Jag delade mina #neuvottelija -diskussioner med VD:arna för LapWall och Norrhydro i båda bolagens diskussionstrådar och fick beröm för det. Jag kommer att börja lägga till avsnitt här som inte bara är aktiespecifika, utan som refererar till enskilda aktier, investeringar eller makro.
De två senaste avsnitten är sådana som jag inte vill placera under t.ex. Nokia, Stora Enso eller WithSecure.
WithSecure / F-Secure / Nixu: neuvottelija 138 - Cyberattacker mot företag och stater (Mikko Hyppönen) https://youtu.be/Q12y-qmgygc
Jag intervjuar Mikko Hyppönen om företags och staters cybersäkerhet, Elon Musk, cyberkrigföring och lite om orsakerna till uppdelningen av WithSecure / F-Secure, konkurrensfältet och företagsköp. Vi minns storheten i C64-programmering, förlåt för det!
Nokia / Stora Enso / Telia: neuvottelija 137 - Investerarrelationer investerarkommunikation (Olli-Pekka Kallasvuo Ulla Paajanen) https://youtu.be/teA4HvpNj2w
Jag intervjuar Olli-Pekka Kallasvuo och Ulla Paajanen om förändringen i hanteringen av investerarrelationer från Nokias glansdagar till nutid. Nokia, Stora Enso och Telia nämns, men mest i bisatser. Aktieanalytikernas gnistrande intelligens beröms😊, flygfotogen och dåliga flygplatser fördöms✈️
Det lönar sig att kommentera, hitta fel/oenigheter och föreslå nya avsnitt. Jag kommer fortsättningsvis att lägga upp liknande allmänna avsnitt här om och när jag nämner enskilda företag eller viktiga makroteman. Just det, ni får gärna prenumerera.
Intervju med Jenny Cederqvist, chef för Inderes FLIK Helsingfors, och Juha Koskela, ägare av Suora Broadcast - videoströmning inom sport, företagsevenemang och affärer i allmänhet (metaversum etc). https://youtu.be/-DVkRAN5wIE
Den här gången satt Karo Hämäläinen i min intervjustol, som tillsammans med Random Walker och Jukka Oksaharju har skrivit serien Guru-böcker. Karos senaste bok Rikos ja rahastus (WSOY) erbjuder flera vägar för vårt samtal neuvottelija 161 - Rikos ja rahastus (Karo Hämäläinen)
Lemminkäinen – asfaltkartellen Nick Leeson – Barings Bank och derivat Charles Ponzi – den ursprungliga ponzi-bedragaren Bernie Madoff – hedgefonds-ponzi Libor-skandalen Wincapita – Hannu Kailajärvi OneCoin – Ruja Ignatova Krypto Börsnoterade företag som Enron Finländska ”situationer” bl.a. Fortum-Uniper, eQ:s korträntefond Böckerna i Guru-serien Finansfiktion, löpning
Avsnittet kan ses idag kl. 18.30.
Finlands förfall och slutet på pengar (Tuomas Malinen)
Tuomas Malinen ger en full bredsida om Finlands förfall och slutet på pengar. På jakt efter frihetsöar: exempel Christiania (Köpenhamn), Square Mile (London) svaga män & hårda tider Inflationen kom, vad nu? korrupta pengar. Kommande bok om pengar korrupt politik Storbritannien nära att kollapsa i en penningpolitisk kris EU och euron Missilkrisen i Polen – Tuomas pekas ut som putinist Svag regering Pengar, förtroende och krypto Coronaförföljelser 2021 och 2022 – vart försvann pratet om restriktioner? Mer utpekande Tuomas planer
Malinen har sannerligen en tydlig messiasstatus i VKK/Vapaudenliitto-kretsarna. Malinen är vägen och sanningen, och de heliga orden som kommer ur messias mun får inte ifrågasättas. Alla andra är får, men att blint hylla Malinen är ett grundläggande drag hos en självständig tänkare.
#neuvottelija-podcasten fick rättigheten av Spotify att även dela i videoformat. Det är ganska få poddar som har fått göra detta, även om Joe Rogan förstås startade det hela. Så om video intresserar, finns den i fortsättningen även på Spotify utöver YouTube:
Nästa avsnitt är med Teemu Liila och Kevin van Dessel från Sijoituskästi om den kommande tjurmarknaden och dess trender. De spelade samtidigt in en intervju med mig om bland annat förhandlingsteknik.
Låt oss göra så att ni får föreslå gäster här; det börjar gå ganska bra att locka hit gäster. Jag lovar dock ingenting, det är en lång kö av gäster på väg in och det finns bara begränsat med tid att göra dessa.
Kanalens trovärdighet urholkas rejält av att de som främst har fått komma till tals är Tuomas Malinen och Esko Aho. Jag förvånas stort över detta, eftersom den förstnämnde är i det närmaste en persona non grata inom branschkretsar, medan den sistnämnde har en nästan motsvarande ställning hos allmänheten. Jag kan inte hitta någon annan förklaring till att dessa två herrar får komma till tals år efter år än att tittarsiffrorna är bra. För all del, jag lyssnar själv med intresse på hur Aho vitmålar sitt eget agerande och hur Malinen förklarar att Orbáns ekonomiska politik är gudomligt bra.
Snyggt “cancel-språk”: ur 160 avsnitt plockar man ut sina egna hatobjekt och genom associationsmagi försöker man utöva underkuvande genom generalisering.
Det lönar sig att se båda bokintervjuerna med Esko Aho från 1991 och 1992, båda har varit omtyckta.
PS. Jag gissar att @Freddie skulle gilla mitt #MMT-avsnitt med Li Anderssons ekonomisk-politiska assistent mer än avsnittet med Juhana Vartiainen Är det förresten så att du anser att jag propagerar för alla dessa samtidigt, eller att mina gäster representerar sig själva som vuxna människor?
Eh, ett ganska förvånansvärt osakligt svar trots att jag använde ett lite provocerande språk. Man måste väl få ge feedback på gästerna och deras nivå även om de råkar vara dina kompisar eller presidentfavoriter? Tyvärr måste jag konstatera att jag faktiskt har sett nästan alla avsnitt och att det var på den grunden jag gav min kommentar. Avsnittet med Juhana Vartiainen är nog faktiskt ett av de bästa, jag ser honom gärna som gäst flera gånger istället för de herrar som nämndes i det tidigare meddelandet.
Tack för att du tittade. Jag misstolkade ditt meddelande som ett ganska vanligt anonymt trollande av typen ”du får inte intervjua mina hatobjekt”. Min uppriktiga ursäkt.
Givetvis får man kritisera! Det är därför jag är här under mitt eget namn. Min poäng är väl att jag inte är mina gäster, och mina gäster ansvarar själva för vad de säger som vuxna människor. I Finland är det så kallade Overton-fönstret, det vill säga spektrat av allmänt accepterade åsikter som uttrycks högt, väldigt smalt, och det är synd. Man tolererar inte avvikande röster, även om de skulle väcka oss inför kommande problem.
Jag anser att kanalens styrka är att du har experter från olika institutioner och företag där som pratar om ganska specifika saker. Till exempel vd:n för Lamor eller Norrhydro som pratar i samband med deras börsnotering (IPO). Vid sidan av det ser det väldigt märkligt ut om vissa parter med jämna mellanrum får basunera ut sin egen agenda. Visst förstår jag att tittar- och lyssnarsiffror är intressanta, men jag tänker nog själv att man inte kan få allt.
Overton-fönstret köper jag inte helt och hållet nuförtiden. Tack vare YouTube har det vidgats, ett bra exempel är bland annat Puopolos kanaler där du själv ofta är gäst. När det gäller Esko Aho kan det förstås stämma att han inte får sin röst hörd nuförtiden ens i så kallad mer traditionell media, trots att han är före detta statsminister.
När det gäller Malinen finns det särskild anledning att framföra kritik just på ett investerarforum. Under de senaste åren har det funnits ett helt fantastiskt köptillfälle på marknaden (coronasvackan) och nu under hösten har vi kanske också befunnit oss i hyfsat bra köplägen – tiden får förstås utvisa hur det går. Att ge investeringstips om att ta ut kontanter för att ha dem under madrassen ser inte särskilt bra ut i dessa lägen.
När det gäller Malinen finns det särskild anledning att framföra kritik just på ett investeringsforum
Sant. Jag delade faktiskt inte det där senaste avsnittet här själv, jag hade mycket väl kunnat dela enbart de aktierelaterade avsnitten, men jag fick inte välja. Visst har Malinen varit en av de få som haft rätt gällande en inflation på över 10 %. Väldigt, väldigt få förväntade sig det, inklusive jag själv, så han är inte bara en domedagsprofet. Den heliga kombinationen av digitala centralbankspengar, totalitarism och censur bevittnas nu i Kina – det gynnar inte ekonomin, så det är inget vi vill ha här i den västerländska demokratin. Vem skulle prata om det om inte en figur som befinner sig lite i marginalen?
Jag tycker inte att folk ska förundras över andras val, det är bara att starta en egen kanal i eget namn så blir världen bättre. Det är inte så svårt, jag kan ge tips, vilket inkluderar att bjuda in någon gäst som irriterar massorna till kanalen.
Malinen verkar “cancella” sig själv, lämnar till och med Europa. I USA skulle det säkert finnas en ytterlighet där Malinen passar in. Han vill nog förstå Ryssland, varför man invaderade Ukraina, och säger att detta har tagits bort från västvärldens narrativ. Saker och ting är sällan antingen eller. Därför finns det en viss visdom i det Malinen säger, men bara en viss. Det är åtminstone bra att försöka förstå även det där extremtänkandet. Det bryter givetvis mot den ”rätta” och ”goda” konsensus som krävs för att hålla ihop samhället och röra sig mot ett gemensamt mål, även om den ibland i efterhand visar sig vara felaktig (jfr. coronamaskutredningen; ”de är till ingen nytta, kan till och med vara till skada” och senare togs detta tillbaka som strunt). Att följa intervjun är ett bra test på hur väl man står ut med den paranoia som väcks inom en själv.
#neuvottelija 164 - Börsen stiger - vad i hela friden! (Kevin van Dessel Teemu Liila)
Kevin van Dessel och Teemu Liila från Sijoituskästi utvärderar de faktorer som gör att S&P 500 redan nu har en månatlig uppgång på +5,5 % mot en tjurmarknad.
Risknivåer och momentum Räntenivåns oundvikliga framtida nedåtgående trend, centralbanksput Marknaden är framåtblickande och blickar även förbi en minirecession Större uppgångspotential (upside) för tillväxtaktier Inflationen både som en faktor som förbättrar kassaflöden och dess nedåtgående trend Ledningens förmåga och kvalitetsaktier Enskilda aktier: Meta, Kamux, Harvia vs. UPM, Sampo En hög kassaandel i portföljen som indikator
00:00-01:00 Teemu Liila och Kevin van Dessel om drivkrafterna för tjurmarknaden och tillväxtaktier
01:01-44:27 Kevin van Dessel och Teemu Liila reflekterar över tjurmarknadens återkomst och permabear-investerarnas nöd
165 - AI analyserar förhandlingen! (Jussi Niemelä Mikko Järvinen)
Meluton Oy:s vd Jussi Niemelä och Mikko Järvinen från True North Search diskuterar biometrisk förhandlingsanalys, som användes när bland annat Sami utbildade medlemmar i True North Search i att köpa företag. Under processen undersökte Jussi cirka 300 företag, varav 4 ledde till förhandlingar om företagsförvärv. Slutligen genomförde sammanslutningen av Jussi och True North Search ett förvärv av ett familjeföretag. Mikko beskriver processen som en private equity-modell (riskkapital) för affärsänglar. I förhandlingssimuleringen som visas i avsnittet agerade Sami som en tuff företagsförsäljare och Jussi som en konstruktiv representant för köpargruppen. Förhandlingen filmades och AI klassificerade förhandlarnas känslotillstånd bland annat utifrån ögonen. Förhandlingsteknologin är i en accelerationsfas och #neuvottelija återkommer till ämnet bland annat i och med legal tech. 00:00-00:55 Biometrisk förhandlingsdemo, sammanfattning av True North Search ETA-modell 00:56-40:43 Jussi Niemelä, Mikko Järvinen och Sami Miettinen diskuterar biometrisk förhandling samt affärsänglars private equity-modell (riskkapital)
Jag har kritiserat det uppsvällda och tvångsfinansierade YLE i Viikon viisasteluklubi, men det är alltid lika roligt att gästa YLE:s Pörssipäivä hos Mikko Jylhä, här tillsammans med Danskes chefekonom Pasi Kuoppamäki! Vi siade om den ekonomiska vinterns utsikter, från inflation till tillväxt i nationalekonomin och aktiemarknaden. Jag nämnde även Tamtrons börsnotering som genomfördes av Translink Corporate Finance och tackade särskilt ankarinvesterarna. Tamtron - Punnitusratkaisujen tuottaja - Osakkeet - Inderes forum
Makroekonomisk vinter – nyckeltal för recessionen
I diskussionen: chefekonom Pasi Kuoppamäki från Danske Bank Finland och den youtubande investmentbankiren Sami Miettinen från Translink Corporate Finance. Redaktör Mikko Jylhä.