Serviceware SE - Centraleuropæisk alternativ

Serviceware leverer forskellige ESM-produkter til Europa med hovedfokus på tysktalende lande, Spanien og Storbritannien.

Serviceware har en ældre forretning baseret på licenser og infrastrukturvedligeholdelse, men ifølge strategien reduceres deres rolle, og en transformation til ESM-SaaS-forretning er i gang. Her er Q32020 YTD (bemærk at virksomheden har et andet kalenderår end normalt):

image

Virksomheden har en virkelig imponerende kundebase. Fire ud af Tysklands syv største virksomheder er Serviceware-kunder, samt 12 ud af DAX 30-virksomhederne! Her er eksempler på virksomhedens kunder, som investorerne helt sikkert kender:

Ofte er kunder i softwarebranchen meget utilfredse med servicen. Servicewares kunder er derimod meget tilfredse med virksomhedens produkter, og virksomheden er tydeligvis lederen inden for kundetilfredshed i sektoren.

Virksomhedens stiftere (CEO og CFO) ejer stadig over 60% af virksomheden, så ledelsens motivation burde være i top:

På trods af alt dette er Servicewares multipler beskedne, og markedsværdien er latterlige 138 M€!

Hvorfor er det sådan? I 2018 blev virksomheden børsnoteret til en overpris med det formål at rejse penge til SaaS-transformation og opkøb. Som altid i SaaS-branchen faldt lønsomheden midlertidigt under denne transformation, fordi kundetiltrækkelsesomkostninger opstår med det samme, men indtægterne kommer med forsinkelse. De, der deltog i aktieemissionen, tabte mange penge, da markederne ikke accepterede den kortsigtede negative linje i resultatet:

Denne børsnotering var en meget positiv ting for nuværende investorer, da virksomheden, selv efter opkøb, stadig har en betydelig krigskasse, som det er let at vokse ud fra:

Her er yderligere læsning om virksomheden:

Virksomhedens nyhedsfeed:
https://serviceware-se.com/company/investor-relations/ad-hoc-news

Information om konkurrencesituationen:

2020-German-vendor-selection-matrix-ITSM.pdf (1,5 MB)

2020-Global-vendor-selection-matrix-ITSM.pdf (1,5 MB)

Analytikeres kursmål:
https://www.marketscreener.com/quote/stock/SERVICEWARE-SE-42823019/consensus/

80 Synes om

Tallene ser gode ud. Kræver mere forskning. Forhåbentlig forlader toget ikke stationen inden.

5 Synes om

Virksomheden har et rigtig interessant Q4 foran sig, og det næste store spørgsmål er sandsynligvis, hvornår vi rammer nul i forhold til cash flow. Prognoserne går ud på, at dette vil ske i 2021.

Men hvis vi ser lidt på virksomhedens SaaS-omsætningshistorie, så ser vi, at Q3 normalt har været meget svagt, og Q4 har til gengæld lavet rigtig store spring:

18Q1 18Q2 18Q3 18Q4 19Q1 19Q2 19Q3 19Q4 20Q1 20Q2 20Q3
Årets kumulative SaaS-omsætning M€ 3,627 7,403 10,068 16,3 5,641 12,548 15,994 24,3 7,263 15,335 22,414
Årlig SaaS-omsætningsvækst % 56 % 69 % 59 % 49 % 29 % 22 % 40 %
Kvartalets SaaS-omsætning M€ 3,627 3,776 2,665 6,232 5,641 6,907 3,446 8,306 7,263 8,072 7,079
Q-Q SaaS-omsætning % 4 % -29 % 134 % -9 % 22 % -50 % 141 % -13 % 11 % -12 %

Det helt store spørgsmål er, hvad der sker i 2020 Q4, nu hvor vi har haft et rekordgodt Q3. Er det tilladt at forvente et SaaS-omsætningsspring på over 100% Q-Q også i år? Det corona-boostede Q3, der tydeligt er bedre end tidligere år, betyder, at Q4 SaaS-omsætningen dermed vil blive vanvittigt god.

11 Synes om

Virksomheden er i hvert fald ikke forkælet med værdiansættelsen. 2021E EV/Sales 1.4x. For en af branchens største, ServiceNow, er den 19x, og mere interessant trejder ServiceWare, som er markant mindre end Efecte, til 3.8x.

8 Synes om

“Makings of a multibagger” af Alta Fox

16 Synes om

Det ser faktisk ret interessant ud. Jeg er med nu. Skal lige tjekke rapporten nærmere :thinking:

2 Synes om

Ved du, @Pohjolan_Eka, om SaaS-vækst i det mindste delvist kan komme fra, at anden omsætning “ombyttes” til SaaS-omsætning ved at ændre kontrakter/sælge et andet produkt/andet til den samme kunde?

Og kan du vurdere, hvilken dækningsgrad disse licens + vedligeholdelses-salg kunne give?

2 Synes om

Jeg ville betragte det som sandsynligt, at en del af SaaS-omsætningen kommer, når gamle kunder konverteres til SaaS-modellen. Det skal man ikke beklage, da nogen uundgåeligt vil gøre det, og SaaS-omsætning er mere værdifuld, så ens egen konvertering skaber på lang sigt ejerværdi, når man får mere indtægt fra den samme kunde i hele kundeforholdets levetid. Når man ser på tidligere tal, ser det ud til, at licens- og vedligeholdelsesdelen giver en nettoindtægt på 10-15 % af virksomhedens omsætning.

En måde at nærme sig værdiansættelsen på kunne være summen af delene:

For eksempel sådan her:
30 mio. € SaaS-omsætning med en vækst på 20-30 %. For en virksomhed af denne størrelse, der er godt geografisk spredt og har en bred produktportefølje, ville jeg give SaaS-forretningen en P/S-multipel på 4x, dvs. 120 mio. €

40 mio. € langsomt aftagende ikke-SaaS-omsætning, som jeg antager vil falde med 5-10 % om året fremover. Det giver en god indtjening, men vi giver den en “Nokia”-multipel på P/S 0,8x, dvs. 32 mio. €

Dertil kommer en nettokassebeholdning på over 30 mio. € ved årets udgang.

Så jeg vil sige, at virksomheden er undervurderet ud fra disse forudsætninger. I SaaS-P/S-multipler er der på kort sigt også plads til en stigning til en multipel på 5x, hvis præstationen fortsætter med at være god næste år, og pengestrømmen bliver nul/positiv. Bæredygtigheden af ikke-SaaS-omsætningen er lidt et spørgsmålstegn, men selv et kollaps ville ikke være en katastrofe for værdiansættelsen og kunne endda hjælpe med at fremhæve SaaS-forretningen bedre.

Selv med konservative vækstforudsætninger vil værdiansættelsen i 2021 med de nuværende multipler ligge i området 203 mio. € - 216 mio. €, hvilket giver et godt årligt afkast. Som jeg tidligere nævnte, er der stadig plads til stigning i SaaS-multiplen, og Q4 2020 kan potentielt blive rigtig stærk!

10 Synes om

Ellers lyder det rigtig interessant, er der et stort analysehus, der følger dette? Det er dog ikke nødvendigt, hvis denne kæde bliver Smart Eye-lignende :smiley:

5 Synes om

Den risiko, jeg ser ved den konvertering, er, hvad nu hvis den “organiske” Saas-vækst i virkeligheden er meget lille, og virksomheden har en langsomt udtørrende legacy-kundebase, der bliver konverteret til Saas-kunder. Det ville være godt at få data om dette :thinking:

5 Synes om

Markedet burde også give plads til at vokse med nye kunder. Billedet nedenfor er fra Inderes’ omfattende Efecte-rapport. Bemærk venligst Servicewares targetmarkeder Tyskland, Østrig, Spanien og Storbritannien:

10 Synes om

Der er muligvis allerede data tilgængelige om dette, da virksomheden offentliggør omsætningsudviklingen fordelt på segmenter.

Kvartaler 1-3

Fra årsrapporten 2019/2018

Virksomheden er også vokset gennem opkøb, men jeg har bemærket, at virksomheden i en “om os”-kolonne nederst i hver nyhed rapporterer om sine kunder (og medarbejdere) på det pågældende tidspunkt.

500 kunder 3/2018
700 kunder 3/2019
900 kunder 3/2020

Man kan dog konstatere, at SaaS-væksten ikke kun kan være legacy-konvertering, da SaaS vokser i absolutte tal meget hurtigere end legacy falder. Dette er naturligvis ikke muligt, medmindre der kommer “ny” omsætning et sted fra. Uanset om det er virksomhedsopkøb eller organisk vækst.

Tyskeren finansierer IPO’en, finneren køber nettokassen med rabat?

Der er kommet mere godt stof end skrammel fra @Pohjolan_Eka på det seneste. :stuck_out_tongue:

26 Synes om

“Aktien er åbenbart ikke tilgængelig for handel i Nordea… nå, men nu er der i hvert fald sendt en anmodning i håb om at få den tilføjet.”

9 Synes om

LinkedIn ledige stillinger:

• Efecte 3 stk.
  • ServiceWare 50 stk.
  • BMC 148 stk.
  • FreshWorks 246 stk.
  • ServiceNow 960 stk.
  • ZenDesk 1313 stk.
11 Synes om

OP: Jeg fandt en mulighed for at købe, men de bruger tilsyneladende en mægler, da jeg ikke kunne købe en eneste enhed til 14,95, selvom kursen nåede 14,85 længe efter, at ordren blev afgivet. Og min egen ordre blev heller ikke registreret på købssiden. Nå, jeg slugte skuffelsen og afgav en ny ordre direkte til den nuværende kurs (15,2), så den gik lige igennem.

Det er helt ærligt en så lovende sag, at jeg var nødt til at tage en åbningsposition. Jeg vil tilføje mere senere på ugen, hvis sagen formår at overbevise mig yderligere med en mere detaljeret gennemgang. Risikoen for Inderes-effekten er til stede, da aktien har så lav omsætning.

Stor tak til Pohjolan_Eka igen for at bringe et interessant selskab frem i lyset!

11 Synes om

Insiderejerforhold ifølge Simply Wall Street. Gad vide, om det er sandt :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Synes om

Det er! For at citere mig selv:

Normalt klager investorer over, at ledelsen ikke ejer nok af virksomhedens aktier. Serviceware er fra den anden yderlighed, hvor ledelsen ejer for mange aktier :cowboy_hat_face:

14 Synes om

Meget interessant stykke papir. Tak for åbningen. Jeg tog også en saftig åbningsposition her.

1 Synes om

En lille salgsvæg dukkede op :smile:

1 Synes om

Er der nogen, der ved, hvilke udgifter en virksomhed kan rapportere under purchased services? Det er et ret betydeligt beløb i procent, der reducerer bruttofortjenesten.

Jeg er også bekymret for, at væksten indtil videre ser ud til at komme primært fra Tyskland. Væksten uden for DACH-området har været mere beskeden, selvom der er investeret i vækst uden for DACH-området. Dette er sandsynligvis en af de centrale ting at overvåge med hensyn til investorfortællingen.

4 Synes om