Poor Things oli vähän erilaisempi Hollywood-elokuva, joka oli mielestäni mukavalla tavalla leikkisä ja paikoin jopa nerokas. Emma Stone veti roolinsa hienosti, mutta pidin myös Mark Ruffalon ja Willem Dafoen suorituksia ihan onnistuneina.
Elokuvan tyyliseikat pistivät itselläni silmiin, niin asut, kampaukset kuin puitteetkin, jotka sopivat elokuvan tyyliin hyvin. Ei ihan mestariteos, mutta mielestäni oikein hyvä elokuva.
Tämä elokuva voi olla osalle katsojista väärällä tapaa out…
TomPettynyt:
Jag såg färdigt, om än i tre delar, denna (enligt mig) märkliga film (Kinds of Kindness, 2024), med samma huvudrollsinnehavare (Emma Stone och Willem Dafoe) som i Poor Things (2023) och även samma regissör, Yorgos Lanthimos, vilket förklarar filmens märklighet. Jag kan bara rekommendera denna till vänner av märkliga filmer. Jag gillar Willem Dafoe, men jag måste ärligt säga att killen dras till märkliga roller, men skådespelarinsatsen är naturligtvis utmärkt (enligt mig). Jag såg den själv på HBO Max streamingtjänst, men den verkar också finnas på åtminstone Disney+, för de som eventuellt blir intresserade. Jag har tydligen sett en av hans andra filmer också när jag skulle försäkra mig om att detta var den första och sista, men The Favourite (2018) har jag sett någon gång, så det var inte den första men den sista. För konstigt för mig, som är så konstig att jag avvisar något så konstigt, lite som likadana elektriska laddningar avvisar varandra.
https://www.imdb.com/title/tt22408160/?ref_=ext_shr_lnk
Ja, jag förstår.
Till exempel är Poor Things en sådan film som jag inte skulle våga rekommendera till någon vars filmsmak jag inte känner alls, även om jag själv tyckte om att se den. Det är lättare att rekommendera några klassiker som har en högre “träffprocent”.
3 gillningar