Spinnova uppdaterar sin strategi
Ganska invecklat, Suzano kommer dock tills vidare att förbli den största aktieägaren, den där euro-affären gäller ju bara Woodspins aktier. Var detta någon form av avtalsvite, formulerat så här: “Dessutom skulle Suzano göra en kapitalinvestering på totalt fem miljoner (5 000 000) euro i Woodspin och Suzano Finland.”. Bättre att vänta på @Antti_Viljakainens kommentarer ![]()
Å andra sidan är nedskrivningens värde 19,4 miljoner, så 5 miljoner är ju bara en fjärdedel av det!?
Som investerare hoppas jag på publikationer från aktörerna i det där “internationella företagskonsortiet” inom en snar framtid.
“Woodspins samarbetsförhandlingar, som berörde hela Woodspins personal, totalt 33 anställda, avslutades den 26.5. och resultaten kommunicerades till personalen på tisdagen. Största delen av personalen, totalt 27 anställda, permitteras tills vidare. Eftersom Spinnova söker alternativ för att fortsätta Woodspins verksamhet, avbryts verksamheten tills vidare.”
Hur många kommer att vänta på att permitteringen ska upphöra, en del har åtminstone redan sökt nya jobb. En enorm mängd kunskap om maskinanvändning försvinner om folk hittar andra jobb. Om verksamheten på något sätt fortsätter, kommer de tillbaka…
Antti har kommenterat hur Spinnova uppdaterade sin strategi för de kommande åren och fortsatte med att avveckla samarbetet med Suzano.
Spinnova fortsätter att kommersialisera sin teknologi på egen hand, vilket vi ansåg var ganska förväntat. Sammantaget gav Spinnovas rejäla pressmeddelandepaket igår oss en ganska neutral bild och förändrade inte väsentligt aktiens avkastnings-/riskförhållande.
Antti har gett sina förhandskommentarer inför Spinnovas resultat på torsdag. ![]()
Bolaget uppdaterade sin strategi i början av sommaren och meddelade i samma sammanhang omfattande nedskrivningar samt en plan för att avsluta samarbetet med Suzano (kommentaren finns här). I H1-rapporten följer vi särskilt kommentarerna om den nya strategin, och av intresse är även tidsplanen för bekräftelsen av de avsiktsförklaringar som ingåtts med Suzano. Enligt vår bedömning har Spinnova i bästa fall minst ett års arbete framför sig innan de kommersiella leveranserna av teknik kan påbörjas. För bolagets nära framtid är, utöver Suzano-avtalen, nyckelfrågor att förbättra kostnadseffektiviteten för fibern samt att hitta och övertyga parter som är intresserade av teknologiinvesteringar.
Avtalen mellan Spinnova och Suzano om förvärvet av Woodspin och Suzano Finland har nu undertecknats enligt den ursprungliga tidsplanen och specifikationen. Detta var förvisso förväntat, men säkert är säkert. Vi kommer att inkludera effekterna av arrangemangen i våra prognoser i samband med fredagens resultatuppdatering. Vi kommer att kommentera helheten i samband med strategimeddelandet i juni.
Antti har kommenterat Spinnovas morgonrapport för H1. ![]()
Spinnova publicerade sin H1-rapport i morse. För ett utvecklingsbolag som Spinnova spelar kortsiktiga siffror en biroll, så fokus i rapporten låg särskilt på kommentarerna om teknikens utvecklingsarbete och den nya strategin som offentliggjordes i juni. I samband med detta fick bolaget nyheter igår som undanröjde osäkerhet, när Spinnova meddelade att man undertecknat avtal med Suzano om förvärvet av Woodspinn och Suzano Finland samt andra arrangemangsrelaterade frågor (inklusive upphörandet av exklusivitet samt Suzanos kapitalinvestering på 5 MEUR i de förvärvade bolagen) i enlighet med den avsiktsförklaring som meddelades i juni. Sammantaget innehåller rapporten, enligt vår preliminära bedömning, inga betydande överraskningar i förhållande till marknadens förväntningar.
Stor nedskrivning avseende joint venture. En stunds reflektion över investeringar:
JANUARY-JUNE 2025
(Comparison figures in parentheses are for the same period in 2024 if nothing else is communicated)
Financial
- Revenue was EUR 100 thousand (EUR 362 thousand).
- Operating result for the period was EUR -26 873 thousand (EUR -9 906 thousand). The result was negatively affected by an impairment loss totalling EUR –18 433 thousand on Spinnova’s share of the joint venture Woodspin.
- Total investments were EUR 972 thousand (EUR 3 353 thousand).
- Net cash at the end of the period was EUR 33 269 thousand (EUR 46 601 thousand).
- The number of permanent employees at the end of the period was 51 (74).
Spinnova Plc’s Half-Year Report January-June 2025: Focus on reviewing strategy and product development – the result was burdened by an impairment loss - Spinnovagroup
Antti Viljakainen intervjuade Spinnovas VD Janne Poranen. ![]()
Ämnen:
00:00 Start
00:12 Uppdaterad strategi
04:04 Affärsmodellens kärna
06:05 Produktionsskalan framöver
07:31 Positionering på fibermarknaden
08:43 Sänkning av kostnadsnivån
15:26 Industriell skalbarhet
18:06 Sammansättning av konsortiet
20:47 Investering i fabriken
22:26 Varumärkenas reaktion på förseningen
23:58 Ekonomisk potential
Det finns verkligen något fängslande med Poranen, och jag faller åtminstone för hans tal. Kanske det är därför jag har investerat så mycket pengar i det här företagets aktier. Synd bara att jag inte har gett vika för att lätta på positionen någon gång, och förmodligen ganska bra att plånboken inte håller för att köpa mer. Det här företagets historia kommer inte att förstöras av siffrorna än, så det finns åtminstone tillräckligt att drömma om för mig.
Det skulle vara kul att höra vad andra tycker om Poranens prat. Är svaren trovärdiga? Tycker ni att det överdrivs i det han säger? Är jag en godtrogen dumbom? Tror ni att företaget kommer att få till sådana avtal att man under år 26 eller 27 redan på allvar planerar en ny fabrik med någon form av samarbetsmodell? Vart kan CH-Bioforce-samarbetet leda?
Detaljerade svar berättar åtminstone för mig att han vet vad han gör och är insatt i det. I talet hörs en viss säkerhet, även om saker och ting inte har framskridit enligt planerna. Jag ser det här till slutet och sörjer inte mina pengar om det värsta inträffar. Sånt är livet.
Japp, detta kan inte förnekas, oavsett vad som slutligen hände med historien. Mycket bra svar, som Janne också konstaterade när kamerorna stängdes av ![]()
I min portfölj -30k. Bottenfiskare kommer att få bra uppgångar från detta när det köps av ett industriellt konsortium som finansierar och utvecklar projektet. Det kommer knappast mer pengar från börsen genom en emission. Det finns inte riktigt någon annan utväg.
@Antti_Viljakainen har utarbetat en ny rapport om Spinnova, vi kvarstår med rekommendationen minska: Spinnova H1'25: Tuotto-riskikuvan arviointi on vielä hyvin hankalaa - Inderes
Ja, håller med om Janne Poranen, en äkta och trovärdig presentatör, bara gott att säga om honom även i samband med bolagsstämmorna. Intressant att han i intervjun lyfte fram en viss naivitet när det gäller avtal med aktörer i värdekedjan, förmodligen lite av finländarnas paradfel
. Nå, förbättring är att vänta i saken, det vill säga i fortsättningen strävar man också efter att få ekonomiskt engagemang i Spinnovas berättelse.
Här är förresten också Danske Banks nya analys angående H1/25: Danske Bank Research
Spinnovas VD svarar på nuläget för båda frågorna i denna intervju: https://youtu.be/gHc-e4_WNRg&t=111
Svaren finns mellan 1:51 och 2:32, men här är en sammanfattning:
- Baserat på feedback från kunder är Spinnova-fibern hittills den mest bomullsliknande av alla människoproducerade fibrer och även unik. En tillräcklig kvalitetsnivå har redan uppnåtts.
- Kostnadseffektiviteten vid produktion av fibern måste förbättras. För dyr än så länge, och detta försöker man nu förbättra.
Lyssna på den där VD-intervjun som nämndes. Där finns all information gällande kostnader och konkurrenskraft.
Själva fiberns egenskaper, åtminstone vid någon speciell användning, hade beskrivits i examensarbetet som länkats i den här tråden. Dock verkar mätningarna ha gjorts vid användning av kompositmaterial (alltså med matrisen).
Förmodligen kan man få mer detaljerade svar genom att fråga företaget direkt. Har du provat denna väg?
Detta är inte oberoende teknisk mätdata, men kanske finns här en ledtråd om vad man ska söka efter: Sustainable textile fibers from Spinnova - Siemens Global
På den sidan finns ett citat från Spinnovas Teknikchef, som lyder så här: “At Oxford University, I heard about the similarities between spider silk and nanofibrillated cellulose. I wanted to create the exact same flow of fibers that happens inside the spider, but only using wood fibers.”
Spinnova talar om mikrofibrillerad cellulosa. När man söker på “microfibrillated cellulose” i Google Scholar får man sådana här sökresultat: Google Scholar
Mina egna färdigheter räcker inte till för att bedöma dessa sökresultats användbarhet i Spinnovas fall.
Om kostnadsfrågan berättar Spinnovas VD här: https://youtu.be/gHc-e4_WNRg\u0026t=520
Svaret är ganska långt, nästan åtta minuter, men där lyfts åtminstone energiförbrukningen vid råvarutillverkningen fram, vilken har varit för hög, samt även råvarubasen (malen cellulosa hittills, men nu har man provat havreskal, vars malning till råvara har visat sig vara enklare än för cellulosa).
Hur låter det som om det också skulle passa som foder? Det skulle vara lite tveksamt om man använder en del som också duger som djurmat. Lokalt kan det förstås finnas tillgängligt bekvämt och till ett förmånligt pris. Främst är det berättelsen om att man tog foder och gjorde detta av det som får mig att fundera.