerede indpriset rigtig meget negativt i værdiansættelsen, selvom efterspørgslen er aftaget en smule i visse brancher.

Arjo
Udvikler, fremstiller og sælger bl.a. hjælpemidler til mobilitet og dagligdags opgaver til ældre og bevægelseshæmmede. Virksomheden har en lang historie, men blev først børsnoteret i 2017. Bruttomargin på ca. 45 %, EBITDA-margin på 21 % og skaber frit cash flow. Den største udfordring har været tilgængeligheden af komponenter og materialer. Virksomheden nød tilsyneladende ikke usædvanlig godt af corona, tværtimod. Vi er nu under bunden fra corona-tiden. Indsidere har købt i år, en fond har foretaget et nyt køb af ca. 2 mio. aktier i august, SHB har den som small cap-pick, og analytikerne kan lide den ligesom jeg. Gælden er et minus.

Fasadgruppen
YTD ca. -50 %. En seriel opkøber (serial acquirer) børsnoteret i Sverige, der primært fokuserer på diverse facade-, vindues- og tagarbejder.
I det nuværende år har indsidere været på købssiden, og den er billigt prissat. Virksomheden fortsætter sin vækststrategi og starter også opkøb i Finland. I dette miljø er gælden et lille minus.

Vimian
Fremstiller og udvikler veterinærmedicinsk teknologi, implantater, diagnostik, medicin osv. Virksomheden blev børsnoteret i løbet af 2021, og det har været et grimt syn, YTD næsten -70 % og næsten -80 % fra toppen i 2021. Den administrerende direktør har optrådt overbevisende og med tillid, men jeg venter stadig på indsidekøb. Regelmæssige virksomhedsopkøb. Gode marginer, positivt cash flow og stærk vækst. Gælden er et minus.

27 Synes om