SenesTech (SNES) - P-piller för råttor och möss

Det var ett så intressant företag att jag var tvungen att öppna en egen tråd för det.

kuva

SenesTech (SNES) är världens enda bioteknikföretag som tillverkar och säljer preventivmedel för råttor och möss. Detta är en helt ny produktkategori på den miljarder dollar stora marknaden för gnagarbekämpning, som, till skillnad från gifter, inte utgör någon fara för husdjur och vilda djur när den ackumuleras i gnagarnas kroppar. Enligt PETA och andra djurskyddsorganisationer är detta också ett mer humant sätt att bekämpa skadedjur, eftersom de kan leva sina naturliga liv till slutet utan att producera en större nästa generation av avkommor. Ur investerarens synvinkel är det attraktivt att SenesTechs produkter inte är steriliserande, vilket innebär att råttor kontinuerligt måste matas med preventivmedel minst en gång var och en och en halv månad för att effekten ska bibehållas.

Företaget har två produktkategorier. ContraPest, som innehåller en söt, fet vätska och är avsedd för professionellt bruk, samt den i år lanserade “korvformade produkten” Evolve Soft Bait, som är lättare att lagra och sälja än vätskan.

kuva

När det gäller ContraPest har företaget flera experiment- och pilotprojekt på gång. Det viktigaste nya beslutet är New Yorks stads beslut att inleda ett ettårigt pilotprojekt med företaget, vars detaljer bör överenskommas inom en mycket snar framtid:

kuva

Även Kalifornien har i år förbjudit de starkaste råttgifterna, så jag anser det nästan oundvikligt att de kommer att ta i bruk SenesTechs produkt inom en snar framtid, även om ingen beställning ännu har meddelats.

kuva

Inom en snar framtid förväntas dock Evolve Soft Bait bli SenesTechs viktigaste dragplåster, och man försöker få ut den till alla möjliga försäljningskanaler och länder så snabbt som möjligt. Utmaningen är att eftersom det är en helt ny produktkategori är köpare och konsumenter kanske inte särskilt medvetna om produkten.

kuva
kuva

Företaget har naturligtvis en patentportfölj, så det är osannolikt att några konkurrenter kommer att dyka upp på marknaden omedelbart, och SenesTech kommer sannolikt att behålla sin monopolställning i flera år.

https://patents.justia.com/assignee/senestech-inc

Varför är då detta företag med en revolutionerande produkt bara värt knappt tre miljoner dollar? Anledningen är att företaget tyvärr befinner sig i en ständig kassakris, eftersom de kvartalsvisa förlusterna är mångdubbelt större än omsättningen och kassan är begränsad:

kuva

Företaget självt förutspår att försäljningen av Evolve kommer att skjuta i höjden nästa år, så att man blir kassaflödesneutral under nästa år och till och med under första halvåret, men många krisdrabbade företag är på sätt och vis tvungna att ge överdrivet positiva prognoser för att inte skrämma bort finansiärer, så det finns en stor osäkerhet kring att uppnå prognosen. Dessutom har SenesTech, som en del av finansieringsarrangemangen, tvingats emittera ett stort antal warranter, vilket späder ut investerarnas ägande avsevärt om aktiekursen skulle stiga kraftigt. Jag skulle se företaget som mer sannolikt att bli föremål för ett förvärv under de kommande kvartalen än att gå i konkurs, men allt är fortfarande möjligt just nu.

kuva

61 gillningar

Intressant. Hur hanterar detta företag hormonrester som hamnar i vattendragen och i slutändan gör alla däggdjur oförmögna att fortplanta sig. Lösningen är lite som att spruta hela malaria-Afrika.

Trots det en gamer-tumme upp för Ticker :+1:

7 gillningar

Toxicitetsstudier som testade ContraPest på andra djur gav minimala biverkningar. De aktiva ingredienserna metaboliseras inom 15 minuter. Så om en hund eller katt skulle äta en råtta som hade fått i sig ContraPest inom den tiden, skulle den kanske uppleva en övergående minimal biverkning av infertilitet.

De möjliga nackdelarna för miljön, rovdjur och små barn är dock betydligt mindre jämfört med att svälja råttgift:

kuva
https://www.nytimes.com/2024/03/25/nyregion/flaco-owl-central-park-zoo-death-cause.html

Produkten i sig räcker kanske inte för att kontrollera en gnagarinfestation under alla omständigheter, men i kombination med en mindre mängd gift och traditionella fällor uppnås en effektivare total effekt i området. Det är nämligen inte riktigt möjligt, och framför allt inte önskvärt, att sprida tillräckliga mängder gift överallt. Dessa produkter med klassificeringen “minimal skada” kan användas i mycket större mängder och med lättare motiveringar.

I New York och andra storstäder är råttor ett genuint enormt problem:

https://www.npr.org/2023/04/13/1169851616/new-york-city-appointed-a-rat-czar-her-job-will-be-a-tall-ask

6 gillningar

Ganska intressant fynd. Kursen har pressats ner till ungefär de lägsta nivåerna den någonsin varit på. Man borde väl satsa på ett uppköpskort här för investeringen? Patent och färdiga produkter i portföljen hos en aktör med stora muskler och färdiga distributionskanaler skulle kunna vara ett vinnande recept.

Råttor och möss börjar bli ett problem även här i Norden, åtminstone i huvudstadsregionen. Man skulle kunna tro att det finns efterfrågan på produkterna, men känner någon till dem?

Verkar flyga ganska under radarn. Hur har ett sådant här företag med 2,5 miljoner i marknadsvärde hittat hit till forumet :smiley: Det finns knappt några aktier alls: free float cirka en miljon stycken. Om detta tar fart är det som en gädda ur vassen. Hastigheten kan förstås vara åt båda håll.

https://finance.yahoo.com/quote/SNES/key-statistics/

16 gillningar

Fördelar:

• Evolve är som produkt mer eftertraktad av återförsäljare än ContraPest-vätskan

However, Evolve has 3 distinct benefits to end users, a 1-year shelf life that allows for extensive distribution opportunities. It comes in a solid form that is more familiar to technicians and consumers and easier to deploy and is offered at a competitive price to traditional rodenticides. This has dramatically increased our reach in terms of markets and geographies. It is evident from the initial response that Evolve is what retailers and distributors have been looking for from SenesTech

Det finns inga hållbarhetsdata för ContraPest, men man kan kanske dra vissa slutsatser av detta:
image

• Evolve RAT får distribueras i 47 delstater, Mouse i 32 delstater

• Det finns distributionspotential

Let me just give you an example of that. So thinking about warehouse stores. So I’ll just use round numbers, say 500 stores ordering 1 pail per store, which our product is about $10,000 per pound. That’s $5 million that could be delivered and booked as revenue for a 2025 campaign. So very substantial.
Another example, if you take a big box retailers, say those another 500 stores that order 1 case per month, roughly $300 per case, that’s an annual rate of over $4 million. So as I mentioned earlier, we are pitching to 23 such potential customers, multi-location customers. And the total of those represents over 50,000 locations. So very substantial.

• Konsumentrecensioner på Amazon

image

• Det finns också positiva erfarenheter från stadstester (förortsområde?), även om staden är mer utmanande än förorterna?
  • Walmart har öppnats upp för Evolve; online och initialt ett mindre antal butiker. Säljs även på tractorsupply.com och såvitt jag förstår i ACE Hardware-butiker (men ännu inte som en centralt lagrad produkt, vilket de strävar efter).

Spännande tider: Exakt en månad till Q3-samtalet idag, VD:n lovade ett förvärv relaterat till NYC-experimentet inom en månad. Kommer det? Det har tydligen bollats fram och tillbaka med villkor. Det finns dock en “bill” i bakgrunden som förpliktar NYC. Initialt 1-2 testområden på 10 kvarter plus ett kontrollområde utan produkten någon gång 2025 →

Riskerna är naturligtvis stora och de var också mycket framträdande

19 gillningar

Med hänsyn till marknadsvärdet ($2.5M) och marknadsstorleken finns det i mina ögon en relativt stor sannolikhet att få 10-40X inom några år. Och å andra sidan kan företaget också gå i konkurs eller bli utspätt. Så mitt förväntade värde är 9X, en verkligt asymmetrisk risk.

OBS!!! INGEN INVESTERINGSREKOMMENDATION, BARA MINA EGNA FUNDERINGAR! Gör dina egna riskbedömningar och företagskalkyler. Du kan förlora alla dina investerade medel med STOR sannolikhet. Jag har själv bara 1% av portföljen investerad här.

Produktionsanläggningen körde på ett skift med något underutnyttjad kapacitet under Q3 2024. Det innebär att det finns tillräcklig kapacitet även på kort sikt för att möta efterfrågan, även innan flytten till nya lokaler. I de nya lokalerna finns det å andra sidan en kapacitet som är 3-4X jämfört med den nuvarande.

Så genom att köra två skift finns det kapacitet att producera 16X jämfört med nuvarande produktion i de nya lokalerna (ca $32M i årlig omsättning). Och även i de gamla lokalerna kan produktionen lätt fördubblas, om inte fyrdubblas.
Det som är bra med den här produkten är att bruttomarginalen redan nu är 65% i tillverkningen. Och den skalar uppåt med kapacitetsutnyttjandet, jag skulle anta någonstans runt 70-80%.

14 gillningar

Om så är fallet finns det en enorm potential :thinking: Vid det här laget borde man tro att försäljningen verkligen tar fart.

1 gillning

Ett så roligt fynd att jag måste orka sätta mig in i det, åtminstone för allmänbildningens skull. Vid en snabb titt verkar kassan räcka ungefär till nästa sommar? Har någon koll på företagets ägarstruktur/finansieringsbas eller erfarenhet av amerikanska företags emissioner? Enligt mitt antagande är det så svårt att delta från Finland att det tvingar mig att titta igen först när ny finansiering har säkrats.

3 gillningar

En sådan rättelse till mitt tidigare meddelande, att GM redan nu under Q3 låg på 65%, och det förväntas öka i takt med försäljningen och ytterligare automatisering.

1 gillning

En ganska rejäl färsk höjning av riktkursen fångade mitt öga. Det finns ingen information om motiveringen bakom höjningen.

SenesTech Is Maintained at Buy by HC Wainwright & Co.

(17:26 GMT) SenesTech Price Target Raised to $10.00/Share From $3.50 by HC Wainwright & Co.

6 gillningar

”Hormonstörningar”, det vill säga t.ex. bomullsfröolja (cottonseed oil) i Evolve. Detta används ju som standard i många kosttillskott. Och vissa använder det till och med i matlagning. (Inte för att jag själv skulle använda det)

Alltså riktigt säkra grejer även i så stor skala, särskilt jämfört med råttgift.

Livslängd för produkten 1 år, det vill säga förmodligen inaktiveras den aktiva molekylen under den tiden, även om den förvarats i den där förpackningen under ”optimala” förhållanden. I naturen bryts den säkert ner snabbare. Ljus, värme, bakterier, etc. förstör ganska effektivt små organiska molekyler.

8 gillningar

IMG_2597

Här är kanske huvudbudskapet varför SenesTech.

Och 8 månader är fortfarande på gränsen, när en råtta ännu inte är i slutet av sin livscykel (typiskt ca 12 månader), vilket förklarar att man ännu inte helt blivit av med råttorna. Alltså en helt normal trend.

SenesTech själva tittar alltid på populationen över 12 månader.

8 gillningar

Här finns motiveringarna https://www.investing.com/news/analyst-ratings/senestech-shares-target-upgraded-buy-rating-on-strong-growth-outlook-93CH-3771388

”På fredagen uppdaterade H.C. Wainwright sin syn på SenesTech-aktier (NASDAQ:SNES) och höjde riktkursen avsevärt till 10,00 USD från tidigare 3,50 USD, samtidigt som de behöll en Köp-rekommendation för aktien. Justeringen återspeglar SenesTechs framgångsrika genomförande av en omvänd aktiesplit 1-för-10 den 23 juli 2024, samt företagets robusta finansiella resultat.

SenesTech har visat konsekvent sekventiell intäktstillväxt, förbättrade bruttovinster och minskade driftskostnader. Företagets mjukbetesformulering Evolve för råttor har blivit dess bästsäljande produkt och bidrar till över hälften av dess totala intäkter. Analytikern bedömer att SenesTech är på väg mot över 100 % intäktstillväxt under 2025, driven av flera nyckelfaktorer.

Den förväntade tillväxten stöds av expanderande internationell försäljning i Nederländerna, Indien, Pakistan och Hongkong. Dessutom vinner företaget mark hos kommuner, inklusive framstående städer som New York och Baltimore. Onlineförsäljningen förväntas också öka, med plattformar som Amazon (NASDAQ:AMZN), Walmart (NYSE:WMT), TractorSupply.com och SenesTechs egen e-handelssida som bidrar till försäljningsvolymen.

SenesTech har sett en betydande ökning av bruttomarginalerna, som har klättrat till över 65 % under tredje kvartalet 2024, upp från 32-33 % vid årets början. Företagets introduktion av 1,5 lb och 3,0 lb påsar för konsumentmarknaden förväntas stärka dess närvaro inom detaljhandeln. Jordbruksmarknaden, som representerar en möjlighet på cirka 350 miljoner dollar, ligger också inom företagets räckvidd.

Analytikern drog slutsatsen att om marknadsförhållandena förblir gynnsamma, skulle SenesTechs intäkter och operativa resultat under 2024 kunna överträffa nuvarande förväntningar. Den upprepade Köp-rekommendationen understryker företagets förtroende för företagets finansiella bana.”

10 gillningar

SNES target price WWright13122024

Här är lite av WainWrights, det vill säga den enda och unika analytikerns, uppföljnings- och rekommendationshistorik för företaget.

Det kan vara så att det är dags att hoppa på tåget nu. Jag själv hoppade på igår med en liten slant, uppmuntrad av intressanta observationer från detta forum (jag tar naturligtvis själv ansvar för mitt beslut att ge mig ut på denna tunna is för att prova mina tråkiga skridskor).

Efter gårdagens och dagens uppgång ser det förstås bra ut för mig, men…

Detta analysföretag verkar vara en “pumpstation” som haussar företag i ekonomiska svårigheter och/eller en negativ spiral mot betalning. Åtminstone baserat på detta företags rekommenderade prishistorik.

Möjligen något i stil med RedEye etc.

Om någon stackare har hoppat på dessa rekommendationer före idag och igår, och varje gång med mycket pengar, så har det gått kungligt hedervärt åt skogen. Munnen är säkert blodig och svullen länge än.

Edit: Källa: https://stockanalysis.com/stocks/snes/ratings/

18 gillningar

En intressant tanke, ja, att åtgärda rått-/musproblemet redan så att säga vid källan. Måste undersöka mer.
Jag frågade en bekant (en potentiell kund med egna hus) från USA hur populär denna produkt är där, men han hade ännu inte hört talas om Contrapest eller Evolve. Han har använt RatX från den lokala “agrimarknaden”, som också är ett slags bete, men fungerar som ett gift, det vill säga avsikten är att döda djuret. Han tyckte att Evolves funktionsprincip var intressant, men hade varit nöjd med den så att säga snabba lösningen som RatX erbjöd.

4 gillningar

Det är ju det som typiskt är problemet. Man ser en råtta, köper gift, problemet är borta. En ny råtta dyker upp igen efter tid X, lägg ut gift, osv. ekorrhjulet är ett faktum. Sedan efter en tid växer populationen fortfarande och då kan problemet inte längre elimineras med små mängder gift.

I stor skala är det enda effektiva sättet att kombinera en reproduktionshämmande bete med fällor. Särskilt i stora städer och förorter. Och problemet borde åtgärdas i hela området på en gång.

5 gillningar

Jag skulle kanske ändå inte bygga upp en för stor motsättning med gifter, även om det är tydligt att denna produkt i vissa fall helt kommer att ersätta gifter, särskilt när miljölagstiftningen skärps globalt. Till exempel, när jag undersökte produkten, hittades uttalanden om att denna produkt inte alls fungerar i stadens avlopp, eftersom det är för svårt att få anställda att göra ständiga resor för att fylla på beten, och i dessa situationer behövs en “död på en gång”-lösning. Den största fördelen med en förebyggande lösning är de små biverkningarna på andra varelser, vilket gör att de kan spridas tillräckligt brett mer bekymmersfritt än gifter och hålla gnagarpopulationen bättre under kontroll.

kuva

En helhetslösning för gnagarkontroll behövs, och varje produkt har sin egen användning.

8 gillningar

På en del olika plattformar syns nu kritik gällande ledningens ersättningar. Kan någon smartare bedöma om det är något exceptionellt med det?
T.ex.
https://x.com/onecentinvest/status/1867651755808633141

3 gillningar

Runt 8 minuter där:
”Mer än 90% förbättring när det läggs till det integrerade skadedjursbekämpningsprogrammet.”

5 gillningar

Baltimore gjorde en beställning, produkten ContraPest :rat::mouse::mouse_face:

14 gillningar