Evli - ren kapitalforvalter

Hvad med udsigterne for resten af året?

1 Synes om

Kunne du tænke dig at uddybe åbningen af tråden lidt mere? Hvad er dine egne meninger om udsigterne? Hvorfor kun et perspektiv for resten af året, burde man ikke se på næste år og længere frem?

5 Synes om

{“content”:“Evlis årsrapport for 2018 er blevet offentliggjort. Udsigterne er "udfordrende" for 2019.\n\nhttps://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/evli-pankki-oyjn-tilinpaatostiedote-11-31122018\n\nSauli: lidt bedre end forventet.\n\nhttps://www.inderes.fi/fi/uutiset/evlin-tulos-odotettua-parempi",“target_locale”:"da”}

Et overraskende godt regnskab ved første øjekast. Markedet er virkelig udfordrende, men jeg vil stadig gerne beholde denne aktie og købe mere, når kursen er tilpas lav. :+1:

Jeg tilføjede Evli til porteføljen på lang sigt omkring 7,90 euro, selvom Inderes anbefaler at reducere. Og jeg taler ikke om resten af året, men over en årrække. Jeg tror, at markedet før eller siden vil klare op, selvom vi navigerer i tåge nu. Hvis vi går yderligere ned, lover jeg at tanke op. Mens jeg venter på, at det skal klare op, kan jeg jo passende hæve udbyttet, som, efter min mening, ikke bør være på nippet til at blive skåret ned. Jeg kan også tage fejl. Til den nuværende kurs er vi dog allerede næsten på 8 %. På den anden side, hvis finanssektoren virkelig begynder at nikke ordentligt nu, så kan man snart få kvalitetsvirksomheder til en meget bedre pris. Selvom jeg aldrig baserer mine beslutninger på handelsspekulationer, er det også en mulighed.

4 Synes om

Vi er over 10 € igen. :sunglasses:

2 Synes om

Det var et forventet godt resultat. Udbyttet stiger også et par procent fra sidste år.

1 Synes om

Den regnskabsrapportering for 2019 for mine porteføljevirksomheder startede nu, og jeg er virkelig tilfreds med tallene, Q4 var stærk for Evli. Jeg overvejede et øjeblik at reducere min beholdning efter Inderes’ ændring af anbefalingen, da stigningen faktisk har været hurtig. Men udbyttet nærmer sig allerede 10% afkast på min investerede kapital, så jeg kan trygt fortsætte med at eje. God præstation. Vejledningen er igen den velkendte Evli-stil, noget i retning af: Solen skinner om sommeren :sunny:

1 Synes om

Lad os bump tråden op, hvis nogen kunne få en lille gnist til at kommentere eller måske blive interesseret i virksomheden. En vis mand har talt om cigaretstumpevirksomheder, Evli kan ikke rigtig regnes med i den kategori, men den har lidt af en cigarstump-karakter. Det er værd at se Saulis seneste video om Evli, hvor det ret tydeligt siges, at a) Evli vil være blandt vinderne i sin sektor, b) Evli vil øge sit resultat i de kommende år (bevæge sig ind i den næste størrelsesklasse). Når den nuværende P/E er billig, hvad er den så, når størrelsen og resultatet vokser? En ret interessant oplysning er, at Evli sidste år var blandt de 100 største selskaber i Europa, der solgte nye fondsandelsposter. Jeg anbefaler at sætte sig ind i virksomheden og drage sine egne konklusioner.

5 Synes om

{“content”:“Hvis verdensøkonomien og aktierne har det godt, har Evli det også godt. Hvis de hoster, som i slutningen af 2018, så hoster Evlis resultat også, og det er stort. Før nedturen i 2018 var Inderes meget positiv over for Evli. Det var først under nedturen, at det gik op for mig, hvad det betød, da de hos Inderes sagde, at Evli var ekstremt afhængig af konjunkturens holdbarhed. (Så den påmindelse var der altid, jeg forstod den bare ikke, før jeg selv så det.) Så Evli har åbenbart mange plusser, men minusset er, at de virkelig tager et hit i en nedtur, altså er de meget ikke-defensive. En interessant vinkel er selvfølgelig også den temmelig sandsynlige konsolidering i branchen, altså om Evli stadig vil være sådan om fem år, og det kunne selvfølgelig også give plus i form af synergier.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Haha :rofl: Må rose udtrykket “sikarintumppi” (cigarskod), det passer godt til Evli :+1:

1 Synes om

{“content”:“Hvad trækker Evli ned? De seneste dage har det været markant hårdere end mange andre. I hvert fald baseret på Inderes’ prognosetal ser det til disse priser ud som et meget interessant opkøbsobjekt. Hvad forstår jeg ikke?”,“target_locale”:“da”}

Udbyttet blev i hvert fald delt ud i går.

Sandt. Det havde jeg glemt. Men effekten er næppe så stor?

Evli er ret afhængig af, om markedet går stærkt op eller ned. Det burde også reagere på sådanne nedture, hvor værdien/mængden af forvaltede aktiver falder, og det gør forvaltningsgebyrerne også, mens omkostningerne forbliver de samme.

Investeringsselskaber er følsomme over for udviklingen på kapitalmarkedet, men Evli ser ud til at være mere følsom over for fald end f.eks. sammenligningsgrundlaget eQ.

Evlis risikoniveau er derimod lavere end sammenligningsgrundlagets, da andelen af ​​rentefonde er stor hos Evli. Betydningen af ​​resultatbaserede honorarer ser også ud til at være lavere hos Evli end hos sammenligningsgrundlagets. Dem, der kender Evli bedre, kan måske uddybe situationen.

Det er vigtigt at huske, at størstedelen af Evlis obligationsfonds kapital (2019: 7,0 mia.) er placeret i virksomhedsobligationsfonde, som korrelerer ret stærkt med aktiemarkederne. Derfor er Evli meget følsom over for udsving på kapitalmarkederne.

6 Synes om

Evli har fundet nuværende bundniveauer omkring 7,5 euro. Det er omtrent samme niveau som i dippet ved årsskiftet 2018-2019. Dette var tidligere en af de største positioner i min portefølje, men jeg solgte alt for et stykke tid siden og har siden da fulgt situationen. Evlis omsætning er sandsynligvis ret lav, og den reagerer ret hurtigt på aktiemarkedet, så jeg har ikke turdet tilføje endnu, selvom aktien føles rimelig i øjeblikket. Hvad med andre, hvad er jeres tanker om den nuværende situation og Evli?

1 Synes om

:raised_hands:

4 Synes om

Er det tid til at shoppe nu? Q1 er dog indregnet, og nedskrivningerne er foretaget. Q2 har oplevet en temmelig raketstigning på markederne, hvis dette korrelerer nedad med aktiemarkederne, betyder det så ikke også den anden vej i disse stigninger? Ingen ved, hvad markedssituationen er efter sommeren, men man skulle tro, at Q2 nu har oplevet en værdiansættelsesstigning og mange ordrer.

Rediger: Udover dette har ledelsen tanket op den 20.5 og 26.5, omend i ret beskedne mængder, men de vil næppe smide deres penge i brønden.

1 Synes om