Lemonsoft Oy meddelade sin avsikt att noteras på Helsingfors First North.
Teckningsåtaganden uppgår till 42,5 MEUR, förutsatt att pre-IPO-värdet inte överstiger 201 MEUR. Alltså ingen billig firma, men bakom finns stark tillväxt och lönsamhet, vilket i dagens läge beaktas i värderingen.
Lemonsoft är ett finskt SaaS-bolag som designar, utvecklar och säljer ERP-mjukvarulösningar. Bolaget fokuserar på att erbjuda lösningar främst för små och medelstora företag (SMF). Bolagets mjukvarulösningar och tjänster möjliggör förbättrad effektivitet i kundernas affärsprocesser samt kostnadsbesparingar genom automatisering och digitalisering.
Finansiella mål och utdelningspolicy
Lemonsofts mål är att öka sin nettoomsättning organiskt till 40 miljoner euro senast räkenskapsåret som avslutas den 31 december 2025. Detta mål exkluderar potentiella förvärv, eftersom förvärv är svåra att förutse. Bolaget avser att fortsätta genomföra sin aktiva förvärvsstrategi.
Dessutom är Lemonsofts mål att öka sin justerade EBIT-marginal till 40 procent senast räkenskapsåret som avslutas den 31 december 2025.
Bolaget kommer att sträva efter att genomföra en aktiv utdelningspolicy, förutsatt att vinstutdelning inte försvagar bolagets förmåga att uppnå sina mål som anges i bolagets tillväxtstrategi eller andra finansiella mål.
tillsammans “Cornerstone Investors”) har, med förbehåll för vissa vanliga villkor, åtagit sig att teckna aktier i Erbjudandet, förutsatt att det sammanlagda värdet av Bolagets aktier före IPO-intäkter inte överstiger 201 miljoner euro. Åtagandena från Cornerstone Investors uppgår till totalt 42,5 miljoner euro.
Jag orkar inte gräva i det här företaget, men jag tror inte att någon som har använt Lemonsoft i jobbet har särskilt mycket förtroende för det här fallet
Jag kan relatera till detta. Den användes i arbetet i några år, men det har förstås gått 3-4 år sedan dess.
Användargränssnittet var klumpigt och mjukvarusupporten från företaget var ganska minimal under den tiden.
Företaget verkade också ha bedrivit någon form av skum affärsverksamhet, vilket det verkar ha kommit domar för (?). Hittade inga nyheter om det nu, men jag ska försöka leta upp det.
I videon nämndes att företaget har över 6000 kunder, så det kanske är lite som med t.ex. Kamux att det säkert finns alla möjliga kundupplevelser när det helt enkelt finns många kunder.
Siffrorna ljuger dock inte och det är svårt att tro att ett företag som växer 20% per år med en rörelsemarginal på 30% inte skulle ha en bra produkt. Företaget har redan funnits så länge att en sådan tillväxt inte är en slump.
Jag är åtminstone själv intresserad, naturligtvis beroende på värderingen. Jag är dock rädd att när man pratar om SaaS och jämför med Admicom så kommer priset att vara ganska saftigt. Här skulle det dock enligt mig finnas god potential för tillväxt som dessutom kan boostas med små förvärv (jfr t.ex. Talenom)
Nåväl, det finns varierande känslor kring denna notering. Min första reaktion var “Jippie, SaaS, all in”. Sedan kom jag hit och läste negativa kommentarer och stämningen sjönk. Nu tittade jag på Anttis intervju och “bumtsibum”-känslorna kom tillbaka.
Allvarligt talat skulle jag gärna höra fler Lynch-liknande kommentarer från användare. Ledde problemen till exempel till att avtalet sades upp? Vilken sorts tvivelaktiga saker? Vad döljer sig bakom programvaran?
SaaS-typisk programvara har i sig en viss “stelhet”, eftersom programvaran i princip inte strävar efter att skräddarsys för varje kund individuellt, utan snarare så att kunden själv kan göra de nödvändiga anpassningarna och den levererade programvaran är så lik som möjligt. Särskilt när små och medelstora företag är en betydande kundbas. Där kommer kanske utmaningarna med en mer horisontell produkt, när kundföretagen lätt blir mycket olika med olika behov. Jag har förstått att Admicoms styrka just är detta, att det är lättare att skapa programvara för en begränsad vertikal, där behovet av anpassning är litet.
Siffrorna visar stark lönsam tillväxt under flera år. Vice VD:n verkar vara en skicklig säljare. 80% av omsättningen är av återkommande karaktär. Kundomsättningen är liten. Mycket ser så bra ut att om priset inte helt går överstyr så kommer jag nog att slå till.
Jag frågade också vänner om kommentarer, och det var inte positivt. De säger att de lockar småföretag att gå med, och omsättningen växer med årliga prishöjningar. Visma har nu ett bättre erbjudande för småföretag. Ingen chans att växa, även om de får pengar (naturligtvis kan de försöka köpa en bättre ERP-startup med det). Men nu skulle det vara sista chansen att tjäna pengar. Värdering max 15M.
Jag vet att programvaran åtminstone ursprungligen inte var SaaS-/molnbaserad, utan har utvecklats från en arbetsstationsprogramvara under åren. Jag har dock inte den allra senaste informationen om detta, men typiskt sett är det nästan en omöjlig uppgift för ett företag av denna storleksordning att skriva om hela programvaran. Ett nytt lager har lagts till i backend som kan kommunicera med fronten/webbläsargränssnittet.
Om någon har bättre information, kommentera gärna.
Vad har detta för betydelse?
Det har en enorm betydelse för framtiden, när de tekniska kraven ökar och programvaran underhålls.
SaaS kan uppnås på så många sätt. En stor skillnad mot Admicom, eftersom den är gjord för ett mycket begränsat affärsområde jämfört med Lemonsoft (som är närmare ett generellt ERP).
redigering: @SijoitusSeppo Min kommentar baserades på att jag snabbt tittade på deras hemsida och det här fångade mitt öga. Jag vet något om produktionsstyrningssystem, detta säger en hel del om situationen. Dessa borde vara självklarheter om man pratar om att man har arbetat länge med produktionsstyrning (med arbetsstationsversionen). Men inte mer om detta, jag kanske uppmärksammar oväsentligheter? när branschen är så nära https://blog.lemonsoft.fi/tuotannonohjauksen-tulevaisuus
Ett företag som kommer in på börsen med ett P/E-tal på 40-55, med bevisad tillväxt och lönsam tillväxt. Produkten är enligt min åsikt inte utmärkt, unik eller skapar betydande mervärde för en begränsad användarbas. Det som är bra med företaget är kundbasens stabilitet, men det skulle vara intressant att höra mer om merförsäljning och produktutvecklingsinvesteringar, så att det värde som skapas för kunden kan skalas upp.
Jag skulle vilja höra mer om hur de hårda målen ska uppnås, istället för säljargument för aktien, och jag skulle gärna lära känna produkten bättre.
Det börjar gå lite åt trollning om värderingsuppskattningen är i storleksordningen 2xEBIT… Att gräva fram stämningsansökningar från några 10 år gamla Suomi24-diskussioner verkar också ganska irrelevant.
Om jag minns rätt nämnde vice VD:n i videon att den årliga churn är 3%, så det kan inte vara en helt dålig programvara (jag har ingen personlig erfarenhet av att använda den). Om någon kan nämna en ERP som bara förtjänar beröm från användarna, berätta gärna, jag har ännu inte hört talas om en sådan “svart svan”
Om detta nämnde vice VD:n att “omvandlingen” till SaaS började för nästan 10 år sedan, så man skulle kunna tro att det under denna tid har varit möjligt att göra ganska stora strukturella förändringar. Men jag håller helt med om att det skulle vara intressant att förstå tekniken mer i detalj, vad för slags arrangemang detta egentligen är. Ett bra varnande exempel på svårigheten med SaaS-isering är Basware, som förmodligen i 10 år redan har genomfört transformationen från on-premise-programvaruleveranser till SaaS.
Som jag sade i mitt förra meddelande är jag åtminstone initialt intresserad och öppen och det skulle vara jättebra att höra om forummedlemmarna har bra insikter om företaget. Jag orkar åtminstone inte själv läsa kommentarer från varje bekant och gudförälders kusin från de senaste 10 åren om hur programvaran var trög och helt värdelös.
Det var andras kommentarer, vissa tror inte att tillväxten kommer att fortsätta i samma takt (det finns ju många billigare IT-företag i stil med Innofactor). Alla åsikter är dock bra för att vi ska få en helhetsbild.
Varje företag verkar nu lova stark tillväxt de närmaste åren, men verkligheten kan vara en annan. När omsättningstillväxten börjar stagnera, faller multiplarna som en sten.
Bra poäng. Initialt reser sig håret på armarna bara av att produktens namn är “LemonOnline” (eftersom detta naturligtvis indikerar att eftersom detta måste betonas separat, så har den tidigare produkten inte varit “online” ).
Detta är lite utanför ämnet, men jag kommenterar kort. Visst kan man diskutera värderingen, men som jag sa är din kastade 2xEBIT-värdering inte från denna värld. I praktiken konstaterar du då grovt att företagets resultat sjunker med -90% och tillväxten stannar helt. Om man målar upp sådana scenarier skulle det vara trevligt med någon djupare analys än att “bekanta berättade”. Mina “bekanta” berättar också allt möjligt, men jag avstår från att skriva de mest absurda sakerna här på forumet
Mina egna erfarenheter av dessa program och särskilt Lemons HR-verktyg är att de visuellt är från början av 2000-talet. Det verkar som att SaaS-lösningarna har gjorts i efterhand, som @DayTraderXL kommenterade tidigare. Man kan inte ens tala om produkter som Admicom på samma dag. De kan säkert sälja, och bevis på det finns.
Tiden får utvisa, men jag tycker nog att dessa bör läggas ut här, eftersom de som köper/använder/konkurrensutsätter dessa produkter inte nödvändigtvis kommer hit och skriver den djupgående analysen.
Jag såg Indens videopresentation och tänkte lite “wtf” när vice VD:n sa att de söker ytterligare komponenter till produktfamiljen genom förvärv. Alla inom mjukvarubranschen vet hur svårt det är att integrera en annan mjukvara sömlöst i ett befintligt system (gjort med en annan teknik). Det handlar främst om att mjukvarubranschen inte expanderas som fabrikslokaler.