Solar Foods Oyj - innovatör inom global proteinproduktion

Den finländska innovatören inom proteinproduktion Solar Foods Abp planerar en börsnotering och att ansöka om upptagande av bolagets aktier till handel på tillväxtmarknaden First North, som drivs av Nasdaq Helsinki Ab.

Solar Foods i korthet

Solar Foods är en global pionjär inom hållbar proteinproduktion, grundat år 2017, som löser det globala problemet med livsmedelsproduktion genom att erbjuda ett helt nytt alternativ till nuvarande animaliska och vegetabiliska proteiner.

Solar Foods första produkt är det naturligt förekommande encelliga proteinet Solein, som kan användas som en livsmedelsråvara med hög proteinhalt. Produktionen av Solein förbättrar den globala tillgången på protein på lång sikt samt ökar pris- och kvalitetsstabiliteten för livsmedelsråvaror genom att frikoppla livsmedelsproduktionen från jordbruket.
¨
Bolagssidan hittas här, så följ gärna :slight_smile: Solar Foods - Inderes

Verners intervju hittas här :star_struck: :video_camera::

Ämnen med tidsstämplar:

00:00 Pasi Vainikka

00:53 Vilket problem löser Solar Foods i världen?

02:20 Verksamheten i praktiken

03:38 Mikrober

04:50 Kundbas

06:08 Affärsverksamhetens skede

09:00 Försäljning

10:05 Konkurrens

11:20 Kostnad

12:50 Målmarknad

15:00 Strategi

15:55 Egen produktion eller licensiering

17:08 Finansiella mål

18:25 Finansieringssituation

20:40 Ägarstruktur

71 gillningar

Här är ännu informationsmötet som börjar 21.8.2024 kl. 10.00 Tiedotustilaisuus

10 gillningar

När jag hörde om företaget var den första tanken som slog mig: varför behövs ett sådant här företag? Om mänskligheten hamnar i en situation där protein måste framställas i laboratorier i stället för på åkermark, då är vi dömda. Är målet att hjälpa områden som saknar egen åkermark? Områden som drabbas av ökenspridning är sådana, men kombinationen av ökenspridning och dåliga transportförbindelser innebär att området inte längre kommer att vara bebott.

Livsmedelsbranschen är extremt konkurrensutsatt. Livsmedelsförädlare kan byta ut sina proteinkällor mot andra när livsmedelspriserna förändras. VD:n sa att företagets mål är att uppnå kostnadsparitet jämfört med andra proteinkällor. Om man inte får en prisfördel, måste den erhållas i form av en engångsinvestering i investeringskostnaderna. Jag undrar fortfarande varför man skulle ge sig in i det här.

edit:
Jag lyssnar på presskonferensen. Det har nämnts åtminstone ”total addressable market”, ”winner takes all” och ”AI”. Jees.

11 gillningar

Var kan man hitta aminosyraprofilen för Solein? Den finns åtminstone inte på företagets webbplats, och det är ganska avgörande om man verkligen ska försöka ersätta proteiner producerade av jordbruket. Vi har ju massor av växtbaserade proteiner som vetegluten, som på grund av sin aminosyraprofil inte på något sätt lämpar sig som enda proteinkälla.

23 gillningar

Omsättning 5K
Förlust nästan -7M
Inga som helst finansiella mål, inget omsättningsmål och ett ständigt kapitalbehov.
Kommer att vara förlustbringande i åratal.
Egentligen inte ens en marknad; vilka ska köpa produkten och vad ska göras med den? Visst finns det idéer och gissningar, men inget konkret.
Solar Foods är nog ett rejält startup-hopkok som viftar med åtskilliga :triangular_flag: :triangular_flag: :triangular_flag:

“använda andras balansräkning” jo visst.
Man kommer osökt att tänka på Spinnova, med den skillnaden att Spinnova hade någon slags plan. (som också misslyckades)

8 gillningar

Där finns mer detaljerad information om bland annat kassan, fabriksinvesteringar och den här noteringen i allmänhet.

@Yu_Gong, länken till bolagssidan i öppningsinlägget är åtminstone för mig trasig?

5 gillningar

Jag fixar det :slight_smile: den här är rätt: Solar Foods - Inderes

3 gillningar

Bra, bra, för de som deltog i gräsrotsfinansieringen finns nu en exit-möjlighet. För Injeq blev det inget av det hela, och resten vet vi ju.

I storskalig produktion bedömer Bolaget att kostnaden för Solein kommer att vara konkurrenskraftig med vilket annat protein som helst.

Företaget må vara en ESG-gullgosse, men i slutändan är priset den viktigaste garantin för produktens åtgång, och citatet från morgonens pressmeddelande är det mest väsentliga.

Om jag förstår rätt utgörs merparten av produktens pris av energikostnaden – alltså i storskalig produktion – och elpriset måste låsas med långa avtal. Det finns därmed inte särskilt många potentiella lokaliseringsländer för Solar Foods egen “gigafactory”, såvida inte något Saudiarabien köper den som ett verktyg för imagebygge efter att ha tröttnat på fotboll.

Jag vet inte om “konkurrenskraft” avser produktionskostnader eller slutpriset från till exempel en livsmedelsproducents perspektiv. För en livsmedelsproducent vore en proteinkälla med stabilt pris värdefull i sig, om marknadspriset på soja skulle skjuta i höjden till följd av problem i primärproduktionen eller frakten. Hedgningskostnaderna skulle sjunka, och möjligen skulle även kapitalomsättningen öka om man kan köpa varor i takt med produktionen/åtgången.

EDIT: Jag ställde också en fråga under informationstillfället. Jag uppfattade att kostnaden avser slutanvändarens pris, alltså “cost of use”. VD:ns svar var lite svårtolkat, så skjut mig inte om jag missuppfattade.

Jag är skeptisk till företagets riktning tills jag bättre förstår hur man ska nå den eftersträvade prispariteten eller ens komma i närheten av den. Just nu är det som för Columbus – visionen och målet är kända för dem som finansierar leken, men hur och var man till slut hamnar kan vara något helt annat.

Likväl – välkommen till Hesuli, här finns det plats även för bolag i tidigare skeden bland alla obligationssubstitut. (Och efter att ha sagt detta kommer mitt inlägg att flaggas i de utdelningstrogna personernas virtuella stening.)

37 gillningar

Om det behövs pengar för investeringar, varför blev det då ingen IPO-emission?

Det här luktar bara som en exit för Springvest, motiveringarna håller inte riktigt nu.

Intressant bolag och det finns säkert en viss efterfrågan, men om det är en bra investering – det kan jag inte säga. Vi följer läget.

14 gillningar

Intressant företag och produkt, men som investeringsobjekt för det oundvikligen tankarna till Oatly, Beyond Meat och andra ESG-livsmedelsbolag, samt deras sorgliga resa på börsen. Av videon förstod jag det som att Solein-produkter för tillfället bara finns på marknaden i Singapore? Innan jag investerar skulle jag absolut vilja testa produkten i Peter Lynch-anda.

4 gillningar

Jag tycker att detta som uppfinning är helt otroligt fin och en stor sak för mänskligheten. Jag känner att detta är en så stor grej att många inte alls förstår det till en början.

Tänk om ni själva fick uppfinna vad som helst. Det låter inte alls dumt att jag skapar näringsrik, icke-allergiframkallande föda ur tomma intet, praktiskt taget utan råvaror. Utan behov av odlingsmark och vatten! Det låter så utopiskt att ingen ens kan drömma om något sådant.

I företagets material har man nämnt en hel uppsjö av problem som detta löser, så jag lyfter här bara fram några av de enligt mig mest centrala:

• produktionen är inte bunden till en plats. Det finns inget behov av bördig jordmån och stora mängder vatten. Produktion skulle kunna ske till exempel i Afrika, där det råder brist på mat och odlingsbar mark. Vad annat skulle lösa problemet där? Det finns hur många liknande platser som helst.
  • proteinet är näringsrikt och mångsidigt för olika maträtter tack vare sin milda smak, och är inte allergiframkallande. Passar alltså alla.

I ett långsiktigt scenario kommer även produktionskostnaderna att pressas ner så mycket att kilopriset är konkurrenskraftigt jämfört med sojaprotein.

Så enligt min mening är det mycket positiva långsiktiga drivkrafter.

Huruvida detta är ett bra investeringscase anser jag beror på finansieringen. Hittills har detta snabbt tagit in stora mängder kapital, så åtminstone i investerarnas ögon finns här något unikt och god potential. Pengar kommer det att behövas mycket av för att bygga en egen produktionsanläggning för stora volymer, och då det inte finns någon försäljning ännu, handlar det om hur kassan räcker till dess att livsmedelstillstånd och produktionsvolymer är på plats.

För tillfället är produktionskostnaden hög eftersom man vill använda grönt väte, som bolaget själva producerar med en elektrolysör med grön el. Här kommer vi till det som jag själv skulle göra annorlunda som ett startup-bolag som ännu inte går med vinst:

Nu marknadsförs detta stort med “grönhet”, hur man skapar utsläppsfri mat, och med det söker man tydligen ESG-pengar.

Produktionen behöver väte. Är ett sådant företags kärnverksamhet att producera väte? Enligt min mening inte. De borde till en början tillverka Solein med köpt grått väte, varvid investeringskostnaderna och produktionskostnaderna direkt skulle bli lägre. Man kan ju marknadsföra det med att tillverkning av Solein är möjlig utsläppsfritt med grönt väte. Och låt sedan kunderna i sina egna licensierade Solein-fabriker producera vätet på det sätt de vill eller köpa in det.

Solar Foods uppgift har varit att bevisa att Solein kan framställas genom vätefermentering. Alla förstår ju hur väte kan produceras – grönt, blått eller grått – även om Solar Foods inte gör det själva, och förstår därigenom produktens potential även med grönt väte.

Och enligt min mening vore den bästa (eftersom den är mest kapitallätt) lösningen att licensiera produktionsmetoden till livsmedelstillverkare, som skulle bygga sina egna fabriker.

Jag ser en massivt stor och fin innovation här som inte har några gränser :smile:. Jag kan inte förutse hur väl kommande finansieringsrundor kommer att lyckas och om pengarna räcker fram till break-even. Potentialen är enorm och om det lyckas kommer det att vara en världsomvälvande sak.

Det finns dock risker här, och insatserna därefter. Jag äger, i enlighet med risken.

31 gillningar

Intressant företag sett till produkten, men just dessa saknade steg mot lönsamhet väcker tvivel.

Man målar upp stora visioner, men de konkreta exemplen på var produkten skulle kunna fungera hänger helt på hur olika livsmedelstillverkare kan eller överhuvudtaget vill använda sig av detta protein.

Den första batchen verkar vara på väg till konsumenter och det vore intressant att höra användarnas erfarenheter kring om produkten verkligen är konkurrenskraftig: New Solein-powered products launched in Singapore - Solar Foods

Man kommer oundvikligen att tänka på samma problem som Oatly och andra livsmedelsföretag har haft, precis som andra på forumet redan har nämnt. Även om idén är bra är implementeringen svår, det finns utmaningar med att hitta marknader och att nå ett positivt kassaflöde är ett avlägset mål. Vanligtvis räcker det inte med en eller två finansieringsrundor i dessa bolag, utan man kommer att gå med förlust i åratal, vilket påverkar aktiens värderingstrend negativt.

Som en positiv aspekt ser jag att om produkterna från det japanska företaget blir populära blir marknadsföringen lättare i fortsättningen, och det lär säkert finnas intresse för att utveckla nya produkter även på andra håll.

1 gillning

Oatly eller Beyond Meat hamnar inte riktigt i samma fack som Solar Foods. De verkar inom livsmedelsbranschen, men där slutar likheterna. Dessa företag tillverkar köttfria och/eller mjölkfria produkter av råvaror producerade av andra (“gammaldags” råvaror), till exempel havre eller soja. Solar Foods har lanserat ett protein producerat på ett nytt och mer klimatvänligt sätt. Oatly och Beyond Meat har otaliga konkurrenter. Solar Foods har en, och inte ens den befinner sig riktigt på samma spelplan.

Visst finns det fortfarande en del utmaningar med produktionskostnaderna, men det är inte på något sätt omöjligt att övervinna dem. Jag är lite rädd för att någon köper ut bolaget från börsen innan verksamheten hinner ta fart på allvar.

Jag har redan lite av detta i portföljen och nu när handeln drar igång kommer jag troligen att köpa mer. Särskilt om priset dippar.

16 gillningar

Jag är ganska säker på att människor om 100 år kommer att undra varför man historiskt har slösat så stor del av världens yta på odling och boskapsskötsel, och varför mänskligheten genom sitt jordbruk har förorenat jordens vattendrag och klimat samt förstört den biologiska mångfalden. Det kan fortfarande låta som en utopisk tanke att mat produceras i laboratorium och protein fås från luften, men hållbar utveckling leder oundvikligen i denna riktning.

Det är en helt annan sak om Solar Foods är vinnaren i detta och om vi befinner oss i rätt ögonblick, men själv följer jag åtminstone bolagets utveckling med stort intresse och är kanske beredd att göra en viss satsning med en ”köp och glöm”-strategi. Sedan får eftervärlden se om min tanke var rätt.

40 gillningar

Du lyfter fram bra poänger. Jag kontrollerade att enligt Världsbankens statistik användes 36,8 % av jordens landyta för jordbruk år 2021. Siffran har ökat med ungefär en procentenhet sedan 60-talet. När befolkningen samtidigt har vuxit från 3 miljarder till 8 miljarder, måste detta ha varit ett resultat av ökad produktivitet inom jordbruket. Dessa har ett inom biologin känt kausalt samband: en bättre livsmedelssituation leder ceteris paribus till befolkningstillväxt.

Inom jordbruket har man varit orolig för ödet för vissa områden, såsom artrika regnskogar och korallrev.

Jag kan inte säga varför det skulle vara märkvärdigt att producera mat ur luften. När växter växer binder de luftens koldioxid med hjälp av solljus och vatten. Kol är källan till växternas massa. Jag har hört att det också finns modifierade mikrober som kan till exempel bryta ner plast eller använda metan som näringskälla, vilket också är en växthusgas. Solar Foods ersätter det naturliga solljuset, som fungerar som kraftkälla, med el producerad av människor. Det var därför jag frågade om ett sådant sätt att producera livsmedel verkligen är nödvändigt jämfört med att till exempel framställa växtprotein med traditionella metoder.

9 gillningar

Det framgick inte riktigt i VD:ns intervju hur man tänker tjäna pengar på det här. Lösningen är tekniskt fin, men vad var egentligen det kundproblem som löses här? Man kan åtminstone tills vidare inte dela ut utdelning för att man bromsar klimatförändringen.

I butiken kan man få fläskkarré för 8,5 € kilot och mörk sojafärs för 1,6 € kilot. Ska man konkurrera med dessa på pris? Kommer man att vinna en priskonkurrens mot Frankrikes (och i framtiden Ukrainas) EU-subventionerade jordbruk? Alla världens stater har politiska incitament att hålla matpriserna så låga som möjligt, så dessa subventioner kommer aldrig att försvinna.

https://www.lidl.fi/p/reilu-vijlapossun-kasslerpaisti/p10005949

Med smak? Om produkten är någon form av proteinets MSG, så kommer den säkert att sälja till ett högre kilopris, men jag tror på detta först när Inderes analytiker får smaka på produkten och konstaterar att den är beroendeframkallande.

Specialdieter? Sjukhusmat? Säkert skulle någon sådan nisch kunna hittas, men sikten gällande detta är för tillfället dålig.

En teknisk notering innebär att man inte ens vill ha någon form av tillväxtfinansiering från investerare, så här verkar man nu bädda för ett kursras första dagen och en frysning av noteringsmarknaden i Helsingfors i ett par år framåt igen, när andra noteringskandidater blir skrämda av den nya emittentens negativa bemötande :man_facepalming:

30 gillningar

I butiken får man fläskkarré för 8,5 € kilot och mörkt sojakross för 1,6 € kilot. Konkurrerar man med dessa på pris? Vinner man priskonkurrensen mot Frankrikes (och i framtiden Ukrainas) EU-subventionerade jordbruk? Alla världens stater har politiska incitament att hålla matpriserna så låga som möjligt, så dessa subventioner kommer aldrig att försvinna.

Ja, VD:n sade helt tydligt i intervjun att man strävar efter att vinna konkurrensen med priset https://youtu.be/zsKo4d4wo8c?si=0TE6MNHYTI_sY3EW&t=680. Exemplen du gav låter utan tvekan svåra att slå. De är visserligen inte direkta konkurrenter, utan avsikten var att sälja produkten för vidareförädling. Det ändrar naturligtvis inte det faktum att konkurrensen med alternativen är hård även där om man bara går på priset.

Man kan åtminstone för närvarande inte ge utdelning för att bromsa klimatförändringarna.

Nej. Med hjälp av det kan man förmodligen ändå sälja mer glass, som av någon anledning lyftes fram som en vidareförädlad produkt vid flera tillfällen i intervjun.

4 gillningar

Här har vi kärnan i frågan. Eller en vegokorv, om vi ska vara moderna föregångare för det växtbaserade.

Solar Foods främsta hopp vore att få ta del av liknande intäktsströmmar från utsläppshandel som framför allt Tesla har njutit av på de mer etablerade biltillverkarnas bekostnad. Jordbruket står för 10–15 % av koldioxidutsläppen inom EU.

Jordbruket omfattas än så länge inte av EU:s utsläppshandelssystem (ETS, Emission Trading System) och som Eka konstaterade ovan, är allt tryck på prishöjningar relaterade till livsmedelspriser en fasa för politiker. Effekterna av det färska LULUCF (förändrad markanvändning) på utsläppshandeln har jag ingen aning om, och det är oklart om EU ens vet det själv.

Vd:n bör ändå anställa lobbyister och upprättare av tillräckligt storskaliga EU-finansierade projektplaner. Solar Foods är just en sådan galjonsfigur för den gröna omställningen som politiska aktörer vill rida på för att samla PR-poäng.

13 gillningar

Man får fläskkarré för 8,5 € per kilo och mörka sojagranulat för 1,6 € per kilo i butiken. Konkurrerar man prismässigt med dessa? Vinner man i priskonkurrensen mot Frankrikes (och i framtiden Ukrainas) EU-subventionerade jordbruk? Alla världens stater har politiska incitament att hålla matpriserna så låga som möjligt, så dessa subventioner kommer aldrig att försvinna.

Karré innehåller cirka 30 % protein, soja innehåller cirka 15 % protein. Solein innehåller 60 % protein. Karré och soja kräver betydligt mer utrymme och resurser än produktion av Solein. För tillfället är kilopriset på Solein högt, men målet för produktionskostnaderna låg, om jag minns rätt, nånstans kring 6–7 € per kilo.

Solein är en tänkbar proteinkälla för livsmedelsproducenter. Det rör sig inte om en köttersättning, utan en råvara för dem som tillverkar köttersättningar.

Jag anar ett starkt motstånd mot förändring i dina kommentarer. :smiley:

25 gillningar

Som en sådan radikal liberal identifierar jag mig inte bland de förändringsobenägna. Jag har även tidigare investerat i en aktie som tillverkar proteinglass och tjänat pengar på det, så det finns en viss kontaktyta till det här ämnet även den vägen.

Det var förresten bolaget självt som beslutade att göra ersättande av kött och motverkande av klimatförändringar genom att förebygga jordbrukets koldioxidutsläpp till en hörnsten i sin kommunikation. Utrymmeskrav och resurser är egentligen inte i sig väsentliga för en investerare på något sätt, utan endast slutproduktens pris, egenskaper och sammansättning.

Detta skulle mycket väl kunna fungera för olika mjölkbaserade produkter, förutsatt att priset hamnar rätt. Till exempel i Creme Bonjour ersattes grädde nyligen med billigare kärnmjölk, så det finns tydligen en vilja hos tillverkarna att göra olika experiment med sina produkter. Ett mer sannolikt slutresultat än en matrevolution är nog just någon nisch för mejeriråvaror i stil med proteinglass, där man skulle kunna använda det billiga soleinet. Först måste dock priset sänkas tillräckligt för att man överhuvudtaget ska kunna konkurrera genom prissänkningar. Detta kräver förmodligen betydande tillskottsfinansiering och investeringar för att nå en tillräckligt stor produktionsskala.

18 gillningar