Jag tycker att detta som uppfinning är helt otroligt fin och en stor sak för mänskligheten. Jag känner att detta är en så stor grej att många inte alls förstår det till en början.
Tänk om ni själva fick uppfinna vad som helst. Det låter inte alls dumt att jag skapar näringsrik, icke-allergiframkallande föda ur tomma intet, praktiskt taget utan råvaror. Utan behov av odlingsmark och vatten! Det låter så utopiskt att ingen ens kan drömma om något sådant.
I företagets material har man nämnt en hel uppsjö av problem som detta löser, så jag lyfter här bara fram några av de enligt mig mest centrala:
- produktionen är inte bunden till en plats. Det finns inget behov av bördig jordmån och stora mängder vatten. Produktion skulle kunna ske till exempel i Afrika, där det råder brist på mat och odlingsbar mark. Vad annat skulle lösa problemet där? Det finns hur många liknande platser som helst.
- proteinet är näringsrikt och mångsidigt för olika maträtter tack vare sin milda smak, och är inte allergiframkallande. Passar alltså alla.
I ett långsiktigt scenario kommer även produktionskostnaderna att pressas ner så mycket att kilopriset är konkurrenskraftigt jämfört med sojaprotein.
Så enligt min mening är det mycket positiva långsiktiga drivkrafter.
Huruvida detta är ett bra investeringscase anser jag beror på finansieringen. Hittills har detta snabbt tagit in stora mängder kapital, så åtminstone i investerarnas ögon finns här något unikt och god potential. Pengar kommer det att behövas mycket av för att bygga en egen produktionsanläggning för stora volymer, och då det inte finns någon försäljning ännu, handlar det om hur kassan räcker till dess att livsmedelstillstånd och produktionsvolymer är på plats.
För tillfället är produktionskostnaden hög eftersom man vill använda grönt väte, som bolaget själva producerar med en elektrolysör med grön el. Här kommer vi till det som jag själv skulle göra annorlunda som ett startup-bolag som ännu inte går med vinst:
Nu marknadsförs detta stort med “grönhet”, hur man skapar utsläppsfri mat, och med det söker man tydligen ESG-pengar.
Produktionen behöver väte. Är ett sådant företags kärnverksamhet att producera väte? Enligt min mening inte. De borde till en början tillverka Solein med köpt grått väte, varvid investeringskostnaderna och produktionskostnaderna direkt skulle bli lägre. Man kan ju marknadsföra det med att tillverkning av Solein är möjlig utsläppsfritt med grönt väte. Och låt sedan kunderna i sina egna licensierade Solein-fabriker producera vätet på det sätt de vill eller köpa in det.
Solar Foods uppgift har varit att bevisa att Solein kan framställas genom vätefermentering. Alla förstår ju hur väte kan produceras – grönt, blått eller grått – även om Solar Foods inte gör det själva, och förstår därigenom produktens potential även med grönt väte.
Och enligt min mening vore den bästa (eftersom den är mest kapitallätt) lösningen att licensiera produktionsmetoden till livsmedelstillverkare, som skulle bygga sina egna fabriker.
Jag ser en massivt stor och fin innovation här som inte har några gränser
. Jag kan inte förutse hur väl kommande finansieringsrundor kommer att lyckas och om pengarna räcker fram till break-even. Potentialen är enorm och om det lyckas kommer det att vara en världsomvälvande sak.
Det finns dock risker här, och insatserna därefter. Jag äger, i enlighet med risken.