“En brytpunkt är det ögonblick då en idé, trend eller ett beteendemönster överskrider en magisk tröskel och sprids som en löpeld” Malcolm Gladwell: Introduktionstext till boken The Tipping Point
I denna tråd om brytpunkten vill jag att vi diskuterar trender, produkter och företag som står på randen till ett genombrott. Sådana som redan är kända för pionjärer, men som den stora allmänheten just håller på att upptäcka. Själv har jag missat eller inte förstått betydelsen av iPhones, Netflix, Teslas, Marimekko, Lululemon, TikTok, Fortnite och Zoom innan de var allmänt kända. Det vore önskvärt att kvinnor deltar i diskussionen. De följer ofta andra medier än män och är därmed mer medvetna om trender. Det vore önskvärt att vi i den här tråden inte diskuterar företag eller tekniker i ett mycket tidigt skede. Dessutom skulle diskussionen hållas mer på en allmän nivå och baseras på observationer från ens egen omgivning, vare sig den är fysisk eller digital. Mer detaljerad uppföljning av enskilda företag, värderingsnivåer eller annan “nummerkrossande” diskussion bör föras till egna grupper. Det vore förstås önskvärt om det finns ett företag som nu är nära en brytpunkt och har en egen diskussionsgrupp, att det tipsas om det här så att man kan fördjupa sig i det i dess egen grupp.
Tyvärr har jag inget att bidra med i den här tråden, men det var därför jag startade den Jag följer mer tekniknyheter vars verkliga kommersialisering ligger 5-10 år bort, vilket gör det mer av en chansning att hitta vinnande företag. Till exempel investerade jag i QT för första gången när det gjorde sitt första lönsamma kvartal och det var fortfarande gott om tid att komma med. Det hade varit fantastiskt att ha kunnat köpa redan för 5€, men förutsägbarheten hade då varit svårare om det var den verkliga vinnaren.
Undrar om Graphene Manufacturing Group Ltd. (Graphene Manufacturing Group Ltd.) uppfyller dina förväntningar.
De har gjort lovande framsteg med tillverkningen av en ny typ av batteri, som nu är i byggnadsfasen av en testfabrik, tillsammans med Bosch. Fabriken borde vara klar i år (jag minns inte exakt tidpunkten) och testproduktionen ska starta. Om allt går bra kommer det här batteriet att skjuta upp en raket till månen.
För närvarande är det alltså fortfarande en lottkupong.
Jag orkar inte sammanställa mer djupgående information om detta så sent på kvällen.
Nja, företaget listades först den 15 april 2021 och från första dagens slutkurs har priset ökat “bara” 5,5x. Äldre kursdata är förmodligen rester av Cuspis Capital Ltd (företaget kom in på börsen via ett SPAC-liknande capital pool-bolag).
Sammantaget en intressant punkt, tack @Tipitityy! Det kommer nog att ta “en stund” innan företaget når den flampunkt som nämns i början av tråden.
Jag kommer själv att följa företaget när de första knappcellsbatterierna har skickats till kunder för testning. Testfabriken färdigställdes redan i början av december. Bosch var inte heller involverade i detta, utan först när/om en kommersiell fabrik byggs.
Tack för det första svaret i tråden. Företaget låter intressant, men i den här tråden letar jag efter företag som redan har produktion och en viss mängd kunder. Helst skulle kunderna, oavsett om de är företag eller vanliga konsumenter, ha uttryckt att “detta är en gamechanger”, och att det inte längre är företagets reklamsnack eller storytelling. Ofta kan dessa saker ligga rakt framför dig, men du ser det inte själv. Till exempel iPhone eller Amazon. Att företagets börskurs har mångfaldigats utesluter inte företaget. Jag tittade faktiskt på Amazon vid 280 dollar och P/E var chockerande även då, runt 300. Facebook låg framför alla och gick under introduktionspriset, och man undrade hur det skulle finansiera sin gratisverksamhet för konsumenterna. Någon kan alltid förstå att det finns något speciellt här, som är värt att betala för nu, innan det tar fart exponentiellt. Jag har till exempel märkt att @timontti är bra på att förstå förhållandet mellan pris och potential. Eftersom investeringsuniversumet är stort och det finns många intressanta företag bara här, är det omöjligt att följa varje grupp i flera år, tiden räcker inte till, så därför startade jag den här tråden så att man här kan berätta, hej, det här företagets historia börjar se ut som om det snart kommer att explodera. Varför skulle jag berätta det för de lata som inte orkar följa med. Till exempel @Pohjolan_Eka orsakade en explosion i Solteq när det gäller priset. Han lyfte bara fram saker, manipulerade inte. Jag var och är fortfarande starkt involverad i det, tack för det.
Min sambo sa om Zoom, Lululemon, Marimekko, gissa om jag trodde henne. Jag tänkte att de kanske kan stiga, men jag förstod inte att till exempel Marimekko har hittat en ny publik som är villig att betala hundratals euro för en grå college-tröja. Jag följer inte ens Marimekkos diskussionsforum, men det skulle vara kul att veta om någon har märkt i sin omgivning att något plagg eller märke på konsumentsidan är på väg nu.
Skulle en teknik på gränsen till en genombrottspunkt kunna vara SMR (Small Modular Reactor), som alltså är ett “miniatyrkärnkraftverk”? Hittills har dessa främst setts i kärnkrafts ubåtar och hangarfartyg. I Finland har de dock planerats, till exempel som fjärrvärmeanläggningar.
HS har en intressant artikel (tyvärr bakom en betalvägg):
Några punkter för dem som inte har inloggningsuppgifter:
Frankrike har lovat en miljard euro för utveckling. I Storbritannien Rolls-Royce och i USA GE Hitachi och Nuscale.
Kina utvecklar reaktorer som skiljer sig från de nuvarande.
VTT och LUT utvecklar koncept för fjärrvärmeproduktion med kärnkraft.
Ryssland har en flytande 70MW SMR-pråm, baserad på ubåtsteknik.
SMR skulle också kunna passa bredare inom sjöfarten, vilket skulle minska fraktutsläppen.
Traditionella kärnkrafts tillstånd har varit reaktorspecifika → det har lönat sig att bygga så stora som möjligt → säkerhetsarrangemangen är krävande.
Stora reaktorer är alltid unika projekt, medan SMR:er skulle kunna serietillverkas med etablerade processer.
SMR eleffekt t.ex. 60-300MW jämfört med OL3 1600MW.
SMR skulle vara en naturlig del av den gröna energipaletten och skulle balansera bristen på sol- och vindkraft, vilket är typiskt för kärnkraft.
Fördelen med SMR jämfört med traditionella kärnkraftverk är dess lilla storlek. Om något går fel är processen lättare att hantera.
I Kina har man vidareutvecklat ett tyskt SMR-koncept som producerar varmare ånga än normalt (upp till 500 grader), som skulle kunna användas i befintliga kolkraftverk.
Att öka kärnkraften skulle också vara rimligt ur försörjningssynpunkt, eftersom uran ger betydligt mer energi per kilo än till exempel kol. Förhållandet är till och med i storleksordningen 1:100 000.
Enligt min mening är (småskalig) kärnkraft just på gränsen till en genombrottspunkt då den allmänna stämningen kring kärnkraft blir gynnsammare. Jag kan inte bedöma vilka företag som eventuellt skulle kunna dra nytta av denna trend.
Enligt min mening är (småskalig) kärnkraft på gränsen till en “flashpoint” eftersom den allmänna atmosfären kring kärnkraft blir mer gynnsam. Jag kan inte bedöma vilka företag som eventuellt skulle kunna dra nytta av denna trend
Centrus Energy Corp. (LEU) kommer åtminstone att tänka på. Jag har ingen närmare information om nuvarande värderingsnivåer, och jag är inte heller en kärnfysiker, så det kan finnas många faktafel i det följande. Det handlar dock om ett företag som uppenbarligen anrikar uran till HALEU (High-Assay Low Enriched Uranium) bränsle. Detta är i praktiken mer anrikat uran än vad som används i vanliga kärnkraftverk. Tydligen kommer detta HALEU att användas i SMR-reaktorer, eftersom det är mer effektivt. Eller åtminstone så marknadsför Centrus Energy Corp. det på sina webbplatser. Ingen information om huruvida det stämmer eller om SMR skulle kunna drivas med vanligt uran.
Jag är inte heller helt säker på om detta är ett företag eller en produkt som är på gränsen till en “flashpoint”. Värdet har 20-30-faldigats på ett par år. Det har sjunkit ganska mycket sedan hösten, men som jag nämnde tidigare har jag ingen information om värderingsnivåerna fortfarande är hållbara.
IQM, som har sitt ursprung vid Aalto-universitetet, skulle kunna vara nära det som den ursprungliga postaren letar efter. Företaget bygger kvantdatorer och minst en är redan i drift i Finland. De har över 130 anställda och verksamhet även i Tyskland, Frankrike och Spanien. Företaget, som grundades 2018, har samlat in över 71 miljoner euro i finansiering. I slutet av 2021 färdigställdes en produktionsanläggning i Esbo, där kvantprocessorer kan tillverkas. Företaget hade också en monter på CES-mässan. Enligt en studie beställd av företaget planerar 76% av världens HPC-datacenter att ta i bruk kvantberäkningar senast 2023.
Informationen är främst hämtad från pressmaterial och inlägg på sociala medier:
Zoomista, Lululelomonista, Marimekosta sanoi avopuoliskoni, arvatkaa uskoinko. Ajattelin et voihan ne nousta, mutta en ymmärtänyt että esimerkiksi Marimekko on löytänyt uuden yleisön joka on valmis maksamaan harmaasta college-paidasta satoja euroja. En itse päivystä Marimekonkaan keskustelu palstalla, mutta olisi kiva tietää, jos joku huomannut ympäristöstään, että joku vaate tai merkki kuluttajapuolella on tulossa nyt.
Jag kan inte ge något enskilt tips, men på en allmän nivå kan jag säga något.
Jag tycker att man ska uppmärksamma vad unga gör. De är vanligtvis de ”early adopters” som bestämmer om en app eller ett klädmärke är ”coolt”. De äldre kommer sedan efter, när appar som MobilePay har använts i 5+ år och har visat sig fungera. Jag minns till exempel när det gäller Facebook (cirka 2007) att alla unga var där. Det tog dock många år (5-10?) innan ”boomers” upptäckte hela grejen.
När det gäller Marimekko, som du nämnde, har jag varit ”bullish” just därför att företagets produkter syns bland unga vuxna. Som ett annat exempel kan jag nämna Nocco och Celsius-dryckerna, som länge har varit populära bland unga. Det skapar synlighet och lockar även andra konsumentgrupper att köpa produkterna. Så jag tycker att man ska hålla koll på vad den nya generationen sysslar med.
Det kan vara, men de strävar efter att bygga en fabrik för produktion i år, och även att påbörja produktionen. Enligt VD:n driver de denna sak ganska aggressivt framåt. Så om allt går som på Strömsö, kan man tänka sig att tillverkningen av pouch-back-batterier startar nästa år.
Jag vet inte den finska översättningen för det batteriet, men det är alltså en batteritillverkningsteknik som är mer utmanande än till exempel knappceller. Det kräver mer av fabriken och produktionen, därför är det bra att Bosch är med. Den bifogade videon förklarar saken.
@turbo presenterade ett intressant alternativ för en bransch där sådana företag som är på gränsen till “flampunkten” kan finnas.
Yle rapporterade för några veckor sedan om Finlands första kvantdator. Artikeln berättade hur över ett dussin företag arbetar med kvantteknik i Finland, med en sammanlagd omsättning på cirka hundra miljoner euro, och dessutom uppstår nya företag från bland annat universitet.
Förutom IQM nämndes Bluefors, som tillverkar kylsystem, särskilt som ett snabbt växande företag. Det konstaterades också att Finland har stark kompetens inom både tillverkning av kvantteknikkomponenter och programvaruutveckling. Efterfrågan förväntas komma särskilt från programvarusidan, där algoritmer för kvantberäkningar bland annat utvecklas.
Enligt artikeln är konkurrensen dock hård, och stormakterna satsar miljarder på utvecklingen av kvantdatorer. I jämförelse konstateras att finska staten finansierade byggandet av kvantdatorn med drygt 20 miljoner euro.
Här är en länk till nyheten om du är intresserad av att läsa mer:
Jag har följt diskussionen om kvantteknologi en del och företag verkar satsa hårt på den. De rimliga användningsområdena saknas dock eftersom FoU-kostnaderna fortfarande är så massiva och teknologin är i sin linda. Vi är alltså väldigt långt ifrån att teknologin för det första är tillräckligt kostnadseffektiv och för det andra att partners kan inkluderas för att bilda ekosystem. Skulle Finland kunna hitta nya företag för dessa ekosystem? Ja, säkert. Kommer vi att se stora kommersiella genombrott inom kvantteknologi under de närmaste åren? Jag tror inte det.
Med små insatser vinner man nog inte i dessa sammanhang, men producenter av kringprodukter/-tjänster, som just Bluefors, skulle kanske ha bättre chanser att ta marknadsandelar.
Edit. Friskrivning: Jag är inte alls insatt i branschen.
Edit 2. Talouselämä har åtminstone skrivit om Bluefors tidigare. Jag kunde inte läsa hela artikeln, men enligt början grundades företaget av två holländska fysiker i Otnäs, Esbo, och det säljer guldpläterade kylare till utvecklare av kvantdatorer över hela världen. Antalet anställda var 180 år 2019, då artikeln publicerades.
Jag lägger till en länk här som källa.
Edit 3. Det har funnits en artikel i Helsingin Sanomat (Hesari) om att utvecklingsbolaget Devco Partners har köpt en minoritetsandel i Bluefors. Jag slutar gräva efter mer information här.
Där har du rätt, unga människor tar ofta till sig saker först och andra följer efter. Mina egna barn är så pass unga att jag ännu inte kan se nya trender genom dem, så jag ligger lite efter med allting. Och jag själv är så pass mycket äldre att jag ofta trivs hemma, om jag inte reser. När jag reser försöker jag titta mig omkring, fundera på vad som syns här som inte finns i Finland. Min son spelar Fortnite. På vardagar bor han någon annanstans, så Fortnite är en mötesplats för honom och hans vänner när han är hos mig. I det avseendet skulle jag kunna tro på detta Meta, även om det för mig fortfarande är en konstig tanke på andra sätt. Och hur viktigt det var för honom med något Fortnite-evenemang, så att han fick vara uppe till dess. Dessutom tittar han huvudsakligen bara på YouTube och därifrån bara på spelrelaterade Youtubers. I samband med det har jag investerat i Enthusiast Gaming Holdings Inc (EGLX). Dess pris har nu sjunkit rejält, men jag har ännu inte fått någon bra koll på det.
Kvantdatorer är väldigt intressanta, förmodligen för fler än bara mig. IQM och Bluefors är intressanta, men det verkar inte som om man kan bli aktieägare i dem. Finns det några andra företag inom branschen vars aktier man kan köpa? Google och IBM är så stora jättar att jag inte tror att de kommer att explodera av några kvantsprång.
Som en trend vill jag lyfta fram växtproteiner för diskussion. Köttkonsumtion är för många unga (inklusive mina tre barn) redan en sak från det förflutna, och även bland oss medelålders stadsbor börjar det bli vardag att många avstår från kött. Jag skulle säga att vi åtminstone på hemmamarknaden är precis på gränsen till den där “tipping pointen”, men trots det syns ingen enskild stor marknadsledare, och företagen i fråga är fortfarande ganska marginella och produkterna relativt okända för den stora allmänheten. Enligt prognoser är produktutvecklingen vid en punkt där mycket utveckling av produktkvaliteten kommer att ske under de närmaste åren, vare sig man jämför dem med kött eller inte. Är det möjligt att någon produkttillverkare och varumärke skulle kunna ta en dominerande ställning på marknaden? Tillväxtpotentialen inom branschen är trots allt obestridlig, men vem eller vilka är vinnarna?
Jag har inget svar på detta. Något som Beond Meat verkar ha varit högt upp, men har sedan dess kollapsat. Jag tror också på uppgången för havreprodukter, eftersom de också har en hälsofördel i jämförelse med vete bland spannmålsprodukter. Marknaden kommer förmodligen att delas upp delvis regionalt, men man skulle också kunna föreställa sig (bättre än för köttprodukter) att växtproteiner också skulle kunna skapa ett starkt globalt varumärke. Nu talar vi specifikt om ett fenomen som sprider sig, just med början från den yngre generationen.
Intressant tanke! Själv har jag huvudsakligen försökt undvika livsmedel på grund av den hårda konkurrensen, men detta kunde vara ett undantagssegment.
Vad tror ni, skulle man kunna exponera portföljen mot framväxten av vegetarisk mat och köttersättningar via en mega-monster som t.ex. Raisio, eller kräver det ett annorlunda varumärke?
Genom att observera på ett lynchskt sätt har jag länge varit övertygad om Meeats produkter. Åtminstone i min lokala butik anser jag att de är överlägsna i smak, konsistens och dessutom ofta bland de billigaste om man jämför med andra liknande växtproteiner. Meeats “Muu”-produktfamilj har tydligen ursprungligen varit en del av Pouttu och har nu avskiljts till ett eget företag.
2020 var omsättningen enligt VD:n 3,5 miljoner euro och målet är att dubbla omsättningen årligen. Jag skulle gärna undersöka detta som ett potentiellt investeringsobjekt om det någon gång skulle bestämma sig för att noteras
Detta är definitivt en framtida megatrend. Jag har själv minskat min köttkonsumtion avsevärt, och detsamma gäller många av mina bekanta, särskilt yngre människor verkar minska sin köttkonsumtion och ersätta den med växtbaserade proteiner. När produktutvecklingen fortskrider och produkterna blir godare och får bättre konsistens, tror jag att de med tiden kommer att nå en ännu större publik.