Solteq som investering

Mon ikke Solteqs risici har ligget på gældssiden. De seneste kvartalers stærke pengestrømme og refinansieringen af det tidligere nævnte lån har forbedret situationen betydeligt i denne henseende

Jeg ser ikke selv meget på goodwill og immaterielle aktiver, så længe balancen og pengestrømmene ellers er i orden. Ingen af sammenligningsgrundlagene har faste aktiver, men mange immaterielle aktiver, som godt kan være meget værdifulde. Hvis der er gamle synder fra mislykkede softwareprogrammer, og disse nedskrives fra balancen, er de ofte allerede diskonteret i kursen i god tid

Forhåbentlig fortsætter Solteqs positive buzz også i resten af året. Administrerende direktør virkede ret entusiastisk, når han blev spurgt om udsigterne, hvis man har set Inderes-interviewet

2 Synes om

Den forventede annoncering af finansieringsordningen. Forhåbentlig kan lånet nu opnås på rimelige vilkår, og naturligvis med en så lav rente som muligt, og finansieringsomkostningerne reduceret. Forretningen kører i det mindste godt nu, udsigterne er også gode, og dette giver rygrad i låneforhandlingerne. Solteq Oyj suunnittelee uuden joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskua ja ilmoittaa lunastavansa kokonaan 2021 erääntyvän 27 miljoonan euron kiinteäkorkoisen joukkovelkakirjalainansa - Solteq

2 Synes om

Der kommer en meddelelse ved sekstiden. Først bliver vi mindet om, at vi skal gøre dette til en obligatorisk meddelelse, og næsten med det samme kommer en anden meddelelse :+1:

1 Synes om

Lidt af en skuffelse, at renten ikke kunne forhandles ned. Gældsniveauet vil dog falde, og varigheden er bedre, så den forretningsmæssige risiko mindskes alligevel. Vi fortsætter med disse foreløbigt.

2 Synes om

{“content”:“Som hybrid er renten dog meget rimelig og afspejler et ret lavt risikoniveau.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Elisa ICT Day 17.9.2020. I starten af videoen tales der om corona, fjernarbejde, og til sidst om robotteknologi.

4 Synes om

Det er ikke en rigtig hybrid. For eksempel udstedte Elisa for nylig et obligationslån med en rente på 0,25 procent

Man kan ikke sammenligne dem overhovedet, men jeg havde forventet et par procentpoint billigere lån

2 Synes om

Nej, det er ikke en hybrid, men bare et almindeligt usikret seniorlån. Jeg ved ikke, hvor jeg fik det der hybrid fra, men det vigtigste er, at du rettede det :sweat_smile: Jeg havde virkelig håbet og forventet en lavere rente. Nå, måske når det nye lån alligevel bliver omstruktureret på et tidspunkt.

1 Synes om

Nogen må have haft kendskab til handlen på forhånd, da kursen tog en tyvstart på 10 % i går :person_shrugging:

1 Synes om

Der ville være noget at undersøge for Finanstilsynet. De stiger ikke tilfældigt dagen før en større offentliggørelse

En fantastisk aftale. Og endnu bedre margener med egen software (i fremtiden)

1 Synes om

Fortæl mig, hvordan dette skal tolkes, eller har jeg misset noget undervejs? I den seneste meddelelse stod der nemlig følgende…

“Solteq har i løbet af indeværende år opnået en betydelig position som leverandør af software og eksperttjenester til forsyningssektoren i Finland. Virksomheden har i løbet af 2020 indgået flere leverings- og servicekontrakter, hvis samlede værdi med optioner overstiger 22 millioner euro.”

Tidligere på året blev der annonceret lignende handler, og sagen blev formuleret således…

“Solteq Oyj har den 31. marts 2020 og 27. april 2020 underskrevet leverings- og servicekontrakter med to finske energikunder til en samlet værdi af cirka 8 millioner euro, som består af leveringsprojekter af virksomhedens udviklede kundesystem og dertilhørende optioner (cirka 2,1 millioner euro) samt brugsrettigheder for 4-5 år.”

Disse er åbenbart den samme egen software. De eneste handler, der er offentliggjort, er salg for 13-14 millioner plus 8 millioner i andre mindre aftaler. Det sælger åbenbart meget godt

4 Synes om

Er dette mon et af de mindst handlede aktier på børsen? I går så jeg, at omsætningen var lidt over 300 euro. Dagen startede godt igen, da en heldig person ville maksimere handelsomkostningerne og købte aktier for tre euro :smile:

Dårlig likviditet er som udgangspunkt ikke et problem for en mikroinvestor som denne

2 Synes om

{“content”:“Vi spørger mere detaljeret om Utilities-delen på Q3-videoen og hvordan reguleringerne påvirker den. Potentiellet i Sverige interesserer mig også: hvor meget tilpasning er der brug for, og hvor anderledes er markedet derovre. Selskabet har en stille periode lige nu, så man kan ikke spørge om deres synspunkter.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Juli-september

• Omsætningen var 13.289 tusind euro (12.993).
  • Driftsresultatet før afskrivninger (EBITDA) var 2.715 tusind euro (1.300).
  • Driftsresultatet var 1.365 tusind euro (282), og det sammenlignelige driftsresultat var 1.365 tusind euro (-15).
  • Resultat pr. aktie var 0,03 euro (-0,01).
  • Omsætningen var 2,3 procent højere end i sammenligningsperioden, med en vækst i den sammenlignelige omsætning på 8,5 procent.

Software steg 10 procent, og rentabiliteten forbedredes også pænt i dette segment.

Fantastisk arbejde! Måske begynder denne virksomhed også at vække interesse snart?

7 Synes om

Swedbank har solgt 50.000 aktier, hvilket har holdt kursen nede. Den generelle nedtur på børsen påvirker også.

EV/EBITDA er nok omkring fem lige nu, og P/E er under ti. Folk snakker om, hvor billig en Digia eller Siili er, men der findes bedre her.

4 Synes om

{“content”:“Siderne er lidt skæve, så det begrænser stigningen ret effektivt. Virksomheden ser ud til at bevæge sig i den rigtige retning, men gældsbyrden er ret stor, og der ville sandsynligvis være nedskrivninger i balancen. Driftslikviditeten er dog på et godt niveau, og EBITDA er steget med knap 40 % fra årets start. \n

”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

De lån er ikke noget problem længere. De er blevet genforhandlet, og efterhånden som rentabiliteten er forbedret, er de frie pengestrømme steget betydeligt. Jeg er sikker på, at de vil blive betalt af i et ganske pænt tempo, hvilket igen vil sænke risikoniveauet yderligere, og renteudgifterne vil falde hurtigt (6 procent rente)

Jeg vil bare sige, at indtjeningspotentialet virker rigtig fremragende. Selskabets vækst i coronaåret har været helt i top blandt sammenlignelige virksomheder, og rentabiliteten er hurtigt forbedret. Jokeren er dens egen softwarevirksomhed, som har fået godt med vind i sejlene. Det er ikke nødvendigt at fokusere fuldt ud på konsulentydelser med lav fortjenstmargen. Alligevel er virksomheden nok den billigst prissatte af alle.

Aktien kravler under radaren. Den kan ikke ses, selvom man står en meter væk :smile:

5 Synes om

Lån er ikke et problem lige nu, men det ville være rart, hvis der ikke var nogen :smile:

Jeg er også interesseret i Solteqs egen softwareudvikling; der er altid en mulighed for, at de kunne finde på et godt produkt, der får succes. Jeg ser lidt det samme potentiale i Siili, hvilket er grunden til, at jeg har begge dele i min portefølje.

2 Synes om

Stærkt kvartal!

Nordnet-brugere griber chancen, når Swedbank (SWB) og Credit Suisse (CSV) sælger massivt ud. Allerede nu den største volumen i 3 år med over 200.000 aktier, hvoraf 177.000 alene er gået til Nordnet-konti :sweat_smile:

5 Synes om

Dette blev nævnt i interviewet. De fleste aktører har stadig ikke fået deres systemer kompatible, og Solteq har et fungerende produkt til dem. Jeg er sikker på, at der snart vil være en overflod af kunder, hvilket den stærke ordretilgang i år allerede giver et hint om.

Det samme ser ud til at være forestående i Sverige på et tidspunkt, og markedet er tre gange større end i Finland.

7 Synes om