Svenska Aerogel (AERO.ST)

Låt oss starta en tråd här om Stockholmsbörsens Svenska Aerogel (AERO.ST), då det inte verkade finnas någon ännu.

Kort sagt har företaget utvecklat aerogel för massproduktion, vilket tidigare har konstaterats vara en svår process. Företaget ligger i Gävle, Sverige. Som egen produkt har företaget nu det aerogelbaserade Quartzene, som används för att addera eller förbättra egenskaper i slutprodukter. Nedan följer några axplock om dessa:

Svenska Aerogel vinnare i innovationstävling - Quartzene, isolering med nanoteknologi

Svenska Aerogel utvecklar termisk isolering i textil - Konsortieavtal med textilindustri

Quartzene ger brandskydd i färg - Positivt projektresultat för Svenska Aerogel Holding AB (publ)

Företaget har gått igenom några nyemissioner och håller nu på att avsluta den senaste emissionen. Pengarna från emissionen ska användas till marknadsföring och försäljning, produktutveckling tillsammans med kunder, produktionsutveckling och för att stärka kassan. I emissionsprospektet framgår förmodligen bäst vilket skick företaget är i och vilka planer som finns för framtiden; jag rekommenderar att man bekantar sig med det om man överväger att lägga till aktien i portföljen.

Det kommande året är ett “bevisår” för företaget och försäljningen måste komma igång. Själv förväntade jag mig kanske detta redan under 2020, men corona påverkade säkert försäljningen, då företagets säljorganisation ännu inte är särskilt stor och det säkert har varit svårt att ta sig från Sverige för att sälja på andra ställen.

Den första produktionslinjen färdigställdes för ungefär ett år sedan. Under byggfasen lyckades man göra ytterligare förbättringar i linjen som bland annat minskade vattenförbrukningen med 75 % och råvaruförbrukningen med 30 %. Den aktuella linjen var den första fasen i anläggningen Master Pilot Plant 2019 (MPP 2019), där totalt fyra produktionslinjer är planerade med en sammanlagd kapacitet på 900 ton Quartzene per år. Det innebär 225 ton med den nuvarande enskilda linjen.

I prospektet för den senaste nyemissionen nämns även att förhandlingar förs med kunder om betydligt större produktionsvolymer. Möjligheten att placera produktionslinjer direkt i kundens lokaler, som en del av deras produktionskedja, nämns också i prospektet.

Det har tidigare funnits väldigt lite information tillgänglig om det exakta priset på Quartzene, men i slutet av november meddelade Svenska Aerogel att de nått ett försäljningsrekord och att två tidigare kunder beställt mer vara genom förnyade order. Mängderna är förstås små, totalt såldes 2,5 ton i november, vilket är cirka 13 % av vad den nuvarande kapaciteten skulle räcka till per månad. Den viktigaste observationen här var dock det sammanlagda värdet på beställningarna som var 680 000 SEK (66 330 €), vilket innebär ~26 500 € per ton eller 26,5 € per kilo.

Tyvärr nämndes inte inom vilken tidsram dessa order på över ett ton hade förnyats, det vill säga om varan beställs månadsvis eller några gånger per år. Jag antar att det ännu inte rör sig om månadsvisa beställningar. Detta kommer dock säkert att klarna i framtiden om/när försäljningen tar fart.

Ser man till siffrorna med priset på 26 500 €/ton och den nuvarande årskapaciteten på 225 ton, har företaget möjlighet att sälja vara för 5 962 500 €. Företagets nuvarande marknadsvärde är 60 623 000 SEK, alltså grovt räknat 5,9 miljoner euro. Visst ändras detta i och med nyemissionen när de nya aktierna kommer ut på marknaden, men storleksordningen förblir i miljontals euro.

Uppsidan är därför enligt min mening enorm om försäljningen bara gör sitt jobb. De förhandlingar med kunder om betydligt större produktionskapacitet som nämns i prospektet tyder dock på att en försäljning över 225 ton per år skulle kunna bli aktuell under 2021, om den nuvarande produktionen på 225 ton inte räcker för att tillgodose de berörda kundernas behov? Hur mycket man går över 225 ton är bara gissningar i det här skedet och omöjligt att ens spekulera i. Försäljningen kan dock mångdubbelt överstiga det nuvarande marknadsvärdet.

Hittills har beställningar främst kommit i mindre mängder från Rayoung Chemtech, Novcoat och Ekomarine, och i produktutveckling och förhandlingar har större aktörer som bland andra Worlée Chemie GmbH (1, 2) och Barozzi Vernici varit involverade. Det finns även andra om man går igenom pressmeddelandena, men där är några exempel.

Det finns förstås många risker här, då företaget lever på nyemissioner och annan finansiering och ännu inte har lyckats skapa ett ordentligt resultat. Quartzene-baserade produkter har presterat bra i tester, så jag tror att produkten är bra. Det största frågetecknet för mig gällande försäljningen är om produkten är prissatt så att den är lönsam att använda? Quartzene verkar i vilket fall väcka intresse och till viss del redan efterfrågan i form av beställningar, men tiden får utvisa hur det går med försäljningen. Själv har jag en vy av att äga över 150 000 aktier efter att denna nyemission från 2020 är helt genomförd och efter Q3 2021, om teckningsoptionerna/warranterna från emissionen kan utnyttjas i sin helhet.

Någon som är bättre på svenska och siffror får gärna korrigera om jag (troligtvis) har tolkat saker fel på någon punkt eller sett på det med alltför blågula glasögon.

22 gillningar

Det lät som ett intressant företag. Jag hade inte hört talas om detta tidigare, jag får kolla upp det närmare nästa vecka för att se om det är rätt mål för mig. Tack hursomhelst för att du lyfte fram företaget @beloved_lover

1 gillning

Kvarts är en väldigt intressant produkt, men ur en investerares synvinkel verkar det inte särskilt attraktivt för mig. Företagets huvudsakliga verksamhet hittills har varit att arrangera aktieemissioner.

Den första produktionslinjen stod klar redan i december 2019. Var är företagets intäkter från denna toppprodukt? Var är omsättningen? 680 TSEK räcker inte!

Jag ska inte ens börja prata om de tre ytterligare fabrikerna bredvid den nuvarande. De vill förmodligen också finansieras med aktieemissioner när det blir dags för dem? :stuck_out_tongue:

8 gillningar

För cirka 2 år sedan lärde jag också känna företaget, då var vi mycket högre, det har gått bra utför. Samma namn cirkulerar som kunder med små testpartier. Jag följer dock fortfarande företaget, om det skulle ske ett genombrott inom något område. Jag tycker att namnet är lockande, aerogel, även om materialet inte direkt är aerogel, utan granulat. På marknaden finns det keramiskt granulat under olika varumärken. Detta ihåliga granulat blandas t.ex. i färg för att förbättra isoleringsförmågan. Men jag tror inte att man isolerar särskilt mycket genom att måla, skikten är för tunna, och färgen innehåller alltid bindemedel, så användningsområdena är ganska begränsade. Dessutom har dessa isolerande färger funnits på marknaden ett tag. Till exempel, vad är skillnaden mellan slutprodukten och t.ex. denna? https://www.itccoatings.com/ceramic-coating
Jag har testat och undersökt dessa på jobbet, helt okej, inte revolutionerande. Vi valde att inte använda färgen. Baserat på mina egna erfarenheter förväntar jag mig ett annat användningsområde än färger. Det kan vara annorlunda.
Jag själv förväntar mig ett annat användningsområde, t.ex. vattenfiltrering som presenteras på deras sidor. Annars ser jag ingen stor vändning, vi gick utan beställningar redan före corona.
Visst kan priset hoppa, det är ett lågvärderat företag, kanske med all rätt?

Ursäkta mobiltexten.

6 gillningar

@BaeMk51A Bra att någon har en bättre synvinkel på slutprodukterna, jag kan inte säga så mycket annat om dem än hur de har presterat. Företaget i sig har naturligtvis en stark tro på att Quartzene är lämpligt även för textilier och isolering, även om färgerna för närvarande verkar vara det som det huvudsakligen har använts till. De verkar skryta mycket med bland annat de bästa brandklassificeringarna i tester, vilket man skulle tro skulle betyda något i trähusboomen.

@Pohjolan_Eka Ja, emissioner har först använts för produktutveckling och sedan fas ett av MPP (Multi-Purpose Pilot) togs i drift, varefter pengar har samlats in genom emissioner för att främja försäljning och hålla sig flytande. Med facit i hand kan jag konstatera att tidpunkten har varit dålig, men vi får se vad som händer.

Min egen uppfattning baseras till stor del på vad företaget självt säger, det vill säga jag har följt detta med mycket blågula glasögon. Till exempel, testvinsten i Nederländerna när det gäller att förbättra energieffektiviteten i bostäder är en Quartzene-baserad applikation som inte är en färg.

Mer feedback, om det finns en bättre förståelse för vilka områden Quartzene kan tillämpas på slutprodukter.

1 gillning

SA har funnits i portföljen i cirka tre år, så jag hoppade in i den här båten ganska rejält för tidigt. Efter den nuvarande emissionen ligger medelpriset runt 2,2 SEK. Men jag planerade detta som en långsiktig investering, så jag har inte stressat över det, särskilt inte när det inte är högre än så.

Det nuvarande marknadsvärdet är mycket lågt och innehåller inga större förväntningar. Quartzene är dock en fungerande produkt, extremt mångsidig, med mycket bra marginaler, och till exempel är ROI för nya moduler riktigt bra, så det finns enorm potential. Quartzene är ett så lätt material att transportkostnaderna är relativt höga, och därför är möjligheten att bygga produktionsmoduler direkt hos kunderna också en bra konkurrensfördel.
Och vad gäller aerogel, så är Quartzene verkligen ett aerogelliknande material, men bara mycket billigare och i vissa avseenden också mycket mångsidigare. Aerogelens struktur tål till exempel inte vätskor, medan Quartzene kan blandas i bland annat färger.

Det är främst mer försäljning som nu behövs, men jag skulle inte vara alltför orolig över detta, även om man hör en del kritik mot företaget (just på grund av bristen på försäljning). Proof-of-concept har redan erhållits från flera håll, och materialets värde och fördelar har erkänts av kunderna (enligt den tidigare VD:n). När bitarna nu faller på plats och produktutvecklingen är klar, kommer försäljningen garanterat att vara åtminstone tillräcklig.

Corona hade en stor inverkan på varför 2020 var ett dåligt år försäljningsmässigt, så personligen förväntar jag mig ett betydligt starkare år 2021, även om jag inte vågar måla upp någon enorm bomb högt. Inte än. :slight_smile:

Jag vågar dock gissa att vi nu befinner oss nära botten när det gäller aktiekursen, och nästa år kommer vi att se positiva överraskningar. Detta stöds av bland annat insiderköp av aktier, samt de T1-T3-optioner som erhölls i samband med den nuvarande emissionen, vars genomförandetidpunkter är i slutet av Q1, Q2 och Q3. Det skulle inte vara någon mening med att mata marknaden med optioner (eller vad det nu är, eftersom warrant kan betyda annat) som gör det möjligt att teckna nya aktier till 70% av marknadspriset om det inte fanns förväntningar om att kursen skulle vända uppåt, varvid det kapital som samlas in med de nya aktierna naturligtvis också är större.

Tiden får utvisa. Men med spänning går vi mot 2021 och framåt.

2 gillningar

Ja, där är det ganska väl sammanfattat vad min egen tro på företaget bygger på. Låt oss hoppas att vi inte är helt ute och cyklar. Som jag hintat om i tidigare meddelanden var syftet med att starta tråden lite att få höra andra perspektiv, då jag har levt i min egen SA-bubbla i några år. Aktien verkar vara mycket dåligt bevakad på forum, eller så har jag i alla fall rört mig på fel platser.

Produktion som byggs hos kunden kommer säkert att utgöra en betydande del av resultatet. Från det senaste aktieprospektet och någon färskare intervju med Einari (VD) har det framkommit att förhandlingar pågår med vissa kunder om större kapacitetsbehov. Låt oss hoppas att det blir stora affärer som kan lyfta aktiens värdering till en rimlig nivå igen. En viss skepsis gnager alltid i bakhuvudet att det bara är vackra ord för att få teckningsemissionen fulltecknad, då det ännu inte rör sig om konkreta avtal.

3 gillningar

Jag är personligen exceptionellt tillitsfull när det gäller SA. Så många saker klickar. Momentum är också bra just nu, bland annat tack vare den relativt breda förståelsen för vikten av hållbar utveckling.

Quartzene som produkt är i sig miljövänlig, både vad gäller produktion och återvinningsbarhet. Den kan ersätta giftiga ingredienser i många produkter/applikationer och även minska mängden material som används i dem. Det har nämnts många gånger att Q i vissa fall kan ersätta plast, men det finns ingen säkerhet om vilket segment. Min egen gissning är dock förpackningsindustrin, som snabbt rör sig mot helt återvinningsbara/biologiskt nedbrytbara förpackningar. I samband med förpackningsindustrin har SA också nämnt praktiska exempel som juice-/dryckesförpackningar, där Quartzene möjliggör en minskning av förpackningsmaterialet med till och med tiotals procent. Q:s funktion inom detta område är att göra materialet i sig strukturellt styvare, vilket naturligtvis är avgörande för användbarheten.

Och detta är bara en ytlig skrapning av vad som kan uppnås med Quartzene. När det gäller lösningar för textilindustrin kommer det tydligen snart något nytt, och vi kommer också snart att få höra mer om en lösning för bättre tryckbarhet. Angående det förstnämnda har jag inte hittat några direkta ledtrådar, och de enda allmänt kända samarbetspartnerna är Sun Tekstil och kanadensiska Oros (som dock inte direkt har nämnts i samband med QuarInTex, som Sun Tekstil har). Den senare är tydligen någon form av primer som avsevärt förbättrar tryckkvaliteten i bland annat fiberbaserade produkter (t.ex. laminat), kakel samt bland annat pappers- och kartongbaserade produkter.

När det gäller samarbetspartners finns det bekräftade sådana som Billerudkorsnäs, Mondi, Covestro, Wórlee Chemie, Sherwin-Williams, Dupont, Volvo, SeraPlus och Logstor. Akzo Nobel har också nämnts ett par gånger. Bland dem finns det snabbt ett par stycken vars större order skulle kunna sluka hela den nuvarande produktionskapaciteten om det skulle bli nödvändigt.

När det gäller pengar sägs denna Master Pilot Plant 2019 ensam räcka för att vända kassaflödet till plus. Detta kräver dock säkert att åtminstone nästan hela kapaciteten säljs. Om ledningens målade möjlighet att sälja hela kapaciteten med en enda affär skulle situationen snabbt bli ganska intressant. :wink: Kan man lita på det, så nej, naturligtvis inte.

Det är dock säkert bara en tidsfråga innan en större kund bestämmer sig för att skaffa en produktionsmodul till sina egna lokaler. Förhoppningsvis skulle detta ske om ett år snarare än om tre år.

3 gillningar

Goda nyheter kring aktieemissionen. Intresset var exceptionellt stort och emissionen tecknades till 307%. Det var verkligen en överraskning, eftersom marknadspriset och emissionspriset låg så nära varandra och stundtals kunde man få aktier billigare än emissionspriset.

Visst kan optionernas värde fortfarande stiga till oanade höjder om försäljningen tar fart nästa år. Eller åtminstone tar fart. :grin:

https://www.aerogel.se/files/Main/15240/3254429/release.pdf

2 gillningar

Redeye har också en bra och aktuell sammanfattning av Svenska Aerogel och potentialen för dess material på marknaden, om än på svenska. Använd en översättare om du inte klarar dig annars. :slightly_smiling_face:

Denna vecka verkar börja lovande med nästan +20% och de senaste dagarnas omsättning har varit riklig. En lovande start på ett intressant år.

1 gillning

Äntligen lite nyheter om försäljning – inget omvälvande, men VD:ns kommentarer om ökad efterfrågan kanske antyder att beställningarna nu börjar bli mer regelbundna (om än fortfarande relativt små), och inte spridda över året, vilket bör göra det enklare att göra korrekta prognoser i ljuset av siffrorna. Det handlar naturligtvis fortfarande bara om tusentals ton per månad, och inte till exempel tio ton, vilket den nuvarande kapaciteten skulle räcka till, så det finns fortfarande utrymme för utveckling.

På torsdag kommer också delårsrapporten och årsredovisningen för 2020, så då får vi se siffrorna igen. Det är främst kassaflödet och försäljningen under Q4 som intresserar. I övrigt väntar vi mest på större affärer för 2021.

2 gillningar

Årsrapporten kom ut för ett tag sedan, men jag har inte hunnit skriva om det här ännu.

Inga större överraskningar vad gäller siffrorna, försäljningen under Q4 var som förväntat, men den var inte heller särskilt stor.

Det mest relevanta i årsrapporten var kanske VD:s ord. Kort sammanfattat:

• Störst potential inom byggbranschen, nya intresserade kunder på marknaderna i USA, Kanada och Europa.
  • Intresse från pappersindustrin för tillämpning av Quartzene.
  • Distributionsnätverket expanderar genom nya avtal.
  • Utökad produktutveckling i samarbete med kunder av olika storlekar under 2020 och arbetet går från laboratorium till pilotproduktioner och kommersialisering.

Trevlig läsning, men det är alltid bra att vara lite skeptisk när det inte finns konkreta bevis i form av offentliggjorda avtal ännu.

Om vi kan få till avtal med större kunder, så kommer det förmodligen att vara det genombrott jag mest önskar i år, det vill säga produktion som byggs hos större kunder, som en del av deras egen produktionskedja. Detta skulle skapa mer trovärdighet för att uppnå ett hållbart kassaflöde och avsevärt öka aktieägarvärdet genom kundernas engagemang, snarare än Svenska Aerogels (Svenskan) egen lokala produktion, som är bättre lämpad för att tillgodose mindre kunders behov.

Anläggningen i Gävle har även miljötillstånd för att utöka kapaciteten till 1000 ton, vilket också är en positiv signal om antalet kundbeställningar börjar stiga till en nivå där den kapaciteten också behöver byggas ut.

Tidigare har det framkommit en del diskussioner om att det har förts förhandlingar med vissa kunder om större leveranspartier än vad som kan uppnås med nuvarande kapacitet. Baserat på detta skulle dessa on-premises-produktioner hos kunden kunna bli aktuella under detta år, men det återstår att se.

Det allmänna investerarsentimentet är fortfarande på “hoppas-på-det-bästa”-nivå, även om företagets ledning förstås försöker skapa en bild av att det går snabbt nu, t.ex. avtal om utbyggnad av distributionsnätverket, produktutveckling och förhandlingar med kunder för att få ut kommersialiserbara produkter på marknaden. Jag själv väntar dock på konkreta bevis eller avsaknaden av sådana i år. I början av året lade jag dock till några aktier till kursen 0,90 SEK, då jag fann en tillfällig tro på att försäljningen kommer att öka betydligt i år. Vi får väl veta hur det gick i slutet av året :blush:

VD:n kommer att prata den 10:e på investerarevenemanget Aktieportföljen Live. Han kommer att fokusera huvudsakligen på försäljningsutvecklingen och framtiden.

3 gillningar

Dessa avtal har åtminstone delvis förverkligats: Växande försäljningsnätverk för Svenska Aerogel Holding AB (publ) - 4 nya distributörer i Europa och Asien

Detta kommer inte nödvändigtvis att skicka oss till månen som en raket ännu, men det förväntas stödja försäljningen fint i framtiden, särskilt med mindre kunder.

Förhoppningsvis kommer beställningarna att börja växa under H1 och möjligen större avtal att synas.

Idag började också användningen av de första (TO1) teckningsoptionerna som kom med emissionen. Hos Nordnet är den 25:e sista svarsdagen. En intressant detalj här är att företaget avstod från möjligheten att hålla priset på teckningsoptionen på lägst 0,72 kronor (emissionskurs/aktie) och gav den fulla -30% rabatten från medelkursen de senaste två veckorna, vilket gjorde att priset per aktie bara blev 0,58 kronor. Kan det vara ett försök att kommunicera tilltro till framtiden, att det extra kapitalet inte längre behövs så desperat? Det är osannolikt att många skulle ha låtit bli att utnyttja dessa teckningsoptioner, även om priset per aktie hade varit 0,72 kronor.

1 gillning

Large order for Svenska Aerogel Holding AB - US distributor orders just over 2 tons Quartzene

Lite av den önskade konkretionen börjar synas och en beställning från USA har trillat in. Mig veterligen den första “betydande” (läs: företagets åsikt, pressmeddelande värt, även på engelska!) beställningen från Nordamerika. Om denna takt skulle börja accelerera nu när det finns samarbetspartners på distributionsnätverket, kan det börja se ganska lovande ut i slutet av året och sannolikheten för en ny emission minskar.

Beställningen i sig är i samma storleksordning som försäljningsrekordet i slutet av förra året genom två beställningar. Fortfarande små affärer i pengar, och inga garantier för hur ofta beställningarna förnyas.

Kursen reagerade också ganska starkt på nyheterna initialt, men detta förklaras till stor del av den lilla omsättningen som är typisk för aktien, så spreadarna mellan budnivåerna har varit stora.

4 gillningar

Hej, denna beställning räcker inte ensam långt, men nu har det varit bra att märka att det har kommit fler 1-2 ton beställningar inom en kort tid. Jag har ganska stort förtroende för att försäljningen nu verkligen kommer att vända trenden uppåt. Kanske inte så brant som man skulle önska på grund av coronan, men det kommer nog att bli bra om man bara orkar vänta lite till. :slight_smile:

Rörelserna verkar vara ganska branta (även om det sker med relativt små volymer, som nämnts), så det blir intressant att se vad som händer när informationen om leveransen av den första modulen utanför företagets egna lokaler kommer, då den årliga försäljningen förmodligen kommer att skjuta i höjden nästan direkt till 100-200+ ton per år.

1 gillning

Tack för att du tog upp ett intressant företag till diskussion! Aerogeler är ett intressant område.

Har du, @ZeroPoint, fortfarande följt företaget? Uppenbara utmaningar med kommersialiseringen? Har du hittat konkurrerande företag som har lyckats bättre på marknaden?

1 gillning

https://www.aerogel.se/investerare-media/pressmeddelanden/

Ledningen och styrelsen verkar fortfarande ha en stark tro på att kvartsen kan kommersialiseras.
Visst, försäljningsvolymerna ökade förra året, men i år skulle försäljningen behöva mångfaldigas igen.

https://balkefors-ponsiluoma.se/lediga-tjanster/?fbclid=IwAR0SUheCpuHhDlSC5-YLZwlul5dmLHmhZmzMSsK103TUCPmtpKiyx6bcvSw

Rekryteringar pågår också, så förhoppningsvis kommer de första 10t+ beställningarna snart.

1 gillning

Bra artikel från Yle där Svenska Aerogel också nämns.

3 gillningar

https://www.aerogel.se/investerare-media/pressmeddelanden/2022/order-pa-15-ton-quartzene-skickad-till-kund--for-forsta-gangen-i-femkilossackar/

Utvecklingen verkar ske även kring själva produkten.

De verkar inte rapportera alla nya beställningar längre, eftersom jag inte tror att den 1,5-tonsbeställningen som nämns i rapporten har tillkännagivits tidigare.

https://www.aerogel.se/investerare-media/pressmeddelanden/2022/svenska-aerogel-ingar-avtal-med-varldsledande-producent-inom-processindustrin/

3 gillningar