Jeg tænkte på at oprette en generel tråd om udenlandske SaaS-virksomheder ved siden af “FAANG” og “Halvleder-giganterne” trådene. Indenlandske virksomheder ser ud til allerede at have deres egne virksomhedsspecifikke tråde.
Jeg ejer i øjeblikket ingen SaaS-virksomheder, men har fulgt flere i længere tid. Jeg er primært en indeksinvestor, der køber aktier et par gange om året, når en interessant mulighed/idé opstår.
Inderes og Mikael har talt om, hvordan IT-servicefokuserede virksomheder bygger digital infrastruktur. Jeg tror selv, at SaaS-virksomheder i høj grad er dette. Der er et stigende ønske om at bruge færre egne udviklingsressourcer på de byggesten, som det er muligt at købe fra eksterne virksomheder, der udvikler dem skalerbart.
Problemet er selvfølgelig, at der ser ud til at være nok SaaS-troende investorer, og værdiansættelserne er skyhøje.
De bedste SaaS-virksomheder er naturligvis fremragende højmarginforretninger med såkaldt “negativ churn”, hvilket betyder, at eksisterende kunder betaler mere år efter år, f.eks. fordi antallet af medarbejdere stiger, hvilket kræver flere licenser hele tiden.
Derudover binder de bedste SaaS-virksomheder sig også dybt ind i virksomhedernes operationer, og det er virkelig svært at slippe af med dem.
Som eksempel kan man tænke på Salesforce eller en anden CRM-forretning, der fakturerer virksomheder baseret på, hvor mange personer der bruger værktøjet, og som binder sig tæt til forskellige salgsprocesser. Man kan også overveje, hvor let det er at opgive et Microsoft Office365-abonnement, når hele organisationens e-mails, dokumenter, kalendere osv. er bygget ind i Office365. Selvfølgelig har begge på længere sigt den udfordring at skaffe nye kunder, men der er et enormt antal eksisterende, selvvoksende kunder, som man også løbende kan sælge nye funktioner til “som en del af en pakke”.
Et par spørgsmål om investering i disse:
- Har nogen fundet en billig ETF fokuseret på SaaS-virksomheder? Jeg ville være interesseret i at investere i en sådan, hvis der skete et større dyk på markedet.
- Har I investeret i udenlandske SaaS-virksomheder? Hvilke favoritter har I?