Investeringsfejl

Jeg er vel nødt til at skrive i denne tråd også, da jeg trods alt har lidt relevant erfaring. Jeg har ikke investeret så længe endnu, men jeg mindes allerede mine køb fra de første måneder med rædsel.

Et nemt eksempel at fremhæve er Harvia, som jeg købte for 500 euro i sommer. Kursen fortsatte med at falde, og i min store visdom tænkte jeg: “den kan da ikke falde mere nu, hvor den allerede er faldet så meget”. Nå, jeg købte for 500 euro mere, og kursen faldt selvfølgelig omkring 30 % i løbet af de næste to måneder. På det tidspunkt solgte jeg alt og beundrede min aktiesparekontos (OST) flotte realiserede tab på 300 euro. Her gik det altså helt i vasken. Mit forarbejde bestod vist kun lige akkurat af at kigge på kursmål og undersøge kurskurven på Google Finance. Det kan også varmt anbefales at lægge alle sine æg i én kurv, især uden at vide noget om noget! Heldigvis har jeg lært i det mindste lidt af det, og de tab er allerede indhentet :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:. Harvia er også vendt tilbage til porteføljen, og heldigvis også til lidt mere fornuftige multipler/priser.

Hvad har der ellers været… hmm… nå ja, selvfølgelig Embracer. Hold nu op, hvad jeg havde gang i igen. FOMO ramte mig direkte i sjælen, og jeg sluttede mig til rækken af købere omkring de 49 kroner. Jeg tankede mere op ved 47 kroner. Nå, samme dag var vi vist helt nede i 42 kroner, hvis jeg husker rigtigt. Jeg solgte dog ikke ud med tab, men kom af med aktierne med en lille gevinst. God handel, ikke? Tja, det kunne det have været, hvis årsagen til købet havde været andet end at løbe hovedløst efter alle andre. Denne dumhed har jeg tænkt over mange gange, når jeg har haft lyst til at hoppe på f.eks. Canada-toget (I ved sikkert godt, hvilken aktie jeg taler om). Jeg ønsker jer selvfølgelig succes med det pågældende selskab, men det hører ikke hjemme i min investeringsplan, så det holder jeg mig fra (i hvert fald indtil videre :joy:).

Det var et par enkelte eksempler, men hvad med generelt? Tja, det har jeg også erfaring med/tanker om. Jeg har kigget alt for meget på kurserne, hvilket har ført til “unødvendige” hurtige handler. Jeg har set, hvordan en aktie er faldet meget, og så tænkt: “nu er det tid til at slå til i dette selskab, hvis værdiansættelse jeg ikke forstår, hvis tal jeg ikke forstår, og hvor jeg i øvrigt heller ikke forstår virksomhedens drift eller overhovedet branchen”. Så har jeg købt og holdt den i måske en uge og solgt den videre, så jeg kun har beriget mægleren. Siden december har jeg heldigvis fået lidt fornuft ind i det her også, og jeg har kun øget mine eksisterende positioner eller åbnet et par nye linjer. Godt gået af mig!

Denne sidste er lidt med et glimt i øjet. Torsdag den 12.1.2023 talte jeg med en amerikansk ven om Tesla. Prisen lå omkring 125 dollar. Vi havde en ret hidsig diskussion om Teslas situation, og resultatet blev, at jeg sagde, jeg ville købe Tesla næste dag. Nå, fredag den 13.1 tog Fortum, som jeg havde fulgt længe, et “dip” (måske 50 cent), og jeg åbnede en position i den i min portefølje. Min ven købte så Tesla, men jeg var fortrøstningsfuld med min beslutning. Tesla er jo alligevel ikke steget mere end 100 %, så det ville have været helt spildt at smide mine penge der. :laughing:

Jeg ved, at det altid er let at være bagklog, og jeg kan ikke andet end at grine af situationen her bagefter. Men man kunne da godt have stolet bare en lille smule på sig selv og sin egen analyse. Der har været fejl, og der kommer helt sikkert flere i fremtiden, da jeg stadig er i starten af min investeringskarriere. Det har dog været sjovt, og man får virkelig brugt hjernen her. :sunglasses:

30 Synes om