På ett annat forum funderade jag på en hypotetisk situation där jag skulle behöva lämna mina investeringar helt åt slumpen i ett par år. Jag skulle alltså inte kunna hantera dem, inte kontrollera deras värden eller något liknande överhuvudtaget under två år.
Min portfölj skulle se väldigt annorlunda ut i en sådan situation än nu. Först och främst skulle jag helt sluta med direkta aktieinvesteringar, eftersom vad som helst kan hända med vilket företag som helst under ett par år (företagsförvärv, delningar, inlösen etc.). Jag skulle alltså satsa på fonder/ETF:er. Som Warren Buffett rekommenderar skulle jag ha en ganska stor vikt i USA, plus ett par aktiva fonder vars investeringsstil passar mig på längre sikt. Konkret skulle min portfölj se ut så här:
S&P500-indexfond / ETF
USA småbolagsindexfond / ETF
Seligson Phoebus-fond
PYN Elite-fond
Med dessa skulle jag klara mig, jag skulle kunna låta bli att göra något i flera år, jag skulle inte ens behöva titta på deras värden på ett par år. Om jag ville spela riktigt säkert skulle jag ersätta de två aktiva fonderna med en ETF som investerar globalt.
Det är intressant att tänka på hur enkel lösningen skulle vara om man verkligen var passiv
Detta var en liten lekfull tankelek men ett ganska intressant tankeexperiment. Har någon annan av er någonsin funderat på saken från denna synvinkel?
Bra tankar… …filosofin bakom investeringar och meningen med livet verkar vara ett bra ämne… …i båda fall lönar sig konkretion, annars blir det luftslott och korthus.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 16.6%
Swedbank Robur Småbolagsfond - 16.6%
Tin Ny Teknik - 16.6%
JPM US Technology - 16.6%
Handelsbanken USA Index - 16.6%
Handelsbanken Hållbar Energi - 16.6%
USA:s aktierally har gått bra de senaste åren. Nu börjar det tyvärr bli dags då kejsarens nya kläder avslöjas. P/B- och P/E-talen i USA ligger redan på en sådan nivå att de måste förutsäga antingen Jesu återkomst eller en stor krasch. Juurikki förutspår det senare alternativet. Enligt österländsk filosofi kommer det som går upp också ner. Även tiden med negativ ränta kommer någon gång att nå sin omöjlighet.
Lyckligtvis finns det bara en liten aktiebubbla i Finland – alltså jämfört med USA. Jag uppmanar er att granska de ovan nämnda nyckeltalen, tillväxtmöjligheterna samt risken, till exempel objekt för beviljade lån när det gäller banker. Vad skulle Juurikki köpa? Tipsen är givna, gvi.
Min enklaste “köp och glöm” portfölj skulle vara:
100% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - Dist (VGWL)
Denna ETF innehåller hela världen, även tillväxtmarknader.
Man skulle kunna behålla den fram till döden och till och med lämna den till efterlevande.
Denna utdelande ETF är mycket ineffektiv ur skattesynpunkt, men ett litet kassaflöde (kvartalsvis) skulle vara trevligt och beroende på investeringens värde kanske man inte behöver slakta “mjölkkon” när man går i pension.
Om man inte vill ha kassaflöde och vill dra nytta av ränta på ränta-effekten:
100% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE).