SSH Communications Security som investeringsobjekt

Hepp! I morgon inleds bevakningen. Vi öppnar diskussionen :smiling_face:

https://twitter.com/mikaelrautanen/status/1104748841956503552?s=21

kuva

2 gillningar

Imorgon kommer SSH att stiga. Inderes tar som bekant inte upp företag för bevakning där det inte finns en samstämmig syn på värderingen som företaget självt har. Företagen köper alltså inte bevakning blint, utan först förhandlar man om företaget får valuta för pengarna i målpriset. Jag minns snabbt att det kanske fanns ett fall där det till och med fanns en sälj-rekommendation direkt (det kan naturligtvis finnas andra, men jag garanterar inte ens detta).

Finns det bevis för detta perspektiv? Typ svart på vitt? Kan du lägga till det i tråden ”utveckling av indexfunktioner”? Tack

1 gillning

Aktia började åtminstone med rekommendationen Minska

1 gillning

{“content”:“Jag hittade inte de meddelandena i hastigheten. Jag nämnde saken tidigare och Sauli medgav att det är lite problematiskt. Det handlade då om en IPO-relaterad rapport och diskussionen var varför Inderes bara gör rapporter om erbjudanden där man har en positiv syn. Då framkom det att Inderes grovt går igenom sitt värde för företaget innan uppdraget. Om Inderes syn är betydligt under företagets syn, uppstår inga affärer och Inderes gör ingen analys. Detta motiverades med att rapporter om dåliga investeringsobjekt inte skulle ha något mervärde för investerare (jag var lite av en annan åsikt om detta också :D).\n\nFörmodligen har företag ett större intresse av att få en positiv analys i samband med noteringar, så det blir ett större problem där. Jag vet verkligen inte i vilken omfattning det är ett problem för de företag som redan är noterade, eftersom analysen inte har samma betydelse för dem. Jag skulle dock kunna anta att processen åtminstone är ganska likartad.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Tack för förtydligandet. Baserat på ditt första meddelande (”inderes tar inte upp för uppföljning…”) fick jag på något sätt uppfattningen att det var ”inderes val” att ta upp eller lämna bort företaget. Detta skulle alltså kunna leda till felaktiga slutsatser…

Dock betalar det eventuella följeföretaget notan, så de bestämmer. Det är förståeligt att de inte blir entusiastiska om åsikterna skiljer sig åt. Huvudpoängen med det hela är enligt mig att Inderes analys är oberoende och att man håller fast vid det.

4 gillningar

I princip, om jag vore ett företag och gick över till Inderes bevakning, skulle jag nog kunna se att mitt företag inte värderas rätt, vilket skulle kunna göra att information via Inderes kan påverka positivt?

Å andra sidan finns det förstås en risk att det uppstår sådana här “förtroende-case”. Här verkar det dock handla om ett företag som har varit på börsen länge.

Så är det naturligtvis. Köparen bestämmer. Så det är inget problem i sig, men det är bra att vara medveten om att Inderes troligtvis har en positiv syn när bevakningen inleds.

SSH känns som ett evigt löfte och det känns hela tiden som att vi kommer att se en start strax. Vi kommer säkert att se en situation igen där stora förväntningar läggs på framtida intäkter och värderingen baseras på dem. Visst är affären skalbar, men det finns inga egentliga bevis för att försäljningen skulle öka kraftigt.

Företaget har slösat bort stora summor kontanter på rättegångar, så hur stor är sannolikheten att de i framtiden kommer att få intäkter utan massiva rättsliga åtgärder för att driva sina egna rättigheter.

Sektorn är visserligen fortfarande överprissatt, så ett sådant litet bolag kan mycket väl värderas upp under den skuggan. Det handlar dessutom främst om teknikbaserade produkter, så skalbarhetsmöjligheterna är mycket goda.

Den största frågan för företaget är varför just nu eller i framtiden skulle det ske en betydande tillväxt.

och rapporten svarar nog på det :)… och förhoppningsvis har de rätt och analytikerna verkligen tror på det. Riskerna måste åtminstone flaggas ordentligt.

1 gillning

Vilken typ av investeringsprofil har dessa teknikbolag? Många har varit olönsamma i åratal och förstört aktieägarvärde, vilket innebär att de måste generera enorma vinster i framtiden för att ägandet ska vara lönsamt. Å andra sidan värderas dessa företag redan nu multipelt högre än deras eget kapital. SSH gjorde senast en vinst (327 597 euro) år 2014. Kan teknikbolag ens bedömas utifrån fundamental analys? Det är väl möjligt att marknaden köper företagets berättelse och att kursen mångdubblas tills någon köper ut företaget från börsen. I så fall skulle investering vara att spela.

1 gillning

jag har f-secure och nux

{“content”:“I slutet av den senaste sändningen av Yle Börsdagen diskuterades datasäkerhetsföretag kort. Framtiden för F-Secure fick återigen en mycket positiv bild. Även i OP:s utdelningsrekommendationer låg den i topp när det gäller förväntad avkastning. \nEtt intressant fall, vars aktiekurs för närvarande verkar vara mycket förmånlig och omsättningen stor…”}

Som en rättelse till påståendena ovan: I IPO:er strävar man faktiskt efter att delta endast när man ser potential för investerare i bolaget och dess prissättning, vilket @Sauli_Vilen kan förtydliga.

Däremot, vid starten av bevakning av ett redan noterat bolag, finns inga sådana överväganden, åtminstone inte från vår sida; å andra sidan tjänar bolaget sina investerare genom att bli bevakat, och i den tjänsten (analys och kommentarer om bolag och informering av investerare) borde målpriset och rekommendationen inte spela någon roll. Till exempel startades Sievi med ett målpris som var 50 % lägre än kursen och en säljrek. SSH hör förmodligen till denna grupp eftersom rekommendationen och målpriset redan syns:

Tillägg: en omfattande rapport har publicerats Jälleenrakennustyö hyvässä vauhdissa - Inderes

6 gillningar

Här är en så tydlig sakfel att jag måste rätta den. Vi tar in alla intresserade företag för bevakning. I företagsbevakningen kan rekommendationen lika gärna vara positiv som negativ. Företaget har ingen möjlighet att ingripa eller påverka resultatet av vår analys, och vi diskuterar naturligtvis inte vår kommande rekommendation med företagen innan bevakningen inleds. Under vår historia har vi påbörjat bevakning av cirka 90 kunder, varav cirka 55 med positiva och cirka 35 med negativa rekommendationer. Det är helt naturligt att vikten ligger lite mer på den positiva sidan, eftersom företag oftast kommer in i bevakning när det går bra för dem.

I börsintroduktioner deltar vi endast i fall som vi anser vara bra och där vi ser en god avkastningsförväntan för investerarna. I börsintroduktioner gör vi också vår analys helt oberoende och självständigt, men vi presenterar vår syn på det verkliga värdet för företaget, och utifrån detta beslutar företaget självt om de vill sätta sin värdering på denna nivå.

21 gillningar

:joy:

7 gillningar

Det är väldigt viktigt att analysservicbolag som Inderes finns i Finland. Det är varje investerares/traders eget ansvar att sedan skapa sin egen syn på både analysservicbolaget och de företag som följs. Det är därför jag själv har kommit med i detta forum, baserat på lång tids uppföljning.
Om man arbetar på den amerikanska marknaden har man en viss uppfattning om hur många olika analysservicbolag som finns. Precis som man sätter sig in i ett investeringsobjekt, är det bra att sätta sig in i analysservicbolagen och deras verksamhet. Prisrekommendationer från ett pålitligt analysservicbolag har en helt annan effekt än de från lite svagare. Det finns mycket att vinna på detta.

13 gillningar

Nåja, en negativ uppgång är också en uppgång.

Det här företaget var en intressant analysprocess. Om man tittar på företagets utvecklingskurva är det ett ganska traditionellt fall där en ny ledning kommer in för att få ordning på ett företag som nästan har hamnat i kris. Nu, några år senare, har krisen undvikits, resultaten börjar se ganska bra ut och riktningen är den rätta. Det som överraskade oss var aktiens prissättning. Normalt sett beter sig marknaden så att värderingen av en aktie i ett sådant fall skulle ha pressats riktigt lågt efter krisåret (2016). Av någon anledning har SSH:s aktievärdering förblivit mycket hög enligt alla mått. En av våra teorier är att aktien hade laddats med en patentrelaterad premie (många såg en jackpott som möjlig, vilket motiverade den höga prissättningen), som ännu inte helt har smält bort.

Detta företag kan vara en mycket intressant långsiktig vändpunktshistoria, förutsatt att värderingen var på den nivå som ett företag i detta utvecklingsstadium borde ha. Nuvarande EV/S på 3,7x är en riktigt hög värdering, om man speglar det mot kombinationen av tillväxt och lönsamhet och beaktar att majoriteten av nuvarande omsättning fortfarande kommer från ganska mogna produkter.

9 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/tulosvaroitus-ssh-communications-security-oyj-alentaa-arviotaan-vuoden-2019
Negativt resultat från SSH på tisdag kväll.

“Imorgon är det billigt… eller snarare, det kostar mindre.”

1 gillning