“Fondens verksamhetsområde är hela världen, men fonden strävar efter att koncentrera alla investeringar till högst tre länder åt gången. Fonden har under hela sin verksamhetstid investerat i Sydostasien. Fondens investeringsobjekt är aktier, aktieoptioner (warranter), terminskontrakt för valuta, räntebärande värdepapper och penningmarknadsinstrument. Fondens basvaluta är euro. PYN Elite är en högrisker aktiefond. I fondens investeringsbeslut betonas betydande uppsida i målbolagets aktiekurs/marknad och den därmed förknippade förväntningsrisken.”
Har ni här någon åsikt om nämnda fond? Jag anser sällan att aktivt förvaltade fonder är bra investeringsobjekt, men denna har jag övervägt. Med denna skulle man få exponering mot Asiens tillväxtländer, där diversifiering annars är ganska svårt. För närvarande ligger huvudfokus för investeringarna i Vietnam. Det finns förstås risker med denna fond, men historiskt har den presterat väl.
Portföljförvaltaren Petri Deryng verkar själv äga fondandelar till ett värde av närmare 20 miljoner (det verkar inte finnas exakt information om detta, men baserat på artiklar från ett par år tillbaka var innehavet cirka 16 miljoner euro).
Den fasta förvaltningsavgiften är 1% och utöver detta tillkommer en resultatbaserad avgift på 13%, som endast tas ut om fondens värde överstiger dess all-time high-notering. Ganska höga kostnader, men fortfarande acceptabla. Jämfört med andra aktivt förvaltade fonder är de till och med ganska förmånliga med tanke på fondens kvalitet och historiska avkastning.
Minimiteckningen för denna fond är 10 000 euro. Egentligen är den enda anledningen till att jag inte har investerat mina pengar i denna fond ännu, att det inte går att diversifiera köpen betydligt över tid.
Jag har ungefär samma information om PYN Elite och Deryng. Låt mig tillägga att han gjorde stora vinster på sina investeringar i thailändska företag, och när ekonomin och företagens värderingar utvecklades där, flyttade han till Vietnam där den ekonomiska och utvecklingsmässiga situationen nu är lik den som fanns i Thailand då. Jag känner folk som vanligtvis inte tittar på aktivt förvaltade (och högt avgiftsbelagda) fonder, men de är med på den här resan, och jag tror att det är värt att vara med. För mig är minimiteckningen för stor än så länge, så jag har inte behövt fundera över det.
Jag har haft fonden sedan 2016, då jag satte in allt på en gång, med tidsmässig koncentration, när det råkade vara en liten nedgång i fondandelens utveckling.
Fondens kostnader är visserligen ganska höga, men i gengäld har den historiskt sett levererat avkastning som är åtminstone godkänd. Fonden har, även efter avgifter, slagit indexen med stor marginal.
Man kan tänka på risk på många sätt.
När det gäller Vietnam tänkte jag själv att det skulle vara en orimlig risk att inte ta en stor del i en mycket billigt prissatt marknad, vars tillväxttakt är bland världens absolut högsta.
Marknadsekonomins hjul har börjat snurra ordentligt i landet och regeringens åtgärder stöder denna utveckling. Värdepappersmarknaden har öppnats och kommer att öppnas ytterligare för utländskt ägande.
När miljarder i utländskt kapital kommer att strömma in på marknaden är en höjning av marknadens värderingsnivåer mer eller mindre säker.
Det lönar sig att läsa investerarbreven från Pyn:s webbplats under några år, så börjar man förstå marknaden och dess ”position” i förhållande till exempelvis Finland. Vietnams marknadsutvecklings- och tillväxtpotential är helt massiv. Företagen levererar sådana tillväxtsiffror årligen att de inte uppstår här i Finland ens på tio år.
Elite har i genomsnitt fördubblat sitt värde ungefär vart fjärde år, och jag har ingen avsikt att dra mig ur detta förrän fondandelens värde mäts i fyrsiffriga eurobelopp. Det vill säga tidigast när ”Thailand” händer i Vietnam. Jag är helt övertygad om att Thailand kommer att hända.
Lycka till.
Andelens värde har för övrigt blivit behagligt billigare på sistone.
Observera dock att ytterligare insättningar är 2000 euro, så endast den första insättningen är tiotusen.
Jag har själv varit med i detta nu i några år. PYN Elite är ett utmärkt (och förmodligen det enda) sättet att få tillgång till Vietnams mid cap och small cap-företag. En av mina portföljs största investeringar och en av mina aktiva fonder (den andra är Seligson Phoebus).
{“content”:“I januari gick jag äntligen in i det här. Förtroendet är rimligt, men det enda som stör mig lite är att de misstag som gjorts och orsakerna till dem aldrig granskas i rapporterna eller Petas blogg.\n\nÅtminstone för mig skulle det öka förtroendet att gå igenom dem, eftersom misstag tydligt händer ibland i fonder som har presterat bra.”,“target_locale”:“sv”}
Den där historien är intressant, att Petri investerade 2 miljoner euro lånade pengar i Pyn under finanskrisen och gjorde enorma vinster.
Min egen kassa tillåter inte riktigt liknande summor, men det vore ingen dålig idé att satsa en bra del av insatserna i Pyn om något liknande skulle hända igen. Jag skulle kanske inte lägga allt jag har i en korg.
Pyn som frontier-marknad skulle förmodligen ta en hård smäll i en kris, även om uppgången från botten också då är potentiellt rejäl.
Väldigt länge har man fått vänta på Pyn de senaste åren. Jag gick med i juni 2017, med ett fondvärde på 297 €. Värdet är 300 € idag. Snart 2 och ett halvt år utan avkastning Köpte igen vid ett bra tillfälle
Jag skulle kunna kolla någon dag hur Vietnam-indexet har utvecklats under motsvarande period.
Det är en kort tid för en aktiefond, 5-10 år är en bra tidsperiod att titta på utvecklingen. På senare tid har utvecklingen varit svag. Jag har själv successivt lagt till sedan 2013 och tanken är att behålla detta ännu längre, det finns inga alternativ till dessa vietnamesiska småbolag. Detta är en högriskplaceringsfond, det är bra att komma ihåg och därför sprida ut investeringarna över tid.
Precis. Jag själv ser Elite tydligt som en pensionspot.
Vietnams ekonomiska utvecklingsbana och marknadens värderingsnivå är i en utsökt position med tanke på den kommande tioårsperioden.
Jag ser att det inte är en risk att vara med, risken skulle snarare vara beslutet att inte delta i Vietnams ekonomiska tillväxt.
Elite representerar en verkligt massiv del av hela min förmögenhet.
Många skulle säga att det är för massivt. De får säga vad de vill, jag tar själv ansvar för mina egna beslut. Jag litar på Vietnams förmåga att växa till en ren marknadsekonomi, och den utvecklingen är verkligen i en god acceleration. Kommunismen dominerar inte längre i detta land.
Visst är det en kort tid för fonden, men ändå exceptionellt i Pyn Elites historia. Har själv en pensionsfond, har inga tankar på att hoppa av, men under de kommande 2,5 åren förväntar jag mig naturligtvis mycket mer.
Kommer att öka fonden om det blir någon större marknadsstörning.
Jag kontrollerade igen, sedan 30.6.2017 har VNINDEX stigit med drygt 30% och utöver det måste man även räkna med utdelningarna. Elite har haft en exceptionellt svag längre period jämfört med index. Pengar har sökt sig till stora företag, som Elite har haft få av i sin portfölj. Jag är inte insatt i hur väl den nyligen utförda låsningen av USD-dong-valutorna inom fonden har fungerat. I början verkar det åtminstone ha blivit lite minus, Petri kommenterade det någon gång.
Kan du säga mer exakt när detta nyligen var - efter sommaren, i början av året eller ännu tidigare? Jag förstår att det genererar extra om dollarn stärks mot euron och vice versa.
Själv förväntade jag mig fortfarande i våras att dollarn skulle börja stärkas under slutet av året eller under nästa år, men just nu är min bedömning att den sannolikt inte kommer att stärkas åtminstone inom ett år. Jag tror att låsningen gjordes för tidigt.
Jag pratade med Petri om valutasäkring 2017, och jag uttryckte min åsikt att euro/dollar höll på att bottna.
Då var Petri inte redo att säkra sig, så jag skaffade själv en säkring i form av en EUR/USD long-derivat.
Om världsekonomin inte hamnar i recession nästa år 2020 och handelskriget lättar, borde Pyn äntligen ta steg uppåt. Petri förväntar sig starka resultatförbättringar för nästa år från flera topp 10 portföljbolag, och om marknaden bedömer i samma riktning och åtminstone delvis börjar prissätta aktierna baserat på 2020e, måste bolagens värde öka, även om värderingsmultiplarna inte ens växer.
Faktum är att flera portföljbolag har blivit billigare i år i förhållande till resultatet. Detta kan inte fortsätta hur länge som helst. Portföljen verkar innehålla många aktier under P/E 10 som växer snabbt. Låt oss hoppas på ett uppåtgående år för första gången på länge.
Om jag väljer att markera PYN Elite, kommer fondinnehavet att synas på något av mina värdeandelskonton? Jag hittade ingenstans i dokumenten där det skulle anges, när jag snabbt tittade på telefonen av intresse.
Det vill säga, fungerar det så med dessa “pro level” fonder att du bara följer utvecklingen baserat på ditt eget inköpspris/via fondens onlinetjänst eller liknande?
Jag har ganska många investeringslån, och även om jag inte använder dem som säkerhet, har banken varit mer tillmötesgående när jag har flyttat mina aktie- och fondinnehav dit - de ser direkt att lånen inte är ett problem för mig.