Det har varit en hel del hype kring Solteq de senaste dagarna. Visst har det också setts en rekyl.
Enligt mig är de värderingsmultiplar som har diskuterats inte helt entydiga. När multiplarna beräknades användes justerade siffror, vilket är vanligt nuförtiden. Men dessa justeringar tenderar att ske ganska regelbundet för IT-företag. Det icke-justerade resultatet per aktie är 7 cent för årets första tre kvartal. För hela året landar vi kanske på 10 cent. P/E-talet rör sig inte precis i botten.
En annan sak som man ständigt stöter på i den här sektorn är aktivering av produktutvecklingskostnader. I år har utvecklingskostnader och tillhörande personalkostnader redan aktiverats för 3,88 miljoner. Det är alltså mer än det ackumulerade rörelseresultatet, och även mer än det ackumulerade justerade rörelseresultatet. Som en man av den gamla skolan använder jag inte vinster som har dopats med aktivering av utvecklingskostnader i mina investeringsbeslut. Jag förstår varför dessa aktiveringar görs, men jag justerar mina egna siffror i denna del. Efter detta ser siffrorna helt annorlunda ut…
Jag menar inte att Solteq är en dålig investering till dessa priser. Tvärtom verkar det mycket lovande. Men jag anser att investeringsbeslutet inte bör motiveras med låga värderingsmultiplar.