Vilka olika fonder finns det och vad är värt att köpa? Själv äger jag bara Nordnets Superfonden, men jag skulle vilja veta hur andra fonder fungerar och om det lönar sig att hålla ett öga på dem och till och med köpa dem? Som exempel har jag hört talas om Titanium, Evli, Taaleri och Elites fonder. Hur skiljer sig alla dessa från varandra och i vilka situationer lönar det sig att köpa även dem? Jag har en grov uppfattning om att andra fonder än Superfonden har höga avgifter, men att de ändå är bra produkter; det måste väl finnas någon logik bakom dem, för hur skulle de annars existera på marknaden? Eller är dessa fonder trots allt en stor bluff för mormödrar och morfäder? Hjälp mig och lär mig!
En fond är ett bra alternativ om du inte har tillräckligt med tid eller energi för att investera och forska om investeringsobjekt. Du får en färdig diversifierad portfölj och allokering. Fonder skiljer sig åt i sina investeringsstilar, geografiska områden, riskprofiler etc. så du kan välja den som passar din egen profil. Allt detta kostar förstås en procent eller en tiondel av en procent av ditt investerade kapital varje år, även om du inte får någon avkastning.
ETF:er är billigare indexinvesteringar, men de saknar allokering. Du måste alltså själv fundera på hur stor del av din förmögenhet du vill placera i dem i olika marknadssituationer. Fördelen (eller nackdelen, beroende på tolkning) med indexinvesteringar är att indexet svänger mycket mindre än många enskilda företags aktier.
Gammal tråd med få inlägg. Låt oss sparka igång den igen.
Jag behöver tips om hur många fonder en pensionsportfölj bör bestå av? Syftet är alltså en portfölj som enbart består av fonder. Jag letar mer efter stabil jämn avkastning än riskfonder.
Under de närmaste åren kommer aktie- och annan förmögenhet att överföras till dessa fonder, och därifrån kommer sedan de nödvändiga driftsmedlen att tas ut under de kommande pensionsåren.
Jag har liknande tankar och försöker allokera mer och mer till fonder. Men cirka 80% är fortfarande i direkta aktier. Regelbundna besparingar går till fonder. För närvarande använder jag tre indexfonder:
Handelsbanken USA Indeksi
SPP Emerging Markets SRI A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Jag söker kanske också en mer aktiv fond utöver dessa indexfonder, om jag hittar en lämplig. Jag har också, liksom den tidigare skribenten, funderat på en lämplig mängd, det känns på något sätt som att jag borde lägga till ett par till. Jag har också haft ETF-fonder, men har inga för närvarande. Med ETF:er irriterar transaktionskostnaderna mig, även om man kan få ner kostnaderna med ett månadsavtal. Men om man tänker sig en modell där man regelbundet tar ut pengar från dem, då blir ETF:er för dyra på grund av kostnaderna. Dessutom fungerar inte månadssparavtalet om man använder Nordnets superlån. Jag vill behålla detta lån som en möjlighet för nödvändiga situationer.
Lite i taget måste denna allokering göras för att få tidsmässig spridning. Om jag lägger till ett par till, måste jag kolla så att det inte blir onödig överlappning. Man kan också ta en position med fonder, men då är det nästan nödvändigt att vända sig till en aktiv fond.
Jag har samma plan. Investerings-/sparhorisont på +15 år och jag kommer att koncentrera det mesta av pengarna till indexfonder, men jag kommer också att köpa aktiva fonder, som teknikfonder. Jag bygger alltså upp min pensionskassa. Självklart även en del ETF:er och aktier.
Jag stötte också på det här. Har någon annan erfarenhet?
“Hsbc Gif Economic Scale Index Global Equity-fonden stängs den 15.04.2021. Handel med fonden har upphört. Dina fondandelar kommer att säljas automatiskt och intäkterna kommer att krediteras din portfölj.” (Nordnet)
Två veckor har gått och pengarna syns inte. Nordnet ville inte uttala sig om när pengarna kommer tillbaka.
(red. Det tog fyra veckor innan pengarna kom tillbaka.)
Ämnet väcker inte mycket diskussion, men vi fortsätter ändå. Vad tycker ni om följande portfölj:
- SPP Global, global fond.
- Investor ab, svenskt investmentbolag.
- STAG, industri-REIT.
- Lyxor new energy ETF.
Jag har funderat på om jag skulle ta med något mer. Jag investerar regelbundet i dessa och tycker att det finns bra olika alternativ och spridning.
Jag skulle lämna temafonder och investerare utanför. Någon Reit (Real Estate Investment Trust) bredvid SPP Global är helt okej.
Själv skulle jag söka mer diversifiering från olika faktorer, t.ex. SVC (Small-Cap Value)/värde/momentum.
Berätta varför du anser att Investor AB inte är lämpligt för långsiktiga investeringar. Det har en väääldigt lång historia av att slå index, man kan beundra aktiekurskurvan över en kortare period, eller till och med över 100 år. Dessutom har de en stabil utdelningsbetalning.
Ja, det passar om utdelningar intresserar dig. Det skulle vara en hörnsten i min utdelningsportfölj om jag hade en sådan.
Jag investerar för närvarande mina största tillgångar i Evli Småbolag B och Handelsbankens Hållbar Energi-fond. För mig, i början av en lång horisont, är detta en lagom mängd diversifiering. Jag har också USA- och Europa-index i portföljen, men jag fokuserar inte helt på dem ännu.
Indexinvestering blev min grej. En lämplig taktik för mig. Jag för också dagbok över indexets inkomstnivå i Excel.
Om indexinvestering intresserar mer rekommenderar jag att ta till sig Rational Reminder-podden, forumet med samma namn samt Ben Felix YouTube-kanal.
När man läser och lyssnar på dessa saker känner man sig som om man fick sitta vid kaffebordet med världens mest framgångsrika investerare och ekonomipristagare =)
Kan man ha för många fonder?
Min taktik är att jag investerar 30 % av mina månatliga besparingar i SPP Global, 10 % i Handelsbanken USA Index och 10 % i SPP Emerging Markets. De andra 50 % går till small cap-fonder (främst Finland och Norden) och trendfonder som har slagit index under de senaste 3-10 åren och som jag annars har stort förtroende för inför framtiden. Dessa har jag samlat på mig en jäkla massa av, runt 20 stycken… Och vad händer när flera fonder har mycket kritiserade överlappningar, men de är enligt mig själv och tydligt även enligt de aktiva fondförvaltarna bra företag och det stör mig i princip inte alls att de finns i flera av mina egna fonder, det går ju lite mer pengar till dem då. Låter detta helt idiotiskt och förvirrat?
Det tycker jag. Mycket överlappning i ägande och kostnader. Knappast optimalt. Även om det kan finnas tusentals fonder och aktier, kan vikten av en enskild aktie vara mycket stor totalt sett. Idén med fonder är enligt mig just enkelhet och minimering av kostnader.
Okej, tack för svaret. Jag har själv försökt att få lite extra avkastning och intresse inom trendiga small cap-sektorn, särskilt som ett komplement till en stadig global, Europa- och USA-indexfond, och det har fungerat ganska bra under de senaste åren. Eftersom jag inte har intresse av att fördjupa mig i enskilda aktier, har jag istället försökt att hitta intressanta fonder, och ja, jag medger att det har spårat ur lite. Jag måste nog börja rensa lite i den här “samlingen”.
Man kan ta så många man vill, det är ens egen smak. Jag har också en “kärna” gjord med index, utöver det aktiva i småbolag och olika sektorer. Världsindex har vunnits med hästlängder under 3 år. Enligt mig spelar det ingen roll om en del av aktierna överlappar.
Med SPP Global kan du få exponering mot hela världen. Om du vill ha en viktning mot amerikanska eller tillväxtmarknader, så tar du de fonderna separat. I princip klarar du dig alltså med bara SPP Global. Utöver det kan du ha småbolagsfonder om du vill ha lite extra.
Jag föredrar aktivt förvaltade fonder framför att själv krångla med direktägda aktier. Särskilt om man inte har motivationen att sätta sig in ordentligt i ämnet. Istället skulle jag fokusera på att hitta den bästa möjliga fonden. Det kan man göra en gång ordentligt och sedan jämföra med andra fonder inom samma sektor, till exempel en gång om året.
Det ökar lätt omedvetet vikten av ett enskilt bolag i portföljen. Detta kan du ta reda på om du orkar räkna ut portföljens ENC-poäng. Samtidigt får du betala mer i portföljförvaltningskostnader.
Nåväl, jag förstår din poäng, men om man tänker på kombinationen index + aktiva fonder för småbolag, så är det svårt att se att ett enskilt bolag tar lejonparten av portföljen. För det andra är de aktiva fonderna som ger extra krydda just tagna på grund av en uppfattning, så borde man inte då också ta den uppfattningen?
@kylmajuoma skriver att det finns 20 fonder. Hur gärna man än vill ha en åsikt så tycker jag att det är alldeles för många. Om man tänker på enkelhet och minimering av kostnader, det vill säga maximering av intäkter, så skulle jag personligen lägga 50% i SPP Global och 50% i kanske 3-5 småbolagsfonder.
Under vintern lyssnade jag på en bra podcast där de pratade om vikten av att välja en aktivt förvaltad fond och vilka metoder man ska använda för att välja den bästa. Jag länkar den här om jag råkar komma ihåg vilken det var.
E: här https://youtu.be/vW7MQevj60U
Eftersom Investor inte är billigt alls med tanke på substansvärdet (NAV). Den förvaltade fondens (GAV) förvaltningsavgift är låg, men hur mycket utdelningsskatt betalar Investors portföljbolag i genomsnitt innan pengarna når Investors konto? Det tredje problemet är hur man analyserar ett så komplext företag?
Med det sagt är min största position ett investmentbolag som Investor. Jag kan dock inte rekommendera det till någon. Om du vill investera i denna typ av företag anser jag personligen att Berkshire fortfarande är det bästa alternativet.