Petri er en frisk fyr - her er også selskabsrapporten
Sanomas udvikling i 1. kvartal svarede i vid udstrækning til det forventede, selvom lønsomhedsforbedringen i Media Finland var en positiv overraskelse. Vi har ikke foretaget store ændringer i vores prognoser, men vi har inkluderet et nyligt lille opkøb i dem. Vi forventer en betydelig resultatskabende vækst fra Sanoma i år takket være markedsvæksten i læringsvirksomheden, og de mellemlange udsigter for resultatskabende vækst er også gode.
Citeret fra rapporten:
Resultatvæksten fortsætter i de kommende år
Vi har ikke foretaget væsentlige ændringer i de langsigtede prognoser, men de steg en smule som følge af virksomhedsopkøbet. Vi forventer, at Sanomas omsætning vil vokse i begge segmenter i 2027 båret af markedsvæksten, hvilket også vil slå effektivt igennem på bundlinjen. Samlet set ligger vores gennemsnitlige prognose for vækst i det korrigerede driftsresultat for årene 2026-2028 på et flot niveau på 7 % og i tråd med selskabets mål om en høj encifret resultatvækst.
Jeg kiggede på Sanomas kursmål efter Q1-resultatet. Ved et hurtigt blik fandt jeg de nedenstående. Andre børsmæglere har sikkert også opdateret deres kursmål. Under alle omstændigheder ser alle ud til at være enige om, at udsigterne er gode!
Her er Juho Toratis analyse af Sanoma efter 1. kvartal
Sanoma startede året 2024 stærkt. Der er lagt mange forventninger i det nuværende år, da læreplansreformer på Learnings største markedsområder forventes at accelerere Sanomas vækst. I første kvartal leverede selskabet en omsætning, der var en smule bedre end konsensusestimatet indsamlet af LSEG Workspace, hvilket kan tilskrives læringsvirksomheden og især dens hovedmarkeder i Holland, Spanien og Polen. Vækstforventningerne har især været rettet mod Spanien og Polen, så succesen i første kvartal på disse markeder indgyder tro på, at væksten blot vil accelerere i de sæsonmæssigt stærkere andet og tredje kvartaler.
Ovenfor er to videoer, som jeg mener giver et godt indblik i Sanomas fremtidsudsigter. CEO Kolkman tegner en troværdig vækststi for Sanoma i de kommende år, og de første tegn på vækst bør allerede kunne ses i løbet af andet halvår (H2) i år.
Markedet har dog endnu ikke set videoerne – eller også har de set dem, men tror ikke på det, de ser og hører. De kommende måneder bliver derfor interessante for aktiekursens udvikling. Hvis selskabet giver indikationer på vækst i de kommende kvartaler, vil aktiekursudviklingen sandsynligvis blive en helt anden, end den har været det seneste år. Selv tror jeg på selskabets historie, og jeg har øget vægtningen af aktien markant i løbet af årets begyndelse. Tiden vil vise, om det bliver en succes eller en fuser.
Vi spurgte afslutningsvis ledelsen om, hvad de mener gør Sanoma til en attraktiv investering lige nu. Svaret er klart:
”Drevet af vores Learning-forretning har vi en tydelig vækststi for årene 2026–2030. Dette ses allerede i udsigterne for 2026, som peger på en klar acceleration i resultatsvæksten.”
”Derudover skabes der vækstpotentiale af åbningen af spillemarkedet i Finland i midten af 2027 samt mulige virksomhedsopkøb inden for læringsmaterialer til grundskolen og ungdomsuddannelser,” opsummerer Sanomas administrerende direktør Rob Kolkman.
Bemærk!
IR-overvågning er en kanal fra SalkunRakentaja og Sijoittaja.fi til deres virksomhedspartnere til baggrundsartikler, analytiske artikler og anden interessant investorinformation. Artiklen er en del af et kommercielt samarbejde med virksomheden. Artiklen indeholder ikke investeringsanbefalinger.