Digia som investering

Der var endnu ikke en tråd om Digia.

Ikke desto mindre et interessant selskab, som meget vel kunne give multipler?

4 Synes om

{“content”:“Købt til modelporteføljen sidste år med den tanke, at en succesfuld vending i resultaterne + normalisering af værdiansættelsesmultipler ville give en betydelig gearing opad. Indtil videre har vurderingen ramt i den forstand, at vendingen i løbet af sidste år skred godt frem og støttede værdiansættelsen. Virksomheden har principielt potentiale til at forbedre rentabiliteten yderligere betydeligt (især takket være den meget profitable produktvirksomhed), men det vil vise sig, hvor meget af dette potentiale der kan udnyttes i de kommende år – retningen er den rigtige. Værdiansættelserne i IT-service sektoren har dog været under en smule pres på det seneste, så der er en smule forsigtighed i luften.\n\nHer er virksomhedens dybdegående rapport, hvis du er interesseret i at dykke dybt: https://www.inderes.fi/fi/rakennuspalikat-kasassa",“target_locale”:"da”}

7 Synes om

Det var en god rapport. Overblikket over IT-service-markedet er fremragende.

2 Synes om

Hej,

Ser man på Inderes’ omfattende rapport fra for et år siden, forudser de en EPS på ca. 0,20 € for de kommende år 2019 og 2020, hvilket er det samme niveau som i 2015, hvor aktiekursen lå omkring 3 €.

Så mit spørgsmål er, hvad baserer du din vurdering af en potentiel fordobling/tredobling af aktiekursen inden for et par år på? Dette er til @polo6.

1 Synes om

Her er en foreløbig kommentar til fredagens resultat. Q4 burde forbedres mærkbart på grund af en svag sammenligningsperiode.

3 Synes om

Så, @Emilio min tanke er naturligvis baseret på omhyggelig overvågning og analytikernes ord, men med sund fornuft ser det sådan ud:

  • Resultatet skal forbedres markant fremover, samtidig med at virksomheden vokser → dette giver en pris på 1,5-2x
  • Når ovenstående sker, forsvinder også virksomhedens undervurdering → dette giver resten af vækstfaktorerne mod 3x prisen.

Oftest er aktiekursen ikke lineær i forhold til resultatet, men firmaet er ofte i en såkaldt negativ eller positiv spiral, hvoraf der nemt opstår en selvforstærkende mekanisme, enten en ond cirkel (-) eller en boble (+).

Og så selvfølgelig, hvis man sammenligner med Gofore’s prissætning, hvor der er tale om et projektfirma, der næsten ingen faste aktiver har, og omsætningen falder meget hurtigt, hvis tingene ændrer sig, så har Digia dog meget mere “permanent” revenue, samt f.eks. omsætning fra egne IPR udover vedligeholdelsesindtægter.

En markedsværdi på 78M for et softwarefirma med en omsætning på 110-120M er ret lidt. → Omsætning 200M → pris 250M = 3x den nuværende kurs.

Sådan cirka.

2 Synes om

Og endnu en ting:

Tietoevry i dag, markedsværdi 2 mia., omsætning ca. 1,6 mia. Med samme værdiansættelse ville Digia med den nuværende omsætning være ca. 140 mio. værd i stedet for 78 mio., altså næsten det dobbelte, for at have samme værdiansættelse som Tietoevry. Og hvis man tænker over, hvem der har mest potentiale til at VOKSE, så er svaret sandsynligvis klart.
@Emilio

1 Synes om

Det er klart, at når resultaterne forbedres, vil værdiansættelsesmultiplikatorerne sandsynligvis rette sig til niveauet for sammenlignelige virksomheder, dvs. i det øjeblik fungerer “dobbelt gearing”.

Jeg forstår stadig ikke, hvor den 200M omsætningsprognose for næste år kommer fra? Når Indes omfattende rapport fra for et år siden har en omsætningsprognose for 2020 på ~120M…?
Hvis omsætningen virkelig var 200M og marginen var som forventet, ville alt, hvad du siger, stemme overens, baserer du din omsætningsforventning på ~200M, eller hvor kommer det fra?

200 millioner i omsætningsvækst organisk ville kræve rekruttering af ca. 700 specialister… en ret udfordrende målsætning på det nuværende marked…

En lille følsomhedsanalyse illustrerer dette godt. Hvis man antager et statisk P/E-forhold på 12x og varierer EBIT-marginen mellem 7-13 % (af den estimerede omsætning for 2019), opnår man en aktiekurs mellem 2,8-5,3 euro.

1 Synes om

Ja, som jeg sagde før, forstår jeg din tilgang og bestrider ikke rigtigt andet end den omsætningsprognose.

Hvad angår Qt-hypen, er der masser af den. Hvorvidt en “old-school” IT-servicevirksomhed som Digia kan forventes at komme med på samme tog, er en anden sag, efter min mening nej.

Glæder mig til morgendagens delårsrapport​:slightly_smiling_face:

3 Synes om

Jeg ser ikke meget drama i Q4-resultatet, men den lejlighedsvise realisering af projektrisici er en god påmindelse om, hvorfor EV/S med rette er under én. Højere multipler skal fortjenes.

1 Synes om

Baseret på Q4-rapporten og den nuværende kurs, kan man vurdere, at markedet nu prisfastsætter virksomheden til et driftsresultat på ca. 6-7 % .. hvis man tror på et bedre niveau, bør man forblive ombord. Med produktforretningen taget i betragtning, burde der være forudsætninger for et meget bedre resultat.

https://www.inderes.fi/fi/aamukatsaukset/tuloskausiyhteenveto-q418-tulokset-eivat-olleet-huonoja-mutta-tuloskasvu-hyytyi#mr-modal

@Mikael_Rautanen Mon ikke vi får en analyse af Digias værdiansættelsesniveau herfra? Det indikerer hurtigt en værdi af ca. 4-5 euro pr. aktie for Digia?

Du mener Acando-handlen? Der blev betalt ret høje multipler. Med Digias 2019-prognose ville det ligge tættere på 5 euro. Selvfølgelig er Digia stadig et potentielt mål i sektorens aktive konsolidering.

1 Synes om

{“content”:“Dejligt indeks-hop i dag ved åbningen med købsanbefalingen!:grinning:”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Her er den seneste omfattende rapport fra Digia Edullinen tuloskäänneyhtiö - Inderes

2 Synes om

Hvilke tanker om morgendagens regnskab?

{“content”:"Gode tal for Q1, noget over vores forsigtige prognoser:

JANUAR-MARTS 2019 (2018)

Omsætning 31,9 (26,9) millioner euro, vækst på 18,7 %
Driftsresultat 2,0 (1,6) millioner euro, vækst på 25,2 %
Driftsmargin 6,2 (5,9) % af omsætningen
Resultat pr. aktie 0,06 (0,04) euro","target_locale":"da"}
9 Synes om

Der kom ikke noget opsving ud af det

Men det gør ikke noget. Jeg købte mere til 2,95 udover de gamle. 15x resultat er ikke en dårlig pris, især da der ser ud til at være momentum i forretningen med hensyn til salgs- og rentabilitetsforbedringer.

1 Synes om

Driftsresultatet er nok endt under analytikernes konsensusprognose, men har dog overskredet Inderes’ forsigtige prognose.

Dette er sandsynligvis årsagen til, at kursen ikke steg.