Solteq som investering

VD Aarne Aktans översikt från vårens bolagsstämma! :blush:

5 gillningar

Skulle räntekostnaderna i Aktans presentation ha varit 10 gånger för små?
Vid ca fem minuter, om lånet är 18,7M och räntan 10%, så blir det inte 187t/år utan 1,87M?

1 gillning

Jonis förhandskommentarer när Solteq publicerar sitt Q1-resultat på tisdag :slight_smile:

Vi uppskattar att omsättningen fortsatt har minskat under Q1, men att lönsamheten har förbättrats drivet av effektiviseringsåtgärder. Resultatnivån räcker precis för att täcka kostnaderna för den dyra finansieringsstrukturen. Dessutom är vi fortsatt särskilt intresserade av kommentarer om nyförsäljning och affärsverksamhetens vändning, eftersom bolaget måste återgå till en tillväxtbana för att resultatvändningen ska vara på en mer hållbar grund.*

3 gillningar

Hälsningar Tunturisusi. Du har förresten helt rätt - jag missar ganska sällan var punkten ska vara, men där skedde ett tydligt misstag. Det var inte avsiktligt, ursäkta! Hälsn. -Aarne

18 gillningar

Hälsningar.. Visst förstod nog alla att det var ett litet fel där, men jag tänkte bara nämna det🙂 en solig vår och en framåtanda till Solteq-gemenskapen👍

5 gillningar

Robokommentaren verkar ganska giltig, så jag tar med den också.

Det var fortfarande lite svagt, även om riktningen är rätt. Men varifrån ska omsättningstillväxten börja komma? Med den nuvarande strukturen måste den komma för att rörelseresultatet ska börja svälla. Men det finns fortfarande tid.

Bolagets omsättning under Q1 var 12,1 MEUR, vilket innebar en minskning med 10,7 % från föregående år. Analytikern hade förutspått en omsättning på 12,6 MEUR, det vill säga det faktiska beloppet understeg prognosen.

Solteqs rapporterade rörelseresultat var 0,2 MEUR, medan analytikern förväntade sig ett rörelseresultat på 0,6 MEUR. Även om det rapporterade beloppet var lägre än förväntat, förbättrades bolagets jämförbara rörelseresultat betydligt jämfört med föregående år.

Tummen upp för detta.

Under rapportperioden makulerade bolaget totalt 4,3 miljoner euro av obligationer som köpts tillbaka under åren 2023-2025. De genomförda makuleringarna stärker bolagets finansiella ställning och sänker finansieringskostnaderna. Det utestående beloppet av obligationslånet var 18,7 miljoner euro efter makuleringen av de förvärvade obligationerna.

Redigera:

Jonis kommentarer. På samma linje.

Solteq publicerade sin Q1-rapport på morgonen, vilken återigen var relativt tydligt svagare än förväntat. Omsättningen minskade mer än våra prognoser och resultatet förbättrades, men låg under våra förväntningar och räckte inte för att täcka de höga finansieringskostnaderna. Kassan innehöll dock fortfarande pengar, vilket ger lite handlingsutrymme. Den enda ljuspunkten i rapporten var tillväxten i programvaruintäkterna inom Utilities-segmentet. I den stora bilden måste resultatförbättringen förstärkas för att de höga finansieringskostnaderna ska kunna täckas framöver.

7 gillningar

Pikakommentissa on vähän klikkiotsikon tuntua. Joo-o faktuaalisesti oikein, mutta ei vaikka Aiforian raportteja otsikoida, että rahoituskulujen jälkeen tulos on tappiolla :frowning:

En nyt rupea jälkiviisastelemaan kauheasti; tietenkin jos olisin tiennyt, että tulos jää ennusteista ja kurssi laskee, niin olisin myynyt osakkeeni ennen osaria.
Omaan silmään Solteqin meno näytti kuitenkin ihan “linjassa odotuksiin”. Eihän se kestävää liiketoimintaa ole, että nettotulos on tappiolla. EBIT ja oikaistu EBIT vaikuttaa kuitenkin kääntyneen kestävästi plussalle. Ohjeistuksen mukaankin oikaistu EBIT nousee selvästi 2025 jo voitolla olleesta 2024:stä.

Jokainen varmaan huomaa liiketoimintaympäristön olevan vaikea. Digialla menee ihan ok ja juuri ilmoittivat vähentävänsä väkeä. Gofore on ollut alan priimus ja juuri aloitettiin vähentämään väkeä ja tänään raportoitiin surkeat luvut. Tietoevry ja Vincit raportoivat surkeat luvut ja Siilillä oli ehkä “torjuntavoitto”.
Näistä lähtökohdista mielestäni Solteqilla oli myös torjuntavoitto. Solteq ei pelkästään ohjeista paranevaa oikaistua EBIT:iä, vaan TJ on laittanut ihan henkilökohtaisesti kättä kurssin alle :+1:

Tietenkin nettotulos pitää nostaa jollain aikajänteellä positiiviseksi (ellei myydä molempia liiketoimintoja kilpailijoille tai pääomasijoittajille :thinking: :mag: ). Mutta yhtiön markkina-arvo on hyvin alhainen 12,1 MEUR. Dentalin myynnin jälkeen ei taida olla kauheasti myytävää, joilla voitaisiin velat maksaa ilman operatiivista kassavirtaa?

Odottavan aika on pitkä, mutta heitetään neljä positiivista skenaariota tulevaan:

1. Myydään retail JA utilities, kuitataan velat. Jaetaan rahat omistajille ja nauretaan matkalla pankkiin
  2. Myydään retail, kuitataan velat. Kerätään kassavirta Utilitiesista ja nauretaan matkalla pankkiin
  3. Myydään Utilities, kuitataan velat. Kerätään kassavirta Retailista ja nauretaan matkalla pankkiin
  4. Markkina piristyy, Utilities kuntoon, myynti vetää. Kerätään kassavirtaa ja nauretaan matkalla pankkiin
  5. (Tappiot jatkuu, dilutoidaan omistus osakeanneissa. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä)En snabb kommentar känns lite som en klickrubrik. Ja, faktamässigt korrekt, men man rubriksätter inte Aiforias rapporter med att resultatet efter finansiella kostnader är en förlust :frowning:

Jag ska inte vara alltför efterklok nu; naturligtvis, om jag hade vetat att resultatet skulle understiga prognoserna och kursen skulle sjunka, så hade jag sålt mina aktier före rapporten.
I mina ögon såg Solteqs utveckling dock helt “i linje med förväntningarna” ut. Det är ju ingen hållbar affärsverksamhet om nettoresultatet är en förlust. EBIT och justerad EBIT verkar dock ha vänt till ett hållbart plus. Enligt prognosen kommer den justerade EBIT att stiga tydligt 2025 från det redan vinstgivande 2024.

Alla märker nog att affärsmiljön är svår. Digia går helt okej och meddelade just att de ska minska personalstyrkan. Gofore har varit branschens primus och började just minska personalstyrkan, och idag rapporterades usla siffror. Tietoevry och Vincit rapporterade usla siffror och Siili hade kanske en “defensiv seger”.
Med dessa utgångspunkter anser jag att Solteq också hade en defensiv seger. Solteq guidar inte bara för en förbättrad justerad EBIT, utan VD:n har personligen lagt handen under kursen :+1:

Naturligtvis måste nettoresultatet på sikt bli positivt (om man inte säljer båda affärsverksamheterna till konkurrenter eller riskkapitalister :thinking: :mag: ). Men bolagets marknadsvärde är mycket lågt, 12,1 MEUR. Efter försäljningen av Dental finns det väl inte så mycket mer att sälja för att kunna betala skulderna utan operativt kassaflöde?

Väntans tid är lång, men låt oss kasta fram fyra positiva scenarier för framtiden:

1. Sälj retail OCH utilities, kvitta skulderna. Dela ut pengarna till ägarna och skratta på vägen till banken
  2. Sälj retail, kvitta skulderna. Samla in kassaflödet från Utilities och skratta på vägen till banken
  3. Sälj Utilities, kvitta skulderna. Samla in kassaflödet från Retail och skratta på vägen till banken
  4. Marknaden piggnar till, Utilities i skick, försäljningen drar. Samla in kassaflöde och skratta på vägen till banken
  5. (Förlusterna fortsätter, ägandet späds ut i nyemissioner. Hakan mot bröstet och mot nya besvikelser)
5 gillningar

Joni intervjuade Aarne Aktan direkt efter Q1. :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Start
00:07 Q1:s huvudpunkter
01:28 Omsättning
05:03 Lönsamhet
07:38 Finansiering
09:07 Marknad

3 gillningar

Joni har gjort en ny bolagsrapport om Solteq. :slight_smile:

Vi upprepar rekommendationen minska för aktien och riktkursen 0,6 euro. Bolagets Q1-siffror var svaga och understeg våra prognoser. Solteq måste fortsätta sin tydliga resultatutveckling för att täcka de höga finansieringskostnaderna och för att omfinansieringen ska lyckas på förmånliga villkor i slutet av nästa år. Aktiens värdering är fortfarande utmanande, särskilt med tanke på osäkerheten kring resultatvändningen och den höga riskprofilen som skuldsättningen medför. En positiv syn på aktien skulle kräva en tydlig resultatvändning och synlighet mot en sundare finansieringsstruktur.

1 gillning

Kundberättelserna som finns på Solteqs webbplats ger enligt mig en lite djupare förståelse för vad företagets tjänster omfattar samt avslöjar även företagets bästa kunder/kundcase. Denna berättelse jag länkade är enligt mig relativt ny, eller har åtminstone inte tidigare fångat min uppmärksamhet. Jag besöker förstås inte webbplatsen varje vecka eller ens varje månad för att titta runt.

2 gillningar

Den är drygt ett par år gammal enligt Solteqs Facebook-sidor, jag minns dock inte att jag läst det tidigare själv..Repetition är kunskapens moder.
För ett par år sedan var de ganska aktiva där. I år bara en video, där det sägs att det inte är bra att veta för mycket om kunden. Ödmjukt är det :slight_smile:

2 gillningar

Ett val som i mina ögon är intressant på ett positivt sätt.

"Företaget har gjort ett imponerande arbete och lyckats vända lönsamheten helt – och detta arbete fortsätter. Inom segmentet Retail & Commerce ser jag stor potential att bygga framgång baserat på djup branschkunskap samt molnbaserade lösningar som stöder modern affärsverksamhet," kommenterar Petteri Ahonen , utsedd till affärsområdeschef för Retail & Commerce-segmentet.

Aktiekursen än så länge: Noup, ingen vändning har skett. Jag förstår att det fortfarande behövs bevis, och egentligen i praktiken en ekonomisk återhämtning. På något sätt har jag dock en känsla av att det kommer.

6 gillningar

Här är Jonis förhandskommentarer inför Solteqs resultat på torsdag. :slight_smile:

Vi förväntar oss att omsättningsminskningen har mattats av under Q2 och att lönsamheten har förbättrats med stöd av effektiviseringsåtgärder. Resultatnivån räcker precis för att täcka kostnaderna för den dyra finansieringsstrukturen. Vi är fortfarande särskilt intresserade av kommentarer om nyförsäljning och tecken på en vändning i verksamheten, eftersom företaget måste återgå till en tillväxtbana för att resultatvändningen ska vara mer hållbar. Vi går igenom företagets resultat i resultatlive-sändningen klockan 7.55, som kan ses här.

3 gillningar

Joni startar strax resultatlive! :slight_smile: Alltså klockan 7.55.

4 gillningar

Bästa live på länge! Det lönar sig dock att börja titta från 14.40.

Jag vet dock inte hur det går i det här spelet, tiden håller på att rinna ut för att få resultatet på plus, även om vi nu kom nära, på något sätt har jag en känsla av att Solkku är involverad i någon större företagsomstrukturering senast nästa år.

16 gillningar

Tack till Jon för morgonens uppiggare! Det påminde mig verkligen om mina egna gamla “trading”-år när jag en gång i tiden snabbt fattade ett köpbeslut för Nokia-aktien i samband med publiceringen av Q1-resultatrapporten och först efter att affärerna var gjorda insåg att jag hade tittat på ett års gamla Q1-resultat.

15 gillningar

Här är en färsk företagsrapport om Solteq från Joni. :slight_smile:

Vi upprepar rekommendationen att minska aktien och sänker riktkursen till 0,55 euro, vilket återspeglar prognosförändringarna. Bolagets Q2-siffror var svaga och understeg våra prognoser. Solteqs resultatförbättring har framskridit långsammare än förväntat, och enligt vår uppfattning är det för mycket att ta igen till början av nästa år, då det konvertibla lånet omfinansieras. Vi sänkte de operativa prognoserna och förväntar oss att bolagets skuldomfinansiering lyckas till en högre kostnad än tidigare. Aktiens värdering är fortfarande utmanande, särskilt med tanke på osäkerheten kring resultatförbättringen och den höga riskprofilen som skuldsättningen medför. En positiv syn på aktien skulle kräva en tydlig resultatförbättring och synlighet mot en sundare finansieringsstruktur.

2 gillningar

Bra och berättigad bearish analys från analytikern. Tack! Själv ser jag redan lite mer ljus i slutet av tunneln:

• Resultatet är redan mycket nära noll även med dessa finansieringskostnader;
  • Utilities sviktade kraftigt men ändå bibehölls resultattillväxtbanan. Segmentet är samtidigt ett betydande hot och en möjlighet för Solteq
  • I Aarnes tal förväntas en ganska stor resultatvändning mot slutet av året och att täcka hela eller nästan hela årets finansieringskostnader är möjligt/sannolikt. Detta skulle med en ny, lättare finansieringsstruktur eventuellt redan leda till ett ”helt okej” resultat

EV börjar enligt min mening redan vara på en ganska attraktiv nivå även ur ett konsolideringsperspektiv. Ta bort finansieringskostnaderna och de administrativa överlappningarna med en potentiell köpare/konsolidator så kommer pumpen att generera ett ganska bra resultat.

4 gillningar

Vi är visst artiga här. Jag blir själv lite irriterad på de negativa tongångarna, där man går för mycket händelserna i förväg, och säkert även VD:n, som förmodligen läser analyserna. Jag anser inte heller en nyemission vara möjlig, på grund av ägarnas fattigdom, utan då måste något göras med Utility. Man kan ju få ett överraskande bra pris vid försäljning?, men det är verkligen att gå för mycket händelserna i förväg. Med tanke på R&C:s stabilitet analyserar Inderes investeringen för mycket genom risker. Evlis analys är helt tillräcklig i detta skede. R&C utgör en stabil bas, men förbättringar inom Utility behövs, och med endast blygsam kortsiktig uppsida behåller vi en ganska neutral hållning.

3 gillningar

Små bäckar kanske för helheten, men de behövs också.

7 gillningar