Hvorfor var det en fejl?
Jeg har faktisk også lignende tal, men jeg ville ikke betragte det som en stor fejl i mit tilfælde. Med den information, jeg havde dengang, tog jeg en risiko og håbede, at de hurtigt ville gennemføre reformer og fremme opsplitningen af virksomheden. Set i bakspejlet var det selvfølgelig en dårlig investering. Måske kunne jeg have undersøgt virksomheden lidt bedre. Det samme skete med Carillion. Man kan lære så meget, at man undersøger disse faldende knive meget nøje, før man investerer, uanset hvor lille en satsning det er. Den største fejl er, hvis man ikke er bevidst om risiciene og investerer tilfældigt.
Nogle af de største fejl, jeg har begået i år i virksomheden (hvis forretning næsten udelukkende er reduceret til aktiehandel) med hensyn til aktier (selvom jeg ikke selv har kunnet foretage ordrer endnu) er bl.a. at vi ikke har solgt tidligt nok (langsigtede porteføljeinvesteringer og handelsinvesteringer), selvom det tydeligvis var planlagt, men bare ikke blev udført, og nu er det ikke rigtig værd at realisere, og der er kommet store tab i år. Outokumpu skinner som hovedstjernen med den største vægt i porteføljen med over 40% i minus (oprindeligt en handelsposition…). Jeg beklager at åbne op, men det begynder virkelig at blive svært for mig, når det føles som om, at hver gang jeg går ind med rigtige penge, går det på en eller anden måde dårligt af en eller anden grund (altså på aktiemarkedet). Alle, der er med i gruppen “Osakesijoittaminen” (Aktieinvestering) på FB, har måske bemærket min virtuelle portefølje der, lavet med henblik på handel, som bedst muligt simulerer investeringer og deres performance over cirka et år med min investeringsstrategi. Den portefølje (hvor der ikke blev investeret rigtige penge) klarede sig ret godt. Før dette havde vi bl.a. lidt lette tab med min mor på grund af Orion alene, da vi som uerfarne handlende købte på toppen, efter at vi tidligere havde genereret over 30% gennemsnitlig kapitalafkast. Jeg har på en eller anden måde altid haft en fornemmelse for handel, og jeg føler stadig, at det ikke er en helt forfærdelig strategi (hvis man handler med virksomheder, hvis langsigtede udsigter man også tror på), det er bedre end at holde sig helt væk fra investeringsmarkedet hele livet. Jeg arvede to aktieselskaber fra min afdøde far, begge selskabers primære forretningsområder skrumpede ind efter hans bortgang, da min mor og jeg ikke havde kompetencerne til at fortsætte driften af virksomheden. I det ene har jeg så besluttet at begynde at praktisere aktiehandel, da det er blevet min tredje passion udover studier og tennis. Men lige før jeg selv får fuldt ejerskab i det andet selskab (hvilket stadig ikke er sket, selvom jeg fyldte 18 i november), besluttede jeg at begynde værdipapirhandel med min mors hjælp i virksomheden. Nå, som jeg nævnte, så snart rigtige penge blev taget i brug, kom der store tab, selvom der også var et par succeser. De største ubehagelige overraskelser er faktisk kommet fra Nordea (som ikke blev realiseret tidligt nok), Outokumpu og Stora Enso.
Jeg synes, jeg er ret god til at holde hovedet koldt i aktiehandel, men på dette tidspunkt tærer det allerede på mine nerver, når tabene er store femsifrede beløb, og der samtidig er sket andre ubehagelige ting i livet (udover min fars bortgang i 2010 er der bl.a. mange års mobning bag mig, osv. nu går jeg i andet gymnasie, hvor det heldigvis er stoppet, men andre ting er så kommet i stedet)
Jeg forsøger dog at holde ud til det sidste, vi har heldigvis ikke været helt all-in, men ikke desto mindre med en stor aktievægt.
Endnu en gang beklager jeg at åbne op, men det er en omfattende liste over mislykkede investeringer. Jeg håber, I alle får en hyggelig og fredelig jul ![]()
Kære JS: Onkel Masse bliver meget ked af det, når I unge tager dette med at investere alt for alvorligt. Meget, meget få lever rent faktisk af det. Vi andre nisser følger højst med Mr. Index’ tempo, og hvis han indimellem ryger ned på bunden af et hul, så følger vi andre selvfølgelig med. Både Onkel og du.
Onkels investeringsguides 4. bud var: “Invester aldrig mere, end du virkeligt, ALTSÅ VIRKELIGT, har råd til HELT at tabe”. Investering er altså underholdning, som man indimellem skal betale for. Derfor skal man have et rigtigt job og en fast indkomst. Permanent.
Du, JS, har julekagerne godt i ovnen. Hold studier og karriere som første prioritet fremover. Og nu kan du starte med at nyde julen, f.eks. fra nabotråden, altså FA’s Julenøddetråd.
Julehilsen,
Masse-Julemand, FA:hearts:
{“content”:“Mange tak, Masse, for de opmuntrende ord
Pointen er vel i sidste ende, at dette beløb stadig falder i en kategori, der ikke fuldstændig ødelægger verden, hvis en del af det går tabt. Men i forbindelse med din investeringsguide, det fjerde bud, og den generelle realitet, at intet er tabt, før det er realiseret, så er dette virkelig sjovt. Det er på grund af et fællesskab som dette og Inderes, at jeg er så begejstret for investering, og selvom det bestemt ikke gælder for alle, nyder jeg virkelig at handle og følge kurserne. Alt dette er dog et resultat af dette fantastiske fællesskab og den opmuntrende atmosfære. \nSå hvis jeg ikke allerede har gjort det klart, så selvom der sker fejl, og der er dårlige dage for alle inden for og uden for aktiemarkedet, så takker jeg virkelig hele Inderes’ investeringsfællesskab og Inderes-medlemmerne for at kunne være en del af dette og få mulighed for at lære
”}
Rovio. Intet at tilføje.
Rovio IPO. Den høje værdiansættelse burde have udløst alarmklokkerne, men jeg troede på ledelsens snak om en hurtigere vækst end markedet, som så hurtigt efter IPO’en blev trukket tilbage. Rovio er stadig i porteføljen, men andelen er faldet i takt med kursfaldet. Jeg vil gerne se, hvordan dette års Angry Birds 10-års jubilæum og den nye film påvirker kursen. Rovios historie kunne have været meget barskere, end den er nu, men den stærke udvikling i AB2 har reddet det værste, så der har også været held med dette, selvom faldet har været stejlt.
Lehto. Jeg vidste, at byggesektoren ville vende, men jeg forestillede mig, at det måske ville være en afkøling på omkring 20%, som ville fjerne den største overophedning fra markedet. Det gik ikke helt sådan. Jeg fyldte endnu mere på under kursfaldet før den anden negative udmelding, da det så så billigt ud, dvs. det var en såkaldt value trap. Efter den anden negative udmelding overvejede jeg at trække mig ud, men ledelsen forsikrer, at kerneforretningen stadig er i orden, så lad os vente og se…
Ellers er det gået rimeligt godt. Nogle gange i begyndelsen af min investeringskarriere solgte jeg aktier, der var steget, uden nogen god grund. Dette har jeg bevidst forsøgt at komme af med. Ellers ender man med kun at have dårlige aktier i porteføljen, og de gode er solgt for billigt, for tidligt. Efter Lehto har jeg også overvejet alle value traps ret grundigt, så jeg ikke laver den samme fejl igen. Rovio lærte mig at tænke kritisk over værdiansættelsen; hvis P/E er over 30 ved køb, er den mulige upside ret lille i forhold til risikoen for et kursfald, hvor næsten enhver dårlig nyhed er nok med en sådan konstruktion.
Måske er den mest mindeværdige fejl, da jeg ved et tilfælde købte Rakentajain konevuokraamo til nøjagtig bundprisen på børsen i 2005. Ingen købte RK for en eneste cent billigere det år.
Kursen var omkring 5 euro eller noget i den retning. Da kursen hurtigt steg 1,5…2 euro, solgte jeg aktierne og tænkte, at jeg havde opnået en enorm overnormal profit (30%!) på et par måneder. Jeg solgte dem, fordi den snart ville falde tilbage til fem euro. “Sådan en stigning kan ikke være holdbar,” tænkte jeg.
Nå, den faldt ingen steder. To år senere var kursen omkring 35 euro. Det var irriterende.
Lad os starte med den første forumkommentar (efter det obligatoriske spørgsmål om Suomen Hoivatilat), da dette er en tråd, hvor jeg med god samvittighed kan kommentere med 1,5 års investeringserfaring ![]()
Verkkokauppa.com. Jeg købte for omkring et år siden baseret på en inderes-rapport, da kursen var 9,5€, og jeg vidste intet om aktieinvestering. Det tog kun et par måneder, før kursen var faldet til omkring 6,5€, og
tabte en del. Set i bakspejlet er det godt, jeg solgte.
Første Nordea-køb til en kurs på 10€ omtrent samtidig med Verkkokauppa. Kursen faldt igen, og jeg realiserede i panik tabene. Nu ejer jeg dog selskabet til en gennemsnitspris på 7,5€, og det ærgrer mig ikke længere ![]()
Alles elskede Lehto Group ![]()
Jeg købte aktien til en kurs på 7,5€ og troede, jeg havde sat mig ret godt ind i selskabet, og at tidspunktet var rigtigt. Jeg burde have ventet et par måneder mere, men når man læser de andre kommentarer, kunne det være gået værre
Lehto er stadig i porteføljen, da jeg tror på selskabets langsigtede historie. Tro er dog ikke det samme som viden ![]()
![]()
![]()
Jeg er nødt til at sige til sidst, at dette inderes-fællesskab er et virkelig fantastisk sted
tak til alle kommentatorer og inderes-teamet for det
Jeg kan ikke vente med at se, hvad jeg ellers kan lære her ![]()
Denne tråd er ret interessant at læse, og det ville være rart at se, hvor mange af disse fejl stadig er “fejl”, hvis de blev holdt strengt i porteføljen i de næste 5 år uden at røre dem. Et par år er efter min mening en ret kort periode til at bestemme, om for eksempel Nordea har været en god eller dårlig investering. Jeg er uenig med Masse i, om profitable handler kan betragtes som fejl eller ej (Neste-sagen). Hvis kursen stiger mange gange efter salget, så er det jo en fejl, hvis man ikke har kunnet se det skjulte potentiale i virksomheden. Det er dog nemt at analysere og være bagklog efterfølgende og filosofere over, om man skulle have beholdt den eller ej, og tingene er ikke altid så enkle.
Mine tommelfingre er mest af medfølelse, ikke melankoli. Rovio lærte denne investor noget, og som regel tier man om fejl af skam, så jeg ser dette som en positiv og kollektiv mulighed for at lære af andres fejl.
Jeg vil også gerne bidrage, da dette er et aktuelt emne for mig i denne uge.
Mine værste fejl:
-
Jeg købte Pantaflix sidste sommer til 177 €/stk. Efter et par måneder har jeg allerede en “indtjening” på -90 %, og det er svært at sige, om platformen kommer i gang. Jeg købte, fordi det så lovende ud om sommeren, og Taaler havde også købt det til deres fonde til 77 €/stk. med ordene “high risk high reward”. Jeg stolede primært på Taalers baggrundsarbejde uden selv at sætte mig ind i det –> I virkeligheden havde jeg slet ikke sat mig ind i virksomheden, og selv i dag kender jeg ikke dybt til platformens muligheder for succes.
-
I går hævede jeg Netbutik til min største position, fordi jeg spekulerede og forventede et rekyl i dag. Jeg har tidligere købt sporadisk fra 6,x-niveauet. De største beløb købte jeg nedad til 4,5 € og i går til 3,95 € efter negativt nyt… Vi kan stadig se et rekyl, men jeg burde ikke begive mig ud i denne “trading”, da jeg ikke mestrer det. –> I dag, i en smule frustration, solgte jeg 1/3 af positionen, de pågældende positioner var de “dyreste” (fra 5,x-6,x-niveauet) for at sænke gennemsnitsprisen og mindske positionen.
Indtil videre har de realiserede tab kun været “lave fire cifre”, så jeg har ikke mistet nattesøvn.
Har der været nogen fornuft i mine handlinger? Nej. Jeg må tænke over, hvad jeg kan lære af dette.
{“content”:“Nå, nu har jeg fundet et emne, jeg selv har solid erfaring med
Jeg startede med investeringsfejl i begyndelsen af det andet årtusinde, den første var Elcoteq, som jeg forestillede mig ville opnå en konkurrencefordel ved at flytte driften til udlandet, og jeg forstod ikke, at virksomheden var afhængig af én kunde (Nokia). Den gik konkurs, og læren var, at man efter dårlige nyheder ikke skal vente, men realisere tabene med det samme. Nu var tabet hele 100 %. En anden fra de samme år var SRV fra emissionen, den kostede nok 7,50 euro, og igen ventede jeg på, om den ville stige tilbage dertil. Den er ikke steget endnu, og jeg venter stadig. Investeret andre steder kunne pengene let have dækket tabene og måske endda givet fortjeneste på tretten år. \n\nNyere perler har været norske BW Offshore for et par år siden, lige før olieprisen faldt. Jeg havde tilsyneladende ikke lært af tidligere erfaringer, da jeg ventede på, at olieprisen ville stige, og købte endnu flere aktier, efter at den allerede var faldet drastisk. Til sidst et tab på ca. 90 %. Min seneste fejl var Orava, som jeg trods anbefalingerne ikke ville røre med en lang pind, så længe virksomhedens ledelse forbliver den samme. Jeg havde ikke sat mig tilstrækkeligt ind i virksomheden til at forstå dens “forretningsmodel”, som ærligt talt var et bedrag, uanset hvordan man så på det. Indtægterne blev opnået ved at bogføre selvvurderede værdistigninger på lejligheder. Derudover, ved at bogføre – ret mig, hvis jeg tager fejl, jeg har ikke selv undersøgt sagen – lejeindtægter, som i fast ejendom er den eneste reelle indtægt i deres ejertid, pumpede man bevidst penge ind i selskabet (eller selskaberne?), der stod for ejendomsadministrationen, med overprisede aftaler. Heldigvis, efter endelig at have lært noget af tidligere tab, smed jeg aktierne omkring 6-9 euro, de var købt i forskellige porteføljer til en pris af 10,50-14,00 euro, så i værste fald blev det nok et tab på 50 %. \n\nI disse fejl har tabene ikke været store i forhold til porteføljens størrelse i de godt diversificerede porteføljer. Måske er de bedste fald endnu forude, for jeg er begyndt at tvivle på fornuften i diversificering – det mindsker jo også porteføljens vækst, når man har fundet en rigtig god investering. Jo mere man diversificerer, desto tættere følger porteføljen indekset. Jeg har nu taget positioner med 30-40 % andele, efter at jeg har fundet en virksomhed, der opererer i en branche, jeg er bekendt med, og hvis ledelse, tekniske ekspertise og dermed potentiale jeg stærkt tror på (Remedy). Når investeringen nærmer sig halvdelen af porteføljens værdi, ville et kollaps allerede begynde at mærkes alt for godt. Det kan være, at man efter en sådan hændelse ville være nødt til at give op og blive en indeksinvestor.”,“target_locale”:“da”}
Når du tager en investeringsbeslutning, er det en god idé at lave en skriftlig note, en plan. Hvorfor du har taget beslutningen, hvad målet er, og hvad tabgrænsen er. Aktivering af stop-loss skal gøres umiddelbart efter købet, ellers har det ingen betydning, og du har ikke fulgt din plan. Dette er efter min mening den vigtigste ting i aktiehandel.
- Køb bør gøres ved at skalere, og så skal stop-loss naturligvis ændres efter hver tranche.
- Jo mere usikker du er på investeringen, jo strammere stop-loss.
Jeg har selv mange gange købt en aktie tilbage efter aktivering af stop-loss, når situationen senere er blevet korrigeret – af den ene eller anden grund. Det er en meget billigere måde end at jage bunde, som ofte ikke findes, før pengene løber tør.
{“content”:“Med hensyn til stop-loss og investeringsfejl kom jeg til at tænke på en historie fra en investor i Kauppalehtis diskussioner, hvor han forbandede, hvor mange penge han havde tabt på aktier. Da jeg læste teksten, viste det sig, at fyrens investeringsstrategi i praksis var noget i retning af dette:\n1. Køb faldende aktier til faldende kurser.\n2. Hvis det falder 20%, sælg.\n3. Hvis du når tilbage til din startposition, sælg, så det ikke falder igen.\n\nMed sådan en strategi undrede han sig så over, hvorfor han var i underskud og endda med et stort et.
”,“target_locale”:“da”}
Jeg købte mere Remedy i går. Jeg ville købe til 8,56, men jeg lavede en lille tastefejl og købte til 8,65.
Det er ikke den største fejl, jeg har lavet, men det er altid irriterende at give gratis penge væk.
Præcision, præcision.
Så lad os flytte dette hertil:
For mit eget vedkommende er det gået sådan her:
Jeg købte oprindeligt Lehto for 7,45€ og tidoblede min andel for 2,55€, hvis den nu skulle være steget. Det gjorde den ikke, og salget var 2,38€.
Jeg købte oprindeligt Innofactor for 1,37€, og den er faldet siden. Jeg har købt mere, og gennemsnitsprisen for mine køb er stadig 0,87€.
F-Secure var oprindeligt 4,45€, nu er gennemsnitsprisen 3,02€. Så vi er stadig mellem -15% og -20%.
Sidst købte jeg for nylig Nordea for 6,85€, og denne gang huskede jeg at sætte et stop loss på 6,40€, som den så ramte i dag.
Det kunne nok gå bedre
Heldigvis er fonde i plus, så vi er i det mindste på en eller anden måde i balance.
Man kan ikke overvurdere stopklodsernes betydning!
Jeg er enig 110 %! Det bedste, jeg har lært om investering efter Inderes’ analyser, er netop stop-loss, deres eksistens og brug!
Lige præcis. Man lærer hen ad vejen.
Faktisk er den største fejl for mig personligt ordet “udbytte”. Nordea er et godt eksempel, som i dag får en ordentlig omgang.
Den har været i min portefølje længe, jeg tankede sidst op i 2015 til en pris på 10,51€. Dengang var udbytteprocenten “god”, og jeg købte den til min portefølje for at give lidt ekstra “feriepenge” hvert forår. ![]()
Derefter kom Panama-papirerne, og kursen faldt til omkring 7 euro, og udbytteprocenten så stadig endnu bedre ud. “Man skal jo ikke sælge dem, når de alligevel betaler så godt udbytte.” Derfra steg den til omkring 10,5-11,5€, hvor den bevægede sig det meste af 2017. Fra slutningen af 2017 begyndte en nedtur, der ikke ser ud til at ende!
Undervejs er der allerede “mange gange” forsvundet mere værdi fra porteføljen, end der er dryppet udbytte ind på kontoen i samme periode. Nordea skal blive i porteføljen til evig tid for at minde mig om dette.