Investeringsfejl

Det er nemt at prale med overskud. Man kan have en investering i porteføljen, der har givet over hundrede procent afkast på et år, men alligevel er porteføljens samlede afkast under indekset. Når kolleger eller familie spørger til aktiehandel, er det rart at kunne præsentere for eksempel Talenom eller Revenio.

Livet er fuld af fejl, og det er synd for den, der ikke laver fejl. Det er ærgerligt at investere hårdt tjente penge i en nøje udvalgt aktie, hvis kurs ruller ned ad bakke som en sten. Uanset hvad det drejer sig om, om det er poker eller at drive en virksomhed, kan det at lære af sine fejl være nøglen til succes. I denne tråd kan man frit tilstå sine investeringsfejl, selv de værste af dem, komme ned på jorden, tænke sig om, overveje hvad der gik galt, hvordan det kunne have været undgået, hvordan man vil handle næste gang, og om livet er fortsat normalt. Fri diskussion om egne og andres fejl. Måske kan nogen lære noget af dette, endda forfatteren selv.

Jeg fortsætter emnet i næste besked…

14 Synes om

Avaus: hvad andet end den gode gamle Martela, -54,88 % solgt med fortjeneste.

Jeg gik med for et år siden om efteråret efter et par kursfald og var oprigtigt interesseret og ret tillidsfuld til virksomheden og dens mål. Jeg solgte den så efter den seneste resultatopgørelse. Da Inderes’ modelportefølje trak sig ud af Martela, havde jeg sandsynligvis stadig et lille håb for virksomheden. Den endelige salgsbeslutning blev dog truffet på baggrund af den svækkede konkurrenceposition eller det strammere marked, der blev nævnt i Q3, hvilket jeg ikke syntes var en god ting.

Kort sagt, hvorfor jeg solgte, og hvad jeg lærte:
Det strammere marked, stor mistillid til ledelsen, jeg vidste ikke, hvor vi egentlig var (vidste virksomheden det selv?), og den bedste markedscyklus, som Martela på glimrende vis undgik, var overstået. Der er ikke længere behov for at renovere eller bygge lokaler så ofte, og Martela virker ikke længere som en god case i et stykke tid. Når en turnaround-virksomhed konstant giver negative udmeldinger, og virksomheden ikke kan/vil forklare, hvorfor det sker, og der ikke er beviser for en turnaround, så kan det være en god idé at sælge i tide. Virksomheden talte hele tiden om et nyt ERP-system, og var det altid årsagen til, at omsætningen og dækningsbidraget kun faldt, og det svenske marked var i frit fald?

Denne case er helt sikkert blevet diskuteret en del her, så det er det :grinning_face_with_smiling_eyes: PS. Det var faktisk en interessant “roast”!

7 Synes om

Fejl er en god ting, og man kan lave og håndtere dem på så mange måder. :smile: Som udgangspunkt ærgrer man sig ikke særlig meget over fejl, hvor en risiko, man på forhånd har kendt til, realiseres. Ingen slipper udenom sådanne tilfælde. Den, der påstår andet, lyver.

Så er der de fejl, der ærgrer… For mig er det første, der kommer op, hvis man bliver hængende i et selskab, selvom troen er væk og håbet er trådt i stedet. Tanker som “man kan ikke sælge med så stort et tab”, “jeg sælger, når den stiger lidt igen”, “jeg ser lige endnu et kvartal” virker til at være ret almindelige, i hvert fald inden for min egen investeringskreds. Jeg har forsøgt at lære at genkende, hvornår min egen tankegang begynder at skifte fra tro til ønsketænkning. Det virker til at være et godt tidspunkt at smide aktierne ud. Det føles dummere at tabe mere på grund af ønsketænkning end at gå glip af en ny opgang på grund af en beslutning, der føltes fornuftig. Selvfølgelig burde man helt koldt og følelsesløst foretage en form for fundamental analyse uanset situationen, men jeg synes, at manglen på tro på et selskab er en gyldig grund til at sælge, uanset hvad tallene siger.

Den mest irriterende af mine egne fejl er ikke det største økonomiske tab, men beslutningen om at bryde mit princip om ikke at investere i byggebranchen eller grundindustrien i denne opgangscyklus. Altså, jeg samlede Lehto op efter et halvt års følgen af nedturen, få dage før den anden resultatadvarsel. Det føltes ikke specielt godt fra starten, men det begyndte at se så pessimistisk prissat ud, at jeg greb chancen. Så kom der en negativ udmelding, og jeg overvejede et øjeblik, om jeg kunne retfærdiggøre at blive i positionen for mig selv. Jeg konkluderede, at jeg ikke kunne, for to negative udmeldinger så hurtigt efter hinanden tyder lidt på, at ledelsen heller ikke helt har styr på tingene. Heldigvis var kursen faldet yderligere 15% ved dagens afslutning, så et endnu større økonomisk tab kunne have været en mulighed. Nu slap vi hovedsageligt med idiotiske fornemmelser og en moderat letning af pengepungen. :smile:

5 Synes om

@Lampen, Ja. Gode indsigter, mere af dette. At engagere sig i noget og vide ganske godt, at realiseringen af denne og denne risiko kan udhule i hvert fald de kortsigtede afkast fra denne case, det er helt fint, hvis risiciene realiseres, for forhåbentlig er investeringen også i overensstemmelse hermed (giver Efectens vækstinvesteringer resultater, lykkes Ovaro med sin vending osv.). Generelt bør man gennemgå alle scenarier og risici, når man køber en virksomhed, og ikke automatisk anse den for at være et “sweet spot”.

Jeg må indrømme, at i Martelas tilfælde blev troen på målene*, eller på at vendingen ville lykkes, i høj grad til ønsketænkning til sidst. Tro og håb er to forskellige ting. “Jeg ser lige et kvartal mere,” en sætning jeg kender så godt fra Martela-sagen. (*Ok, ingen troede vel længere på 8% EBIT i '18).

Den tanke, at man ikke nænner at sælge (eller i hvert fald hvis man har til hensigt at købe) en aktie, når den allerede er ‘i bund’, kan være farlig. Ja, aktiekursen kan falde - en aktie til en euro kan falde til 50 cent og derfra til et par cent. Se på Stockmann.

1 Synes om

God tråd. Jeg er ret overbærende, meget få fejl irriterer mig. De er en del af det, som allerede nævnt.

Mest selvpiskning opstår, når der er en mulighed, der er inden for mine egne evner, men dovenskab eller noget får mig til at lukke øjnene. Sidst Ilkka før kursstigningen. Her på forummet blev det også gentaget flere gange, at den ville være billig. Nu accepterer jeg den ikke længere, da potentialet (upside) er så begrænset, men jeg forstår ikke, hvorfor aktien ikke var på min radar tidligere, hvad tænkte jeg dog på?

2 Synes om

{“content”:“De værste tab i år:\n\nNordea: Realiserede ca. 20% af mine tab og flyttede vægten til Sampo. Jeg forventer, at Nordea stadig vil skabe værdi gennem Sampo, og udbyttet hjælper lidt. Men dette er en smule mystisk, og jeg sparker ikke mig selv for meget for dette.\n\nCaverion: Barnlig Herlin-følger. Jeg sparker mig selv for dette, fordi jeg som småinvestor ikke kunne drage fordel af den rettede emission, og en faldende kniv er generelt et dårligt udgangspunkt. 20% af tabene er realiseret i år, men jeg beholder positionen, fordi jeg stadig tror på en vending. Vil kursen dog stige nok til at dække tabene?\n\nLehto: Jeg blev måske lidt forblændet af den pletfri track record og forstod ikke risiciene og vanskelighederne ved renoveringsbyggeri. Her er der nok 30-40% tab, men jeg beholder stadig positionen. Må vi se, om vi nogensinde ser kurser på >10€ igen?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Som nybegynder og meget amatør, “selvlært, selvlyttende, selvstuderende” (tak i øvrigt til @Verneri_Pulkkinen og folkene hos Inderes - jeg har lært meget og vil helt sikkert lære mere i fremtiden) har jeg bemærket, at det er ret svært at starte med at investere, når man ikke ved noget om noget - vennerne vil næppe prale med deres egne investeringer (i hvert fald ikke som 20-årig). Aftenbladene har kun clickbait-overskrifter.

Min mest irriterende ‘fejl’ indtil videre var, da jeg solgte Neste-aktierne for omkring 55 €, efter at have købt dem for omkring 45 €. En anden var, da jeg fik en rigtig god fornemmelse af Talenom’s direktørs interview, da aktien var omkring 11-13 €, og jeg købte ikke. Nå, resultatet er synligt. Selvom jeg kun ville investere “på fornemmelsen”, tror jeg, at jeg ville have fået endnu større tab.

Ja, jeg kan ærligt sige, at jeg har tabt 100-0 til indekset, men det ærgrer mig ikke som sådan, da det også er i minus siden starten af året :sweat_smile: hovedsagen er, at jeg er begyndt at investere! Ingen er jo født som mester. Jeg har dog holdt mig temmelig moderat efter min mening og har ikke solgt ved -2% fald. Jeg er ret meget en typisk ‘udbytte’ investor. Det er jo belønnende, når man ser, at der kommer lidt penge ind på kontoen som udbytte, og ikke kun som lønindkomst og skatterefusion.

Jeg har stadig en lang vej at gå, og der vil helt sikkert komme både glæder og sorger

7 Synes om

Ja, så længe byggemængderne ikke kollapser. Det ville nok være optimalt, hvis de kunne gøre renoveringsbyggeri stabilt profitabelt, for det stopper ikke; der er en enorm efterslæb i vedligeholdelse.

Lehto er efter min mening stadig i en udfordrerposition, og selvom byggecyklussen skulle køle af, håber jeg, at Lehto kan øge sin markedsandel og vokse som en enkelt virksomhed i en aftagende branche. Og helst med en rentabilitet på >10%.

1 Synes om

Hvis I vil have en stor fejl, kan jeg fortælle, at i begyndelsen gik det godt i et par år, og min portefølje var diversificeret. Jeg købte endda Tekla-aktier på børsen. Så satte jeg alle mine penge i Nokia, og Nokia meddelte så, at de ville skifte til Lumia-telefoner, som endnu ikke fandtes, og at den nuværende Symbian var noget skrammel, så jeg tabte en hel del… Og jeg kan ikke prale af, at jeg solgte på det tidspunkt, selvom samarbejdet med Microsoft føltes dumt… Der gik nok et par år med at fordøje det.
Efter det har der heldigvis været nogle gode opsvingsår ind imellem.

1 Synes om

har I overvejet en alt-i-én-kort strategi? :slight_smile:

3 Synes om

Jeg svor dengang, at jeg aldrig ville købe Nokia igen, men nu har Nokia været min største investering i et stykke tid igen, med præcis 14,8 % af mine beholdninger, hvis jeg udelader dem uden for børsen.

1 Synes om

Det har jeg bestemt! Eller i hvert fald noget i den stil. Jeg fordoblede min beholdning af Nokia i denne uge, selvom det allerede var en alt for stor sektor i porteføljen. Jeg brugte også alle mine januar-rally-penge på det. Nu repræsenterer satsningen på mine tre favoritheste omkring 75% af min investerede kapital. Jeg føler, at den største fejl i min korte investeringskarriere har været ikke at følge Aki Pyysings (og andres) råd om “spred ikke dit afkast væk”.

Enten tager man en holdning, eller hvis man ikke vil, er det klogest bare at købe det kedelige indeks (og se forfærdet på, hvordan det falder :smile:

1 Synes om

Mange ser ud til at tænke, at en tabsgivende investering automatisk må have været dårlig. Hvis du foretager en velbegrundet investering og senere ikke kan sige, hvad der gik galt med din investeringsbeslutning baseret på de oplysninger, der var tilgængelige dengang, så var investeringen god, selvom den gav et tab.

Man skal dog være lidt forsigtig med Akis råd. Aki investerer selv primært i ejendomme og selskaber, der ejer dem, så hans risici er ret moderate, selvom porteføljen ikke er særlig diversificeret. Han har også en del investeringer uden for aktiemarkedet. Han handler også ret flittigt og reagerer på nyheder.

Dit valg lyder slet ikke som sund risikostyring. Det afhænger selvfølgelig lidt af porteføljestørrelsen, og om investeringskapitalen f.eks. inkluderer en bolig. At tage et sådant udsyn i den skala giver ingen mening for en almindelig småinvestor. Kun hvis du begrundet kan præsentere, hvorfor afkastforventningen i de tre ville være betydeligt større end i andre mulige investeringsobjekter, kunne det betragtes som en nogenlunde fornuftig løsning. Hvis du kan finde objekter med samme afkastforventning, er diversificering kun og udelukkende fornuftigt. Nokia er også et så fulgt selskab, at du næppe har bedre information end markedet. Hvis jeg var dig, ville jeg overveje din strategi en gang til og smide den i skraldespanden.

7 Synes om

Tja, det er bare den nuværende situation. Jeg har solgt mange aktier i løbet af efteråret, og næsten alle har tabt værdi i efterårsstormene, så jeg er tilfreds med beslutningerne. Jeg har tilsvarende øget de positioner, jeg anser for at være de bedste sikre havne. Og Nokia er faktisk en af dem; jeg påstår ikke, at jeg har bedre information end markedet, jeg synes bare, det er en forbandet god investering lige nu. Akis Citycon og Ovaro derimod, det gør jeg ikke.

Jeg har ingen kontanter i porteføljen, men en ekstra lejlighed i Espoo kan sælges om nødvendigt, hvilket kan fordoble porteføljen. For eksempel i tilfælde af et alvorligt krak, hvilket jeg slet ikke anser for at være et fjerntliggende alternativ. Måske kunne jeg så også købe indeks eller passende ETF’er, som i øjeblikket føles for dyre. Tak for din bekymring :slight_smile:

2 Synes om

Den samme aktie forårsagede eftertanke her. Jeg købte omkring 2008 til en pris på 7,xx, men jeg mistede tålmodigheden ved 35€, og aktierne blev solgt. I procent ser det ret pænt ud, men det kunne have set meget bedre ud, hvis jeg havde beholdt dem. Jeg kan ikke rigtig retfærdiggøre logikken i det salg, især da købsprisen snart ville have været fuldt dækket af udbytte…

Jeg har også stukket min ske i dette, delvist med “hvis Herlin gør det, så gør jeg det også” -tankegangen. Gennemsnitsprisen er dog lav nok til, at der ikke er store tab, men pengene kunne have været investeret andre steder i denne periode. Nu er de låst der med nul/minusafkast.

Nordea er også i porteføljen her, men har været der siden 2008, og udbyttet har dækket købsprisen, så der er ingen salgsønsker, og aktien er meget rentabel, så jeg fjerner den ikke eller anser det for en fejl.

1 Synes om

Husk, at Herlin, Enrooth og andre velhavende familier, der investerer direkte/via deres investeringsselskaber, ikke søger hurtige gevinster. De er langsigtede og tålmodige ejere - ikke underligt, at de har penge til det :moneybag: og udbyttet er også et afkast - ikke kun kursstigningen/faldet

2 Synes om

Jeg betragter overhovedet ikke Caverion som en tabt sag. Jeg beholder mine aktier. Men det var måske barnligt at gå ind så tidligt. Herlin og andre mere aktive strategiske investorer køber nok til at komme med i bestyrelsen og styre vendingen. Småinvestorer burde bare følge situationen og slå til, når bunden er nået, og en vending synes at være lige om hjørnet. Det er selvfølgelig svært at time perfekt, men i f.eks. Caverion var man 1-2 år for tidligt ude…

2 Synes om

Ja, som Elastinen sagde: “Hvis det var nemt, ville alle gøre det.” Man ved aldrig, hvad fremtiden bringer :man_shrugging::man_shrugging:

1 Synes om

Honkarakenne.
Virksomheden laver virkelig gode produkter, hvis vækst jeg i sig selv har stærk tiltro til i fremtiden. Situationen er selvfølgelig også cyklisk set svag lige nu.
Men virksomhedskommunikation.
I dag kom der en profit advarsel, hvis centrale pointe var:

“Årsagen til den dårligere resultatudvikling end forventet er faldet i volumen af handlen med Rusland og den svagere rentabilitet af den indenlandske forretning end forventet”

Hvorfor skyldes dette fald i handlen med Rusland, er det permanent…? Hvorfor går det dårligt for forretningen i Finland, er det permanent???
Hvorfor åbnes disse spørgsmål ikke mere op. Har ejerne så lidt ret til at vide om denne virksomhed og dens situation/fremtid?

Hvis jeg ikke var så hårdt ramt af tab her og på en eller anden måde troede på fremtiden, ville jeg sælge. Så meget nager det mig.

Jeg satte dog en købsordre til 1.90, men det ser ikke ud til at falde dertil nu…

1 Synes om

Jeg købte en væske til 14 € i 2013 og fyldte den op et par gange for omkring 30 €, men af en eller anden mærkelig grund solgte jeg hele partiet sidste år for lidt over 40 €. Det ærgrer mig stadig, selvom jeg fik en god fortjeneste ud af det alligevel.

Jeg købte også Innofactor i 2013 for 0,70 €, og på sit højeste var jeg også pænt i plus her, da priserne lå omkring 1,70 €. Jeg vidste bare ikke, hvordan jeg skulle hoppe af i tide, og til sidst forlod aktierne porteføljen med et tab på 0,50 €. Nu hvor jeg ser på prisen, må jeg være glad for, at jeg i det mindste vidste, hvordan jeg skulle give slip på aktien på det tidspunkt.

Dette års værste fejl, og i hvert fald procentuelt mit største tab nogensinde, er norske XXL. I juli dykkede aktien som følge af et svagt salg, og jeg besluttede mig for at købe den til 50 NOK. Faldet fortsatte dog, og i dag ramte et negativt tal med et fald på -40 % for at muntre morgenen op. Selvom faldet føltes overdrevent, besluttede jeg at sælge alt med et tab på godt 50 %.

2 Synes om