I den här tråden kunde man samla diskussion om portföljförvaltare för investeringsfonder.
Många portföljförvaltare har starka bevis på framgångsrik investeringsverksamhet. Särskilt intressanta är de portföljförvaltare som har en lång meritlista, då man verkligen kan tala om skicklighet och inte bara tur under en kort tid.
Nedan listas (enligt min kännedom) de portföljförvaltare som har förvaltat samma fond längst, jag begränsade granskningen till 20 år, under den tiden kan man redan mäta skicklighet. (Dessa fonder kan naturligtvis inte jämföras direkt med varandra på grund av olika investeringspolicyer.)
Petri Deryng / PYN Elite 26 år (+4449%)
Peter Seligson / Seligson Perheyhtiöt 25 år (+313%)*
Anders Oldenburg / Seligson Phoebus 24 år (+965%)
Janne Kujala / EVLI Suomi pienyhtiöt 21 år (+763%)
*Fonden ändrade sin investeringspolicy och sitt namn för några år sedan (tidigare var den Seligson Phoenix)
Dessutom finns det de som har varit länge i branschen och framgångsrikt förvaltat fonder men vars meritlista inte är lika enhetlig. Exempel:
Mika Heikkilä (har varit i branschen i 26 år)
Dessa portföljförvaltare har var och en sin egen investeringsstil och var och en har tydligt avvikit från index i sina investeringar. Själv har jag investerat i Anders Oldenburgs fond (varit med från början år 2001), dessutom ägde jag Petri Deryngs fond under en tid.
Ordet är fritt, särskilt intressant är det om ni hittar fler portföljförvaltare som har förvaltat samma fond i över 20 år! Och naturligtvis behöver diskussionerna inte begränsas till karriärer över 20 år, jag hoppas främst på fler namn till min meritlista, men annars kan man naturligtvis diskutera även yngre talanger här.