Spinnova - Finsk mirakelfiber

För mig gav Poranens intervju intrycket att ingen sten lämnas ovänd för att förbättra kostnadseffektiviteten.

Jag håller också med om att användningen av råvaror som är lämpliga för livsmedel är problematisk. Även om jag inte vet hur Spinnova förhåller sig till olika råvaror, ser jag personligen utvidgningen av råvarubasen som en bra sak av följande anledning:

Om Spinnovas teknologi någon gång börjar producera fiber i stor skala, kommer det naturligtvis att skapa mycket extra efterfrågan på den råvara som används i processen. Om man bara förlitar sig på en råvara kan priset på den börja stiga om utbudet inte kan möta den ökade efterfrågan. När det gäller råvaror som är lämpliga som foder kan denna situation uppstå just när det också finns efterfrågan på dem för foderanvändning.

En bred råvarubas hanterar prisrisken relaterad till råvaror på så sätt att om en råvara inte kan tillgodose all efterfrågan, kan man ta ersättningsråvara från någon annanstans.

För att en sådan användning av flera råvaror ska fungera, måste processen naturligtvis kunna använda olika råvaror omväxlande. Jag vet dock inte om detta är en realistisk möjlighet.

1 gillning

Jag köpte för ett och ett halvt år sedan en Jack&Jones t-shirt, där en del av fibern kommer från Spinnova. Den har hållit bra för användning och tvätt, har även tvättats i 60 grader, trots att tvättlappen anger 40 grader.

Bild från när tröjan togs i bruk

IMG_8513~2

10 gillningar

Skulle kanske höra till tråden för egna erfarenheter, men eftersom det ändå berör fiberns funktionalitet, är mina egna erfarenheter av samma tröja också utmärkta. Den har varit i hård användning under en längre tid, är fortfarande i gott skick och mycket bekväm att bära. Baserat på denna magkänsla skulle jag säga att kostnadssidan är det enda som återstår.

14 gillningar

VD:ns framträdande verkar, baserat på kursreaktionen, ha imponerat på småinvesterarna, även om omsättningen förstås är liten.

När man tittar på ägarlistan kommer tanken upp om Adidas eller Ecco skulle ha intresse av att finansiera innovationen på längre sikt. Detta teoretiska alternativ beror förstås på hur nöjda de har varit med produkterna.

2 gillningar

Detta är ett problem med nästan alla nya produkter som skogsindustrin har lanserat under 2000-talet. (Åtminstone vad gäller vissa) tekniska egenskaper är produkten överlägsen den traditionella, men produktionskostnaderna är för höga för att konsumenterna ska vara villiga att betala den premie det kräver.

Detta kan jämföras med kartong tillverkad av återvunnen fiber. Återvunnen kartong har tillverkats i Finland sedan 1970-talet, och redan från början var anledningen det billigare priset på insamlad kartong jämfört med så kallad jungfrulig träfiber. Det vill säga, en ekonomisk drivkraft fanns naturligt → verksamheten är förnuftig.

2000-talets bioprodukter baseras däremot på att eliminera negativa externa effekter av traditionell produktion, vilka inte har prissatts alls på marknaden eller har prissatts otillräckligt. Följden är att sådan produktion endast kan vara lönsam om det politiskt beslutas om tillräckligt stor kompensation för den nya typen av produktion eller sanktioner för den gamla modellen.

Spinnova blir lönsamt om till exempel en EU-omfattande 15% (eller liknande) skatt på skadliga effekter införs för kläder tillverkade av naturull. Annars kan det bli svårt.

Havreskalets näringsvärde som foder är mycket lågt. Foderhavre skalas hur som helst mycket och skalen går för närvarande, såvitt jag förstår, främst till förbränning. För de djur där oskalad havre fungerar som foder, är orsaken till att den inte skalas förmodligen främst kostnaden.

Jag tycker att havreskalets “historia” som råvara i vilket fall som helst skulle kunna vara en styrka, även om det konkurrerar med foderanvändning. Många anser att användning som ersättning för bomull är miljömässigt mer värdefullt än produktion inom den animaliska livsmedelsindustrin.

16 gillningar

Man måste ju undra lite över Spinnovas fantastiska kursrally de senaste dagarna utan nyheter (kanske lite dåligt formulerat, det var ju just H1-rapporten och ett avtal dessförinnan). Kan det vara ett lättnadsrally, nu när ett bindande avtal med Suzano har ingåtts, vilket innebär att Spinnova nu har fria händer att marknadsföra sin teknologi och ingå avtal. Å andra sidan förblir Suzano fortfarande den största aktieägaren och sitter kvar i förarsätet, vilket kan ses av den nya sammansättningen av nomineringskommittén: Spinnova Oyj:n nimitystoimikunnan kokoonpano | Kauppalehti

Förhoppningsvis är det dock inte fråga om någon ”pump and dump”-investeringsbluff. I Kauppalehti fanns det igår en artikel av @Maija_Vehvilainen om dessa bedrägerier som marknadsförs bland annat i Mika Heikkiläs namn. Tyvärr ligger den förmodligen bakom en betalvägg. Idén är att ge människor dagens aktieidé, så att så många privatinvesterare som möjligt köper aktien, varpå bedrägeriupphovsmannen kan sälja sina aktier vid rätt tillfälle. Artikeln fokuserade den här gången på en amerikansk aktie, men visst ges sådana ”rekommendationer” även för finska aktier. Hur tandlös är Finansinspektionen och börsens övervakningssystem när det gäller sådana upplägg!? Betalvägg förresten: ”Miina” antoi huikean osakevinkin, mutta muuttui pian aggressiiviseksi – Toimittaja testasi sijoitushuijauksen | Kauppalehti

Låt oss också säga att om något verkligen var på gång bakom kulisserna, skulle företaget ha en informationsskyldighet med tanke på den plötsliga kursuppgången, och det skulle finnas anledning att misstänka att ett insiderprojekt har läckt.

8 gillningar

Jag erbjuder en teknisk synvinkel.

Från den prisfluktuationen på 0,50 € → 0,90 € “saknades säljare”, eftersom det intervallet föll utan handel. Visst dök det nog upp en del av dem som hade köpt på den lägre prisnivån.

image

Hur som helst, nu idag nåddes ett område med större volym.

5 gillningar

Om människors tro gjorde Spinnova nästan en miljard värd, så är det inte omöjligt att man med bara hopp redan kan få miljoner. Företaget sågs dock som en etisk inhemsk tillväxthistoria för vilken dörrarna omedelbart stod öppna till stora varumärkens reklam.

6 gillningar

Vad har nu hänt här då? Viljakainen såg åtminstone inga betydande förändringar i OVK och nyheterna och fortsatte sin minskningslinje.

+180% på en vecka är bara en ganska kraftig uppgång.

4 gillningar

Jag köpte själv efter webbsändningen, lite som en option, eftersom det baserat på den verkade finnas möjligheter kvar. Men den här uppgången har gått överstyr. Jag skulle inte utesluta att det pågår någon pump and dump här, som nämndes ovan.

3 gillningar

Det är svårt att säga med vilket motiv var och en köper och säljer aktier. Man kan bara hoppas att det inte handlar om en pump and dump. Som en positiv sak kan nämnas att om det handlar om ett kontrolltagande eller liknande, så gäller lyckligtvis flaggningsskyldigheten numera även dessa First North-bolag, så det avslöjas mycket tidigare.

1 gillning

Tyst här de senaste två veckorna. Jag väntar lugnt på partneroffentliggörandet. I början av oktober är det också intressant att se september månads möjliga stora köpare och säljare.

3 gillningar

Spinnova och Suzano slutförde arrangemangen relaterade till Woodspin och Suzano Finland (länk). Detta gick alltså i praktiken i linje med prognoserna och förväntningarna. Villkoren för arrangemangen meddelades i juni och bekräftades i augusti.

13 gillningar

Spinnova: ARMEDANGELS utvecklar mer hållbara produkter från SPINNOVA®-fiber

SPINNOVA OYJ, PRESSMEDDELANDE, 2025-12-11 KL. 09.00

ARMEDANGELS utvecklar mer hållbara produkter från SPINNOVA®-fiber

Det tyska modemärket ARMEDANGELS har undertecknat en icke-bindande avsiktsförklaring för att säkerställa tillgången till SPINNOVA®-fibrer i framtiden. Avtalet är ett viktigt steg mot det ekosystem (konsortium) som Spinnova bygger, med målet att främja tillgången till Spinnovas teknik och material framöver.

ARMEDANGELS betonar starkt ansvarsfull och etisk textilproduktion. Företagets kläder tillverkas av innovativa och hållbara material, produktionskedjan är transparent och företaget är engagerat i rättvisa arbetsförhållanden i hela värdekedjan. Varje produkt designas baserat på ett genomtänkt materialval, där materialets ursprung, bearbetning, hållbarhet samt påverkan på miljö och människor bedöms enligt noggranna kriterier. I enlighet med dessa principer kommer ARMEDANGELS framöver att utveckla produkter även från SPINNOVA®-fiber som en del av sin kollektion.

16 gillningar

Jag undrade igår hur kursen steg med så mycket som 12%. Livet är fullt av tillfälligheter :slight_smile:

2 gillningar

Gårdagens kurs berodde knappast på det. Den där aktien kastas i vinden av helt andra skäl. Det avtalet är väl bara ytterligare pins på bröstet. Så vi är vänner på Facebook och inget mer händer?

2 gillningar

Här är Anttis och Kaisas kommentarer om detta nya “partnerskap”. :slight_smile:

Vi anser att det nya varumärkespartnerskapet är ett positivt tillskott till Spinnovas partnernätverk och stöder företagets långsiktiga efterfrågeutsikter för fiber producerad med dess teknik. Vi tror dock inte att avtalet kommer att vara ekonomiskt betydande på kort sikt. Centralt i företagets kommersialiseringssträvanden är fortfarande att sänka investerings- och produktionskostnaderna för tekniken samt att hitta intressenter för teknik investeringar.

8 gillningar

Spinnova välkomnar TOMMY HILFIGER för att påskynda hållbar textilinnovation

SPINNOVA OYJ, PRESSMEDDELANDE, 18.12.2025 KL. 09.00

Spinnova välkomnar TOMMY HILFIGER för att påskynda hållbar textilinnovation

PVH Corp.:s varumärke TOMMY HILFIGER ansluter sig till ekosystemet (konsortiet) som Spinnova byggt upp och som stöds av Fashion for Good för att säkerställa tillgången till SPINNOVA®-fibrer samt utveckla tyger från fibern. Samarbetet utökar användningsmöjligheterna för SPINNOVA®-fibern inom varumärkets olika produktkategorier.

Samarbetet är ett viktigt steg mot ekosystemet som Spinnova byggt upp, vars mål är att främja tillgången till SPINNOVA®-fibern framöver.

“Vi välkomnar med glädje TOMMY HILFIGER till Spinnova-konsortiet. Deras engagemang för att utforska mer ansvarsfulla material är i linje med vårt uppdrag att öka tillgängligheten av våra textilmaterial”, säger Pedro Brito, Spinnovas seniora kommersiella chef.

Spinnova Oyj

14 gillningar

På varumärkessidan verkar byggandet av konsortiet verkligen framskrida ganska bra, även om inga särskilt starka åtaganden har nämnts i pressmeddelandena. Förhoppningsvis får vi senast i februari mer information om helhetsbilden samt framstegen med att sänka teknikens investerings- och produktionskostnader. Nästa år blir hur som helst mycket viktigt när det gäller bildandet av Spinnovas investerarberättelse.

17 gillningar

Ekosystemet växer verkligen, men det skulle behöva en investerare. Jag hade trott att någon av dessa också skulle ha lagt pengar på bordet.

9 gillningar