Investeringsfondsförvaltare

I den här tråden kunde man samla diskussion om portföljförvaltare för investeringsfonder.

Många portföljförvaltare har starka bevis på framgångsrik investeringsverksamhet. Särskilt intressanta är de portföljförvaltare som har en lång meritlista, då man verkligen kan tala om skicklighet och inte bara tur under en kort tid.

Nedan listas (enligt min kännedom) de portföljförvaltare som har förvaltat samma fond längst, jag begränsade granskningen till 20 år, under den tiden kan man redan mäta skicklighet. (Dessa fonder kan naturligtvis inte jämföras direkt med varandra på grund av olika investeringspolicyer.)

Petri Deryng / PYN Elite 26 år (+4449%)
Peter Seligson / Seligson Perheyhtiöt 25 år (+313%)*
Anders Oldenburg / Seligson Phoebus 24 år (+965%)
Janne Kujala / EVLI Suomi pienyhtiöt 21 år (+763%)

*Fonden ändrade sin investeringspolicy och sitt namn för några år sedan (tidigare var den Seligson Phoenix)

Dessutom finns det de som har varit länge i branschen och framgångsrikt förvaltat fonder men vars meritlista inte är lika enhetlig. Exempel:

Mika Heikkilä (har varit i branschen i 26 år)

Dessa portföljförvaltare har var och en sin egen investeringsstil och var och en har tydligt avvikit från index i sina investeringar. Själv har jag investerat i Anders Oldenburgs fond (varit med från början år 2001), dessutom ägde jag Petri Deryngs fond under en tid.

Ordet är fritt, särskilt intressant är det om ni hittar fler portföljförvaltare som har förvaltat samma fond i över 20 år! Och naturligtvis behöver diskussionerna inte begränsas till karriärer över 20 år, jag hoppas främst på fler namn till min meritlista, men annars kan man naturligtvis diskutera även yngre talanger här.

18 gillningar

EVLI Suomi Pienyhtiöt och EVLI Ruotsi Pienyhtiöt har länge förvaltats av Janne Kujala. Fondrapport oktober 2025

Bland finska fonder med 10 års avkastning

EVLI Suomi Pienyhtiöt är tvåa med en årlig avkastning på 9,2%.

Jag minns inte nu när Janne Kujala började i dessa fonder, först i den ena och sedan flyttade han även till den andra. Svårt att hitta.

Nordiska fonder med 10 års avkastning

EVLI Ruotsi Pienyhtiöt B är fyra med en avkastning på 8,3%

Sijoittaja.fi, som utvärderar fonder, har blygsamt bedömt mannen som Finlands bästa portföljförvaltare. Suomen paras osakerahasto - Salkunhoitajan teesit osakevalintaan

Bland andra skulle jag nämna Markku “Guldhanden” Kaloniemi, som var en legendarisk FI portföljförvaltare. Han hade fonderna FIm Forte och Fim Fenno. Han har dragit sig tillbaka till pension efter att ha sålt FIM två gånger. Först till Glitnir, vars konkurs gjorde att de köpte tillbaka företaget till ett reapris, och sedan till S-Pankki. I väntan på att FIM köps till ett reapris från S-Pankki.

2 gillningar

Jaha, berömvärd aktivitet ovan och information listad. Jag kastar in lite mer att undersöka, om ämnet intresserar. Nordeas Nordic Small Cap är en investeringsfond från Nordea, som förvaltas av Henriksson, om jag minns rätt. Jag vet inte om Nordea publicerar namnet eller om det är asset management i bakgrunden. Fonden har länge varit den bästa i Norden, men jag har inte investerat i den eftersom de har gjort en s.k. soft closing, vilket innebär att teckningsavgiften verkar vara 5%. Detta kom jag att tänka på från den där fondrapporten, där fonden fortfarande ligger i topp med en 10-årsavkastning på 12,4%.

1 gillning