Det verkar som att de äger fabrikens maskiner och utrustning. Fastigheten ägs, såvitt jag förstår, av en extern investerare. Därmed återstår nog ett ganska stort hyresansvar.
Japp, bra förtydligande. Jag har samma uppfattning gällande fastigheten. Woodspin är i FAS-redovisning, så hyresansvaret syns inte i Woodspins balansräkning (och Woodspins fullständiga bokslut för 2024 är förstås inte heller offentligt ännu).
Jykia äger byggnaden, och Woodspin utrustningen. Vid tidpunkten för undertecknandet var kostnadsberäkningen 50 Me, varav Jykia:s andel var 20 Me och Woodspin:s 30 Me
Och Woodspin har, beräknat utifrån bokslutet för 2023, cirka 20 miljoner i återstående hyresansvar.
Har det presenterats några uppskattningar för Spinnovas tillverkningskostnader någonstans? Det är ju lite oroande att fibern i de första produkterna bara utgör en bråkdel, men priserna är genast mångdubbla och ingenstans nämns produktionskostnaden, som otvivelaktigt är hög.
Enligt broschyren är dock “koldioxidutsläppen från eukalyptusbaserad SPINNOVA®-fiber 74 % lägre än för traditionell bomull under dess livscykel, från odling till fibertillverkning.1”. Den närmare implementeringen av CO2-utsläppsberäkningen förblir ett frågetecken: Har Finlands elproduktionsutsläppsfaktor använts, och har försäljningen av spillvärme inkluderats i beräkningen? Om så är fallet, gör det en ganska stor skillnad om fabriken byggs någon annanstans i världen. Om inte, måste den totala energiförbrukningen vara relativt rimlig.
I samma broschyr nämns i referens 3: “En kartläggande jämförelse av livscykelpåverkan utförd av en tredje part för joint venture-fabriken Woodspin i Jyväskylä. Ett konservativt tillvägagångssätt som exkluderar försäljning av överskottsvärme från fabriken, vilket ger ytterligare miljöfördelar på systemnivå”
Referens 3 hänvisar dock till ett avsnitt som handlar om biologisk mångfald och markanvändning. Det förblir oklart om utsläppsfaktorn har beräknats med hänsyn till försäljningen av spillvärme.
Vid första anblicken låter det dumt att bygga den första fabriken i Brasilien, eftersom det knappast finns någon efterfrågan på spillvärme. Elpriset är tredubbelt och utsläppsfaktorn dubbel. Är det så att långfibrig barrvedsmassa inte är lönsam eller möjlig att använda?
Inte egentligen. De är väldigt höga och för höga ur massmarknadsperspektiv, mångdubbelt jämfört med bomull. Visst, vid fabriken i Jyväskylä med 1000 ton finns det inga förutsättningar för “rimliga” produktionskostnader, utan man borde uppnå större volymer och naturligtvis lyckas pressa ner både produktions- och investeringskostnader genom teknikutveckling.
Jag har själv inte sett andelen som ett problem, med tanke på att det inom klädindustrin är vanligt att optimera kostnadsstrukturer och produktegenskaper genom att blanda fibrer.
Detta vet jag åtminstone inte själv. Jag får ta reda på det senast när den omfattande rapporten uppdateras.
Såvitt jag förstår är det möjligt att utnyttja lågtrycksånga även inom industrin, förutom för fjärrvärme. Ur projektets produktionsekonomiska synvinkel skulle det naturligtvis förmodligen vara mycket viktigt att det fanns en betalande kund för överskottsvärmen.
Suzano har i praktiken haft ensamrätt som partner för trämassabaserat material och de tillverkar massa (och därmed även MFC) endast från eukalyptus. I framtiden är användning av andra massatyper förmodligen ett alternativ. Jag tvivlar starkt på att åtminstone priset på barrvedsmassa skulle förhindra användning, eftersom prisskillnaden mellan dessa två massatyper typiskt ligger på cirka 100-150 euro per ton.
Vilken tråkig nyhet. För mig var en anledning att investera i Spinnova dess partnerskap med Suzano. Visst stod denna möjlighet att dra sig ur joint venture-bolaget i noteringserbjudandet.
Märker att jag inte riktigt har varit vaken, då även detta har gått mig förbi.
Även annars har miljötekniksektorn svalnat i Europa, då EU flyttade sina mål för att dämpa inflationen. Om EU:s uppstart av krigsindustrin tar fokus från att driva igenom miljömål och lagstiftning i Europa, och lagstiftarna inte börjar kräva de planerade etiska kraven från varumärken, har Spinnova i praktiken ingen marknad.
Att sälja teknik till massafabriker är överlag ganska dyra projekt, och ett litet företag försöker sälja till globala jättar. Det vore nästan smartast att sälja rättigheterna till någon maskinverkstad i detta skede, och tekniken skulle hamna i någons portfölj för tyst försäljning.
Därifrån skulle det sedan dyka upp igen när det blir aktuellt. Men vad skulle man göra med testanläggningarna? Tja, man skulle kunna prova allt möjligt annat där.
ChatGPT ger följande analys av Suzano.
”På senare tid har Suzano, ett av världens största massa- och pappersföretag, rapporterat en redovisningsmässig förlust på 6,737 miljarder brasilianska real (BRL) för fjärde kvartalet 2024. Denna förlust berodde främst på valutakursfluktuationer i företagets bruttoskuld och dollarbaserade säkringsavtal.
Analytiker påpekar dock att dessa faktorer inte påverkar företagets kassaflöde och därför inte orsakar ett omedelbart ekonomiskt problem.
Operativt har Suzano presterat väl. Dess kassaflödesavkastning fördubblades jämfört med föregående år och uppgick till 4,5 miljarder BRL. Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) ökade med 60 % och nådde 6,2 miljarder BRL. Dessutom var företagets justerade EBITDA-marginal 55 %, vilket är 12 procentenheter mer än under andra kvartalet 2023.
Dessa positiva resultat har minskat marknadens oro över den redovisningsmässiga förlusten. Suzanos aktier steg med över 2 % omedelbart efter offentliggörandet av bokslutsinformationen, vilket visar investerarnas förtroende för företagets finansiella hälsa och effektiva ledning.”
Visst verkar Suzano ha vissa bekymmer, men det ser inte hemskt ut. Detta dämpar förstås även deras investeringsvilja.
Spinnovas VD Tuomas Oijala intervjuades av Antti Viljakainen.
Ämnen:
00:00 Inledning
00:10 Suzanos besked om tillbakadragande
01:02 Varför valde Suzano att dra sig tillbaka?
02:18 Strategiarbetet har påbörjats
03:59 Tidsplan för den strategiska översynen
04:23 Andra cellulosamaterial
05:46 Bearbetningskapacitet
07:05 Betydelsen av produktionsanläggningen i Jyväskylä
08:50 Feedback från varumärken
10:08 Skalning av hållbara fibrer
12:00 Finansieringssituationen
12:36 Produktutvecklingsfinansiering
13:16 VD:ns ord till investerare
En sorglig historia. Hoppas att det på något mirakulöst sätt fortfarande kan få ett lyckligt slut. Det är för en så god sak.
Stor artikel i Iltalehti. Jag tänker inte referera den.
Inte bra. Porasen borde verkligen komma fram och berätta de rätta sakerna, och inte bara propaganda.
Här är Antti Viljakainens morgonkommentarer om VD-bytet.
Oijala har förmodligen sin egen karriärutveckling i åtanke, det vill säga han har gjort sin egen analys av Suzanos tillbakadragande. För den unge mannen är situationen inte särskilt lockande, eftersom rimliga alternativ för att fortsätta verksamheten, åtminstone i stor skala, verkar vara få.
Det kan ju alltid vara så att det var ett gemensamt beslut av Poranen och Oijala, med målet att nu endast lägga ner fabriken i Jyväskylä och sälja patenten, om intresserade hittas. Det är värt att notera att Suzano fortfarande har ganska mycket att säga till om i besluten, eftersom de är den största ägaren. Nå, för mig representerar detta bara cirka 1,5% av portföljen, så det var en risk värd att ta, enligt min mening. Jag har redan mentalt skrivit ner detta, men jag förblir förstås ägare.
Går i konkurs, eller verksamheten upphör, säljs till Metsä Board. Vad är det nu för något…
Det ser ganska svagt ut, nåja, vi får hoppas på ett mirakel.
Det skulle vara den andra konkursen redan i år från min egen portfölj ![]()
Det finns inte direkt många alternativ just nu, men kanske någon blir intresserad ändå!
Spinnova använder endast lövträdsmassa. Processen fungerar bäst med den, och det bör komma ihåg att tillverkningsprocessen använder vatten, inte kemikalier. UPM:s Kuura produceras med hjälp av kemi.
Här är en länk till Spinnovas årsredovisning för 2024:
Jag anade något sådant här, så det kom inte som en fullständig överraskning, åtminstone inte för mig. Det finns dock både för- och nackdelar med detta; inskränker ett sådant dubbelmandat synen på saker och ting något, även om styrelsen naturligtvis fungerar som stöd och förhoppningsvis som motargument när det behövs. Det tyder nu starkt på att verksamheten kommer att vara ganska begränsad framöver, när en person sköter två uppgifter och man står inför de mest grundläggande frågorna, som man kan läsa i pressmeddelandet: “organisationen fokuserar nu på att göra fiberproduktionen kostnadseffektiv för industriell skalning.”
Å andra sidan kan produktutvecklaren också vara den bästa marknadsföraren, eftersom han som innovatör känner till även de minsta detaljerna.
Som ett tillägg kan man konstatera att två på varandra följande, misslyckade VD-rekryteringar kanske motiverade denna lösningsmodell den här gången.
Låt oss även lägga till analytikerns kommentarer angående vd-bytet: Spinnovan toinen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja ottaa myös toimitusjohtajan pestin - Inderes