I de seneste dage er HKScan steget kraftigt på grund af den seneste Q3-rapport. Det er det første kvartal i lang tid, hvor selskabet har opnået et overskudsgivende resultat. I denne tråd diskuterer vi, hvad fremtiden bringer for HKScan.
Der skal kun én syg vildsvin til at krydse grænsen fra Rusland, og hele den finske svineindustri kollapser.
Og jeg ville ikke undre mig, hvis en eller anden dyreaktivist bragte sygdommen hertil med vilje.
Stigningen er jo kun i sin vorden. Det samme gælder forbedringen af resultatet. Den der tror, at resultatet vil forbedres, bør investere. Tegnene er dog gode. Forbedringen i Finland er dog kun i sin vorden, og 6 € er stadig en lang vej for aktien. Det er grænsen for, hvad HK i bedste fald kan opnå.. Hvad angår svinepest, har en syg gris lang vej fra grænsen til svinestalden eller endda over grænsen. Det vil komme med noget andet, hvis det kommer.
Jeg følger ikke Inderes. Jeg er selv stærkt involveret, og den seneste kursudvikling har bestemt varmet mig om hjertet. Jeg synes, at hvis man stadig tror på vendingen, kan man stadig nå at komme med.
{“content”:“I den seneste InderesPod diskuterede vi virksomhedernes langsigtede (ca. 10 år) forretningsudviklingsmuligheder. Hvordan ser folk her på HK’s forretningsudvikling på længere sigt? \n\nJeg tror selv meget stærkt på, at der stadig vil blive spist kød om 10 år, og omvendt tror jeg, at HK står stærkt på fødevaremarkedet, simpelthen fordi en stor virksomhed inden for denne branche har bedre muligheder for at lancere nye ting. Dette begrunder jeg med, at produktionsanlæg med store volumener er økonomisk betydelige investeringer, og en virksomhed som HK har ressourcerne til at realisere store investeringer.\n\nI princippet ville jeg betragte virksomheden som god og forretningen som ret sikker, men ejernes modstridende mål sammenlignet med investorernes mål (værdien ses lidt forskelligt :D) giver mig dog grå hår.”,“target_locale”:“da”}
Vi er på vej op igen
Nyt?
Jeg måtte selv google efter din kommentar. Jeg gør det lidt nemmere: Sikaa himoitsevalta Kiinalta joululahja HKScanille ja Atrialle – porsaanlihan tullit laskevat vuodenvaihteessa | Kauppalehti
HKScan forventer også en eksporttilladelse til kylling til Kina. Åh, den dag nyheden om Kinas godkendelse kommer… vi går mod sydøst. HK kan ikke længere rode rundt. De største rod kom fra Rauma kyllingefabrikken tidligere, da produktionslinjerne ikke trak så godt som forventet i forhold til de allerede indgåede avls-/slagteaftaler. Der var et betydeligt tab. Nu ser situationen ud til at være anderledes. Ifølge artiklerne får man bedre priser fra Kina og andre dele af Asien. Selvom logistik koster mere. HK lovede 3 millioner kg svinekød i 2019. Der er dog blevet eksporteret mere end dette. Næste år, i 2020, vil der blive eksporteret over 9 millioner kg.
Aktiekursen er steget fra 1,60 til 2,70 € i år. Tabene er allerede reduceret betydeligt i Q1-Q3, og Q4 forventes at være den stærkeste på alle områder.
Aktien handles i øjeblikket til omkring 2,70 €, og tilbagekøbene sluttede den 12. december, hvorefter der har været en lille pause fra 2,88 € ned til 2,49 €. Nu stiger den igen til det niveau, hvor den var, da tilbagekøbene sluttede (2,70 €). Det ses, at der er tro på aktien og resultatforbedringen uden tilbagekøb. Måske kan man stadig få den under 3 € i et stykke tid. Selskabet har stadig meget gæld. Alt skal lykkes nu. Venter på gode nyheder fra et turnaround-selskab. Et selskab, der allerede var på kanten af afgrunden, men har undgået at falde ned i kløften. Direktøren fra Kariniemi (Kariniemi er et brand under HKScan) giver stor ros. Raumās vanskeligheder er således blevet til en stor succes, og den største resultatforbedring kommer nu derfra. Derfor er eksporttilladelsen til Kina for kyllingesalg en yderst vigtig succes for HK’s forretning og dermed for aktiens værdi.
Her er en et år gammel nyhed:
Dagen startede godt, indtil den faldt 5% (efter den indledende stigning). Jeg overvejede selv at købe mere i løbet af dagen, men den var allerede steget så meget, at jeg ikke købte. Hvad var årsagen til dagens adfærd?
Så falder den nok lidt mere?
Jeg tror ikke på et positivt resultat.. Det ville være ret overraskende.. Man kan ikke rigtig levere et positivt resultat, når 200 mennesker er blevet fyret.. (HK har også ret høje afskedigelsesomkostninger) men det kommer i slutningen af første kvartal.. desuden hørte jeg, at der er blevet lagret en del kød til Kina i første kvartal.. det kommer sandsynligvis til at give en god profit..
Hvor har du hørt sådan noget fra? Jeg har prøvet at sætte mig ind i virksomheden, men har ikke lagt mærke til noget lignende. Fortæl mig endelig mere.![]()
https://www.lihakeskusliitto.fi/fi/suomen-sikamarkkinat-kriisissa/
Her behandles sagen..
Jeg undersøgte toldens eksportstatistikker for januar-oktober; eksporten af kød og kødprodukter fra Finland til udlandet er steget med +40% sammenlignet med året før, og tempoet er tydeligt accelereret siden sommeren. Statistikken fortæller selvfølgelig ikke, hvem der har eksporteret hvad og hvorhen, men der er en klar stigning i statistikken. Dette lover godt for kødvirksomhedernes Q4.
Resultatet bør følge pengestrømmen, som er det vigtigste for HK nu… resultatet skal nu dækkes lidt over, men pengestrømmen kan ikke dækkes over..
Resultatet bør være rimeligt, og pengestrømmen god, så det ville have en positiv effekt. Hvis der ikke kommer en positiv opjustering til det første kvartalsregnskab, ville jeg anse det for et meget stort mirakel.
Her er nyhederne fra december. Rauma klarer sig godt nu. Kariniemi brand.
Eksport er et godt supplement til finske slagterier, fordi den også omfatter dele, som finnerne ikke bruger, såsom klove. Men fremtidens penge kommer fra yderligere forarbejdning, altså færdigretter. Selvom jeg ikke har hyldet HK, tror jeg stadig, at de vil være blandt årets største vækstvirksomheder.. Jeg tror på den nye administrerende direktør og dens ideer.
Med andre ord, de overflødige ud. Udvikling inden for færdigretter. Effektiv produktion. Hvert land har sit eget resultatansvar. Det var også meget godt med et separat salg til Danmark.. før tog Sverige deres resultat, og Danmark havde ikke noget resultatansvar.. Jeg købte aktierne med alle Tiimaris handlinger i tankerne.. disse handlinger skulle afspejles i resultatet i år og meget godt..
Man kan finde meget præcis information om eksportlande og -varer i den finske tolds Uljas-database, hvis man graver lidt. Her er f.eks. eksport af kød til Kina månedligt fra 1/2018-10/2019. Ret pæne vækstprocenter i 2019 og allerede en betydelig forretning i euro. Det bliver interessant at se november-statistikkerne, når de bliver offentliggjort.