Om animation och samurajgrejer intresserar dig, är Blue Eye Samurai på ‘flix’ en rekommendation. Den bästa mangan kommer tydligen numera från Europa.
Om man vill bekanta sig med det iranska samhället genom film kan dessa rekommenderas.
På tal om Iran, för de som har AppleTV-tjänsten, här är en riktigt bra serie. Det finns tre säsonger att se och den fjärde spelas in för närvarande. Det är verkligen en tät thrillerserie som handlar om hur Mossad försöker förhindra Iran från att skaffa kärnvapen. Det finns gott om oväntade vändningar och nära ögat-situationer i varje avsnitt.
Laglöst land är en film om Wyatt Earp (Henry Fonda), en film som är ungefär 80 år gammal. Den är enligt min mening värd att se; en underhållande, välgjord klassiker som bärs upp av karismatiska skådespelare. ![]()
Finns på Yle Arenan.
Mästerregissören John Fords klassiska tolkning av västernhjälten Wyatt Earp och den berömda skottlossningen vid OK Corral. I huvudrollerna: Henry Fonda, Linda Darnell, Victor Mature och Walter Brennan. (My Darling Clementine, USA 1946)
Past Lives är enligt min mening en utmärkt film på alla sätt; om man söker action, överraskande vändningar eller liknande, så hittar man inte det här. En långsamt framskridande, vacker och fin film. ![]()
En lågmäld romans om koreanska barndomsvänner som glider isär när Noras familj flyttar till USA. Åratal senare reser Hae Sung till New York för att träffa den gifta Nora. I huvudrollerna: Greta Lee, Teo Yoo, John Magaro. Regi: Celine Song. (USA/Sydkorea 2023)
@Sijoittaja-alokas. Tack för tipset. Det var en trevlig omväxling och var förvånansvärt lugnande. Tittade precis med min dam.
Ja, jag rekommenderar den, även om dramer vanligtvis inte riktigt faller mig i smaken.
Den prisbelönte regissörens dokumentär “2000 meter till Andriyivka” är en kraftfull och gripande skildring av den råa verkligheten vid frontlinjen i kriget i Ukraina. Verket har fått omfattande beröm och är av världsklass i sin genomslagskraft. Filmen följer frivilliga soldaters extrema upplevelser och har passande nog jämförts med klassikern “Rädda menige Ryan”. Den mest betydande skillnaden är dock att verket om Andriyivka är en dokumentär, där varje situation är helt sann. Jag tycker det känns som ett rent mirakel att dokumentärens skapare överlevde mitt under de våldsamma strider som det inspelade materialet förmedlar.
Denna dokumentär är en viktig och brutal påminnelse om varför Ukraina fortfarande behöver all hjälp de kan få, tills det brutala Ryssland avslutar sitt meningslösa anfallskrig.
Dokumentären kan ses på Areena: 2000 metriä Andrijivkaan | Yle Areena
Här är en Oscarsbelönad dokumentär om erosionen av sanningen i Ryssland.
Poor Things var en lite annorlunda Hollywoodfilm, som jag tyckte var lekfull på ett trevligt sätt och på sina ställen till och med genialisk. Emma Stone gjorde sin roll utmärkt, men jag tyckte också att Mark Ruffalos och Willem Dafoes prestationer var ganska lyckade.
Filmens stilistiska element stack ut för mig, både dräkterna, frisyrerna och omgivningarna, som passade filmens stil mycket bra. Inte riktigt ett mästerverk, men jag tyckte det var en riktigt bra film. ![]()
Den här filmen kan för vissa tittare vara konstig på fel sätt och/eller bara tråkig, men det är inte direkt en “svår” film (vare sig på ett bra eller dåligt sätt). ![]()
En fantasifull filmfantasi belönad med fyra Oscars om Bella, som väcks till liv av en vetenskapsman och har en barns sinne i en vuxen kvinnas kropp. När Bella upptäcker sexuell njutning flyr hon på en stormig resa över kontinenter och fördomar. Huvudrollerna: Emma Stone, Mark Ruffalo, Willem Dafoe och Hanna Schygulla. Regi: Giórgos Lánthimos. (USA 2023)
Ooh, en ny säsong av Midsomer i Areena! Serien utreder det ena makabra mordmysteriet efter det andra på den idylliska engelska landsbygden. Jag har följt serien sedan början, alltså från 90-talet, så här har jag åtminstone något att titta på de närmaste dagarna!
![]()
Jag har på sistone blivit intresserad av Italien, så jag rekommenderar miniserien Portobello (baserad på verkliga händelser) som finns på HBOmax (6 avsnitt, alla tillgängliga). Serien är en intressant studie av det italienska rättssystemet på 80-talet. Vansinniga saker som vi har idag.
MTV:s tjänst har (kräver nog registrering, men det är gratis) The Wild Bunch tillgänglig. Sägs vara en av tidernas bästa västernfilmer, hyllad bland annat för sina stridsscener och för att den är annorlunda, till exempel att den inte har en “goda vs onda”-uppställning och för sin realism – oförskönad.
Jag förstår varför filmen har fått bra recensioner och vad jag gillade med den var att man inte försökte göra någon till hjälte eller “hedersmän”, som det ofta presenteras i västernfilmer. Till exempel har vissa historiska västernfigurer gjorts till hjältar i vissa filmer, trots att de verkligen inte var det.
Jag personligen tyckte inte så mycket om filmen; jag tyckte att intrigen var lite klumpig, förutsägbar, men… det är en smaksak. Jag rekommenderar att googla “beskrivande” recensioner av den, eftersom jag tror att den kommer att tilltala vissa utmärkt. ![]()
Här är en tysk film som jag tycker är bra. Den handlar om en tysk lärare som försöker göra sitt bästa, även om det inte är den enklaste vägen – särskilt inte för henne själv. Inga spännande vändningar, om man är ute efter det, men fantastiska skådespelarinsatser och djup.
Den idealistiska klassläraren Carlas elev anklagas för stöld, och Carla bestämmer sig för att utreda saken själv. Händelsekedjan börjar vända eleverna, föräldrarna och kollegorna mot Carla. Filmen, som belönades på Berlins festival, speglar samhället genom skolvärlden. I huvudrollerna: Leonie Benesch. Regi: Ilker Çatak. (Das Lehrerzimmer, Tyskland 2023)
Jag såg färdigt, om än i tre delar, denna (enligt min åsikt) märklighet (Kinds of Kindness, 2024), med samma ansikten i huvudrollerna (Emma Stone och Willem Dafoe) som i Poor Things (2023) och regissören är också densamma, Yorgos Lanthimos, vilket förklarar filmens konstigheter. Jag kan inte rekommendera denna till någon annan än vänner av konstiga filmer. Jag gillar Willem Dafoe, men jag måste ärligt erkänna att killen dras till konstiga roller, men skådespeleriet är förstås utmärkt (enligt min åsikt). Jag såg den själv på HBO Max streamingtjänst, men den verkar också finnas på åtminstone Disney+, för de som eventuellt blir intresserade av dessa. Jag har tydligen sett en annan av hans filmer när jag skulle bekräfta att detta var den första och sista, men The Favourite (2018) har jag sett någon gång, så det var inte den första men den sista. För konstigt för mig, som är så konstig att jag stöter bort något så konstigt, lite som likadana elektriska laddningar stöter bort varandra.
Detta är helt orättvist mot Lanthimos filmer och att högt svära att det är den första och sista – utan att ha sett Killing Of a Sacred Deer eller The Lobster. Förutom att de är konstiga, är de också svåra. Inte bara “svåra” för dem som inte är kultiverade inom konst, utan verkligen svåra för många att se.
Nu när det där hummernamnet (Lobster) har stannat kvar i mitt huvud så gick jag till imdb för att se vad det handlade om och ja, jag har sett den filmen också men glömt att recensera den, och det var därför jag inte märkte den. Jag såg klart den också, och Den heliga hjortens död (The Killing of a Sacred Deer) skulle också finnas på både HBOmax och Viaplay, men jag tror inte jag orkar. Stilen är bara för konstig i hans filmer för min konstiga smak.
Kanske märklig för vissa, men den var inte så märklig ändå. ![]()
En rörande kärlekshistoria om kärleken mellan en vattenvarelse och den stumma städerskan Elisa, en vacker film - och fantastiskt genomförd. Jag förvånas inte över att den har fått Oscars. På något sätt, på mitt eget vis, identifierade jag mig till viss del med dessa två huvudkaraktärer. ![]()
Världen skulle behöva fler Elisor och mer godhet. ![]()
En fyrfaldigt Oscarsbelönad film om mötet mellan en städerska som arbetar i ett hemligt laboratorium under 1960-talets kalla krig och en mystisk, fången varelse. I huvudrollerna: Sally Hawkins, Octavia Spencer, Michael Shannon, Doug Jones och Richard Jenkins. Regi: Guillermo del Toro. (USA 2017)
Här är den svenska serien Hundarna, producerad i år, så det rör sig om en mycket färsk serie.
Bra skådespelare och ett genomgående gott utförande, man har inte försökt för mycket här – en okonstlad kvalitetsserie. Det finns lagom med action, men inte särskilt mycket, så om man är ute efter mycket action, glansbilder och sådant är den kanske inte värd att se, men generellt sett skulle jag kunna rekommendera den till nästan alla. ![]()
Försvarsadvokaterna vid advokatbyrån Matsson & Moradin är några av landets mest kompetenta och beslutsamma, men i sitt arbete prövar de gränserna för både lag och moral. I huvudrollerna: Arvin Kananian, Björn Bengtsson, Tiril Wishman, Kit Walker Johansson. Regi: Lisa Linnertorp. Baserad på en originalidé av Jens Lapidus. Produktion: SVT. (Hundarna, Sverige 2026)
White Lotus
har jag tittat på via MAX. Eller är det HBO Max nu? Eller bara HBO… jag har inte hängt med i namnbytena. Men hur som helst. Jag gav upp serien en gång redan efter första avsnittet, men det kanske finns något där ändå. Jag fick rådet att börja om och nu har jag sett 3–4 avsnitt av första säsongen och kommer definitivt att se klart åtminstone den första säsongen.
En intressant och annorlunda serie i alla fall.
Love & Death
har jag också tittat på på samma ställe och jag är ganska imponerad, särskilt av skådespelarna. De gör ett fantastiskt jobb och det utlovas intressanta vändningar i handlingen.