Viafin Service - Vokser kraftigt og rentabelt

Viafin Service vokser hurtigt og rentabelt. For mig er dette et helt nyt bekendtskab.

I sidste uge kom der en positiv opjustering:
https://www.inderes.fi/fi/videot/viafinilta-messeva-posari

Købsanbefaling fra Inderes og kursmål på 9,0 €:
https://www.inderes.fi/fi/vahvaa-kasvua-myos-jatkossa

Virksomheden bevæger sig hurtigt mod sit mål, som er en omsætning på 100 mio. € i 2022 og en EBITDA-margin på 5-7 %.
image

Efter min vurdering ville det betyde en indtjeningsvækst på omkring 35 % i de kommende år. Selv hvis målet ikke nås fuldt ud, kan dette stadig være en indbringende case.

Inderes’ prognoser tager ikke højde for fremtidige opkøb, som er en del af selskabets strategi. Virksomheden har en sund balance, og der er rigeligt med penge i kassen til at gennemføre opkøb.

Der er et pænt potentiale for de kommende år, og prissætningen er ikke slem i øjeblikket. Virksomheden er gået under radaren for de fleste investorer – der er kun 700 aktionærer.

Det er værd at tjekke den omfattende rapport:
https://www.inderes.fi/fi/kasvuponnistukseen-tukevalta-alustalta

7 Synes om

God og opmuntrende rapport om en virksomhed, der har fløjet fuldstændig under radaren. Denne kunne man kort efter børsnoteringen (11/2018) endda få for omkring 5€, da noteringsprisen var 7,00€. Handlen har indtil nu været næsten ikke-eksisterende.

Jeg har selv en lille del fra udbuddet og er glad for, at jeg tålmodigt ventede på, at situationen udviklede sig. :nerd_face:

4 Synes om

Hvad sker der lige nu omkring dette interessante stykke papir? En stærk stigning uden nyheder. Den positive meddelelse blev givet for længe siden, det kan vel ikke tage så lang tid at fordøje den? Er der nogen, der har et synspunkt?

{“content”:“Mandag Q4 ude. Mon ikke denne +30% ugentlige stigning forudsiger et rigtig stærkt resultat og samtidig en endnu større glans i udsigterne. \n\nJeg lettede selv en fjerdedel af min beholdning. På dette tidspunkt siger jeg: ærgerligt at hele halvdelen ikke blev solgt. :slight_smile: Jeg forsøger selv at få dette til OST, men nu ser det ud til at være for højt til mit eget køb… Mandag er vi klogere!”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

{“content”:“Jeg har hurtigt gennemgået regnskabet, og jeg synes, det ser godt ud, og fra administrerende direktørs kommentarer fremgår tilfredshed og tro på strategiens implementering. Rentabel vækst betyder normalt en stigende aktiekurs. Selvom aktiekursen har taget et stort spring i den sidste måned, vil jeg ikke reducere min beholdning baseret på denne information, jeg vil fortsætte med at eje aktien med tilfredshed. Hvis de er, hvor de sigter efter i 2022, vil dette helt sikkert være en aktie med kursstigning også i fremtiden. En interessant virksomhed, jeg anbefaler at tjekke den ud.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Den dags nedtur fangede mit blik, og efter en hurtig gennemlæsning af virksomhedens egne mål og Inderes’ anbefalingsgrunde, føles det som om, at man er ret forsigtig med anbefalingen her. Selvfølgelig påvirker det, at opkøb ikke er modelleret.\nMen jeg var nødt til at tage en lille bid, det virker virkelig interessant! Jeg bliver nødt til at fordybe mig ordentligt i dette og derefter beslutte, om jeg vil tilføje mere til positionen :smiley: Det er sjældent, jeg går så meget på mavefornemmelsen, men nu følte jeg mig overbevist, så jeg var nødt til at hoppe med på vognen.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Er der nogen tanker om, hvordan lille Viafin Service har klaret sig gennem corona, og hvordan det går herfra og frem? Der er ikke kommet nogen resultatadvarsel endnu.

2 Synes om

Efter vores vurdering er Viafin Service indtil videre sluppet relativt uskadt gennem corona. Det er dog i øjeblikket klart, at der kan opstå forsinkelser i nogle service- og projektarbejder, hvis det ikke er muligt at udføre arbejde på fabrikker og produktionsanlæg. I øjeblikket kører forretningen dog forholdsvis normalt.

Nogle vedligeholdsstop vil efter vores vurdering sandsynligvis blive flyttet til anden halvdel af året, men den vanskeligere tilgængelighed af udenlandsk arbejdskraft falder til dels i Viafin Services favør. Virksomhedens ressourcer og udbud er derfor nu efterspurgte på forskellige produktionsanlæg, da nødvendige vedligeholdelser og reparationer skal udføres, og udenlandsk arbejdskraft ikke kan anvendes. Dette ses især i Uusimaa-regionen, hvor der bruges meget udenlandsk arbejdskraft.

Virksomheden selv har en klar nettoposition, ingen gæld, og den økonomiske situation er dermed virkelig stærk. En stærk kassebeholdning kan også være en stor fordel i et usikkert miljø som dette, da der kan opstå gode muligheder på M&A-fronten. Virksomheden har været tålmodig i implementeringen af sin strategi, og det kan vise sig at have været en fornuftig løsning.

Virksomheden giver ikke selv guidance, så baseret på dette kan virksomheden ikke give en egentlig resultatvarsel. Hvis virksomheden dog ser, at markedets forventninger er markant lavere end deres faktiske resultat, kan de advare om dette. Vi anser dette for usandsynligt i øjeblikket.

9 Synes om

Fedt at høre dine tanker, tak!

Det ser ud til, at det er en god idé at blive ombord og se, hvordan virksomheden udvikler sig.

1 Synes om

Jeg tænkte på at købe denne til min portefølje i morgen for at fejre lønningsdag. Er der en specifik grund til, at Viafin flyver under radaren, eller er det det usexede driftsmiljø, der er årsagen til stilheden omkring virksomheden? Eller er stilheden en indikator på, at man ikke bør røre den? Jeg tænker mest på, at nøgletallene ser gode ud, men der er ingen diskussioner eller købsanbefalinger for Viafin.

1 Synes om

Jeg købte ind i dette og tænkte det samme som dig allerede på tidspunktet for noteringen. Likviditet og en kort historie gør helt sikkert en del af det, du nævnte, nemlig at flyve under radaren, berettiget.

Med de nuværende priser får man virksomhedsovertagelser helt gratis som en option, og det samme gælder indkomstvækst.

2 Synes om

Små nyheder fra Viafin:
https://www.viafinindustrialservice.fi/ajankohtaista

Lad os håbe på flere lignende nyheder

4 Synes om

{“content”:“Hvad synes du om resultatet? Det ser vildt ud, men jeg ved ikke, hvad der var forventet.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Vi gik helt klart over Inderes’ analytikers forventninger. Dette var allerede tydeligt på grund af fredagens store kursstigning, for efter min erfaring kan gode og dårlige regnskaber i små virksomheder på mystisk vis ses i aktiekursen allerede ugen før.

4 Synes om

Det er dog en forbrydelse, og ikke engang en af de mindste. Jeg vil gerne bede om, at sådanne påstande ikke fremsættes uden beviser.

2 Synes om

Du behøver ikke at være insider for det. Jeg tog selv en lille bid af dette for et par uger siden, da jeg har bekendte i branchen (ikke i det pågældende firma), og de sagde, at forretningen har kørt godt hele foråret, så jeg forventede et godt Q2. Lignende stigninger før Q2-resultater er set i mange andre virksomheder.

6 Synes om

Det så dog ret godt ud! Det kan være, at der kommer lidt mere i omløb i dag, hvis kursen ikke raketter op. Der er dog en reservation for H2 der, da man taler om, at det var et usædvanligt stærkt halvår, så måske ikke et så stærkt resultat, som det umiddelbart så ud til…
Men dette giver mig i hvert fald en øget tillid til, at jeg med glæde kan sidde på denne aktie i længere tid med en god forventning om afkast, så længe integrationen af virksomhedsovertagelserne lykkes godt.

2 Synes om

Største beholdning i porteføljen, godt resultat, kaffe på bordet. En af de bedste virksomheder i Finland til at skabe ejerværdi, som ser ud til at klare sig godt selv under så usædvanlige forhold. Kontracykliskhed var sikkert kendt af alle, men jeg forventede ikke selv et så godt resultat.

4 Synes om

{“content”:“I det firma er ejerne/ledelsen ægte professionelle, der har set dårlige tider selv, og jeg kan slet ikke undre mig over, at projekterne og arbejdet fungerer. Der er ikke kun "dudes" fra skolen med slips, og ikke alle er de mest synlige typer i offentligheden. Arbejdet er flot klaret, tillykke til Viafin-teamet!”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Man kan næsten ikke bevise det, hvilket er grunden til, at jeg oplever, at denne type aktivitet er meget almindelig i Finland og især i små virksomheder. Selvfølgelig, som @SijoitusSeppo oplyste ovenfor, kan information om en god/dårlig regnskabsmeddelelse også sprede sig på andre måder via medarbejdere, der ikke er insider, og jeg tror også, at dette sker. Jeg har kontaktet Finansinspektionen om flere grove sager, og svarene har generelt været i stil med “vi har ikke ressourcer til at undersøge det” eller “sagsøg selv, da du som aktionær er en berettiget part”. Dit ønske var dog fuldstændig sagligt og berettiget, så jeg ændrede den originale tekst til en mere korrekt form :slightly_smiling_face:

4 Synes om