Det har været en hård uge i regnskabssæsonen. Jeg skærer allerede for meget ned på min nattesøvn for at kunne bruge mere tid på investeringsrelaterede ting. Det giver ingen mening, for når man er træt, er evnen til at tage information ind dårligere osv. Jeg tænkte dog, at jeg ville fortælle min investeringshistorie i en kort pakke.
Jeg har sparet op siden min barndom; de største udgifter som barn og teenager var gaver til andre familiemedlemmer. At spare op lå altså altid i blodet, så da jeg købte min første lejlighed for omkring 15 år siden, havde jeg allerede fået samlet en del penge sammen til det.
Jeg afbetalte lånene i et raskt tempo, og jeg har aldrig rigtig brugt penge på noget særligt. Måske er den største ikke-nødvendige investering i mig selv en uldjakke til omkring 100 euro her inden for de sidste par år. Jeg må dog sige, at jeg lige har fået en telefon til omkring 140 euro i julegave, og indimellem får jeg noget større af familien, selvom jeg ikke har bedt om det, og nogle gange har jeg endda forsøgt at afværge det. Selvfølgelig er jeg taknemmelig for alt, hvad jeg får, selvom jeg naturligvis gerne vil klare mig selv.
Tilbage fra baggrunden til investeringshistorien… Jeg havde længe overvejet at investere, og til sidst blev jeg grebet af det, da et par venner også dyrkede det. I 2018 begyndte jeg at sætte penge fast i indeksfonde, og jeg mener, jeg købte Nordea og YIT, fordi en ukendt ældre herre i fitnesscentret anbefalede dem. Jeg vidste egentlig overhovedet ingenting om investering, men jeg vidste, at indeksfonde med lave omkostninger er en god ting – dem burde jeg have holdt mig til, hvis det kun handlede om afkast… 
I 2019 købte jeg flere kendte aktier samt Biohit, fordi det lød spændende, og kursen havde svinget og været høj engang. Jeg købte også LeadDesk, fordi det lød sejt, og det kunne betale sig at deltage i emissionerne. Nå, sådan var det, “lidt” tilfældigt, og jeg læste lidt her og der… helt på ren mavefornemmelse. 
Så i 2020 blev jeg for alvor grebet af investering, og selv coronadykket føltes ikke slemt, fordi min portefølje faldt meget mindre end andres. Jeg begyndte derefter, især om sommeren, at kaste penge i aktier, som jeg var blevet bekendt med gennem Inderes’ materiale og forummet. Jeg købte ganske rigtigt Digia, fordi de var involveret i indkomstregisteret (tulorekisteri), som allerede dengang gav mange parter hovedpine, og jeg tænkte, at de nok skulle kunne tjene godt på den offentlige sektor. Marimekko havnede også i porteføljen, fordi det føltes som om, det gik godt for dem, men aktiekursen var faldet meget. Brint-ting blev jeg også bekendt med samt mange andre aktier, som jeg stort set ikke forstod noget af… bare ren “mavefornemmelse-hype-fomo”.
Sidste år, altså i 2021, begyndte jeg efter bedste evne at læse alt muligt, der var på forummet. Min nuværende statistik:

Jeg havde gættet tættest på i forummets Nokia-“regnskabs-quiz”, så jeg fik Premium. Jeg begyndte i endnu højere grad at læse Inderes’ materiale og især deres analyser. Derefter læste jeg bøger og begyndte at diskutere investering meget med forskellige mennesker. Investering fyldte fra morgen til aften, og jeg begyndte for alvor at studere alt muligt relateret til investering. Jeg gentog ganske vist næsten alle de fejl, en investor kan begå, men måske med endnu bedre viden, selvom valgene set i bakspejlet ikke var de bedste.
Nå, og i starten af 2022 fik jeg dette job som moderator, og så begyndte jeg først for alvor at være koblet på de her ting, hvis jeg da ikke var det i forvejen.
Min portefølje faldt i et hurtigt tempo måned for måned, så jeg var “nødt” til gradvist at begynde at se på tingene fra nye perspektiver og lære forskellige ting, såsom investeringspsykologi og for eksempel makro-ting. Jeg begyndte også at se på mig selv og mine handlinger mere ærligt + selvkritisk samt at udøve mere grundig selvransagelse og på den anden side være mere åben uden at være naiv.
2018: Godt år, købte indeksfonde med lave omkostninger og vigtigst af alt, jeg startede med at investere.
2019: Risikable aktier og mavefornemmelseskøb, jeg fulgte ikke rigtig nogen retningslinjer.
2020: Hårdt arbejde, manglende forståelse og klare fejl, som burde have været undgået, for eksempel “mavefornemmelse-hype-fomo”. Desuden blev de grundlæggende ting og selvkritik stadig glemt.
2021: Samme fejl, men færre, men stadig mange.
Det vigtige var, at jeg virkelig forsøgte, men jeg kunne have brugt mere selvkritik og omtanke og fokuseret på de grundlæggende ting.
2022: Samme fejl, men færre, men stadig ret mange. Jeg har givet “alt hvad jeg har”, men jeg burde måske fokusere mere på bestemte ting i stedet for at læse og følge alt… de grundlæggende ting er stadig blevet glemt. Jeg er stadig nybegynder!
I næsten alt i mit liv kunne jeg have fokuseret på de helt grundlæggende ting og lært dem bedre. Derefter kunne jeg have fokuseret lidt mere på de grundlæggende ting for at internalisere dem, og når jeg så havde fået styr på det grundlæggende, kunne jeg stadig have fokuseret på dem og lært mere.
Høj fart og en utrolig livlighed har ganske vist betydet, at jeg har en føling med mange ting, men for pokker… jeg burde ofte eller altid have stoppet op og fokuseret og gradvist fået ordentligt styr på tingene. Der er mange, der har investeret længe, som i sidste ende har meget at forbedre i det grundlæggende, men som så kan nørkle med detaljer og fokusere for meget på ligegyldige småting og alle mulige irrelevansier.
Ved at have de grundlæggende ting helt på plads, undgå de værste dumheder og samtidig være langsigtet, når man langt – man må ikke glemme de enkle, grundlæggende ting, som er skyld i store tab og andre tåbeligheder. Dem skal man lære, og dem skal man altid have med sig.
Jeg har skåret nogle hjørner her i min træthed, men jeg håber, man fik fat i pointen i Alokas’ historie. Jeg er et fremragende advarende eksempel, fordi jeg stadig begår en del af de førnævnte fejl, og jeg mestrer stadig ikke de grundlæggende ting særlig godt. Jeg forsøger at kæmpe med mig selv hver dag; min største modstander er ikke markedet, men mig selv. Der har været mere egen tåbelighed end uheld. 
Jeg tror på fremtiden i mange henseender; den hyperaktivitet, der har præget hele mit liv, får jeg hjælp til, og jeg er efter min egen mening meget flittig og langsigtet trods min livlighed. Som legesyge mål har jeg, at jeg om cirka fem år har en gældfri formue på over 500.000 euro og om over ti år en million euro. Og de mål er på ingen måde umulige, og hvis jeg bliver en investor over gennemsnittet, så når jeg endnu længere. 
Puha, det var en flyvsk og rodet tekst her i trætheden, tak fordi du læste med så langt. Godt humør og langsigtethed til alle!