Scanfil - Kontraktproducent til porteføljen

Jeg vil gerne tilføje lidt baseret på mavefornemmelse, og dem, der kender logikken bag Scanfils aktieincitamentsprogrammer bedre, må gerne rette mig. Hos Scanfil er disse incitamenter sandsynligvis også vokset en smule i antallet af aktier til nøglepersoner i løbet af de seneste år. Anskaffelsesprisen kan tjekkes af enhver, der finder ud af, hvordan de pågældende aktier er erhvervet. Selv nu, hvor der sandsynligvis erhverves en lidt større mængde nye, dyrere aktier for løn beskattet som personlig indkomst (hvis de tidligere ikke sælges), kunne man sat på spidsen blive nødt til at finansiere et beløb svarende til gevinsten (værdistigningen) bundet i det tidligere incitamentsprogram med lønindkomst, som i Finland beskattes ret kraftigt med marginalskat (selvfølgelig ville der ophobes kapital, men sideløbende går livet videre med de udgifter, det medfører). En anden mulighed er, at jeg mener at have set virksomheder (f.eks. statsejede), som kan have finansieret sådanne aktieopkøb med eksempelvis rentefrie lån. Jeg er ikke helt sikker (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl), men så kan man jo købe lidt flere aktier, hvis der på den anden side er et lån på 50-60 % (rentefrit), og aktiens værdi er steget med f.eks. 80-100 %. Jeg mener også, at dette til dels er et resultat af Scanfils fornuftige og stringente økonomistyring og beskyttelse af aktionærernes værdier – noget, der f.eks. ville have været tiltrængt i Fortum i løbet af de sidste 20 år. Det har været en fornøjelse at eje Scanfil i omkring 20 år nu (på trods af adskillige kritikpunkter, der også har været rettet mod hovedaktionæren).

4 Synes om