Investeringsbranschens alster (filmer, litteratur, artiklar...)

Youtubes algoritm rekommenderade mig en 25-minuters dokumentär om 2010 års Flash Crash. Det var ett så pass intressant fall ur kraschens huvudarkitekts perspektiv (och personalen själva) att jag tänkte dela det med folket.

En sökning verkade inte hitta någon tråd om ämnet, även om Investeringslitteratur-tråden behandlar verk inom området ur ett faktabaserat/läroboksperspektiv. I den här tråden skulle man, enligt min mening, kunna dela rekommendationer och diskutera verk relaterade till branschen, från dokumentärer till filmer, litteratur och nyhetsartiklar.

Har kanske forummedlemmarna stött på exceptionellt utmärkta rekommendationer?

Jag skulle kunna inleda med några nyligen gjorda rekommendationer:

• Boken Bad Blood om Theranos uppgång till en enhörning i startup-världen och den efterföljande kollapsen bakom kulisserna. Denna startup-thriller, baserad på undersökande journalistik, är svår att inte läsa i ett svep. Den verkar ha tillhört Bill Gates rekommendationer för årets bästa böcker för några år sedan. För ljudboksälskare finns en version tillgänglig på de flesta tjänster, och för de latare är HBO:s dokumentär The Inventor en ganska bra beskrivning av händelserna (även om den inte kan jämföras med boken). En Hollywood-filmatisering är, såvitt jag förstår, också under arbete.
  • Hulus WeWork-dokumentär släpptes för bara en vecka eller två sedan. Som dokumentär är den inte världsomvälvande, men en ganska lärorik historia, på gott och ont, om startup-världen och teknikboomens galna värderingsmultiplar. Även Adam Neumanns säljförmåga och kultliknande rykte påminner något om hypen kring Theranos Elizabeth Holmes.

På litteraturfronten är Nassim Talebs Fooled by Randomness, tillsammans med Black Swan, ganska välkänd, men värd att nämna, om och när flera andra här säkert uppskattar dessa reflekterande, semi-pedagogiska underhållningsverk som kombinerar ekonomi, matematik, beteendevetenskap och filosofi. Den aktuella länken leder till en ljudbok som laddades upp på Youtube 2017, så det krävs ingen ansträngning om man vill bekanta sig med den.

På min egen läslista finns för närvarande bland annat James Gleicks Chaos (kaosteori), The smartest guys in the room (fallet Enron), Super Crunchers och The man who solved the market (Jim Simmons à la Medallion fund). Tyvärr finns inte ljudböckerna för dessa tillgängliga på vanliga Storytel och liknande tjänster, så jag borde hitta ett nytt, enkelt och användarvänligt sätt att lyssna på dem.

12 gillningar

En pjäs om börsen kommer till Tammerfors arbetarteater (Tampereen työväen teatteri).

“Många följer börskurserna. Men hur uppstod börsen från början? Ekonomiska vändpunkter förstås i Lehman-trilogin, men i centrum står en entreprenörsfamiljs generationsövergripande berättelse med framgångar och misslyckanden.”

4 gillningar

Världens 50 farligaste företag | Otava
Boken publicerades i januari 2021 men är fortfarande relevant för investerare.

6 gillningar

Jag funderar på sevärda filmer som handlar om pengar, investeringar och att bygga förmögenhet. De första jag kom att tänka på var till exempel The Big Short, Citizen Kane, The Wolf of Wall Street, Den store Gatsby osv. Vill du lista några fler? Du får även gärna motivera rekommendationen om du vill.

1 gillning

Dumb Money berättar historien om GameStop-aktien och Reddit. Har inte sett den själv än, men den finns på min bevakningslista.

3 gillningar

80-talsklassikern Wall Street förstås, och min personliga favorit som utspelar sig i finansvärlden är definitivt Margin Call från 2011. Den handlar om en fiktiv banks kollaps i början av finanskrisen. Banken i händelsernas centrum i Margin Call påminner inte helt oväntat om Lehman Brothers, t.ex. heter VD:n John Tuld mot Lehmans Dick Fuld.

Filmen börjar när killar på analytikernivå inom företaget märker att saker och ting gällande riskhanteringen snabbt håller på att gå åt skogen. Allt högre chefer inom företaget kopplas in i takt med att problemens verkliga omfattning börjar avslöjas. Jag minns särskilt denna lysande replik från VD:n spelad av Jeremy Irons, när företagets komplexa investeringsupplägg inte ens är glasklara för VD:n själv.

Filmen behandlar finanskrisens effekter även på ett bredare samhällsplan och ur enskilda människors perspektiv. Går att se just nu på t.ex. Viaplay och MTV Katsomo.

4 gillningar

Wall Street minns man även för det här. Wall Street - Greed, for lack of a better word… is good. Greed is right. Greed works (youtube.com)

Skulle du kunna tipsa om investeringsböcker för en lite yngre läsare? Jag tänkte skaffa något att läsa till min 16-åriga son i julklapp, eftersom han verkar intresserad av investeringar.

1 gillning

Jag skulle kanske börja med att köpa Esa Juntunens Vaurastu Viisaasti. Det är en så pass allmän bok om pengakunskaper överlag, att det skulle kunna vara bra för en 16-åring att läsa den – man kan undvika många fallgropar senare i livet.

2 gillningar

I en investeringspodcast nämndes dokumentären Tune Out The Noise producerad av Dimensional Fund Advisors, som berättar hur företaget startade under en tid då marknadsforskning och användningen av data inom investeringar tog sina första steg. Finns gratis på YouTube, men kan inte ses från Finland, kan ses med VPN.

Om företagets namn inte säger dig något, så baseras deras investeringsfilosofi direkt på observationerna från Eugene Famas och Kenneth Frenchs forskning. Herrarna sitter också i Dimensionals styrelse och hörs i dokumentären.

Här är Akis tankar om Vesa Puttonens nya bok :slight_smile:

Min examensgranskare Vesa Puttonen har säkert vetat när han skrev sin bok att det skulle komma rop från under “megaserien”: “Vi skulle visst veta hur man spenderar en miljon.” De berättar alltså kanske den viktigaste anledningen till varför de inte har samlat på sig en miljon euro. För dem som utan svårigheter spenderar pengar, ackumuleras förmögenheter nämligen ganska sällan.

2 gillningar