Låt oss starta en egen tråd för F-Secure Abp… För det där bolaget som många finländare känner till, men som enligt min mening för tillfället “flyger under investerarnas radar”.
Bolaget befinner sig i ett spännande skede i genomförandet av sin strategiförändring mot att bli ett tjänstebaserat (SaaS) cybersäkerhetsbolag. Den första intressanta aspekten är just detta Q3/2018, då försiktiga tecken på ökad företagssäkerhet (SaaS) borde börja synas. F-Secures fördel verkar vara gediget kunnande och ett bra kassaflöde från befintliga produkter vid övergången mot SaaS-fokus (jfr. många nyare SaaS-bolag såsom Efecte).
En annan intressant aspekt är aktiens låga värdering just nu (2,7e)… I Inderes omfattande rapport (03/2018) nämns redan inledningsvis att detta är ett bolag som är svårt för investerare att förstå. Jag tror också att detta är en anledning till att många har missat att följa bolaget… Vilket delvis syns i det nuvarande priset.
Nedan investeringscaset i sammanfattning (Inderes). Fördelarna är enligt min mening en rimlig total risknivå, hög teknisk kompetens och kännedom, en affärsmodell som rör sig i en alltmer skalbar riktning samt en förstärkt megatrend:
Edit: Slutligen ännu en färsk nyhet (4.10.2018) om samarbetsavtalet mellan F-Secure och Zyxel gällande routrar.
F-secures Sense är en riktigt imponerande produkt. Jag har en sådan själv, och mitt kylskåp och min Playstation är anslutna till nätverket via den. En bra produkt. Och när IoT-enheter blir vanligare kan detta gynna F-secure en hel del.
66,8 M€ eget kapital. 8,3% avkastning på eget kapital.
Företaget har nog hamnat i en konjunkturgrop. Historien visar bättre avkastning på eget kapital och marginaler. Jag minns när folk betalade många tiotals euro i månaden för sina antivirusprogram. En radikal förändring har skett i kulturen, då man idag utan vidare går med på att bli utsatt för snokande från alla möjliga håll. Jag har hört att många företag inte vet hur de ska utnyttja sin data, så att skydda den (läs: skydda dina uppgifter) är förmodligen inte en prioritet. Detta kan ändras i framtiden och detta investeringsfall förlitar sig på det. I väntan på det är aktien dyr.
Jag kollade precis på ett par videor från Inderes om detta. Tydligen är bulkprodukten “antivirus”-programvara inte hörnstenen för företagets tillväxt i framtiden, utan de nya tjänsterna. Detta konkurrerar alltså på konsultmarknaden med Nixu och skapar cybersäkerhet och sökning efter sårbarheter som en tjänst för företagsvärlden. Bra hackare alltså Vid sidan av det nya cybersäkerhetsprodukter som Sense. Tydligen är det ännu lite oklart hur den konsultverksamheten kommer att komma igång.
Fördelaktig värdering? Hela sektorn har länge varit i bubbelpriser och nu har den uppenbara övervärderingen delvis släppt. Det handlar fortfarande inte om ett fördelaktigt pris.
Det lönar sig att läsa den omfattande rapporten som förklarar hur professionellt bestämda fair value-intervall bildas när man tittar på företaget som helhet (intervallet från pessimistiskt till optimistiskt är cirka 3,4–4,4 euro).
I förhållande till det anser jag att priset på 2,7 euro är ganska förmånligt. Det är ändå sant att enbart resultatbaserade multiplar ser dyra ut… och konkurrensen är stenhård.
Men värdet av den analysen bygger mycket på antagandet att sektorns värderingsnivåer förblir höga. F-secure är nu bara mindre dyrt än tidigare.
Citat från Ates svar på en Q&A-fråga:
“Absolut sett anser vi att jämförelsegruppens omsättningsmultiplar är på en mycket hög nivå och vi ser en risk att investerare i framtiden kanske inte accepterar nuvarande värderingsmultiplar för cybersäkerhetsföretag. Detta skulle sannolikt återspeglas negativt även på F-Secures värderingsnivå. För närvarande är cybersäkerhetsmarknaden dock extremt het, och det finns inga faktorer i sikte som på kort sikt skulle påverka värderingen av företag inom branschen negativt på en allmän nivå.”
Om man alltså tror på den värderingen, måste man också tro att sektorns värderingsmultiplar kommer att förbli mycket höga även i framtiden.
Jag är med, men än så länge med en liten vikt. I mina papper får den pluspoäng för branschens betydelse, europeiska rötter och (förmodligen) den goda kompatibiliteten med MWR-affären. Å andra sidan motiveras försiktighet (enligt min mening) av en sen strategisk förändring mot företagscybersäkerhet och potentiella överinvesteringar i branschen.
Konsumentaffärerna skulle på lång sikt kunna vara ett fördelaktigt alternativ i detta bolag. Jag tror inte på försäljning av antivirusprogram till slutkonsumenter, men till exempel säkerhet integrerad av tillverkaren i enheter eller hemautomation skulle kunna vara en intressant försäljningskanal. Behovet av säkerhet (och nackdelarna med att sakna den) är dock tydligt, så någon borde ha ett intresse av att betala för skydd.
Jag har också Sense hemma. I början var det lite av en betatestarkänsla och produkten gav ett starkt intryck av att vara ofullständig, men nu har kvaliteten förbättrats och jag kommer nog att förnya prenumerationen bara för att stödja den.
Kan någon förklara saken, att när Inderes i sin företagsspecifika rapport anger nettoresultatet, har några kostnader dragits av före detta (annat än skatter)? Till exempel, skulle pengar som gått till marknadsföring, tillväxt och andra saker ha dragits av från nettoresultatet. F-secure har ett nettoresultat på 1,1 i rapporten för 2018 och 6,3 för 2019. En ganska stor skillnad i resultatet. Skulle alltså en så stor skillnad eventuellt kunna bero på några utgifter som har dragits av från resultatet?
Vår prognos för nettoresultatet för 2018 och 2019, där alla verksamhetsrelaterade kostnader och skatter verkligen har dragits av, är de 1,1 miljoner euro och 6,3 miljoner euro som du nämner. Procentuellt är förändringen i resultat stor, men i F-Secures skala är den absoluta resultatnivån låg under de närmaste åren på grund av företagets tillväxtinvesteringar inom företagssäkerhet. Nettoresultatet för 2019 är enligt vår prognos under 3 %. Om företagets strategi lyckas bör även lönsamheten gradvis öka under den senare delen av strategiperioden 2018-2021 tack vare företagets skalbara produktverksamhet. På lång sikt bör företaget, enligt vår bedömning, uppnå ett nettoresultat på klart över 10 % efter den nuvarande investeringsfasen. Under de närmaste åren, när man granskar företagets utveckling, är tillväxten i omsättningen inom företagssäkerhet den viktigaste värdedrivaren för aktien.
@Emmainen Vi följer F-Secure tillsammans med Mikael