Spel

En sådan tråd hade jag tänkt starta redan lite tidigare under våren, men nu när det har pratats om spel i kafferummet (senast om Elden Rings tillägg) så tänkte jag ägna en helt egen tråd åt spelande, eftersom jag själv har ägnat mig åt det i decennier i olika former.

Avsikten är inte att lista alla världens spel som man har spelat under sin livstid, men det är väl inte fel att lyfta fram klassiker och pärlor från nutid eller förfluten tid som har fastnat hos skribenten. Tanken är att öka diskussionen kring ämnet :slight_smile:

För närvarande har trådstartaren några spel på gång.

Först kan nämnas Hellblade: Senua’s Sacrifice, som startades för ett par veckor sedan, om än bara spelat ganska lite, men mycket beroendeframkallande.
Hittills har det känts lite som ett linjärt spel, men med större fokus på berättelsen och berättandet har man lyckats satsa på det, och åtminstone i mitt sinne har spelet fastnat perfekt. Spelvärlden är starkt sammanflätad med skandinavisk vikingamytologi och gudar, och det är just det som intresserar mig mest här. Likaså har den starka atmosfären och berättelsen om ämnet lyckats utmärkt. Huvudpersonen har ju lite av alla möjliga trauman och är förvirrad i huvudet och upplever hallucinationer, och i början av spelet varnades det redan för att spelet har gjorts i samarbete med professionella inom mentalvården. Enligt min erfarenhet hittills har spelet varit en aning smalt och linjärt, men det passar å andra sidan mig ganska bra; på så sätt kan man kanske satsa mer på handlingen och lite mindre på att irra omkring och all annan sidoverksamhet.

Som en stor komponent i kampen med sitt eget sinne hör Senua (huvudpersonen) ständigt röster, ofta nedlåtande men ibland också hjälpsamma i strider och problemlösning. Man behöver alltså inte vandra ensam i naturen när man är tillräckligt förvirrad.

Som en andra nämnd kan vi berätta om Doom Eternal

En uppföljare till Doom från 2016. Helvetets monster är återigen på fri fot och hagelgeväret har gott om ammunition och motorsågen har bensin. Ja, det är i huvudsak vad spelet består av, och handlingen eller vad som händer i spelet kommer knappast att överraska någon. Monster slaktas från vänster och höger, tempot är högt och som en positiv överraskning fungerar spelet relativt smidigt på min egen, några år gamla hårdvara.

Om jag ska vara helt ärlig tyckte jag inte att Doom från 2016 var “värt all den hyllningen”… Spelet var förvisso helt okej, men jag är kanske någon sorts motvalls kärring, för jag tyckte att Doom³ (det som kom 2004) var ett utmärkt verk på grund av dess långsamma och mörka mekanik. Kanske det värsta med 2016 års modell var att jag störde mig på att det var “gå in i rum X, där dörrarna stängs bakom dig och 50000 fiender spawnar i rummet. Klara dig.”

Alltså inte mycket utrymme att dra sig tillbaka, utan mer som en ADHD-lek. Jag är dock fortfarande i början av Eternal också, så jag kan inte riktigt säga ännu om samma sak upprepas här och hur illa. Men spelmekaniken i övrigt är bra, smidig och logisk, så när den initiala trögheten avtar och jag kan ställa in mig på “tänk mindre och skjut mer”-läget, så kanske det blir en meningsfull upplevelse.

Andra nämnvärda spel som jag ibland startar är Battlefield 4 och GTA5 (Online)

Jag har spenderat min tid på dessa på sistone, hur går det för er andra? P.S. alla ovan nämnda spel spelar jag på PC.

14 gillningar

Bra tråd :+1:
Någon kanske undrar om en sådan här tråd hör hemma på ett investeringsforum (eller andra hobby- eller biltrådar), men jag tycker att dessa väl understryker hur brett spektrum av investerare det finns.
Det finns människor från olika inkomstnivåer och med olika intressen. Alla investerare spelar inte golf när de har tid från sin segelbåt.

Jag har spelat praktiskt taget hela mitt liv. Även om jag kommer från en familj med knappa medel, förstod mina föräldrar lyckligtvis att spelande inte nödvändigtvis är en fördärvlig aktivitet, utan som bäst utvecklar det ett ungt barns problemlösningsförmåga, engelskkunskaper och fantasi. Och på något sätt lyckades de hitta pengar till spelkonsoler. Åtminstone de två första var, om jag minns rätt, från en second hand-butik.
Först hade vi en åttabitars Nintendo, sedan gick vi över till PlayStation-världen, och där har vi stannat, jag har haft varje modell.

För närvarande spelar jag Ghost of Tsushima och oj oj oj, spelet är verkligen det vackraste spel jag någonsin har spelat. Landskapen är helt förtrollande. Förmodligen det första open world-spelet där jag praktiskt taget inte använder snabbresor alls, utan långsamt vandrar runt med min trogna häst och beundrar landskapen.
Spelet har fått mig att intressera mig för japansk kultur, särskilt atmosfären på landsbygden under samurajtiden. Man dricker te, sitter på bambumattor i trähus och badar i varma källor. Åh, så härligt. Till att börja med har jag planerat en resa till det japanska spaet Yasuragi i Stockholm.
Spelet i sig har bra mekanik, en speciell insikt är att istället för waypoint-markörer eller pekare, är det vinden som leder dig i riktning mot det du söker. Eller på sina ställen kan Tsushimas mystiska gyllene fåglar guida dig till nya platser, eller rävar som agerar som sändebud för guden Inari tar dig till helgedomar.
Spelet är dock förvånansvärt lätt. Jag hade fått intrycket att vissa bossstrider kunde vara mycket utmanande, men i praktiken har jag, åtminstone inte ännu när jag spelar på den svåraste nivån, inte kämpat med ens den svåraste bossen längre än en halvtimme. Att rensa grundläggande mongolläger är å andra sidan mest trivial smygande, om man ens orkar försöka, ett stort läger faller för Sakai-klanens katana förvånansvärt lätt.
Om lättheten beror på en lång spelhistoria eller inte, spelar ingen roll. Utan spelet håller en fast, och man kan säga att jag är ”obsessed” av denna atmosfär och värld.

En liknande känsla har jag senast upplevt i Last of Us-spelserien. Berättelsen och atmosfären i spelet är oöverträffad. Som Tohtoripoloinen nämnde ovan, fungerar korridorspelet bra här, det håller ihop berättelsen väl utan att man kan vandra för mycket.
Människors uthållighet och överlevnadsförmåga i apokalypsen tilltalar.

I samma genre kan jag rekommendera Metro-spelserien. Denna verkar av någon anledning ständigt vara på rea nästan gratis. Jag hade av någon anledning alltid hoppat över detta, men nu när jag inte kunde komma på något annat att spela, köpte jag hela serien för en femma, och oj oj oj.
Ett fantastiskt alternativ till det av Bethesda förstörda Fallout. Atmosfären och berättelsen är utmärkt. De två första spelen är redan lite gamla och när det gäller styrning och grafik är de lite sådär, men de är korta korridorspel och de är definitivt värda att spela igenom. De fungerar som en introduktion till det tredje spelet, Exodus, och det är ett utmärkt spel, det belönar ansträngningen att ha orkat spela igenom de två tidigare.

Det vore ett brott att inte nämna Baldur’s Gate 3. Värt all hype och allt beröm. I detta spel finns det valmöjligheter, du kan praktiskt taget göra vad som helst. Även som en gammal bordsrollspelare överraskade det mig att det verkligen betyder det.
Man har också lyckats utmärkt med att trots att spelet är väldigt omfattande, det finns otroligt många sidouppdrag, och du kan faktiskt avancera helt fritt, så glöms huvudberättelsen aldrig bort i bakgrunden, till skillnad från till exempel i Skyrim, du funderar aldrig över vad mitt syfte var, varför jag ens är här och vad jag försöker uppnå. Sidouppdragen stöder på ett eller annat sätt huvudberättelsen, och är inte tråkiga ”hämta det och det åt mig därifrån, döda den och den därifrån”, utan är verkligen djupgående och kan utföras på otaliga olika sätt.

Jag orkar inte skriva mer, men andra som är värda ett särskilt omnämnande är:

• God of War (och Ragnarok, de nyare)
  • Frostpunk
  • Kingdom Hearts 1
  • Final Fantasy 7 och 9, är förvisso gamla, men fortfarande fantastiska spel, har spelat igenom båda igen inom de senaste fem åren.

Det finns ju många andra fantastiska spel också, men låt oss inte göra en oändlig lista här nu :joy:

11 gillningar

Jag hittade något… som inte passar alla.

Här är: Capitalism Lab (Uppföljare till Capitalism II. Plattform PC).
Först måste jag erkänna att jag inte äger det här spelet, och jag har inte spelat det själv. Spelet verkar inte användarvänligt, och inte heller att köpa det är det (jag återkommer till detta senare)… Så detta är ingen köprekommendation, även om jag tycker att spelet är riktigt intressant. Observationer om spelet och dess funktioner har jag gjort med hjälp av YouTube.

Visuellt sett är spelet vackert patinerat, vilket påminner om gamla goda Age of Empires. Av produktionen förstod jag att det genremässigt representerar strategisk resurshantering, med en rejäl dos element och nyanser som replikerar affärs- och ekonomivärlden. Alltså en fruktansvärt rörig soppa.

Spelaren ska bygga olika produktionsanläggningar, skyskrapor, lager, försäljningskanaler och affärslokaler där man bedriver företagsverksamhet. Du kan starta gårdar eller gruvor, vars råvaror kan förädlas till produkter som spelaren kan sälja med god vinst.
Spelets huvudsyfte är att hantera sitt företags resurser och produktionskedjor, ägna sig åt småskalig finansiell förvaltning, marknadsföring, forskning, samt att kämpa mot konkurrerande företag (AI) i en dynamisk värld genom att stärka sin egen konkurrensfördel eller sitt varumärke, köpa upp konkurrerande företag eller alternativt själv hamna på konkursens brant.
Till spelet kan man enkelt ladda ner en MOD, som inkluderar verkliga företag med deras logotyper i leken. ‘Real World Mod’.

Eftersom detta är ett investeringsforum måste jag naturligtvis lyfta fram att spelet har en inbyggd börs. Spelaren kan till exempel börsintroducera sitt företag och samla in kapital genom att emittera nya aktier på marknaden. Du kan lägga ett köperbjudande på ett privat företag, du kan plocka konkursbon som svampar efter regn, och du kan ta över ett publikt börsbolag via aktier.
Om vissa villkor tillåter det; kan ett företag också emittera obligationer för att samla in kapital. Spelaren kan köpa och sälja företagsaktier, även sina egna företagsaktier. Åtminstone företagets Market Cap, EPS, P/E och P/B värderingsnyckeltal finns i tabellerna. Utdelningspartiets viktigaste nyckeltal, det vill säga Dividend Yield %, är också med.

När jag dök ännu djupare in i spelvärlden tyckte jag mig höra att “centralbanken” tydligen också styr räntorna i spelet. Någon form av inflations- och kreditvärderingssystem finns också.

En lite mer “humoristisk” inställning till spelet:

Sammanfattning

https://www.youtube.com/watch?v=2GT6vXlPcJg

Med tillägget Banking and Finance kan du till exempel klättra på karriärstegen och bli bankens VD, varvid du, när din virtuella penis växer, som någon slags bankgud kan bestämma vilka lån du beviljar och till vem. Du kan också anställa en CTO, CMO eller COO till ditt företag och dela ansvaret med AI. Jag förstod att AI också kan sköta dina affärer, t.ex. via ett dotterbolag.

Det finns en hel del tillägg tillgängliga, som ytterligare utökar funktionerna och mekanismerna:

• Subsidiary DLC
  • City Economic Simulation DLC
  • Digital Age DLC
  • Banking and Finance DLC
  • Service Industry DLC

Tidigare refererade jag till att köpa spelet och dess tröghet. Eftersom spelet utvecklas av en liten grupp (?) är det helt förståeligt att det… inte kan köpas på Steam eller GOG.

Själva installationsfilen kan laddas ner (‘for free’) som en .EXE-fil från internet, men för att fungera kräver den en registreringsnyckel, som kan köpas från FastSprings Web Store (…vars utseende ärligt talat inte ingav mycket förtroende, men betalningsalternativen var förutom kreditkort även PayPal, GooglePay och Amazon). Jag hittade en länk till ett paketerbjudande, inklusive själva spelet + 5 tillägg för 74,51 dollar. Kärnspelet kostade nog $19,99 i ordinarie pris.

Detta skulle vara ett ganska komplicerat paket att bita i för en pensionerad WASD-kejsare. Jag kanske måste gräva fram nitroglycerinet ur lådan och offra ett kreditkort, och bara för att vara djävulsk prova om man blir lurad eller inte. Detta skulle kunna vara ganska rolig underhållning efter efterbörden på eftermarknaden.

Jag måste åtminstone sova på saken, men jag kommer att rapportera om eventuella lyckade köp här. Vid misslyckande klär jag mig på statens hotell eller fortsätter livet helt normalt som vuxna människor brukar göra när de möter små motgångar.

7 gillningar

Jag är en tråkig spelare, eftersom jag har spelat Dota i 20 år och Counter-Strike i över 10 år. Nu har Deadlock också kommit med (en kombination av Dota och Counter-Strike). Path of Exile 2 har jag testat lite. Finns det andra som spelar MOBA- eller skjutspel?

1 gillning

Förstörelse, skottlossning, dunder och brak.

Det är vad som erbjuds nu, och baserat på trailern och gameplay har man lärt sig mycket av misstagen från det förra Battlefield.

Spelet har öppna dörrar för betatestning enligt följande:

• August 7-8: Early access for Battlefield Labs members.
  • August 9-10: Open beta weekend #1.
  • August 14-17: Open beta weekend #2.

Spelet släpps i sin helhet den 10 oktober.

Spelet kommer förmodligen inte att fungera på min nuvarande Amiga, men jag tittade en stund på lanseringsevenemanget och “influencernas” spelande ( https://www.youtube.com/watch?v=c_BRbvYxgOY <— jag vet inte om länken kommer att fungera senare) och det såg ganska häftigt ut.

4 gillningar

Ett av augustis PS-Plus-spel var Lies Of P, som släpptes 2023. Jag laddade ner det själv och bestämde mig för att börja direkt eftersom jag inte hade något annat spel på gång. Det är alltså ett Soulslike-liknande actionrollspel där man styr en Pinocchio utrustad med ett svärd och en mekanisk hand genom en stad vars gator har invaderats av mekaniska dockor :smile: Huvudsakligen slår man ner svagare motståndare utrustade med antingen pistoler eller olika tillhyggen, och ibland möter man betydligt större och mer utmanande bossmotståndare. Jag har spelat några timmar nu och det verkar riktigt bra. Utmaningen ökar gradvis när antalet fiender man möter samtidigt växer och vapnen blir bättre. Naturligtvis utvecklas även ens egen karaktär med uppdateringar. Med större motståndare får man kämpa på allvar, och attacker, undanmanövrar och pareringar måste tajmas ordentligt. God Of War är det senaste spelet i den här stilen jag har spelat, och detta Lies Of P känns lite klumpigare att styra. I det här spelet springer eller hoppar karaktären åtminstone inte än, så det kan också bidra till en klumpigare känsla. Nåväl, jag fortsätter spela och kanske delar med mig av fler intryck från spelet senare. Just det, och någonstans läste jag att en uppföljare till det här spelet håller på att utvecklas.

Här är trailern:

Förresten, som Star Wars-fan laddade jag också ner Jedi Survivor till konsolen. Det gick att ladda ner gratis med åtminstone vissa PS-prenumerationer.

3 gillningar

Jag har spelat det här spelet förr! Stark rekommendation om du gillar tycoon-spel. Och det är alltså ingen bluff :). Åtminstone inte när jag köpte spelet.

1 gillning

Håller så smått på att starta Expedition 33, så jag har åtminstone någon egen åsikt i årets GOTY-diskussioner. Av TGA:s nominerade har jag bara provat Hades II i år.

Låt oss samtidigt lägga upp en omröstning:

Av The Game Awards GOTY-nominerade har jag spelat:

• Death Stranding 2
  • Donkey Kong Bonanza
  • Expedition 33
  • Hades 2
  • Hollow Knight Silksong
  • KC: Deliverance 2
  • Ingen av dessa
0 äänestäjää
2 gillningar

Jag skulle kunna lista top-5 spel baserat på de jag växte upp med som barn och ungdom (för 20-35 år sedan), så jag hoppar över nyare spel helt.

Amiga:

• Settlers 1
  • Cannon Fodder
  • Syndicate
  • Flashback
  • Sensible Soccer

Nintendo (NES):

• Megaman 3
  • Megaman 5
  • Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Nintendo World Cup
  • Blaster Master

Playstation (PS1):

• Tekken 2
  • Discworld 2
  • Resident Evil
  • Resident Evil 2
  • Gran Turismo

PC:

• Thief: The Dark Project
  • Thief 2: The Metal Age
  • Kingpin: Life of Crime
  • Soldier of Fortune
  • Hitman: Codename 47

Åh, vilka härliga minnen från dessa listade spel, från tidigt 90-tal till sent 00-tal. Det handlar också om de enheter och konsoler jag ägde, det vill säga PS1 blev min sista konsol någonsin, efter det bytte jag permanent till PC-spelare. Som synes gillade jag inte traditionella Mario eller de första GTA-spelen, och jag gillar dem fortfarande inte. Nintendos spelutbud är numera så barnsligt och GTA som spelserie tilltalar mig helt enkelt inte, så det kommande VI hoppas över elegant.

Av spelen på listan ligger Thief-serien fortfarande mitt hjärta mycket nära, och fanuppdrag spelade jag en gång i tiden under timmar och åter timmar under arbetslöshetsåren för 20 år sedan. Bara demon av första Thief spelade jag hos en kompis under högstadietiden efter skoldagen i upp till 2-3 timmar, och när jag fick hela spelet bränt på en CD-R-skiva (jag tog bort slumpmässigt några filer för att få filerna att rymmas på en 650 MB skiva), då fanns det ingen återvändo.

Jag orkar inte göra en lista över några nyare spel, men där skulle finnas en lång lista med kvalitetsnamn, men också många indie-spel som jag har förälskat mig i. Jag hatar multiplayer-spel, så de finns inte på listan, bara Team Fortress 2 är ett undantag, där jag till och med var förvånansvärt bra en gång i tiden. Nu har jag inte spelat det heller på snart 10 år, men det var inte ovanligt att jag ofta dominerade med över 50 kills och 0 deaths. Skulle jag fortfarande ha färdigheterna och reaktionstiderna kvar, hmm…

8 gillningar

Ahh… Gamla goda Blaster Master. Ett utmärkt spel med ett utmärkt soundtrack. Jag spelade det här en hel del som barn, men jag erkänner att jag aldrig klarade spelet… Kanske nu på äldre dar borde denna orättvisa rättas till.

Till NES-klassikerna erbjuder jag också Guardian Legend, som också har ett utmärkt soundtrack och fantastisk spelbarhet. Detta var också oslagbart på sin tid, tills jag kanske 20 år senare, efter barndomens NES-spelande, spelade igenom det på en emulator, och åh, vilken mörk tomhet som fylldes när jag klarade det.

Vomitron har förresten nyligen släppt en cover av Master Blaster-låten på albumet No NES for the Wicked:

Hård körning och en låt som smeker min nostalgiska njutningsnerv.

2 gillningar

Herregud, måste det alltid regna här?

Nu går det inte bra – svärdet skulle kunna svingas, men bara om någon betalar tillräckligt.

Här i Velen, i kanske världens tröttaste skitslum, tuggar jag nu på fiskbenen i fickan. De utstående ögonen hade säkert en hemtrevlig, vattnig känsla i min ficka. Mumsigt.

Det vore trevligt att få jobb; utbudet är dock lika dåligt som bottensatsen i en jästank. Sammetbyxan från grannbyn erbjöd ett lönnmördarjobb för 50 kronor, men vi är inte så desperata än att jag skulle bryta koden…

Kanske kan jag få ihop en till Swallow av de sista Celandine, om jag nu stöter på något annat än bara hö…

SKRIK!
Jaha, även asätare skulle gilla mört och mutanttestiklar. Roach blev skrämd och sköt iväg som en kula mot okända trakter… Nice, en förlorad häst och tydligen en förlorad ghoul.

Saldo: Död ghoul.
Piruetterna var klibbiga, men ghoulens blod dömer inte. Näsan mot nordligare jaktmarker, här i söder växer inget annat än en svamp i pannan förutom stank. Låt oss ta en liten turbomeditation innan vi traskar vidare.

När man färdas till fots hinner man titta lite på landskapet också. Nämligen naturlandskapet.

Det är som om något börjar höras från marken…

Något kryper ut ur sina tunnlar. Ungefär knähöga, söta. Eskel sa visst att varje själ får 200 cent. Dessa verkar inte ens ha en själ.

Aard på och piruetter med Whirl. Med muskelminne höggs det på, några slag träffade även mitt eget lår.

Saldo: Blod från tre nekkers, som passar utmärkt till Rubedo-elixir. Nu till Baronens oas, låt oss samla knoppar och klöver längs vägen.

Åh, sköna 96 kronor i fickan. Känslan är som en nallebjörn på tupplur.

Från Baronens köpman lite jäst, potatis och peppar – behöver ingredienser till hemgjord pepparvodka… Om killen sålde rep till ett bra pris, skulle jag överväga det. Just det, och Baronen är skyldig mig en tjänst, så då hittar vi väl en sadel och en häst också.

Nästa morgon fortsatte resan norrut.
Av misstag svängde jag fel vid korsningen, för byn Heatherton dök upp lika oväntat som ett utedassbesök efter en smak av hembränt.

"Kurwa, pierdole…"

Se där, nyfikna tulltjänstemän dyker upp ur buskarna. Vad vill ni?

Tulltjänstemännen led av järnbrist!
Saldo: Några kronor och en trött smörgås.

Låt oss samla lite torrt tändmaterial och tända en eld; så kan vi äntligen laga de där elixiren, om inte asätarna överraskar oss igen.

Imorgon skulle man kunna besöka syndiga Novigrad.

W32

Det var nog tillräckligt med action för den gamle tuppen.

Spelet var Witcher 3, PC, with tons of Mods.

14 gillningar

Det var skickligt skrivet, som ett fan av spelserien fick det mig att skratta :grin:

3 gillningar

Quakes tuffa E1M1 speedrun-rekord har flyttats till en ny sekundnotering - förmodligen för sista gången. Bland de tidigare E1M1-rekordinnehavarna finns förresten ett par finländare med prestationer från ett kvarts sekel tillbaka:

5 gillningar

Det är verkligen imponerande…

Jag minns att jag senast tittade på en Quake speedrun-montage för ett par år sedan, men jag har nog redan för tjugo år sedan för första gången tittat på alla original Quake-kartor. I videon ovan är det ett utmärkt exempel att se hur de enskilda “förfiningarna” fortfarande kapar tid även efter så många år, och hur väl det förklaras där.

Lite samma sak när jag nyligen hamnade med att titta på speedrun-rekord för spelet Trackmania, trots att jag aldrig har spelat hela spelet, även om jag visste att spelet existerade.

Från Youtube-användaren Wirtuals kanal hittade jag till exempel denna (bland många andra liknande, väl förklarade videor)

Med vilken noggrannhet, buggar (eller funktioner :slight_smile: ) och skicklighet man får överraskande resultat som lever kvar på de snabbaste listorna för evigt.

3 gillningar

Så pass hårt fastnade jag nu i hypen kring nya Control att jag var tvungen att ladda ner det första Control från spelbiblioteket till PS5-konsolen :sweat_smile: Jag tänkte nu, medan jag väntar på det nya, spela igenom det första samt AW2 igen. Nu är det meningen att lägga mer tid på dessa. Jag har nämligen en dålig vana att ibland “rusa” och bara spela igenom berättelsen snabbt. Ganska mycket av berättelsen och vissa detaljer missas, samt naturligtvis sidouppdrag som inte blir gjorda :sweat_smile: Jag spelade Control 2022 på PS4. Ganska bra kommer saker tillbaka från minnets djup. Jag minns inte riktigt hur det såg ut när jag spelade det på fyran, men jag minns det irriterande hackandet i actionscenerna. Och tyvärr märkte man då lite tidigare på skärmens hackande att fiender snart skulle dyka upp och saker flyga omkring. Lyckligtvis nu med femman lyser spelets största problem med sin frånvaro :smiley:

Sniper Elite 4 laddades ner från butiken för en tid sedan, när man kunde ladda ner det gratis därifrån. Det är fortfarande lite oavslutat. Jag måste spela klart det också någon gång. När Remedy-hypen lugnar ner sig lite…

5 gillningar

Det passar inte riktigt som en investeringsdiskussion så jag svarar här. Jag räknade med 5-6 olika grundläggande fiendetyper från Control Resonants trailer. Det fanns nog ungefär lika många i originalspelet :smiley:

Som ett DmC-fan och någon som älskade Prototype en gång i tiden, ger Remedy mig extra arbete med att skilja på att vara ett fan och att investera nu med Resonant, eftersom spelet, baserat på trailern, verkar skräddarsytt för mig. Det hjälper inte annat än att hålla fakta som fakta och känslor som känslor.

2 gillningar

Okej, då var Control avklarat för andra gången. Och visst trivdes man med det igen, även om jag mindes väldigt mycket av spelet från tre år sedan. På grund av detta spelade jag igenom det på säkert halva tiden jämfört med förra gången. Ett par nya trophies lyckades jag också ansa. Jag hade spelat sidouppdragen ganska ordentligt redan första gången. Två uppdrag var nya för mig som jag hade missat förra gången. Jag hade inte kört matchen mot min egen spegelbild förra gången :sweat_smile: Men det var en uppfriskande match, kanske en av de bästa i spelet. Det kunde gärna ha funnits fler sådana matcher. Control är ju inte direkt något utmanande spel. Jag uppgraderade Jesse vartefter jag tjänade poäng. Karaktären är ju hela tiden mycket starkare än motståndarna. Och egentligen ökades utmaningen bara genom antalet fiender som dök upp samtidigt. För mig, som säkert för många andra, var det roligaste sättet att strida att kasta prylar :rofl: Nu behöver jag inte spela igenom det här en tredje gång. Nu är jag redo att ta mig an kommande Resonant :grinning_face_with_smiling_eyes: Tanken var att spela Alan Wake 2 innan Resonant också, men jag skippar det för tillfället. Jag mindes Control så väl, och det är bara två år sedan jag spelade AW.

Det blev så att jag köpte Atomfall från PS Store, som släpptes nu i mars. Baserat på trailern och annat material då tänkte jag att det kunde passa min smak. Och det verkade ju riktigt trevligt av den timme jag spenderade med att vandra runt på den förorenade engelska landsbygden :sweat_smile: Grafiskt sett är det här inte precis det senaste skriket, men det kan man förlåta om spelet i övrigt fungerar och är intressant.
atomfall-pc-game-steam-cover

8 gillningar

Det sägs finnas ett slags marginalgäng vars längtan efter att äga en fysisk kopia av själva spelet är orubblig. Det finns också de som vill att deras spel ska vara irriterande svåra, löjligt krångliga, långdragna och normbrytande, för att man på ett så skevt sätt som möjligt ska uppleva att man får valuta för pengarna. Nästa dag sitter hjältarna sedan och skryter för sina skolkompisar om någon “morsan-nivå-boss” som det tog hela natten och sju Red Bull att klara av.

Ah, that’s me.. Good ol’ times…

Souls-spelen, Skyrim, New Vegas eller Mount & Blade. Vissa spelar förstås ännu mer antika äventyr. Varför spelar folk fortfarande “gamla” spel när nya sprutar ut som på löpande band?

Varför är vissa spel eviga?

Är inte nya spelreleaser ändå lite mer tekniskt intressanta – gjorda med större budgetar dessutom?

Jag vet faktiskt inte ett dyft om världens sanningar och har redan gått i pension från hela spelscenen, men:
Det finns helt otroligt begåvat folk i världen som inte står på spelutvecklarnas lönelistor – de ändrar dock mekaniken i släppta spel som de själva ser bäst och delar sedan dessa moddade filer till andra spelares glädje. Dessa trollkarlar är som fanatiska fysiker som inte bromsas av arbetsledningens generiskhet. Overhauls (totalrenoveringar) byggda av tredje part kan alltså vara helt otroligt detaljrika.

De “eviga spelen” i listan ovan är alltså mer eller mindre “moddningsvänliga”.
I Skyrim finns det paket som i praktiken gör om hela spelet från grunden: gällande quests, combat, magi, animationer, skills, karaktärer, världen och det visuella. Dessa spel spelas fortfarande, i massor. Ursäkta användningen av svengelska, användandet är som tur är medvetet…

“Det låter för bra för att vara sant. Är inte ett moddat spel betydligt mer instabilt än vanilla-versionen?”
Det är det ju.

Eftersom det naturligtvis inte finns några garantier för moddarnas kompatibilitet, kan du tvingas spendera mer tid utanför spelet stirrandes på script, än på att faktiskt spela spelet. Du installerar gratis tillägg med kaffets kraft i typ sex veckor i sträck, eller åtminstone tills ditt eget huvud inte orkar mer. Dessa finns det tusentals av, med gud vet vilka perversioner och alternativ. Att rasera din självbild håller dig så sysselsatt att när dina kompisar har spelat igenom uppföljaren till spelet, så håller du precis på att börja med det första.

“Hörru… Det låter ju kul!”
Även en bil som inte blivit pillad på kör man väl åtminstone ett varv runt kvarteret, men om du inte offrar din tid på sensuellt förspel; som till exempel en slavisk bruksrenovering eller ett estniskt oljebyte – kommer körturerna att bli rätt glömska och sterila.

Den gamla Escorten som du har byggt och putsat på (redan i andra generationen) kan stanna vid vägkanten på varje resa, men det är ändå den bilen du räddar ur garaget om det börjar brinna.

Men för helvete… Kan du gå till saken lite snabbare någon gång?
Jag spelade min egen Escort, och nu pratar jag inte om några snedsteg – för sådana finns inte – utan jag menade mitt “eviga spel”, som släpptes 2015. It’s called; The Bitcher 3.

“Hah, var inte Witcher 3 den där rundslipade, lättillgängliga för nya spelare, ganska generiska fantasiklumpen?”
Ja, visst.

Men man kan knåpa ihop en Escort av det, eftersom:

• Spelet omges av ett omfattande urval av innehåll delat av tredje part. Det finns overhauls, vanliga moddar och buggfixar. På Nexusmods finns 8 200 filer som folk har laddat ner totalt ca 190 miljoner gånger. Med moddar får du ett annat djup i ditt spel – även svårighetsgraden kan nu justeras mer mångsidigt än kontorets on/off-bordsfläkt. Bara W3EE, nuförtiden väl W3EE Redux(?) är i sig själv en så omfattande och allomfattande overhaul att du nästan måste lära om allt du lärt dig om spelet, för hela combat-systemet görs om i sin helhet. Skill tree görs om. Alchemy görs om. Economy görs om.

• DRM är ingens vän, men jag förstår förstås varför det finns. Witcher är dock helt DRM-fritt, så det kan jag spela på min egen potatisugn även år 2077, medan jag väntar på Cyberpunks final-patch. Det går att spela även om Steam vore dött och begravet.

• Bakgrundshistoria. Spelet baseras på Sapkowskis litteratur, så med den omfattande loren är det betydligt mer intressant att utforska spelvärlden. Även skitiga quests kan vara acceptabelt skitiga, så länge du känner igen att sakerna passar in i Witcher-universumet. CDPR-hipsterna gjorde ett riktigt bra jobb och uppdragen är som tur är till stor del ganska intressanta. Det finns förstås generiska quests blandade med pärlor.

Som ett exempel på en pärla, en quest som heter; A Towerful of Mice.

Det här uppdraget börjar med att den lokala byhäxan vill att du ska åka till en ö med hennes “radiotelefon” för att häva en förbannelse som plågar ön, så att byborna inte ska köra bort den stackars häxan i vredesmod. Detta stämmer ju inte för fem öre, men jag tänker inte spoila något… Den aktuella trollkarlen har dock varit med i tidigare quests, så självklart hjälper du henne.

När du väl fördjupat dig i det här uppdraget märker du att du står inför teman som girighet, avund, förtryck och förtvivlan. That’s Witcher universum, in a nutshell..
TOM är också en överraskande rörande berättelse om kärlek och dess oväntade sidor, och även om hur små detaljer kan få kärlekens vagga att ruttna. Moget obehagliga situationer erbjuds alltså, där spelaren som tur är i lugn och ro får undersöka ledtrådar och sedan skapar sin egen moraliska skiss av situationens fortsättning. Du får alltså chansen att påverka uppdragets slutresultat.

Ytterligare kommentarer:

• Du får tillgång till en lykta som är mustigare än en vanlig IKEA-lampa och kan om du vill stanna upp och lyssna på mer information om händelser i det förflutna.
  • Uppdraget utspelar sig på en ö som har en unik .env-fil, vilket gör äventyret visuellt oförglömligt. Det var värst vad dramatiskt det blev…
  • Atmosfär. Du vet att något är väldigt fel på den där ön. Utforska i lugn och ro. Om du vill kan du även hoppa ner från tornet. Ah, the taste of freedom.
  • I tornet finns några noggrant utplacerade triggers, t.ex. tavlor som ramlar ner och lyktor som tänds, vilket gör klättringen i tornet snäppet mer varierad.
  • CDPR gillar att leka i sina dialoger, berättandet är enligt mig på nivån: berömligt.
  • Som jag nämnde tidigare; uppdragets slutresultat beror på dina val.

Vet ni vad mer? Det här är en jävla side-quest, alltså ett helt frivilligt uppdrag för spelaren. De som spelat spelet kan alltså ha missat det här snyggt paketerade uppdraget.

Här är lite stämningar från Velen, utan större spoilers.

Inget spel är ju perfekt, men jag har haft så kul med den här Witchern att jag inte har kollat in utbudet av de nyaste spelen på flera år. Mitt spel kraschar förstås då och då, för inte ens potatisar är eviga och guldet i min maskin borde redan skickas vidare. Frames försvinner till gud vet vilka dimensioner, men det gör inte så mycket när man spelar så sällan numera.

Det här kommer att vara det sista spelet i mitt liv som jag har skaffat – inte för att jag ligger på min dödsbädd – det här är bara mitt livs Escort, som inte ens Witcher 4 kommer att slå.

Som tur är vi galningar som strösslar med Ford-metaforer inga mainstream-spelare, för på våra önskelistor finns inget annat än damm. Hur vansinnigt utmanande skulle det inte vara för spelutvecklare och deras utgivare om trenden var att spelare är mer än nöjda med att spela till och med 20 år gamla spel, med instabila och ruffiga tredjepartsförbättringar som spelarna laddar ner från nätet helt gratis?

Är det här anledningen till varför… Jahapp, klockan tickar snabbt.
Goda spelstunder till alla, vad ni än spelar!

14 gillningar