Lad
TA giver ikke et flatterende billede af virksomheden. Den strammere kile indikerer, at et brud i den ene eller anden retning vil ske snart, og oddsene er på en nedgang.
Er virksomhedens indtjening klar til det forværrede økonomiske udsyn og den skærpede konkurrence på IT-markedet i Finland?
Jeg gætter bare, men sælger IT-konsulentfirmaer ikke som udgangspunkt kun personaleressourcer, og har de ikke mange produkter? Altså ingen skalerbarhed og tvivlsom kontinuitet? Man kunne i det store og hele kalde dem glorificerede vikarbureauer, som folk, der ønsker at investere i “teknologivirksomheder”, men frygter høje værdiansættelsesmultipler, investerer i, eller er jeg helt galt på den? Hvordan kan Siili skabe sig en konkurrencefordel, for ikke at tale om en eller anden voldgrav?
Ja, det her er ekspertvirksomheder, men det betyder ikke, at man ikke kan skabe ejerværdi i branchen med stor gearing. Se bare, hvordan Siili har klaret sig siden børsnoteringen. Det har været en fremragende sektor at eje de sidste 5 år, men nu er markedet selvfølgelig ved at blive sværere.
Sammenlignet med produktvirksomheder har konsulenter generelt en mere stabil forretningsmodel, mere stabil rentabilitet, god cash flow og udbytte, og ingen produktudviklingsrisiko. Etablerede aktører har også ofte et godt greb om kundernes forretning, og dermed god kontinuitet i forretningen. Multiplerne er berettiget lavere end for produktvirksomheder. De rider på samme teknologitrend som produktvirksomheder, men med en anderledes forretningsmodel. Derfor er IT-service-sektoren efter min mening et udmærket middel til at investere generelt i teknologisektoren, især hvis man som investor ikke ønsker at tage stilling til, hvilken enkelt teknologi der vil være den vindende i fremtiden.
Det er svært at opnå en meget holdbar konkurrencefordel i branchen, fordi viden forældes så hurtigt med den hurtige teknologiske udvikling. Efter min mening er en vigtig kilde til konkurrencefordel, når man befinder sig i en menneskeorienteret forretning, innovationer og kultur relateret til organisationsmodeller. Gode eksempler fra denne sektor de sidste 10 år inkluderer Gofore, Futurice, Reaktor.
{“content”:“Aktien er igen faldet til attraktive priser. @Mikael_Rautanen er der kommet negative nyheder om virksomheden på det seneste? OP har i hvert fald været en stor kunde, er der information om, hvordan de nye strukturer der påvirker Siili? Og hvad med Nokia, er de stadig en betydelig kunde for Siili?”,“target_locale”:“da”}
Jeg har ikke hørt noget den ene eller den anden vej. CMD er om et par uger (udsendelse på inderesTV), hvor vi vil høre en opdatering. OP har efter min mening i hvert fald været den største kunde (så vidt jeg husker var det på sit højeste >15%, men i dag sandsynligvis mindre), men Siili har så vidt jeg forstår primært leveret tjenester til områder, hvor OP snarere investerer end skærer ned. Selvom nedskæringerne selvfølgelig mindst indirekte rammer alle underleverandører. Nokia er så vidt jeg forstår ikke betydningsfuld (jeg er ikke sikker på, om de overhovedet er kunde i dag), så vidt jeg husker har de tidligere leveret tjenester til HERE i bilindustrien.
{“content”:“Jeg syntes, jeg så i nyhedsstrømmen, at OP generelt ville reducere brugen af eksterne tjenester. Man kan selvfølgelig ikke vide, hvad det alt sammen indebærer, men det kan delvist påvirke alle.”,“target_locale”:“da”}
Interessant, og jeg besluttede lige at foretage en indledende investering i Siili. Vi må se, hvad fremtiden bringer…
Er der nogen der ved, hvilken værdiansættelse og hvor stor Siilis resterende andel er?
Jeg fik en god pointe fra en bruger, om Siilis oprindelige investering, som ikke blev nævnt i pressemeddelelsen, men i H1-rapporten viste det sig at være 150k€. Så selvom det nu er 10x i denne runde, vil det ikke rykke markedsprisen meget, men det er selvfølgelig positivt! Og det indsamlede beløb svarer til en typisk First North IPO, så der er blevet gjort de rigtige ting der ![]()
Siili Solutions kapitalmarkedsdag 2019 nu på inderesTV Siili Solutionsin pääomamarkkinapäivä 13.11.2019 kello 9:00 alkaen - Inderes
Kan jeg se den senere?
Selvfølgelig. Vi er jo ikke amatører
Optagelsen vil være tilgængelig efter live-udsendelsen.
Efter at have set CMD’en, var jeg lidt bekymret for, hvordan ledelsen vil formå at holde den brede og noget spredte helhed under kontrol. Når nye forretningsidéer og potentielle virksomhedsovertagelser tilføjes ud over de nuværende forretningsområder, skal ledelsesprocesserne fungere, og strategien skal være klar på alle organisatoriske niveauer. Det er en ret krævende balancegang på en knivsæg, når man skal give plads til kreativitet, men samtidig være i stand til at holde den heterogene helhed effektiv og kontrolleret.
Hvis Siili spreder sig for meget, så skal analytikeren næste år sende en grensaks som julegave til direktøren.
En meget god pointe og en relevant bekymring. Også for analytikeren. Ellers ser det ud til at gå i den rigtige retning. Selvfølgelig er porteføljevirksomhederne (VALA, Auto, +Robocorp) gået godt indtil videre.
{“content”:“Siilis værdiansættelsesmultipler ser ret lave ud, hvis prognoserne materialiserer sig. 2020 P/E 11, 2021 9,6, 2022 8,3. ROE>20%. Har folk tanker om virksomhedens situation i øjeblikket? Har Siili ikke haft det bedre i et par kvartaler nu?”,“target_locale”:“da”}
Virkelig lav værdiansættelse. Er nu begravet i dårlig synlighed. Retter sig sandsynligvis, når sidste års tal og udsigter kommer ud. For billigt i forhold til sektoren, selvfølgelig!
Det er interessant at følge Siili Auto. Denne forretning har haft en vækst på +50 % for nylig. Vala Group ser også ud til at have været et godt opkøb.
{“content”:“Vurderingen er unægtelig lav. Med hensyn til kvaliteten er jeg bekymret for virksomhedens position over for kunden og dermed forretningens kontinuitet – jeg frygter, at virksomheden ender som en ressourceudlejer, som det er nemt at reducere indkøb fra i svære tider. Et andet, stadig udokumenteret spørgsmål er, at den ændrede organisation fungerer, at den nye administrerende direktør er den rette person til at lede den, og at det strategiske fokus (som nævnt tidligere i tråden) ikke forsvinder. Ikke at jeg har nogen særlig grund til at tvivle på dette, men sådanne ændringer skaber altid en vis gæring i organisationen. Hvis der gøres fremskridt på disse områder, er der efter min mening et klart opadgående potentiale her.\n\nJeg selv hoppede tilbage på vognen sidste efterår fra kursdykket og har for nylig tilføjet mere. Jeg ønsker dog stadig flere beviser for, at vendingen er lykkedes, før jeg er klar til at investere mere kraftigt. Regnskabet bliver interessant læsning.\n\nPS. Hvis man udelukkende ser på værdiansættelsesmultiplerne, er det værd at bemærke, at VALA Group konsolideres fuldt ud i resultatet, selvom mindretalsaktionærerne har en andel på 40%, dvs. at P/E-multiplens E-komponent også inkluderer mindretallet. Dette har ikke en enorm effekt, men dog en vis.”,“target_locale”:“da”}
Siilis resultat ude Siili Solutions raportoi selvästi parantuneesta kannattavuudesta | Arvopaperi