Det er uforståeligt, at der ikke er oprettet en egen tråd om selskabet. Kontraktfremstilling er ikke ligefrem den mest sexede branche, men Scanfil har støt og roligt øget forretningen og udvidet produktporteføljen fra netværksudstyr til lidt af hvert. Afkastkurven har været relativt svag de seneste år, men på lang sigt er der skabt værdi, og Sievi Capital blev jo også i sin tid udskilt derfra. Afkastkurven for dette årti må være blandt de bedste på OMXH.
Selskabet vil uden tvivl konsolidere branchen og foretage andre opkøb som det i dag. Værdiansættelsen er stadig meget lav, så det er svært at se, hvordan det kan gå helt galt på de nuværende niveauer under fire euro.
{“content”:“Et lidt svagt kvartal, og goodwillen for en fabrik blev nedskrevet, men anden halvdel burde være meget stærk. Vejledningen blev hævet i den nedre ende for salg og lidt mere markant for driftsresultatet. Den tidligere vejledning var 36-41 millioner, mens den nye er 39-42 millioner. \n\nVi er nu omkring fire millioner euro bag sidste års niveau i første halvdel. Det justerede driftsresultat var knap 38 millioner sidste år, så med en hurtig udregning burde driftsresultatet stige med omkring seks millioner mere end sidste år. \n\ndvs. rentabiliteten er på et godt niveau, og resultatet ramte ret godt estimaterne, så jeg forventer, at den stigende omsætning i resten af året også let vil påvirke bundlinjen.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Insidere køber, virksomheden køber egne aktier, denne virksomhed præsterer i det hele taget fremragende. Jeg begyndte selv at købe for lidt over en euro og sluttede med priser på 3,5 euro for et par år siden. Gad vide, om det er tid til at vende tilbage til købersiden?”,“target_locale”:“da”}
Scanfil-koncernens rapport for tredje kvartal og januar-september 2019
Q3/2019: Voksende omsætning og stærk rentabilitet. HASEC-integrationen skrider frem efter planen.
Juli - september
Omsætning 152,3 (Q3 2018: 131,5) mio. euro, en stigning på 15,8 %
Driftsresultat 12,1 (8,8) mio. euro, 7,9 % (6,7 %) af omsætningen, en stigning på 38 %
Overskud i rapporteringsperioden 8,8 (6,9) mio. euro
Indtjening pr. aktie 0,14 (0,11) euro
Godt kvartal. Salgs- og resultatprognosen for hele året blev nedjusteret en anelse, men i betragtning af markedets usikkerhed virker det ikke så slemt som hos mange andre virksomheder.
Rapporten var virkelig god! Ændringerne i retningslinjerne var ret kosmetiske, og der var stort set ingen grund til at foretage prognoseændringer. Især vil resultatet i år sandsynligvis blive lidt mere koncentreret i Q3 end forventet.
Der er et betydeligt potentiale i salg af volumenproduktion til HASEC’s nuværende kunder, hvis blot et par kunder flyttede volumenproduktion, der nu hovedsageligt udføres af større kontraktproducenter i Centraleuropa, til Scanfil, for eksempel i Polen eller Kina. Dette er ikke i høj grad medtaget i prognoserne. Processen (inkl. forhandlinger, evalueringer, revisioner osv.) er i bedste fald to-tre kvartaler pr. kunde, så vi kan være klogere på fremdriften i denne sag i anden halvdel af næste år.
Belastningen fra coronaen og den aftagende økonomiske vækst vil sandsynligvis også ramme Scanfil, og vi forventer en resultatadvarsel fra selskabet snart. På den anden side er Scanfils track record imponerende selv i perioder med svagere økonomisk vækst: selskabet har aldrig haft et justeret driftstab, det dårligste EBIT-% i 2000’erne var 4,3 %, og under finans- og eurokriserne faldt omsætningen kun med 10-15 %. Derfor er vores tillid til selskabets syrefasthed høj, og vi forventer, at selskabet med en stærk balance vil klare sig rimeligt igennem denne krise også. På lang sigt er udsigterne også gode, så længe selskabet lykkes med sin organiske og uorganiske vækst (vækst er den vigtigste langsigtede indtjeningsdriver, da marginerne sidste år allerede nåede tæt på deres bæredygtige langsigtede potentiale). Aktiens fair værdi er efter vores mening 5-6 euro, og kursen er nu på 4 euro, så sikkerhedsmarginerne begynder at være rimelige. Derfor ændrede vi på trods af de høje kortsigtede risici ikke vores syn på selskabet, men fortsætter med at være positive over for Scanfil.
Men resultatrevisionen er simpelthen ikke kommet frem - rammer corona så alligevel ikke så hårdt? Senest i næste uge får vi en indikation, da delårsrapport Q1/2020 kommer dagen efter generalforsamlingen, altså den 24. april. Det oprindelige forslag til udbytte, 0,15 euro som engangsydelse, er stadig gældende.
{“content”:“Gælden er igen faldet til et meget lavt niveau. Kunne det være et godt tidspunkt for en lidt større omstrukturering af virksomheden, hvis prisen er rigtig?”,“target_locale”:“da”}