Scanfil - Kontraktproducent til porteføljen

Det er uforståeligt, at der ikke er oprettet en egen tråd om selskabet. Kontraktfremstilling er ikke ligefrem den mest sexede branche, men Scanfil har støt og roligt øget forretningen og udvidet produktporteføljen fra netværksudstyr til lidt af hvert. Afkastkurven har været relativt svag de seneste år, men på lang sigt er der skabt værdi, og Sievi Capital blev jo også i sin tid udskilt derfra. Afkastkurven for dette årti må være blandt de bedste på OMXH.

Selskabet vil uden tvivl konsolidere branchen og foretage andre opkøb som det i dag. Værdiansættelsen er stadig meget lav, så det er svært at se, hvordan det kan gå helt galt på de nuværende niveauer under fire euro.

5 Synes om

{“content”:“Et lidt svagt kvartal, og goodwillen for en fabrik blev nedskrevet, men anden halvdel burde være meget stærk. Vejledningen blev hævet i den nedre ende for salg og lidt mere markant for driftsresultatet. Den tidligere vejledning var 36-41 millioner, mens den nye er 39-42 millioner. \n\nVi er nu omkring fire millioner euro bag sidste års niveau i første halvdel. Det justerede driftsresultat var knap 38 millioner sidste år, så med en hurtig udregning burde driftsresultatet stige med omkring seks millioner mere end sidste år. \n\ndvs. rentabiliteten er på et godt niveau, og resultatet ramte ret godt estimaterne, så jeg forventer, at den stigende omsætning i resten af året også let vil påvirke bundlinjen.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Insidere køber, virksomheden køber egne aktier, denne virksomhed præsterer i det hele taget fremragende. Jeg begyndte selv at købe for lidt over en euro og sluttede med priser på 3,5 euro for et par år siden. Gad vide, om det er tid til at vende tilbage til købersiden?”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Scanfil-koncernens rapport for tredje kvartal og januar-september 2019

Q3/2019: Voksende omsætning og stærk rentabilitet. HASEC-integrationen skrider frem efter planen.
Juli - september

 Omsætning 152,3 (Q3 2018: 131,5) mio. euro, en stigning på 15,8 %
 Driftsresultat 12,1 (8,8) mio. euro, 7,9 % (6,7 %) af omsætningen, en stigning på 38 %
 Overskud i rapporteringsperioden 8,8 (6,9) mio. euro
 Indtjening pr. aktie 0,14 (0,11) euro

Godt kvartal. Salgs- og resultatprognosen for hele året blev nedjusteret en anelse, men i betragtning af markedets usikkerhed virker det ikke så slemt som hos mange andre virksomheder.

1 Synes om

Rapporten var virkelig god! Ændringerne i retningslinjerne var ret kosmetiske, og der var stort set ingen grund til at foretage prognoseændringer. Især vil resultatet i år sandsynligvis blive lidt mere koncentreret i Q3 end forventet.

Der er et betydeligt potentiale i salg af volumenproduktion til HASEC’s nuværende kunder, hvis blot et par kunder flyttede volumenproduktion, der nu hovedsageligt udføres af større kontraktproducenter i Centraleuropa, til Scanfil, for eksempel i Polen eller Kina. Dette er ikke i høj grad medtaget i prognoserne. Processen (inkl. forhandlinger, evalueringer, revisioner osv.) er i bedste fald to-tre kvartaler pr. kunde, så vi kan være klogere på fremdriften i denne sag i anden halvdel af næste år.

4 Synes om

Salkuntäyte holder sig til sit oprindelige udbytteforslag på 0,15 euro.

1 Synes om

Joonas og jeg udgav Scanfils omfattende rapport i tirsdags. Den kan læses gratis her: Luotamme yhtiön haponkestävyyteen - Inderes.

Belastningen fra coronaen og den aftagende økonomiske vækst vil sandsynligvis også ramme Scanfil, og vi forventer en resultatadvarsel fra selskabet snart. På den anden side er Scanfils track record imponerende selv i perioder med svagere økonomisk vækst: selskabet har aldrig haft et justeret driftstab, det dårligste EBIT-% i 2000’erne var 4,3 %, og under finans- og eurokriserne faldt omsætningen kun med 10-15 %. Derfor er vores tillid til selskabets syrefasthed høj, og vi forventer, at selskabet med en stærk balance vil klare sig rimeligt igennem denne krise også. På lang sigt er udsigterne også gode, så længe selskabet lykkes med sin organiske og uorganiske vækst (vækst er den vigtigste langsigtede indtjeningsdriver, da marginerne sidste år allerede nåede tæt på deres bæredygtige langsigtede potentiale). Aktiens fair værdi er efter vores mening 5-6 euro, og kursen er nu på 4 euro, så sikkerhedsmarginerne begynder at være rimelige. Derfor ændrede vi på trods af de høje kortsigtede risici ikke vores syn på selskabet, men fortsætter med at være positive over for Scanfil.

4 Synes om

Men resultatrevisionen er simpelthen ikke kommet frem - rammer corona så alligevel ikke så hårdt? Senest i næste uge får vi en indikation, da delårsrapport Q1/2020 kommer dagen efter generalforsamlingen, altså den 24. april. Det oprindelige forslag til udbytte, 0,15 euro som engangsydelse, er stadig gældende.

1 Synes om

Lad os håbe, at det kan klares med et nik. Hvordan har aktiviteterne i Tyskland lidt?

1 Synes om

Jeg kom lige i tanke om, at Scanfils generalforsamling havde en ny kandidat til bestyrelsen, som virker ret kompetent person.

2 Synes om

SCANFIL KONCERNENS DELÅRSRAPPORT 1.1. – 31.3.2020

Q1/2020: Robust start på året, vi fastholder vores prognose for resten af året

Januar – marts

  • Nettoomsætning 144,1 (Q1 2019: 129,9) mio. euro, en stigning på 10,9 %
  • Driftsresultat 8,6 (6,8) mio. euro svarende til 6,0 % (5,3 %) af nettoomsætningen, en stigning på 26,1 %
  • Periodens resultat 7,5 (4,8) mio. euro
  • Resultat pr. aktie 0,12 (0,08) euro

Overraskende stærkt momentum

4 Synes om

Dette anede jeg, da der ikke kom en resultatadvarsel. Heldigvis samlede jeg også dette til min portefølje.

Jeg må indrømme, at EPS på 0,12 euro (+53 %) også var en lille overraskelse for mig – en behagelig en, selvfølgelig. En meget stærk præstation.

Link til rapporten

1 Synes om

{“content”:“Gælden er igen faldet til et meget lavt niveau. Kunne det være et godt tidspunkt for en lidt større omstrukturering af virksomheden, hvis prisen er rigtig?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Fra kvartalsrapporten:

“Scanfil undersøger desuden muligheder for virksomhedskøb, især i Norden og Centraleuropa.”

Med Corona-kaosset kunne der åbne sig en mulighed for et passende virksomhedskøb.

1 Synes om

De er blevet lavet regelmæssigt, men måske er der allerede noget i kikkerten, siden det blev præciseret så specifikt.

I Kina har fabrikkerne kørt forholdsvis normalt, men i Europa er der helt sikkert nok af konkurrenter i en vanskelig situation.

1 Synes om

Analytikernes seneste vurderinger:

  • Evli, kursmål 5,25
  • Inderes, kursmål 5,00
  • Nordea, fair værdi 4,50–5,50

Følger OP Scanfil…?

1 Synes om

OP har så vidt jeg ved ikke Scanfil under dækning

Tallene taler for sig selv.
De langsigtede udsigter ser realistiske og gode ud, og corona ser ikke ud til at skade tingene særlig meget.

1 Synes om

Hvordan ejer I virksomheden/overvejer I at købe?

  • i porteføljen
  • overvejer
  • ser ikke potentiale
0 äänestäjää