Jeg har besluttet at starte en separat tråd for Sectra AB. Jeg har kommenteret virksomheden et par gange på cybersikkerhedsforummet, men jeg ser den primært som en førende ekspert inden for medicinsk billedbehandling, og da virksomheden ser ud til at klare sig godt, håber jeg på kommentarer og analyser af Sectras status og fremtid fra mere kyndige forummedlemmer.
Jeg har selv været hemmeligt involveret i Sectra i flere år. Først gennem Nordea Selecta-forsikringsfonden, som viste sig at være fuldstændig absurd , og som jeg sparede op til ved årtusindskiftet og fik solgt til mig lidt med tvang i banken (dengang man stadig besøgte filialer ). Denne fejl havde dog den fordel, at jeg lærte virksomhederne i fonden bedre at kende, herunder Sectra . Den var nemlig gentagne gange inkluderet i fondens årsrapporter med en stadig større andel, og senere blev den endda specifikt rost i fondens prospekt. Jeg købte mine første uafhængige aktier for to-tre år siden og har tanket op et par gange, senest under dette forårs dyk, hvor kursen næsten er fordoblet. Jeg har ikke fortrudt det. Da kursen i år nærmede sig 1000 SEK, blev den for nylig splittet 5:1. Sectra blev grundlagt i 1978 og noteret på Nasdaq Stockholm i 2014. Jeg ved ikke præcis, hvornår fonden blev inkluderet i Nordeas Nordic Small Cap-fond, som jeg er nødt til at eje indtil pensionen. De seneste fem år har kursen for det meste været opadgående, og i dag var virksomhedens markedsværdi allerede 39.373,05 MSEK.
Jeg fandt også noget på finsk, en nyere præsentation af virksomheden, hvor Nordea Innovation Stars’ porteføljeforvalter Carl Mattiasson også præsenterer sine synspunkter på Sectra (og forsøger at sælge den pågældende fond, så man skal læse dette faktum med et kritisk øje).
Jeg er selv en investor, der investerer lidt på mavefornemmelsen og undersøger ikke altid alle sten. Måske kan en af jer hjælpe mig her? Hvordan ser det ud, og har andre denne virksomhed i porteføljen? (1.803 ejere i Nordnet, er alle de andre svenskere, eller er der en finsk ejer udover mig?)
Jeg har også tilføjet dette. Link til den seneste video fra kvartalsrapporten.
Norge bestiller Sectra Tiger-løsning til deling af klassificerede informationer
nov. 2021 | Sikre kommunikationssystemer | Norge
Linköping – 17. november 2021 – Det norske forsvarsmaterielforvaltningsorgan har bestilt yderligere enheder af det godkendte mobile krypteringssystem Sectra Tiger/S fra det internationale cybersikkerheds- og medicinske IT-virksomhed Sectra (STO: SECT B). Løsningen gør det muligt for embedsmænd i det norske forsvar og civile myndigheder at kommunikere sikkert og effektivt, hvilket forhindrer risikoen for aflytning eller informationslækage. Den nye ordre omfatter den seneste version af Sectra Tiger/S, som også garanterer brugeren højere tilgængelighed overalt og når som helst.
Undskyld @JNivala, at jeg svarer med tre års forsinkelse. Jeg blev bare fanget af at læse om dette selskab.
Sectra gør to ting:
Medicinsk IT – De udvikler systemer, der hjælper hospitaler og sundhedsvæsenet med at forbedre billedbehandling og datahåndtering. I praksis hjælper de læger med at udføre deres arbejde mere effektivt og behandle patienter bedre. Vigtige ting, når befolkningen ældes, og behovet for pleje stiger.
Cybersikkerhed – Sectra laver også IT-sikkerhedsløsninger, især til forsvarssektoren, sundhedsvæsenet og andre kritiske sektorer. Da alt bliver mere og mere digitalt, er det nødvendigt at beskytte sig mod databrud og cyberangreb… sådan er det. Deres løsninger hjælper altså med at holde vigtige systemer sikre.
Kort sagt:
Sectra tjener penge ved at sælge IT-løsninger til sundhedsvæsenet og cybersikkerhedstjenester. Indtægtsstrømmen består af software, hardware, serviceaftaler og løbende licensafgifter – disse leveres især til hospitaler, forsvaret og kritiske infrastrukturoperatører, der har brug for sikre og effektive systemer.