SSH Communications Security som investeringsobjekt

Ovanlig kommentar från Österlund, trevligt att följa ur investeringsunderhållningens synvinkel.

Men, om vi ska vara helt exakta, så har väl Österlund aldrig sagt att den nuvarande aktiekursen skulle vara billig, vilket gör att “put your money where your mouth is” inte riktigt fungerar. Såvitt jag förstår har han bara klagat på Inderes riktkurs.

1 gillning

Precis.

Och det är ganska svårt för en analytiker att börja dra till med tillväxtprognoser ur hatten när företaget självt är tyst. Jag tog för givet att tydliga numeriska mål för kort och medellång sikt skulle presenteras på CMD, men så blev det inte. Det är också lite förvånande varför Inderes valdes igen, det finns ju andra som Danske, Evli, Carnegie osv., som analyserar många små finska företag. Men denna speciella situation orsakades alltså av dem själva.

Å andra sidan tar jag tacksamt emot när en sådan möjlighet att förvärva aktier till ett rimligt pris erbjöds. Och dessutom är Inderes rapporter omfattande och grundliga. Jag gissar att detta kommer att följa Bittiums bana, det vill säga att riktpriser och rekommendationer kommer att släpa efter ett bra tag. Det vore konstigt om insiderna inte fortsätter med aktieköpen.

7 gillningar

Vad gör man med en sådan analys som bara pumpar upp kursen? Kursen stiger nog av sig själv med prestationer och resultat. För några år sedan räckte det fortfarande med berättelser utan bevis (jag talar nu generellt om aktier).

13 gillningar

Det är väl Henris/Accendos förhoppning att SSH:s marknadsvärde skulle stiga över en halv miljard och att aktien därmed skulle börja synas även i storfinansens skannrar.

2 gillningar

Styrelsens ordförande Österlund gav en intervju i KL angående de senaste meningsskiljaktigheterna kring inledningen av bevakningen och tillväxtutsikterna.

Situationen är enligt mig intressant i den meningen att bolaget inte gav konkreta tillväxtmål i siffror. Vad gäller utsikterna som gavs vid CMD är min prognos i linje (tillväxten accelererar från och med nästa år). Detta var en intressant poäng: ”Jag anser inte heller att det är kritiskt om tillväxten verifieras under Q1 nästa år eller Q4 nästa år. Jag vet att marknadspotentialen där är mycket stor. Det återstår att se hur snabbt det kommer att synas i våra egna siffror.” och ”Baserat på Österlunds kommentarer skulle en exakt fastställande av tillväxtmålen vara en ganska svår uppgift även för bolaget.” Jag är inte oense om att det finns mycket potential, och denna potential är ett stort tema i rapporten. I våra prognoser, genom vilka även värderingen har granskats, finns det verkligen stark tillväxt: omsättningen år 2029 redan nästan 40 MEUR. Investeraren måste alltså ta en ganska stark ställning att tillväxten accelererar ännu betydligt mer än våra prognoser, om man vill uppnå betydande överavkastning.

21 gillningar

Tyskland meddelade om försvarsupphandlingar på 50 miljarder. Det rapporterades att Patria och Iceay får stororder till Finland.

Har det offentliggjorts några stororder från Tyskland till SSH:s samarbetspartner Leonardo?

5 gillningar

Så drar året igång:

SSH Communications Security sänker sin prognos för omsättningen på grund av minskad licensförsäljning under det fjärde kvartalet och en försvagad amerikansk dollar. Prognosen om ett positivt EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) och operativt kassaflöde förblir oförändrad. Prenumerationsförsäljningen förväntas ha vuxit med cirka 10 % under 2025.

”Det strategiska partnerskapet och investeringsavtalet med Leonardo S.p.A, som offentliggjordes den 1 juli 2025, slutfördes framgångsrikt den 21 oktober 2025. Efter att avtalet trätt i kraft har vi under det fjärde kvartalet fokuserat på att samordna våra mål med Leonardo samt utbilda deras personal, vilket har fördröjt tillkomsten av nya affärer och intäktsföringen. Vi förväntar oss att partnerskapet kommer att generera betydande omsättningstillväxt under 2026”, säger SSH:s vd Rami Raulas.

Ny prognos för 2025:
Omsättningen sjunker något jämfört med 2024. EBITDA och det operativa kassaflödet kommer att vara positiva.

Enligt den tidigare prognosen från den 14 februari 2025 förväntades omsättningen öka, och EBITDA och det operativa kassaflödet förväntades vara positiva.

5 gillningar

Alltså ursäkta mig, men luktar det inte lite :poop:-snack här? Att man låter bli att göra affärer för att man inte hinner stänga dem eftersom man måste utbilda Leonardos personal?! Jag är beredd att tro att försäljningsresurserna tillfälligt har minskats, men inte att det skulle ha någon inverkan på omsättningen redan under Q4. Försäljningscykeln är väl knappast så pass snabb.

Och även om jag skulle ha fel angående försäljningscykeln, i vilket företag låter man bli att stänga affärer om de redan är inom räckhåll? Jag tror inte att man gör det på SSH heller. I mina ögon ser det bara ut som en usel bortförklaring till varför försäljningen inte tar fart.

25 gillningar

Jorma Erkkilä - Salkunrakentaja

Vinstvarnaren SSH tror på Leonardo-avtalets möjligheter – styrelseordföranden på annan linje än analyshuset

Cybersäkerhetsbolaget SSH har ännu inte infriat de förväntningar som kopplats till Leonardo-avtalet.

8 gillningar

Här är Luiros kommentar om SSH:s vinstvarning.

SSH Communications Security lämnade på fredagen en vinstvarning, där bolaget sänkte sin guidning för 2025 gällande omsättningen. Enligt bolaget var vinstvarningen en följd av en licensförsäljning som var svagare än väntat under slutet av året samt valutakurseffekter. I och med den sänkta guidningen finns det ett nedåtpress i våra prognoser, vilket vi kommer att beakta senast i samband med vår förhandsanalys inför Q4-rapporten. För SSH:s värdeskapande anser vi att blickarna fortfarande bör riktas mot bolagets tillväxtutsikter, som vinstvarningen har en mer begränsad inverkan på.

3 gillningar

Vinstvarningar kommer och går, och det är väl inget konstigt med det. Men det som gör den här vinstvarningen mer beklämlig är att VD:n för bara ett par månader sedan kritiserade analytikerna för att de inte förstår att ge bolaget dess ”förtjänta” värdering.

I kombination med den kritiken hade en positiv vinstvarning gett mer trovärdighet åt VD:ns i övrigt ganska otroliga uttalanden. Nu får VD:ns tidigare kritik, åtminstone i mitt huvud, den här vinstvarningen att framstå som ännu dummare. Eller så är det kanske bättre tvärtom, att vinstvarningen får VD:ns tidigare uttalanden att framstå som ännu dummare.

19 gillningar

Varför nämns inte riktkursen för SSH i analytikerns kommentar i morgonrapporten? Är det inte så i andra motsvarande?

IMG_7993

1 gillning

Var det inte styrelseordföranden och chefen för den fond som äger den näst största aktieposten som gav kommentarerna, inte VD:n?

4 gillningar

Kanske har man kommit överens om att inte ge några riktkurser i det här fallet, då Inderes perspektiv är för kort ur styrelseordförandens önskemålsperspektiv.

SSH perustaa uuden tuotejohtajan pestin | Arvopaperi.

3 gillningar

Duger

Strategiska partner från Asien till SSH | Kauppalehti

6 gillningar

Duger, men svårt att få ett grepp om hur värdefulla de där avtalen faktiskt är.

3 gillningar

Här är en färsk bolagsanalys om SSH från Roni. :slight_smile:

Vi har sänkt våra prognoser för Q4 till följd av SSH:s vinstvarning, men våra prognoser för de närmaste åren är i stort sett oförändrade då varningen berodde på en engångslicensaffär. Det mest intressanta i bokslutet för 2025 är tillväxtutsikterna, särskilt kring Leonardo-partnerskapet. Tillväxtpotentialen som partnerskapet medför är betydande, men än så länge saknas bevis på accelererande tillväxt, och vi anser att risk/reward-förhållandet är svagt för en aktie som prissätter kraftig skalbar tillväxt under de kommande åren. Vi upprepar vår riktkurs på 2,0 euro och vår säljrekommendation.

5 gillningar

Imorgon får vi ta del av SSH:s nyheter i samband med bokslutet!

Den januarirapport som Alokas länkade till ovan fungerade som en förhandskommentar, men prognostabellen fanns bara i själva rapporten, så jag lägger till tabellen här som en påminnelse :slight_smile:

12 gillningar

SSH Communications Security Abp | Börsmeddelande | 17.02.2026 kl. 09:00:00 EET

Omsättningen för helåret minskade med 2 %, EBITDA för kvartalet och helåret samt kassaflödet från den löpande verksamheten var positiva

Oktober–december 2025:
·Omsättningen uppgick till 5,4 miljoner euro (6,8 miljoner)
·EBITDA uppgick till 0,1 miljoner euro (1,7 miljoner euro)
·Rörelseresultatet uppgick till -0,7 miljoner euro (0,8 miljoner euro)
·Resultatet uppgick till -0,2 miljoner euro (0,5 miljoner euro)
·Resultat per aktie uppgick till -0,01 euro (0,01 euro1)

Januari–december 2025:
·Omsättningen uppgick till 21,6 miljoner euro (22,2 miljoner)
·EBITDA uppgick till 1,5 miljoner euro (3,4 miljoner euro)
·Rörelseresultatet uppgick till -2,2 miljoner euro (-0,3 miljoner euro)
·Resultatet uppgick till -2,3 miljoner euro (-0,8 miljoner euro)
·Resultat per aktie uppgick till -0,08 euro (-0,06 euro)

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1,1 miljoner euro (2,7 miljoner euro). Bolagets soliditet var 78,7 % (52,8 %), och likvida medel inklusive kortfristiga likvida placeringar uppgick till 21,0 miljoner euro (2,9 miljoner euro).

6 gillningar