Hej,
En av de värsta procentuella förlusterna fick jag nu i början av året i Nexstim. Lyckligtvis var insatsen relativt liten. Jag sålde mina sista aktier den 5 mars till kursen 0,93 EUR. Aktien steg tydligen betydligt i värde efter detta. Jag noterade i Kauppalehti att kursen för samma dag nu i efterhand har noterats till 0,16 EUR (5.3.2019). Har aktien genomgått en split eller vad förklarar detta? Jag såg inget omnämnande om en redan genomförd split på Nexstims hemsida. Verkar som att en nyemission är på kommande?
Nexstim har verkligen en emission. Imorgon, den 2.5, verkar vara en kritisk dag då information om emissionens framgång ska komma. Om inte tillräckligt med pengar kommer in, kan det bli tufft, eftersom Kreos-lånet skulle kunna gå till återbetalning.
Å andra sidan, om emissionen lyckas, ser jag att företaget skulle kunna ha ett bra fönster för att få terapi-verksamheten att lyfta. Nyheterna på detta område har varit positiva, och till exempel ger hyra av en enda enhet i USA en mycket betydande inkomst per år. En central framtida nyhet skulle kunna vara en uppdatering av antalet levererade terapi-enheter i år. Försäljningsteamen har förmodligen just börjat byggas upp, så förväntningar skulle det hur som helst finnas för resten av året.
Diagnostik-delen har tydligen varit till salu. För en månad sedan verkade det finnas ett förslag i bolagsstämmokallelsen om att ge styrelsen befogenhet att godkänna försäljningspriset, men detta togs bort på bolagsstämmans dag. Förstår jag rätt att man kanske försökte hinna få ett erbjudande från något företag om diagnostiken innan bolagsstämman, men man hann inte få (förhandlat fram) ett lämpligt erbjudande i tid? Kanske gick det inte riktigt så här. Jag tror att diagnostiken skulle vara mycket mer värdefull i händerna på en större aktör än Nexstim, som kommer att fokusera på terapi framöver.
När man tittar på detta företags historia är det mycket sorgligt att tiotals miljoner har förbrunnit och företagets värde är minimalt. Det är en svår bransch. Jag själv har först för några dagar sedan bekantat mig lite med Nexstim, men det verkar som att produkterna är lovande och, i kommersiell mening, i ett ganska bra skede. Finansieringshistoriken har varit lite tråkig med dyra lån (dock inte lika hemskt som för vissa företag som hamnat i en dödsspiral.)
Ur ett investeringsperspektiv skulle den bästa tidpunkten för ett sådant företag förmodligen vara när “den sista” finansieringsrundan är nära förestående. Jag själv skulle vara intresserad om emissionen lyckades och diagnostiken såldes till ett okej pris, kanske skulle detta då vara den sista rundan. Åtminstone tills vidare ![]()
Inderes följde förmodligen detta tidigare. Jag vet inte om ni skulle hitta motivation att slänga in lite bedömningar om företaget på forumet, som från ert gamla minne. Till exempel när informationen om emissionens framgång kommer, skulle ni kunna slänga in lite bedömningar om företagets EV och utsikterna för affärsutvecklingen. Eller mycket annat, ni vet bäst själva. Jag lovar att läsa era gamla Nexstim-analyser om ni svarar.
Japp, mitt första meddelande, får se om det kommer fram.
Japp. Jag märkte även senare att det rörde sig om en smakerlig emission, som påverkade aktieantalet.
När det gäller investeringen kan man leta efter en större risk. Om emissionen lyckas, kommer aktiernas värde att öka betydligt. Å andra sidan finns det också en risk att företaget försätts i konkurs och verksamheten fortsätter med andra finansiärers hjälp, jämför Talvivaara.
De nya Nexstim-aktierna fick sedan ett kallt mottagande på börsen. Jag bestämde mig för att även om Nexstim är lite av en lott, så är det värt att investera en viss summa i det till nuvarande priser. Några skäl till detta följer nedan. Och om någon inte orkar läsa till slutet, så kommer en sammanfattning direkt: Jag anser att detta företag har ett tydligt värde baserat på tillväxten i den startande terapiverksamheten, vilket det delvis redan finns bevis för. Nuvarande kurs återspeglar inte alls detta värde.
För den äldre verksamheten, dvs. diagnostiken, har det under detta år ibland meddelats att en köpare söks och ibland en partner. Den senaste informationen i kommunikationen är att MAN SÖKER EN partner, “a partner” i den engelska versionen av pressmeddelandet. Jag vet inte om diagnostiken är till salu eller om det rör sig om ett avtal där ett större företag skulle ta in Nexstims utrustning i sin egen försäljning och utnyttja sina egna bredare marknadsföringskanaler. Alltså ett företag som har en marknadsposition som leverantör av neurokirurgisk utrustning. Ett alternativ skulle åtminstone i teorin kunna vara Inomed, som man har ett gemensamt lunchsymposium med i Tyskland på måndag (finns i evenemang och på Twitter), men spekulationer är bara spekulationer. Jag kan inte namnge andra möjliga partners, eftersom jag inte känner till branschen och inte heller tänker sätta mig in i den alltför noggrant. I vilket fall som helst tyder Nexstims kommunikation på att diagnostiken på något sätt kommer att överföras, åtminstone delvis, till en annan aktör.
Antifinansiering, gradvis ökande omsättning (från terapi) samt en eventuell försäljning av nämnda diagnostik möjliggör större satsningar på terapi, och dessa satsningar har redan meddelats (tillväxt av säljteam, särskilt i USA, och t.ex. att ett flertal experter anlitats till styrgruppen nu i vår). Det är lovande att försäljningen av terapi, som tydligen startade 2017, redan förra året visade en tydlig tillväxt, även om försäljningen i USA startade först för cirka ett år sedan. Och det handlar om uthyrning av utrustning, åtminstone i USA (mål 100 000 USD per år per enhet, vilket i sig vittnar om Nexstims stora potential). Förra året levererades 5 enheter till USA, förhoppningsvis kommer det att bli mer än dubbelt så många i år. Kanske större tillväxt sedan när säljteamet är uppbyggt. Det positiva med terapisidan är att inget verkar bero på studier eller tillståndsprocesser nu, utan bara på marknadsföringsframgång. Naturligtvis har landspecifika tillstånd kommit på sistone och kan komma fler.
Nexstims problem är, och detta överdrivs för närvarande på börsen, att företaget fortfarande gör stora förluster och att pengarna från emissionen räcker, med nuvarande takt (dvs. förra årets takt), endast under en begränsad tid. Och när intäkterna nu och i framtiden åtminstone delvis kommer från uthyrning av utrustning och inte försäljning av utrustning, kommer det att ta ganska lång tid innan man når plus, även om försäljningen skulle växa som önskat. I detta sammanhang är kursfallet efter emissionen förmodligen ingen överraskning, särskilt som antalet aktier förmodligen tiofaldigades och företaget fortfarande står på osäker grund. Visst är fallets storlek förvånansvärt stor, och jag anser att det indikerar att ingen riktigt kan/vill värdera företaget.
Jag anser att även med osäkerhet borde Nexstim ha ett positivt “skuldfri värde” EV. Även till emissionspriset är EV mycket obetydligt och efter förra veckans kursfall är det knappast ens noll längre? Det verkar inte ha varit så lågt i företagets historia när det gäller EV, vilket är lite konstigt, eftersom den egentliga “draghästen”, terapiverksamheten, redan har visat tillväxt, även om den är i ett mycket tidigt skede. Potentialen är enorm, det kan knappast någon förneka helt och hållet. Och det är alltid möjligt att sälja hela företaget. Enligt ledningen har erbjudanden redan gjorts. (Och då har företaget också haft ett betydande EV på börsen, alltså vid tidpunkten före emissionen.)
(sida 18)
Får se vad som händer. Företaget har nu, efter emissionen, tid att antingen visa på tillräcklig utveckling av verksamheten och/eller vidta strategiska åtgärder antingen för diagnostiken eller för hela företaget. Om det i slutet av året finns bevis på framgång för t.ex. verksamheten i USA (att åtminstone 20 hyrmaskiner totalt har levererats dit på 1,5 år), skulle situationen förmodligen vara ganska räddad. Naturligtvis kommer och bör maskiner gå till andra platser också, förhoppningsvis en del genom försäljning och inte uthyrning, så att större pengar ackumuleras även akut.
Det verkar vara en aktiv diskussion om företaget på ett par andra forum också, men jag försöker locka Inderes-folket att ge en kommentar eller två, eller fler
. Ett par utländska analysföretag ger analyser av Nexstim. Jag har inte satt mig in i dem ännu, men det verkar som om de talar om ett helt annat företag än det som handlas till praktiskt taget nollvärde på Helsingforsbörsen. (Visst borde jag studera dessa analyser närmare så att jag inte pratar strunt om deras analyser.)
Jag ska försöka sätta mig in i företaget lite bättre under helgen eller i början av veckan och lägga till ett litet tillägg till mina spridda anteckningar. (Min styckeindelning i detta alltför långa meddelande verkar vara fel, förlåt mig för det, detta är bara mitt andra meddelande här.)
Som jag lovade och hotade skriver jag ”lite” mer om Nexstim, nu om värdena för diagnostik och terapi, och hänger med de som tillhandahåller analyser. Att läsa analyserna öppnade mina ögon för att den stora potentialen verkligen ligger på terapisidan och inte i den gamla verksamheten, diagnostiken!
Trinity Delta ger diagnostikenheten ett riskjusterat värde på 6,2 MEUR, men bedömer samtidigt att man vid en försäljning inte skulle uppnå ens i närheten av den summan, bland annat för att Nexstims finansiella situation inte ger en bra förhandlingsposition. (Naturligtvis, efter emissionen, kan denna position vara lite bättre?) Det verkar alltså som att en försäljning av diagnostiken inte skulle rädda Nexstim, även om det skulle ge 2-4 miljoner. Naturligtvis, även till detta pris, skulle t.ex. med emissionskursen, Nexstims EV vara starkt negativt, vilket enligt mig är en fullständigt förvrängd situation.
Trinity Delta uppskattar det riskjusterade värdet av depressionsbehandling till 21,5 MEUR och neuropatisk smärtbehandling till 5,4 MEUR. Dessa verksamheter är bara i ett tidigt skede, men de tillskrivs ändå värde på andra ställen än på börsen.
Goetzpartners analys var mer sifferfokuserad med sina prognoser, jag orkar inte referera den här. Målkursen för Nexstim var (för 2 månader sedan, under de gamla aktiekurserna) dock hela 8,4 euro per aktie. Alltså var företagets totala värde enligt dem chockartat högt i vilket fall som helst. Därefter har det tillkommit mer pengar i kassan från emissionen samt goda nyheter från terapin, så företagets TOTALA värde borde logiskt sett åtminstone inte sjunka, alltså i deras ögon. På börsen verkar det som att när pengar kommer in i kassan, sjunker företagets totala värde.
Jag hittade information från CFO:s muntliga presentation vid ett investeringsevenemang i Sverige i våras, att terapiomsättningen var 200 kEUR 2017 och 700 kEUR 2018. Dessa siffror verkar företaget inte ha specificerat i sina pressmeddelanden, så det var bra information för mig i alla fall. Tillväxtprocenten har alltså varit god, då terapiverksamheten fortfarande är i sin linda. Jag försökte förstå vad som praktiskt taget har hänt. Jag antar att 2017 var det första året för terapin. Information finns att fram till mitten av januari 2019 har totalt 10 terapienheter för depressionsbehandling levererats, och från dessa intäkter kommer 200+700 kEUR, men det är oklart om ytterligare enheter har levererats som ENDAST används för smärtbehandling. Till exempel används alla enheter i Finland för depressionsbehandling, men vissa av dessa också för smärtbehandling, så kanske de 10 inkluderar alla maskiner. Av de ovannämnda, alla 5 som levererats till USA har gått på hyresmodell, och det har sagts att intäkterna för 2018 inte hann bli stora, vilket tyder på att de flesta levererades i slutet av året eller till och med först i januari i år. Av de andra fem enheterna har några säkert sålts, men några kan vara hyresmaskiner, jag vet inte. Därför kan man inte riktigt uppskatta antalet enheter i förhållande till intäkterna, men kanske 200 kEUR 2017 motsvarar försäljningen av en enhet. Intäkterna för 2018 är förmodligen delvis USA:s startande hyresintäkter, intäkter från en eventuell hyresmaskin som har gått någon annanstans, kanske ytterligare försäljning av den enda produkt som såldes 2017 (dvs. till exempel patientrelaterade varor), och förmodligen huvudsakligen försäljningsintäkter från 2-4 sålda maskiner. Man kommer inte långt med denna gissningsmetod, men kanske försäljningspriset för en maskin skulle kunna vara cirka 200 kEUR, vilket skulle innebära betydande ytterligare intäkter från senare försäljning av patientrelaterade varor. Det årliga målet för hyresmaskiner i USA på 100 kUSD är en överraskande lovande summa, och i denna presentation nämndes ett hypotetiskt exempel där Nexstim fick intäkter på 150 kUSD per år, vilket kanske är i överkant jämfört med det genomsnittliga förväntade, som alltså är 100 kUSD. Delvis baserat på omsättningsprognoserna för hyresmodellen uppskattar jag att om försäljningspriset för en enhet skulle vara 200 kEUR, måste det finnas betydande mängder senare patientrelaterad merförsäljning för att det inte ska vara en ologisk skillnad mellan de uppskattade totala intäkterna för en hyresmaskin och en såld maskin.
Hur som helst, om försäljningspriset för en enhet bara vore de 200 kEUR jag nämnde, skulle de maskiner som levererades till två olika sjukhus i Sverige enligt fredagens meddelande generera cirka 10 procent av de pengar som företaget fick i emissionen. Det säger något om företagets produkt och marknadsposition att dessa två var de första navigerande magnetstimuleringsmaskinerna som togs i bruk för depressionsbehandling i Sverige överhuvudtaget. Man skulle kunna tänka sig att även andra sjukhus först skulle överväga Nexstims enhet. Jag förstår att denna behandling nu sprider sig även utanför USA, vilket innebär att ett stort antal enheter kommer att köpas i Sverige i framtiden, oavsett vem som säljer dem. Det är viktigt att notera att företaget förmodligen inte skulle ha utfärdat ett pressmeddelande om det inte handlade om de första levererade enheterna till det aktuella landet, Sverige, eftersom inga andra enskilda enheter har rapporterats på något större sätt. Så de totala leveransmängderna är lite osäkra tills företaget uppdaterar informationen. Jag förväntar mig inte att en stor mängd kommer att levereras under till exempel första halvåret, men jag litar på att det kommer att ske en ökning mot slutet av året, särskilt i USA, även om detta också är en gissning. Det är värt att räkna ut hur många sålda och hyrda enheter som behövs för att först skapa förtroende för företaget och sedan växa till plus. Och även det mellanliggande steget, att veta att försäljningen från hyrda enheter under den kommande perioden kommer att leda till plus, även om man är förlustfylld just då. Antalet enheter behöver inte vara särskilt stort, så vitt jag förstår.
Ja ja, jag har väl motiverat min investering tillräckligt. (Det är inte alls min största, och jag tänker i princip inte öka den särskilt mycket mer. Jag har ganska lite investeringstillgångar överhuvudtaget, eftersom jag är fattig. Förhoppningsvis betydligt mer om ett par år tack vare Nexstim
). Företaget är en ny bekantskap för mig, vilket framgår av mina texter, och jag har säkert skrivit något fel. Kanske någon korrigerar mig, annars korrigerar jag det själv senare när jag lär mig mer om företaget under de närmaste veckorna. Kanske framgår det också av mina texter att jag är lite entusiastisk. Naturligtvis bör man i första hand läsa analytikernas analyser och bedöma hur korrekta deras uppskattningar är. Skillnaden mellan dem och börskursen är stor; enbart EV i dem är lätt ett 8-siffrigt belopp i euro (åtminstone i den ena, den andra minns jag inte), medan EV på börsen verkar vara runt noll nu, om ens det.
Jag tänkte fortsätta min diskussion om Nexstim. I fortsättningen knappast varje vecka, särskilt eftersom jag inte har satt mig in i företaget närmare. Jag funderade lite över företagets finansiella ställning och vad som skulle krävas och om det är möjligt att en ny finansieringsrunda inte längre skulle behövas. (Slutligen en kommentar om en ankarinvesterare (Leena Niemistö) som kom fram i en tweet.)
Det verkade finnas en tråd på forumet om möjliga 10-dubblingar. Det är svårt att säga hur stor sannolikheten är för Nexstim, men å andra sidan skulle man kunna säga att det faktum att en ny finansieringsrunda inte skulle behövas förmodligen skulle räcka för det. För om man skulle nå vinst med nuvarande finansiering (inklusive höstens runda för dem som tecknade på våren), med försäljning av diagnostik och växande intäktsfinansiering från terapi, skulle det nuvarande marknadsvärdet vara papper jämfört med den situationen.
Vårens finansiering räcker med nuvarande takt (det vill säga att terapin inte skulle hinna växa så mycket i år) bara ungefär till slutet av året. Höstens tilläggsrunda lyckas bara om det finns tillräckliga bevis på terapins utveckling före hösten, eller om diagnostiken säljs. (Och delvis därför tror jag att det är en fråga om 1-3 månader innan diagnostiken är överenskommen att säljas och en bolagsstämma har kallats, och det har förhandlats om det länge.) Höstens finansiering skulle då ge några månader extra tid, men inte mycket ändå, alltså med nuvarande takt.
Jag har redan skrivit om försäljningsvärdet för diagnostiken. Min egen gissning på 2-5 MEur kan vara realistisk, men 3-5 var vad analytikern hade i åtanke innan finansieringssituationen förbättrades, och det var nog lite över 6 ME som var hans riskjusterade bedömning av diagnostiken. Naturligtvis, med nuvarande takt, ger försäljningen inom denna sektor bara 5-12 månader extra tid, men det borde vara klart för alla att terapi-sektorn är i stark tillväxt och tecknen tyder på att den KAN ta fart redan i år.
Terapi-sektorn växte alltså från 0,2 miljoner till 0,7 miljoner från föregående år, och på den viktigaste marknaden i USA kom man inte igång ordentligt (och intäkterna från de fem hyrda maskinerna rapporterades börja nästan helt först i år). Och när säljteamet växer, skulle man tro att terapins tillväxtprocent är tresiffrig i år, och inte nödvändigtvis ens börjar med en etta. Därmed börjar intäktssidan att öka täckningstiden för finansieringen redan i år, och nästa år är vi kanske redan på mycket intressanta intäktssiffror. Sunt förnuft säger att när det finns ett tiotal eller lite fler egna säljare för terapin, så får väl alla sålt/hyrt ett par per år. Dessutom har de flesta marknader en separat distributör, alltså inga egna säljare, vilket har framgått av vissa meddelanden antingen i form av sålda enheter (Sverige) eller publicerade distributionsavtal. Och förresten, nu pågår en stor konferens i San Francisco, där förhoppningsvis ett par affärer kommer att uppstå
, även om vi inte får höra om dem förrän det totala antalet levererade enheter publiceras i kanske H1-rapporten.
När det gäller kostnaderna så minskar avsaknaden av betydande kliniska studier samt personalminskningar, medan anställningen av flera säljare ökar kostnaderna. Och naturligtvis kostar dessa finansieringsrundor, men nu gick det åtminstone aktier till garanterna. Kanske en nollbalans totalt sett jämfört med föregående år?
Baserat på det föregående kan man räkna ut hur man bedömer att finansieringen faktiskt räcker. Variationsmöjligheterna är ganska stora. Jag är själv optimistisk i detta och ser att saker och ting utvecklas positivt, inte nödvändigtvis idealiskt förstås. Men när EV är negativt nu, ser jag ingen logik i aktiekursen.
Ja, Leena Niemistö avslöjades som ny ankarinvesterare. Jag försöker mer att sätta mig in i företagen, inte så mycket ägarna, men jag antar att en sådan investerare också är bra, om till exempel ytterligare finansiering behövs.
Något har hänt med Nexstim den här veckan, så jag tänkte uppdatera det jag redan skrivit.
Trinity Delta, ett av företagen som analyserar Nexstim, uppdaterade situationen efter emissionen.
Som förväntat ökade pengarna som kom in i företaget genom emissionen Nexstims värdering i deras ögon, vilket är tvärtemot börsen där emissionen fick företagets marknadsvärde att kollapsa. På börsen var kollapsen förmodligen kopplad till en massiv mängd nya aktier, och jag gissar att bankerna som agerade för emittenternas räkning tryckte ut aktierna som betalades ut som ersättning, nästan till vilket pris som helst, enligt deras uppdrag.
TD uppskattar Nexstims fullt utspädda värde (inklusive optioner etc.) till i princip 0,73 euro per aktie (1 euro utan utspädning, vilket inte har så stor betydelse). Men de bedömer (med all rätt) finansieringsrisken som fortfarande hög, och därmed är det utspädda finansieringsriskjusterade värdet endast 0,40 euro per aktie. Det bör noteras att de, enligt deras egna ord, inte tar hänsyn till den planerade försäljningen av diagnostik, vilket om det förverkligas naturligtvis ytterligare skulle minska finansieringsrisken. Och de kunde naturligtvis inte ta hänsyn till onsdagens nyheter, vilket höjde kursen, och med tanke på villkoren för “tilläggsteckningen” kopplad till den avslutade finansieringsrundan för hösten, minskar kursuppgången naturligtvis finansieringsrisken något jämfört med tidpunkten för analysen.
Jag måste naturligtvis vara mycket nöjd med att även professionella analytiker anser att Nexstim är så värdefullt, alltså långt över marknadspriset. Och det som ger extra hopp, och jag talar nu bara för mig själv, är att de uppskattar årets omsättning till 4 miljoner euro. Enligt min egen bedömning är det nämligen över 50 procents chans att den mängden överträffas. Men jag är en ren amatör och vet inget om branschen. Och ja, H2 kommer förmodligen att stå för den största delen av årets totala omsättning.
Hur som helst fick min optimism om årets omsättning lite förstärkning på onsdagen, då “meddelandet om lansering av en ny marknad” denna gång kom från Tyskland. Och det handlade om försäljning av utrustning, inte uthyrning, vilket är bra som en motvikt till den amerikanska hyrmodellen, närmare bestämt genererar direktförsäljning mer pengar omedelbart, och detta är ett bra tillskott till kassan. Visst kommer det också lite extra omsättning från dessa sålda utrustningar under användning. Överhuvudtaget, är de amerikanska hyrmaskinerna verkligen allt för Nexstim i framtiden?
Ja, onsdagens lanseringsmeddelande var bara en pressrelease, som Inderes inte ens verkade publicera. Det ska bli intressant att se hur företagets affärsrelaterade börsmeddelanden kommer att se ut i framtiden, om redan pressreleaserna är så betydelsefulla
. Kursen korrigerades dock delvis rimligt meddelandena, vilket också är bra för företaget på grund av finansieringen. Procenten i korrigeringen var ganska stor (och nedgången idag också), men företagets skuldfria värde (EV) är fortfarande försumbart med nuvarande börskurser, tycker jag.
Det finns fortfarande risker i företaget, men det kommer ganska mycket positiva nyheter om affärsutvecklingen, och förhoppningsvis får investerarna förtroende senast när diagnostiken säljs. Eller så kommer nästa “marknadsöppnings”-nyhet. Nu håller ett stort antal säljare kursen i schack i efterdyningarna av emissionen.
Jag hade inte tänkt att ständigt uppdatera nyheterna från Nexstim här, men den här morgonens nyhet är så glädjande och jag har tid nu, så jag slänger in den här. Nyheten visas av någon anledning inte på Inderes webbplats. Detta är redan det tredje landet som “bryter kopparen” på några veckor. Först Sverige (några system), sedan Tyskland och nu Kanada, alla bekanta länder från ishockey-VM.
https://nexstim.com/news-and-events/news/press-release/news/nexstim-nbs-system-sold-to-the-jewish-general-hospital-in-canada/
Man skulle kunna tro att det säljs ganska många enheter i USA just nu, men tydligen publiceras bara dessa landsstarter. I USA finns det dock redan 10 säljare, enligt den senaste analysen. En enda enhet har redan en stor procentuell betydelse för Nexstims omsättningsökning.
Det börjar verkligen se ut som att försäljningen av terapimaskiner verkligen tar fart. Med andra ord, det verkar som att vi kan vända skeppet med intäktsfinansiering.
Försäljningen av Nexstim-terapiutrustning verkar fortsätta att avancera. Igår kom ett pressmeddelande om erfarenheter från en österrikisk privatklinik med utrustningen, som de köpte tidigare i våras. (För mig var detta meddelande mer en notis om såld utrustning och en stark tillväxt i omsättningen, snarare än om den feedback som gavs, vilket visserligen också kan vara betydande.)
https://nexstim.com/news-and-events/news/press-release/news/leading-austrian-clinic-klinik-pirawarth-provides-positive-feedback-on-its-first-nexstim-nbtr-syst/
I mitt meddelande försöker jag uppskatta H1-försäljningen i antal enheter och omsättning (separat för terapi och diagnostik). Och jag försöker lite att förstå vilken försäljningsvolym under H1 som skulle tyda på att fortsättningen (särskilt året som helhet) skulle vara så stark att tron på företaget skulle infinna sig innan den nuvarande finansieringen tar slut. (I bästa fall skulle ökad intäktsfinansiering till och med ensam kunna säkerställa fortsättningen, och då skulle det förmodligen handla om en 10-dubbling ganska snabbt).
Jag läste vårprospektet lite noggrannare. Jag hittade där mer detaljerade försäljningsvolymer för terapiverksamhetens omsättning (d.v.s. nu talar vi om den framtida verksamheten): 2017 211,1 kEUR, 2018 659,9 kEUR. Dessa siffror pekar ännu tydligare på uppskattningen att 1 enhet såldes 2017 och 3 enheter 2018. (2018 kom det även en liten mängd tillbehör till utrustningen samt en liten mängd hyresintäkter från de fem just installerade hyresmaskinerna i USA, utöver maskinerna.) Alltså torde de 5 sålda enheter som nämndes i mitten av januari 2019 inkludera 1 såld enhet i början av januari, d.v.s. för detta år. Sedan dess har flera enheter rapporterats sålda via pressmeddelanden, men det har varit uppenbart, tror jag, att inte alla sålda enheter har rapporterats separat (liksom inte denna enhet som är kopplad till dagens pressmeddelande ursprungligen rapporterades när försäljningen ägde rum). Jag har trott att endast de första försäljningarna på enskilda marknader/länder rapporteras. Nu kom dock informationen om den första leveransen till Österrike först i efterhand via pressmeddelandet, förmodligen för att man ville publicera de lovord som den österrikiska läkarkliniken gett. Alltså har förmodligen inte ens alla de första i länderna rapporterats? Detta rör om i leken lite, d.v.s. det är svårare att uppskatta antalet levererade under H1. Naturligtvis kan uppskattningen av omsättningen också vara svår, eftersom man inte säkert kan veta om försäljningen kommer att innebära hela priset på en gång (+ patientrelaterade tillbehör över åren) eller om någon affär har varit en mellanmodell för försäljning/uthyrning.
Jämförelseperioden H1 2018 hade företagets bästa H1-omsättning (men fortfarande dålig) på 1,079 MEUR. Det var enbart försäljning av diagnostikmaskiner (eller så uppfattade jag det åtminstone från någon presentation från förra hösten, vilket skulle innebära att några (enligt min uppskattning 3 st) terapiutrustningar såldes först under H2 2018). Försäljningen av diagnostikmaskiner har väl varit ganska jämn under några år, men i vårens årsredovisning säger VD:n att försäljningen av diagnostikmaskiner växer just nu. I sig litar jag inte helt på detta uttalande till 100 procent, men förändringen i det totala antalet levererade maskiner i årsredovisningen jämfört med den föregående H1-rapporten verkade antyda att även i början av våren under H1 skulle en tillväxt ha skett även inom diagnostiken, men den kanske åtminstone inte minskar. Om maskiner skulle säljas under H1 ungefär 1 mer än under jämförelseperioden, då skulle H1-omsättningen kunna vara något i stil med 1,079 + 0,2 MEUR, d.v.s. cirka 1,3 MEUR, och detta tar jag med i mina beräkningar.
Det är svårt att exakt uppskatta antalet sålda terapimaskiner under H1, men enbart från de rapporterade och “kända” (t.ex. vid något skede måste resten av maskinerna ha levererats till alla fem centralsjukhus i Finland, då sådana enligt vårens presentationer ska finnas i alla) får vi redan för detta år minst 6 enheter, så vitt jag förstår. (Här kan jag naturligtvis ha fel, jag försöker hålla mig på den smala vägen i mina uppskattningar.) Vem vet om det finns fler leveranser av terapimaskiner som vi inte har hört talas om, vilka naturligtvis skulle läggas till beräkningarna. Men skulle inte dessa “halvsäkra” maskiner ändå generera cirka 6 x 200 000 euro, d.v.s. 1,2 miljoner? (Det priset på 200 000 är åtminstone inte i överkant, så vitt jag förstår. Utöver detta naturligtvis de ännu låga hyresintäkterna från USA-maskinerna, har maskinerna använts väl? Ett centralt tal är naturligtvis också hur många maskiner som har kunnat hyras ut i år. Försäljningspersonalen börjar redan vara tillräcklig i USA, och kanske vårens finansieringslösning har öppnat dörren slutgiltigt för även dessa leveranser? Av dessa maskiner för detta år kommer naturligtvis inte mycket omsättning att hinna komma under H1, eftersom faktureringen sker i efterhand. Och kostnaderna för att tillverka maskinen är väl tiotusentals euro, d.v.s. allt kommer lite i efterhand. Å andra sidan är detta bra att ta hänsyn till när företaget bara är lite förlustbringande, situationen kan vara den att hyresmaskinerna oundvikligen snart kommer att generera vinst.
Men om den totala omsättningen för H1 skulle vara 1,3 MEUR för diagnostik + 1,2 MEUR för terapi + kanske 0,1 MEUR från USA:s hyresmaskiner, d.v.s. 2,6 MEUR, skulle det bli en betydande ökning jämfört med jämförelseperioden (1,079 MEUR). Och om fler än “minst” 6 terapimaskiner har sålts, skulle omsättningen naturligtvis vara högre. I sin analys uppskattar Trinity Delta en försäljning på 4 MEUR för hela året. Med tanke på att H2 2019 med all sannolikhet kommer att vara en tid med accelererande försäljning (särskilt för hyresmaskiner), tyder inte allt på att analysens prognos lätt kommer att uppnås? Om min uppskattning för H1 går fel (för högt), skulle jag säga att smärtgränsen för omsättning under H1 är 1,5-1,6 MEUR, eftersom man då fortfarande skulle sträva efter analysens 4 MEUR i omsättning för hela året. Men kan jag vara så ute och cykla att vi skulle stanna vid cirka 1,5? I mitt eget sinne är det enda som tyder på en så låg omsättning den låga börskursen. I vilket fall som helst skulle nästan vilken som helst ökning på tiotals procent jämfört med jämförelseperioden förmodligen uppfattas som positivt, men i verkligheten skulle 1,5 MEUR vara en besvikelse för mig. 1,8 MEUR skulle redan vara ganska bra, men betydligt mindre än min egen uppskattning i frågan. (Och mina djärva önskningar för H1 lämnar jag oräknade ännu
)
För att tron på företaget ska räcka vid en viss kritisk tidpunkt, t.ex. i början av nästa år, är 4 MEUR för hela året också smärtgränsen, enligt min mening. Då skulle det behövas en ny finansieringslösning nästa år, och om inte 4 MEUR (kanske 3,7 MEUR skulle räcka?) uppnås, kan det bli svårt att få finansiering på förmånliga villkor, om det nu överhuvudtaget skulle ordnas. Om omsättningen istället skulle vara 5-6 MEUR i år, skulle det, enligt min mening, finnas tillräckliga bevis för framtiden, och risken skulle börja bli mer att någon köper ett bra finskt företag för billigt. (Låt oss inte nu kalla Nexstim ett bra företag ännu, men lite ytterligare bevis och saker och ting är helt annorlunda.)
Det är inte så kopplat till innehållet i detta meddelande, men det är bra att komma ihåg att diagnostikförsäljningen också kan komma som en finansieringslösning. Ju mer jag tänker på det, desto mindre önskar jag det. De olika enheterna är så pass nära varandra tekniskt sett.
Nåja, lite text igen. På lång sikt hoppas jag att någon blir entusiastisk nog att kommentera. Men tills vidare är jag helt nöjd med denna monolog
och gläds om ens en person är intresserad. Jag lär mig samtidigt som jag skriver. Företaget är fortfarande lite främmande för mig, och det verkar inte intressera många andra, längre eller ännu. Kanske när jag har gått igenom glädjen eller smärtan av den första ekonomiska rapporten, börjar jag själv förstå något av det jag har skrivit.
Det har varit en del rörelse i Nexstim-kursen de senaste dagarna, i genomsnitt kanske mest uppåt. Det har inte hörts så mycket nytt från företaget, men enstaka leveransmeddelanden om utrustning har kommit. Eller åtminstone ett; USA:s första terapi-kund från ett år tillbaka, beställde redan sin andra enhet, vilket överskred publiceringströskeln. Om entusiasmen hos denna klinik och dess kunder är ens hälften av vad som beskrivs, så kommer nog även flera andra kliniker gradvis att upptäcka enhetens vissa konkurrensfördelar och beställa en Nexstim-enhet nästa gång. (Ja, vad säger det att patienter som lider av allvarlig depression överhuvudtaget är entusiastiska över något, enheten måste väl vara rent av sensationellt bra
).
Som jag ser det är försäljningssituationen för enheterna fortfarande sådan att enbart de “säkra” dvs. kända leveransmängderna under H1 (som jag har spekulerat om i mina tidigare inlägg) ensamma redan är ett tydligt steg mot bättre resultat och sannolikt även förebådar en tydlig framgång för företaget, förutsatt att försäljningen under H2 gradvis ökar ytterligare. Å andra sidan är det uppenbart att inte alla leveranser av utrustning har publicerats (inte heller när det gäller terapiutrustning), och detta ger möjlighet att det i samband med den kommande H1-rapporten visar sig att betydligt fler enheter har levererats, särskilt efter vårens emission, än vad som har meddelats individuellt. Försiktigt antar jag att några extra (terapi)enheter har sålts och dessutom har naturligtvis några hyresenheter levererats till USA. (Dessa bör i så fall skiljas åt, eftersom försäljning ger mycket omsättning, medan hyresenheter snarare medför kostnader under sin leveranstid.) Diagnostikutrustning har däremot inte i regel meddelats tidigare. De totala mängderna förblir gissningar. Ändå kommer den totala mängden enheter som framkommer i översikten sannolikt att ge stort förtroende för företaget och kursen torde vara ganska stark när denna första starka “terapihalvårsperiod” rapporteras. (Alltså att terapidelen under H1 har en stark procentuell tillväxt är redan nu klart, som ni bland annat kan läsa i mina berättelser i denna tråd. Alltså om ni bara litar på mina amatörfunderingar.)
Vi går mot H1-rapporten, och förhoppningsvis hinner ett meddelande om marknadsöppning för terapiförsäljningen komma innan dess, t.ex. Frankrike, Storbritannien eller Ryssland. Kina-avtalet kommer väl också någon gång. Eller så är tröskeln högre för att ge ut dessa pressmeddelanden under den tysta perioden, om nu någon enskild försäljning annars skulle överskrida nyhetströskeln. Självklart finns det en liten möjlighet att en uppdatering av den totala försäljningen skulle komma i mitten av juli, vilket skulle vara symmetriskt med rapporten från mitten av januari, då en uppdatering dock kanske gavs på grund av den kommande emissionen. Jag skulle verkligen uppskatta om en sådan uppdatering gavs.
Tack så mycket! Som jag nog sa, om bara en person får glädje av mina texter, så har de inte varit förgäves.
Nexstims delårsrapport kommer nästa veckas fredag, och den kommer inte en dag för tidigt. Det är nämligen äntligen dags att få uppdaterad information om den spirande försäljningen av terapienheter, för att få klarhet i hur stark terapiverksamheten är.
Angående årets leveranser av enheter: Jag har inte följt företaget så mycket på ett tag och inga nya försäljningsmeddelanden har kommit från företaget (vilket inte betyder att några enheter inte har kunnat säljas under denna tid) eller, enligt en färsk tweet, kommer en depressionsmaskin att tas i bruk i La Jolla denna veckas torsdag. För några veckor sedan insåg jag att mitt tidigare spekulerade ämne om “säkra terapienhetsleveranser i år” är ännu svårare att greppa än jag hade trott. Jag läste nämligen ett drygt år gammalt pressmeddelande om terapienheter i finska centralsjukhus och de leveranser som nämndes där är åtminstone skenbart i konflikt med flera olika pressmeddelanden gällande leveranstid, omsättning osv. Det vore onödigt att i detalj börja utreda saken här, men det skulle kräva en hel del arbete att samordna senare företagspressmeddelanden och investerarpresentationer om terapiomsättning, leveranser osv. Förklarande faktorer till motsägelserna kan finnas i användningen av försäljnings-/uthyrningsmodellen, senare fakturering i förhållande till leveranser, företagets verbala jonglering med terapienhet/depressionsenhet osv. Det bästa är dock att till största delen bortse från mina antaganden om “säkra levererade enheter i år”, vilket jag måste erkänna som självkritik.
Relaterat till det föregående, finns det även praktiskt taget omöjlig information om antalet enheter i analysen från företaget Trinity Delta som gavs i våras. I analysen stod det (från minnet) att totalt 7 terapienheter hade levererats till Europa vid den tidpunkten, inklusive 2 nya till Sverige. När sedan ett användarupplevelsemeddelande kom om en enhet som levererats till Österrike inom några veckor, var det ganska tydligt att de 7 inte kunde stämma (retroaktivt sett), eftersom 5 till Finland och 2 till Sverige redan är 7 och användarupplevelser kan jag inte tänka mig ges baserat på 2 veckor. Nåväl, allt detta illustrerar att informationen är svårtillgänglig, och analysföretagen får väl inte heller extra information.
Däremot, när jag tidigare funderade över omsättningstillväxten i procent, så är kanske de spekulationerna fortfarande vägledande. Alltså, tvåsiffrig procentuell tillväxt är såvitt jag förstår garanterad, men det exakta tillväxttalet är mycket intressant. Dessutom är det viktigt att höra antalet levererade enheter från rapporten och försöka skilja ut vilka av dem som är uthyrningsenheter eller levererade med någon mellanmodell. Det är dock osannolikt att detta kommer att klarläggas entydigt. Försäljnings-/uthyrningsmodellen är alltså viktig eftersom uthyrningsenheter initialt bara medför kostnader, men tydligen kan man åtminstone från de amerikanska uthyrningsenheterna förvänta sig en större total intäkt under användningstiden.
Om man skulle ta en enda förenklad indikator för att bedöma Nexstims framtid, så skulle det kunna vara det uppskattade genomsnittliga antalet levererade enheter per månad under de kommande sex månaderna. Teoretiskt skulle man kunna tänka sig att omvandla hyrmaskiner till sålda maskiner (till vilka endast små tillbehör skulle komma som merförsäljning under maskinens livslängd på cirka 7 år). Med denna beräkningsformel är 2 maskiner per månad en förlustbringande verksamhet, men 3 maskiner per månad skulle redan innebära positivt kassaflöde. Diagnosmaskiner har levererats i en takt av cirka 10 per år de senaste åren, men kanske vi litar på VD:s ord om att även denna verksamhet ständigt växer. Således är 1 diagnosmaskin per månad realistiskt. För terapi skulle det alltså finnas en förhoppning om 2 per månad redan nu under H2 2019 (tidigast efter vårens emission, inte före detta, det är känt åtminstone indirekt).
Den faktiska försäljningstakten just nu känner vi inte till, men jag vill kasta in information eller “information” som har dykt upp i Avanzas diskussioner. I slutet av juni berättade ett användarnamn i flera entusiastiska meddelanden att han hade ringt finansdirektören, som tydligen hade sagt att många leveranser var på gång och att företaget siktade på 1 maskins leverans per vecka. Användarnamnet “svor” att finansdirektören hade sagt exakt så och att han till och med hade spelat in telefonsamtalen. Naturligtvis vore det förvånande om finansdirektören verkligen hade råkat avslöja informationen så, men det vore också konstigt om användarnamnet hade ägnat sig åt så grov lögn, hur det nu är med den saken. När kursen steg (i samband med något pressmeddelande), försvann användarnamnet från diskussionen, så han fick nog sålt sina aktier.
För mig är det mycket oklart vilka siffror som kommer att presenteras. En stor förlust skrämmer inte, antalet levererade maskiner intresserar mig. Jag tror/fruktar snarare att antalet leveranser är mer åt det knappa hållet, dvs. att totalt sett har endast 2-4 maskiner levererats till USA sedan mitten av januari och ingen eller bara 1 maskin har levererats någon annanstans utöver de som har meddelats. Och denna gissning/rädsla har verkligen inget prediktivt värde. Det viktigaste vore enligt min mening att se t.ex. leveranstakten under hösten, men jag får nog bara göra uppskattningar baserat på H1-data och lita på fortsatt tillväxt.
Halvårsrapporten var överlag en liten besvikelse för mig, och den ser särskilt dålig ut i ljuset av siffrorna. Omsättningen var lägre än förväntat. Detta berodde främst på två orsaker: färre diagnosmaskiner hade levererats än jag förväntat mig, och å andra sidan verkar ganska många terapimaskiner till stor del ha gått som hyrmaskiner, vilket innebär att de hittills mest bara har genererat kostnader.
När det gäller diagnosmaskinerna angavs förklaringen att “leveransen av vissa system” hade skjutits upp till H2. Jag är lite benägen att förlåta denna minskning, men när VD:n på våren sa att leveranserna av terapimaskiner hela tiden ökade, så är detta ändå en besvikelse. Å andra sidan, om man tänker på hur många diagnosmaskiner som typiskt har gått under de senaste 6 månaderna, så är siffran förmodligen 5 stycken. Om man kan prata om dessa förflyttade leveranser i plural, så kanske VD:n har rätt och att 5 stycken skulle ha överskridits?
När det gäller terapimaskinerna var antalet redan levererade maskiner avgörande. 8 (4 USA, 4 Europa) är okej och i linje med vad jag förväntade mig (och här talar VD:n om maskiner för behandling av depression). Nu är totalt 18 terapimaskiner installerade för behandling av depression, en ganska bra utveckling, men det kunde vara bättre. Jag vet inte om det dessutom finns någon utrustning för rent annan användning än depression. I princip skulle det kunna vara t.ex. BioMag, där man forskar om behandling av förlamade patienter, men vi talar nu om depressionsmaskiner, eftersom informationen ges om dem. Terapiomsättningen ökade kraftigt i procent, men tillväxten var ändå överraskande liten, vilket innebär att leveranserna förmodligen huvudsakligen sker som hyrmaskiner. (Någon gång kommer jag förmodligen att återkomma till TMS-klinikerna i USA i relation till Smartfocus, jag har några små intressanta observationer att göra på nätet, anser jag.)
Såvitt jag kan se ser rapporten ännu sämre ut än den är. Jag är alltså lite besviken ändå. I det här skedet är det viktigt att marknaden fortfarande tror på företaget. Jag antar att höstens bonusutgivning kommer att genomföras väl, och förmodligen hinner företaget rapportera om nya leveranser innan dess, vilket ökar tron. Det är förstås synd när en del meddelanden kommer månader efter leveranserna, om ens då, och diagnosmaskiner rapporteras i princip inte alls.
Bättre är att vänta, men takten i t.ex. H2 är fortfarande oklar. Jag måste leta efter en rapport från kvällens telefonkonferens. Senast då får man höra när analysen av företaget kommer ut.
Jag återkommer till översikten. Jag kommer att skriva några ord om Nexstims höga kostnader under H1 och tillräckligheten av finansieringen, samt nämna en oklarhet/uppenbar motsägelse som jag har upptäckt i översikten. Dessutom lite funderingar om TMS-center i USA.
H1-förlusten var oväntat och beklagligt stor, 3,7 MEur. Jag har redan tidigare pratat om den låga omsättningen; försenade leveranser av diagnosutrustning och, när det gäller terapiutrustning, förmodligen en betoning på hyrmodellen i leveranserna förklarar den största delen av den låga omsättningen. Förlustens storlek påverkades dock även av högre kostnader. Naturligtvis var antikostnaderna en faktor här, men även personalkostnaderna hade vuxit mer än jag förväntat mig. I sig kan situationen vara okej när det handlar om att expandera marknadsföringsteam, men jag måste säga att Nexstim enligt min mening spelar “det Stora Spelet”. Jag hoppas att de vet vad de gör och att resultatet är till förmån för ägarna.
Förlusten var så stor att man återigen får fundera över tillräckligheten av finansieringen. Företaget lovar att finansieringen räcker i mer än ett halvår till med nuvarande takt, och naturligtvis, när bonusemissionen genomförs i höst, kommer de att klara sig lite längre utan ny finansiering. När det gäller diagnostikverksamheten kommer förmodligen något samarbete att ske, och det kan innebära att pengar överförs till Nexstim, men det kan också vara ett “lättare” upplägg. Jag tror att det skulle finnas intresserade av att köpa hela företaget. Även om det skulle betala tre gånger nuvarande kurs, skulle man få ett mycket lovande företag för en relativt liten summa. Naturligtvis skulle det inte vara så roligt om investeringar på tiotals miljoner gick billigt utomlands. Jag tror också att de färska ankarinvesterarna inte kom med för att sälja allt utomlands. Det finns hur som helst en stor möjlighet att finansieringsarrangemang kan behövas även under nästa år. Bara bevisen (omsättning, resultat och TMS-installationsbas) är i bättre skick då, så skulle finansieringen/emissionen kunna genomföras med bra villkor/värdering. Jag utesluter inte helt att man till och med skulle kunna klara sig utan en emissionsliknande finansieringslösning, om tillväxten fortsätter att vara stark och till exempel det möjliga diagnostiksamarbetet ändrar situationen.
En motsägelse i denna översikt fanns i de enheter som levererats till Europa för behandling av depression. Det rapporterades att totalt 4 enheter hade levererats till 4 olika länder (Tyskland, Sverige, Österrike och Finland). Ändå kom det ett meddelande under våren, enligt vilket 2 enheter hade sålts till Sverige. Något stämmer inte här. Det kan naturligtvis vara så att den andra inte hade levererats under H1 utan först senare. Ändå lite konstigt, eftersom en enhetsleverans som rapporterats i april inte blir en händelse för H1, men en leverans som rapporterats i augusti (till USA) blir det! En annan motsägelse finns i samband med enhetsleveranserna, men jag avstår från att spekulera om den, eftersom det väl alltid finns förklaringar till saker och jag orkar inte nu fördjupa mig i just den frågan igen. Dessutom sades det på sina ställen i översikten att situationen var vid periodens slut, på andra ställen var det lite oklart om det handlade om nuvarande tidpunkt eller periodens slut, så man fick ingen särskilt exakt bild av enhetsleveranserna. Men jag skulle säga att Nexstim åtminstone inte strävar efter att överdriva antalet enheter, det är väl en bra sak.
Achieve TMS, som nyligen twittrade om att de hade tagit i bruk Nexstims terapiutrustning, uppger att de är USA:s största TMS-kedja, och de har nästan 30 verksamhetsställen i USA (och Kanada). Endast Brainsways utrustning har funnits på dessa centra. Detsamma gäller systerföretaget Achieve TMS East. På Brainsways webbplats kan man se att varje verksamhetsställe hos dessa företag använder deras utrustning, och jag har inte sett några tecken på annan utrustning någonstans. Nexstims SmartFocus är alltså tydligen den enda som har brutit Brainsways monopol i Achieve TMS-kedjan. Endast ett verksamhetsställe har “vår” utrustning, men något säger det att Achieve TMS anordnade ett informations-/utbildningstillfälle för yrkesverksamma i området om ibruktagandet av SmartFocus (Achieves Twitter). Det är alltså knappast så att denna första SmartFocus-plats hos Achieve kommer att förbli den enda, och kanske Achieve East följer sin systers exempel? Hur som helst är det ett gott tecken att just Nexstim lyckas bryta monopolet.
Några reklamvideor från Nexstim lades upp på nätet förra veckan (patientupplevelser och en läkares tal, han hade för övrigt en Silicon Valley TMS-centerjacka på sig). Videon marknadsför sidan mysmartfocus.com, där man kan kolla “närmaste” SmartFocus-klinik, men denna sida är mig veterligen ännu inte aktiv. Detta tyder dock på att fler platser kommer att tillkomma i Amerika, eftersom det knappast är värt att skapa en webbplats för 9 TMS-center för att man i ett stort land ska kunna söka efter en lämplig klinik.
Det kan hända att jag har lite finländska Nexstim-glasögon på mig, men det jag berättade ovan, utöver annan information, tyder på att SmartFocus TMS verkligen är en bra enhet jämfört med andra icke-navigerande enheter, eller ännu viktigare, att branschfolk åtminstone delvis också verkar tycka så. SmartFocus kanske kommer lite sent till USA-marknaden, men det verkar finnas plats för en bra enhet även på gamla TMS-verksamhetsställen, och i nyinrättade centra skulle framgångssannolikheten förmodligen vara stor. Branschen är ju en tillväxtbransch, så det kommer att skapas ganska många verksamhetsställen/utvidgningar.
Jag har ännu inte läst något om telefonmötet på översiktsdagen.
Det verkar inte ha kommit någon tydlig “vision” om Nexstims fördelar som investeringsobjekt i detta meddelande. Detta är dock till stor del avsikten och detta meddelande är en lite uppräknande presentation av saker. Kanske får man tillåta detta, eftersom det finns ganska lite information tillgänglig om företaget. Och jag kommer förmodligen inte att skriva så här långa meddelanden i framtiden
. Jag kommer dock förmodligen att länka till Nexstims kommande företagspresentationer och Trinitys nya analys här, så snart de kommer.
Jag antar att alla som är åtminstone lite intresserade av Nexstim redan har märkt att Trinity Deltas analysuppdatering kom ut under veckan. De uppskattar företagets finansierings- och riskjusterade värde till 0,41 Eur/aktie. De ser H1-rapporten i ett mer positivt ljus än jag själv, vilket jag känner mig lite kluven till.
På ett sätt ser jag att (kanske till och med strävande efter objektivitet?) Trinity Delta beräknar värdet på analysmålet baserat på det matematiska förväntningsvärdet och alltså INTE överbetonar riskernas inverkan på målmarknadsvärdet. Detta är enligt min mening ett bra sätt att närma sig, eftersom jag ibland har upplevt att seriösa analystjänster gör sig skyldiga till att värdera ett mål till noll eller nära noll, trots att möjligheten till en vändning är till och med rejält över 50 procent. Men å andra sidan (nu när jag har följt Nexstim i några månader och förstår saker lite bättre) upplever jag att denna H1-rapport faktiskt var en besvikelse jämfört med förväntningarna. (Jag fick till exempel fundera länge på om jag skulle hitta skäl att kalla rapporten en liten besvikelse eller om den skulle kallas en ganska stor besvikelse, vilket var min första reaktion.) Trinity Delta ansåg bland annat att leveransmängderna av terapienheter var en positiv överraskning, vilket jag inte helt kan hålla med om. Det känns lite som att de är för positiva (i analysen av den betalande kunden) kanske? Jag skulle dock ge DT erkännande för de försäljningssiffror de uppskattar för de kommande åren, jag är till och med lite mer hoppfull när det gäller dem
.
DT hann kommentera den färska White Papers-rapporten från Nexstim, där man rapporterar om behandlingssvaret hos 10 behandlade depressionspatienter vid kliniken där den första SmartFocus-enheten levererades i USA. Svaret var mycket bra jämfört med det genomsnittliga rapporterade, men det rör sig som sagt bara om ett mycket preliminärt resultat. Det vore intressant att veta när liknande rapporter kommer från andra kliniker i USA, och om dessa kommer att sammanställas. Jag tror inte att resultaten kan förbli lika bra i framtiden, dessa resultat är säkert till stor del en slump. Ändå är det möjligt att när man till exempel har resultat från 50 patienter, visar sig SmartFocus vara bättre än andra enheter, på grund av navigeringen. Förutsättningarna vore att dessa rapporter någon gång lyfter Nexstims produkt till att bli förstahandsvalet, men i detta skede ser jag White Papers-resultaten endast som en strimma av hopp.
Ett par intressanta punkter i DT:s rapport hänvisar förmodligen till telefonkonferensen på rapportdagen, som jag inte har hört något om från annat håll:
- (Om finansiering)
… men erkänner att ytterligare kapital fortfarande kommer att behövas. Företaget har inlett diskussioner med större aktieägare och fortsätter att utforska avyttringsmöjligheter för NBS-verksamheten.
Det betyder att försäljningen av diagnostik fortfarande ligger på bordet. Detta kan förstås vara en reservplan om bonusemissionen inte skulle lyckas. Ansökan om försäljningstillstånd som togs upp och drogs tillbaka vid vårens bolagsstämma var förmodligen också en liknande försiktighetsåtgärd. Eller så är försäljningen verkligen på gång. Och texten utesluter inte heller andra finansieringslösningar som har diskuterats med de större ägarna.
- En ny möjlighet skulle materiellt kunna öka vår värdering då Nexstim är i strategiska diskussioner med en större amerikansk institution för behandling av mycket allvarligt deprimerade patienter; ytterligare detaljer skulle kunna offentliggöras under de kommande månaderna.
Detta är information som ger hopp. Ingen information om vilken institution det rör sig om eller om förhandlingarna leder till till exempel beställning av flera enheter (och försäljning/uthyrning?). Å andra sidan, vad är denna MYCKET allvarliga depression egentligen, även diagnostiskt sett.
Det blev en lång text igen, trots att avsikten var en annan. Kanske nästa sak som händer i företaget är dessa företagspresentationer. Vi får se om det är meningsfullt att länka eller kommentera dem här. Det är dock spännande tider för företaget. Och det är ju spännande tider för alla företag där kassan brinner lika snabbt som hos Nexstim
.
Nexstim har varit tysta när det gäller informationsspridning. Kursen har sjunkit lite, vilket jag tycker är berättigat med tanke på Nexstims situation, redan på grund av tystnaden, tyvärr.
I Sverige hölls på tisdagen en företagspresentation av Nexstims finansdirektör, där inte så mycket nytt framkom. Några nya tankar om företaget fick jag ändå. Jag listar några av mina observationer från presentationen och ger min nuvarande subjektiva uppfattning om företaget. Och den är fortfarande ganska positiv.
https://www.aktiespararna.se/tv/folj-aktiedagen-stockholm-10-september-live
(ungefär vid 5.26.00)
Försäljningen inom diagnostik, som var en besvikelse under H1 (på grund av försenade leveranser), trodde man skulle förbättras (catch-up) under H2. Ingen nämndes om en eventuell försäljning av diagnostikverksamheten (alltså den gamla verksamheten).
Antalet leveranser av terapienheter uppdaterades inte, utan endast situationen den 30.6.2019, dvs. 18 stycken, nämndes. Man skulle tro att företaget skulle ge någon uppdatering om situationen när bonusemissionen närmar sig. (Samtidigt kunde man naturligtvis berätta om situationen med diagnostikutrustningen, t.ex. de försenade leveranserna.)
Smärtbehandling. Innehållet i presentationen om smärtbehandling gjorde mig lite entusiastisk. När det gäller depression ligger man redan några år efter, och trots en bra utrustning är det inte nödvändigtvis lätt, men inom smärtindikationen sades Nexstims utrustning vara den första i bruk. Och när man kombinerar detta med företagets ledande position inom TMS-relaterad navigering samt positiva preliminära kliniska resultat/erfarenheter, så är smärtbehandling en mycket lovande helhet just för vårt företag. Från Storbritannien, från en ledande smärtforskningsinstitution, kommer resultat från en uppföljningsstudie snart, och i Helsingfors får man kontinuerligt positiva resultat från klinisk användning. (Förmodligen är ankarinvesteraren Leena Niemistös intresse just i denna indikation, på grund av hennes bakgrund.) Fas 2 (och 3) studier kan komma snart, men skulle kräva ytterligare finansiering. Om man t.ex. nästa år söker pengar för detta (också), skulle man tro att det kunde finnas smarta pengar att tillgå från andra håll än en teckningsemission? Den ideala situationen vore att höstens bonusemission skulle räcka så pass att man inom depressionsverksamheten (med stöd av diagnostik) skulle nå en rimlig situation med avseende på omsättning och tillväxt av levererade (uthyrda) maskiner. I en sådan situation skulle man ha en stabil grund för att söka mer pengar för mycket lovande forskning inom smärtbehandling. Annars blir den kontinuerliga sökningen efter finansiering svår.
Ur mitt perspektiv är situationen övergripande följande:
– För närvarande är vi för mycket i dimman när det gäller hur försäljningen just nu utvecklas, alltså på kort sikt. Uppnår t.ex. 10 personer i USA:s säljteam något i år? Här ligger bollen hos företaget. Jag förväntar mig någon uppdatering om försäljningsläget före bonusemissionen. Jag förväntar mig ingen stor försäljningsacceleration, om/när en sådan uppdatering kommer, men lite stöd för bonusemissionen i alla fall.
– Företagets framtid är potentiellt lovande/mycket lovande trots stor osäkerhet och behov av finansiering. På kort sikt KAN investerarens “belöning” komma från t.ex. följande, om den kommer:
En rimlig acceleration av försäljningen av depressionsmaskiner, vilket Nexstim skulle rapportera.
Samarbete med någon institution i USA om behandling av mycket svårt deprimerade patienter, om det blir verklighet, alltså förhandlat “strategiskt”. (I presentationen nämndes endast en önskan att i framtiden nå dessa institutioner.)
Kina-avtalet, som man väl har förhandlat länge om (jag håller dock inte andan i väntan på detta).
De “white papers”-resultat som också utlovades i presentationen, jag förstår det som att de kommer ganska snart. Om (till min förvåning) förbättringsprocenten fortfarande skulle ligga runt 50 när patientantalet ökar, så skulle detta, som jag förstår det, accelerera efterfrågan på depressionsutrustningen, eftersom alla då skulle veta att Nexstims utrustning är bäst
.
De preliminära resultaten av smärtbehandling visar sig vara så goda att fas 2 fortsätter när mer data samlas in. (Detta skulle naturligtvis öka kostnaderna och kräva finansiering).
Försäljning av diagnostikverksamheten (eller samarbetsavtal), om priset är rätt. Jag önskar dock inte en försäljning.
– Alltså, sammantaget finns det löften, men bevis/framgångar krävs. Ganska enkelt alltså
.
Utmärkt analys, tack VK001!
Som väntat uppdaterade Nexstim sin försäljning strax före bonusemissionen, nu vid kvartalsväxlingen. Försäljningsvolymen under de senaste två månaderna var en besvikelse.
Det gavs ingen information om diagnosapparaterna (i plural) som rapporterades ha flyttats till H2 i delårsrapporten, eftersom det rapporterades att 1 diagnosapparat hade sålts. Detta innebär att de flyttade maskinerna inte har levererats i augusti-september, och troligen inte heller i juli, vilket den nya rapporten av någon anledning inte täcker. Det nämndes att 2 terapiutrustningar hade sålts, med angivna målländer. Här finns en tydlig motsättning, eftersom redan i slutet av våren rapporterades och därefter i presentationer bekräftades försäljning av TVÅ apparater till Sverige, och nu kom ingen ytterligare till Sverige och endast 1 hade levererats i H1. Om inte minst 1 apparat såldes ytterligare till Sverige i juli (vilket denna uppdatering och H1-rapporten alltså inte täcker), finns ingen förklaring till situationen. En annan liknande motsättning kan kanske hittas, men jag lämnar den nu.
Presentation var på lördagen från Åbo (skickad av Inderes). Inte mycket nytt där. Om man vill hitta något positivt, så berättades åtminstone övertygande att försäljningsutsikterna är goda.
Den påskyndade amorteringen av Lagos-lånet (som åtminstone sades vara frivillig) överraskar i denna situation, eftersom det minskar kassans tillräcklighet, särskilt om emissionen inte lyckas. (Tidigare har jag spekulerat i andra finansieringsalternativ, som insiderna naturligtvis redan kan ha information om.)
Men det har varit en besvikelse dessa senaste två månader. Ingenting förändras i att saker kan vända till det bättre på olika sätt, men beviset på försäljning är fortfarande för svagt, penningförbränningen för stor i denna takt. Kursen har också sjunkit ytterligare, men vi är fortfarande ovanför ytan i förhållande till bonusemissionens framgång. Kursen är visserligen mycket låg i förhållande till potentialen, men risken för långsam utveckling har åtminstone skenbart återigen ökat.
Det sjuder i USA i framtiden. Kanske.
Bra att förhandlingarna fortfarande pågår. I sig är det inte helt ny information; jag har själv nämnt dem, även om den namngivna staten (osavaltio) kanske var ny information
.
Förmodligen vill man nu stödja erbjudandet genom att ge aktuell information om företaget. Och det är bra, för den uppdaterade försäljningen av utrustning efter försommaren gav inte riktigt något stöd. En bra gissning är att åtminstone inget negativt resultat från förhandlingarna kommer att meddelas innan erbjudandet är över
. Nu ser det bättre ut för erbjudandets genomförande, åtminstone om man tittar på kursen. Om bara försäljningen kunde öka, så att penningförbränningshastigheten minskade.