Från denna tweet får vi säkert mer information snart. Enligt Inderes motto “analys tillhör alla” kan vi i detta fall säga att “företaget tillhör alla”.
Låt oss öppna diskussionen, eftersom vi kan förvänta oss offentlig handel.
Från denna tweet får vi säkert mer information snart. Enligt Inderes motto “analys tillhör alla” kan vi i detta fall säga att “företaget tillhör alla”.
Låt oss öppna diskussionen, eftersom vi kan förvänta oss offentlig handel.
Jag gissar att syftet med den tweeten främst var att väcka diskussion om vad som skulle hända om Inderes skulle börsnoteras. Jag tror att det är något som Inderes överväger. Jag tror dock inte att en notering är aktuell inom den närmaste framtiden. Sådana här saker brukar man inte “läcka” på Twitter i förväg, utan noteringsplaner kommuniceras via mer “officiella” kanaler.
1,5 m rörelsevinst 2020.
Skulle nog vara lite för billigt för 15 miljoner.
Fantastiskt om Inderes blir börsnoterat. Den mest uppenbara risken jag ser är dock den stora (om än ständigt minskande) personrisken. Inderes har dock, åtminstone i detta skede, fortfarande relativt få allmänt kända ansikten. Detta kommer att förändras med tiden och vi kommer säkert att höra mer och mer om andra än Mikael, Juha, Sauli och Verneri.
Om man tänker på vad Inderes produkt och konkurrensfördel är (förutom högkvalitativ analys, som finns på andra ställen) så är det den breda och aktiva communityn. Jag har sett några exempel där en tidigare bred och aktiv community torkar ut. Nästan alltid ligger en förändring/bortgång av administratörerna bakom detta. De som är intresserade av teknik har säkert sett vad som hände med t.ex. Muropaketti och murobbs när Sampsa Kurri lämnade.. Visst, Inderes är en helt annan typ av verksamhet, men tänk verkligen på vad som skulle hända med det här forumet om Verneri och Yu lämnade, åtminstone på kort sikt. Och i denna hektiska internetvärld behövs inte nödvändigtvis en längre period för att skapa stora vibrationer.
Trots allt skulle det vara fantastiskt om Inderes blev börsnoterat och jag skulle absolut vara med under vissa förutsättningar. Och nyckelpersonerna är förmodligen/förhoppningsvis väl förankrade i företaget.
Taaleri äger tydligen 10,8 % av Inderes, och värderingen av den andelen var över 1,4 miljoner i bokslutet den 31 december 2020. Så 15 miljoner är förmodligen inte långt borta.
Någon frågade en gång om indexering av modellportföljen för att kunna investera i den. Detta kan ju skötas på detta sätt utan tunga banklicenser…
Precis. Analysverksamheten blir i slutändan en sidoverksamhet när modellportföljen växer till Finlands Berkshire. Den historien skulle man också kunna köpa.
Skulle man kunna få dispens från Fiva för att acceptera smeknamn på topp 100-listan?
Taaleri hade listat Inderes Oy som “icke-strategiska investeringar”. De kunde dela ut ägandet som utdelning till oss ägare…
Om en notering sker, skulle Inderes åtminstone agera som de uppmuntrar andra att agera.
Min gissning är att Mikael, iförd sina joggingbyxor, har tagit några öl för kvällen och av misstag twittrat ut sina planer till alla ![]()
Kauppalehti hade frågat Mikael “vad det är för typ av jobb”
Rautanen säger ingenting om tidsplanen, men en ändring av företagsformen är ett steg mot en notering.
”Många saker kan påverka tidsplanen.”
Vi väntar med spänning på om dessa planer realiseras någon gång och sedan pantsätter vi ett stenhus för att få tillräckligt med hävstång för att bli besviken på IPO:n.
Den här typen av aktier skulle man ju nästan vara tvungen att äga åtminstone minimalt. Jag hänger ju så pass mycket här och använder tjänsterna, så det skulle ju smaka att tänka på dessa tjänster som ”mina egna”. Det skulle också vara lätt att motivera premiumavgifterna för mig själv. ![]()
Så tänker jag också. Jag har (ännu) inte ägt premium, men det har varit på gång många gånger. Och om Inderes noteras så kommer jag naturligtvis att skaffa det någon gång!
Den här tråden är värd att läsa om du är intresserad av att äga Inderes.
Jag kommer att svara på IPO-relaterade frågor här idag och imorgon, de som jag kan svara på i det här skedet! Efter imorgon tar jag ledigt i drygt 4 veckor, men jag är säker på att vi kan få till en bra diskussion (eftersom vi sa att vi skulle ha en effektiv process och teamet är så bra så är det möjligt att ta semester även mitt i ett sådant projekt :))\n\nInderes selvittää First North -listautumista ja yhteisöantia
Är “gemenskapsemission” en vacker och värdebaserad synonym för en vanlig publik emission? Eller kan Inderes verkligen börsnoteras enligt alla regler så att ägarna kommer från forumen?
En dum fråga som förmodligen inte kan besvaras ännu: Vilken tidsplan skulle noteringen ungefärligen följa? Q3, Q4 eller 2022? Här måste småinvesterare börja spara pengar till emissionen eller tiden efter, så att Inderes får sin värdiga plats i portföljen ![]()
Tillägg: Noteringen är en mycket god nyhet. Jag måste säga att en lika god nyhet är om Inderes kan sänka kostnaden och komplexiteten för framtida noteringar. Den finska börsen behöver nya småföretag.
Kommer Inderes att göra en analys av sig själva med riktkurser och rekommendationer? ![]()
Den nyheten låter utmärkt. Jag ser fram emot att äga Inderes aktie, men jag gillar särskilt att ett av målen med noteringen är att standardisera och störa den nuvarande ganska tunga noteringsprocessen.
Vi analyserar inte oss själva, men om vi så småningom blir noterade är planen att köpa en bevakning av oss själva från någon av våra konkurrenter.
@Mikael_Rautanen min egen åsikt är att det här är en stor grej. Visst är “störningen” av noteringsprocessen bra, men jag gillar verkligen att detta skulle vara ett verkligt flaggskeppsexempel för andra företag om hur ett börsbolag ska vara och hur alla investerare betjänas jämlikt, det vill säga att någon form av störning säkert skulle ses i investerarkommunikationen och i att vara ett börsbolag, på alla sätt. Ärligt talat, jag tror knappast att det skulle finnas ett mer pålitligt och demokratiskt bättre företag ur investerarnas synvinkel på vår börs om Inderes noterades. Jag har använt era tjänster i säkert över 5 år, ibland gratis, ibland som premium, och har fått en enorm boost till min portfölj med hjälp av analyserna, så jag skulle verkligen vara ivrig att delta i ägargruppen med åtminstone en liten insats (vanligtvis borde man inte fatta ett sådant beslut innan man vet värderingen
). Inget mer, lycka till! Ps. Jag vet att man också kan lägga pengar på investerarkommunikation (så jag förstår varför småföretag föredrar affärsöversikter istället för delårsrapporter), så jag förstår om företaget inte vill gå överdrivet långt med dessa kommunikationsrelaterade kostnader. Dessutom är alla dagens regleringar och IFRS-standarder och så vidare säkert dyrt för börsbolag. De är gjorda för oss investerare, men kostnaderna dras från våra investerares utdelningar ![]()