Ilkka - Pungen i orden og hvorhen?

Om morgenen kom nyheden om, at omstruktureringerne i det finske medielandskab fortsætter. Ilkka sælger en del af sin ejerandel i Alma Media (16%) til en pris af 7,44 € pr. aktie. En handel på i alt ca. 100 mio. €, hvoraf Ilkka bogfører en fortjeneste på ca. 44 mio. €. Derfor vil Ilkkas ejere modtage næsten 4 € pr. aktie, og Ilkkas resultat vil være over 2 € pr. aktie for dette år. Jeg ser stadig et stort potentiale for stigning i aktien, eller skulle man gå til generalforsamlingen og foreslå at indstille virksomhedens drift og udlodde midlerne til aktionærerne :smiley:

5 Synes om

Ilkka modtager stadig Alma-udbytte skattefrit, så med f.eks. Inderes’ prognose for Almas udbytte på 0,3 € indkasserer Ilkka ca. 2,7 millioner euro (over 10 cent/aktie). Derudover er dens egen forretning rentabel, og der er nu en nettokassebeholdning på over 2 €/aktie. Så der er nok til at betale udbytte i lang tid/meget. Det er sjældent, man finder et rentabelt selskab på børsen til 1,5x nettokasse.

Den eneste frygt er, at pengene bliver brugt til noget dumt.

1 Synes om

{“content”:“Ilkas markedsværdi 96,5M, nettokontanter 60M, resterende 10,9% af Almas ejerandel markedsværdi 61M. → Egen forretnings markedsværdi - 24M. Egen forretning genererede dog en profit på 0,5M alene i Q3, og det nuværende omstruktureringsprogram vil være fuldt implementeret inden udgangen af året. Det største spørgsmålstegn er sandsynligvis, hvordan den nuværende overkapitaliserede balance vil blive omfordelt.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

{“content”:“Værdien af Ilkka har været helt forkert siden starten af 2017. I går blev fejlprisfastsættelsen reduceret en smule, men den er stadig ikke forsvundet… Markedet giver stadig en pris på EUR -12,4 mio. for forretningen, og dette tal tager kun kontanter og Alma-aktier (til markedsværdi) i betragtning fra balancens aktiver. For eksempel "Materielle aktiver" EUR 7,8 mio., "Tilgodehavender" EUR 3,2 mio. Hvis disse medregnes til balanceværdien, begynder forretningens værdi at være EUR -23 mio. En hurtig beregning er lavet på billedet.\n\n

”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Mere faktuel tekst fra Akilta.

2 Synes om

Ilkka vækker endnu mindre lidenskab på diskussionsforummet end på børsen…
Andelen i min egen portefølje er moderat

Ilkka har ry for at være et slags avishus, selvom det virker til at være lidt af hvert og frem for alt noget helt andet

Aktier 25,45 mio. stk.,

• stemmeberettigede I-serier 16% og 84% II-serier
  • dog udgør I-serierne hele 80% af stemmerne

Kurs 3,07 EUR (II-serie) (I-serie i dag 3,56 EUR)

Vurdering 1. halvår 2020:

• likvide aktiver 43,73 mio. EUR, dvs. 1,72 EUR/aktie
  • rentebærende gæld (2,69) EUR, dvs. (0,11) EUR/aktie
  • Alma-ejerskab @7,82 EUR 2,76 EUR/aktie (10,9% af Alma, dvs. ca. 8,97 mio. stk.)
    = 4,37 EUR/aktie

Derudover den egentlige forretning

• lidt forvirrende på grund af virksomhedskøb og alle mulige justeringer, men summa summarum, omsætningsniveauet er faldet fra proforma runrate 50 mio. EUR til ca. 47 mio. EUR (2x1. halvår 2020) niveau, dvs. -7%

• justeret driftsresultat for egen virksomhed en smule i plus selv under corona-perioden

• avis- og trykkeriforretning; Omsætning 36,4 mio. EUR (2019)

• Liana Technologies (køb 8.1.2020 67%, digital markedsføring mv.); Omsætning 14,2 mio. EUR (2018)
    =50,6 mio. EUR

• justeret driftsresultat for egen virksomhed 2019 ca. 1,25 mio. EUR, dvs. 0,04 EUR/aktie
    (2019 Ilkkas andel 1,25 mio. EUR og Liana -0,3 mio. EUR)

• Lianas tal for 2019 siges at svare til 2018

1. halvår 2020 omsætning 21,5 mio. EUR, heraf 2. kvartal 2020 11,35 mio. EUR. Uden nedjustering af omsætningen fra virksomhedskøbet på 1,9 mio. EUR ville den sandsynligvis have været ca. 23,4 mio. EUR
    1. halvår 2020 justeret driftsresultat for egen virksomhed 0,02 mio. EUR, heraf 2. kvartal 2020 0,25 mio. EUR
  • uden for det justerede driftsresultat 2,667 mio. EUR i udgifter relateret til virksomhedsopkøb og justeringer af anskaffelsesprisen samt Almas udbytte på ca. 3,6 mio. EUR

Spørgsmålet er vel stadig, at hvis penge er penge, og Alma er en korrekt prissat børsaktie, hvorfor er den så ikke engang 4,37 EUR/aktie?

Mangel (4,37-3,07)x25,45=33,1 mio. EUR og et par mio. EUR mindre, når man tager højde for, at I-seriens aktie er 0,5 EUR dyrere. Dvs. ca. 31 mio. EUR

Forretninger med en omsætning på 50 mio. EUR har også værdi. Alene for 67% af Liana betalte Ilkka 15 mio. EUR, som dog straks blev nedskrevet. Ifølge 2019-niveau giver et resultat på 0,04 EUR/aktie let en værdi på 0,4 EUR/aktie eller 10 mio. EUR, hvilket dog ikke engang ville være Lianas virksomhedskøbspris. Eller lad os sige 20 mio. EUR.

→ gap 31+10=41 mio. EUR eller 31+20=51 mio. EUR, 1,6 EUR…2,0 EUR/aktie

Ilkkas >10% ejerandel er afgørende f.eks. ved et virksomhedskøb

Hvad skal Ilkka gøre for at lukke virksomhedsværdigabet og stige til 4,7…5,1 EUR?
Udbetale den overfyldte kasse som udbytte?
Uddele Almas aktier til Ilkkas ejere?
Sælge Almas aktier med præmie til corner-tagere?
Sælge avis- og trykkeriforretningen?
Fussionere den digitale del med den nye digitale Alma?
Nogle ideer?

Ilkka forsøger efter min mening ikke rigtigt at holde sit eget flag højt og øge aktionærværdien:

• Udbytteniveauet for 2020 på 0,2 EUR er ca. 75% af Almas udbytte, der videredistribueres, og kun 6 cent = 1,5 mio. EUR fra den overfyldte kasse
  • Målsætningen om 10% driftsresultat for egen virksomhed glimrer ved sit fravær allerede før corona
  • Nedskrivninger umiddelbart efter virksomhedskøbet
  • kursen slæber langs coronabunden, selvom summen af dele er 40-50 mio. EUR større end kursen

Ilkka-yhtymä (Ilkka-koncernens) Mission (ifølge koncernens oversigtsside): Information forbinder
Ifølge investorafsnittet Mission: Vi styrker succes i Österbotten og skaber nyt indhold til livet
Målsætningen for omsætningsvækst og målet om 10% driftsresultat for egen virksomhed er dog enslydende

3 Synes om

Inderes har udarbejdet en startrapport, kursmål 3,75 EUR og “køb”

“Vi analyserer aktiens værdiansættelse, især gennem vores sum-of-the-parts-beregning, hvor en betydelig del af selskabets værdi består af relativt likvide aktiver. Denne værdi er skjult under den operationelle resultatudvikling, der er belastet af den strukturelle omvæltning i trykte medier, og den største usikkerhed er forbundet med udløsningen af den værdi, der er indeholdt i delene. Med en konservativ vurdering af varigheden af værdiudløsningen stiger investorernes årlige afkastforventning på mellemlang sigt til et attraktivt niveau på +20 % ifølge vores vurdering. Mens vi venter på udløsningen af den værdi, der er indeholdt i summen af delene, forventer vi, at aktien vil tilbyde et højt udbytteafkast på 6,5-7 % i de kommende år. Samlet set er aktiens afkast/risiko-forhold efter vores mening meget attraktivt under hensyntagen til den nuværende værdiansættelse og potentialet i summen af delene.”

Summen af delene: 5,59 EUR

1 Synes om

Hej @Petri_Gostowski,

Efter at have læst den omfattende rapport om Ilkka-yhtymäs forretningsaktiviteter er der et par uddybende spørgsmål, der er opstået.

Opkøbet af SaaS-virksomheden Liana Technologies, der blev gennemført tidligere på året, tjener som den første indikation for investorer om den fremtidige retning og skaber en platform for vækst inden for digitale tjenester.

Kunne du uddybe, hvad Liana laver, hvem dens konkurrenter er, og hvad dens mulige konkurrencefordele er?

Og betyder kommentaren, at Lianas aktiviteter skal udvides yderligere, eller at Ilkka ud over Liana vil investere i andre virksomheder, der tilbyder digitale marketing- og kommunikationsløsninger?

Liana fungerer efter vores mening som en slags platform for udviklingen af M&A-processen og for nye virksomhedsovertagelser. Vi forventer, at Liana i de kommende år vil foretage vækstfremmende virksomhedsovertagelser, især inden for international forretning, hvor virksomheden allerede har et godt fodfæste på flere markeder, men ikke tilstrækkelig skala.

Refererer dette til opkøb af teknologi eller opkøb af individuelle aktører (reklamebureauer?), der har salgsstyrke lokalt?

Min egen forståelse baseret på rapporten er, at Ilkkas vækstmuligheder fremover vil afhænge af Liana og andre virksomhedsovertagelser. Uden at spekulere må investorer i øjeblikket stole på Lianas historie, som ikke har vist betydelig vækst i de seneste år.

Hej @Konkakkelzr, gode spørgsmål!

Liana er, bredt defineret, en partner inden for kundemarketing og kommunikation. De kan for eksempel tilbyde marketingautomatiseringsservices, direct marketing services og/eller online synlighed. Konkurrentfeltet varierer lidt inden for de forskellige serviceområder, da konkurrenter inden for for eksempel marketingautomatiseringsservices ikke nødvendigvis tilbyder online synlighed. Dette brede servicetilbud kan til en vis grad ses som en konkurrencefordel, men er ikke nødvendigvis holdbar over tid, da konkurrenter også kan udvide deres servicetilbud. For eksempel er Apsis og Hubspot efter min mening også virksomheder med et ret bredt servicetilbud.

Efter min opfattelse er man med hensyn til Lianas servicetilbud og teknologi tilfreds (selvom gode services selvfølgelig altid udvikles), så vækst vil sandsynligvis blive søgt gennem opkøb af kundeforhold. Det vil sige, at man ved køb af en konkurrent ikke så meget er ude efter teknologien/servicen, men snarere kundeporteføljen. Dette er min vurdering, og vi bliver klogere på dette, når/hvis der kommer virksomhedsovertagelser.

“Min egen forståelse baseret på rapporten er, at Ilkkas vækstmuligheder fremover afhænger af Liana og andre virksomhedsovertagelser.”

Dette er hele det store billede opsummeret. Med hensyn til væksten i de seneste år vil jeg sige, at midlerne til at udvide de digitale forretningsaktiviteter hovedsageligt er opnået først i 2018 ved salg af Almas aktier. Derefter blev de første små opkøb foretaget i 2019 og nu i begyndelsen af 2020 Liana. Af denne grund har der tidligere ikke været egentlige muligheder for betydelig vækst.

Håber dette var opklarende :slight_smile:

Hej,

Tak for svaret, det gjorde det meget klarere.

Jeg fandt et godt indlæg om emnet på Kauppalehti-forummet:

De, der potentielt er interesserede i Avidly, bør overveje Liana Technologies Oy. Dette SaaS-firma inden for marketing automation gør det samme som Avidly, men i stedet for HubSpot har de deres egne softwareløsninger. Firmaet er i gode hænder og har allerede opnået en tilstrækkelig størrelse, så tab ikke vil sænke firmaet. Man behøver ikke frygte nye aktieemissioner i fremtiden.

Dette giver en fin konkurrence inden for samme branche på børsen. Der er jo ikke for mange af disse konkurrenter på Helsinki-børsen. I Ilkkas tilfælde behøver aktionæren faktisk ikke at bekymre sig om aktieemissioner.

Jeg vil med spænding følge med i, hvilken rentabilitet og vækst Liana selv opnår. Man kunne i hvert fald forestille sig, at virksomhedens produkter har nået et ret modent stadie baseret på referencerne. Således kunne man forvente, at SaaS i bedste fald ville begynde at generere et overskud, hvilket vil skabe mere interesse for Ilkka-casen.

3 Synes om

Ilkka Yhtymä’s (Ilkka Group’s) værdiansættelse er i et mærkeligt limbo. Selskabet værdiansættes ikke engang til summen af dets kontantbeholdning og værdien af dets ejerskab i Alma.

Alma-aktier 8.993.473 * kurs 7,46e = 67.091.308
Antal Ilkka I- og II-serie aktier i alt 25.450.411 stk. Alma-ejerskabet per aktie er i dag 67.091.308/25.450.111 = 2,64e.

Kontanter - rentebærende gæld per 30.6.2020 (fra Inderes’ rapport) = 1,39e/aktie.

I hvilket andet børsnoteret selskab er mistilliden til et selskab med en stærk pengekasse så grel, at aktiekursen (nu 3,39e) ikke engang svarer til summen af Alma-ejerskabet og nettokassen på 4,03 euro?

Med andre ord får alt andet ejerskab, dvs. Arena Partners, aviser, printtjenester og Liana, en negativ værdi.

2 Synes om

Jep, netop disse faktorer gør dette til en meget interessant skabelse af ejerværdi.

Meget ofte vurderes virksomheder dog til mindre end summen af deres dele, dog ikke så grelt. Her er der tydeligvis skepsis over for, om Ilkka kan fortsætte med at foretage rentable opkøb, der kompenserer for den faldende medieforretning.

> Med andre ord får al anden ejendom, dvs. Arena Partners, aviser, trykkeritjenester og Liana, en negativ værdi.

Nu har virksomheden selv også en god mulighed for at åbne disse forretningsområder mere åbent og forståeligt. Sådan, at f.eks. Lianas tjenester ville være let forståelige og deres potentielle markedspotentiale. I tilfældet Liana optræder dog udtrykket SaaS, som i det nuværende marked burde markedsføres aktivt over for investorer. :slight_smile:

1 Synes om

Lad os tage foliehatten på et øjeblik. Baggrund: Efter at Sanoma købte de regionale aviser, inklusiv Aamulehti, fra Alma, er der opstået en konkurrencesituation i printmedierne: Sanoma mod de andre (Ilkka-Yhtymä, PunaMusta Media, Keskisuomalainen). Sanoma tog et strategisk træk i foråret og besluttede at trække sig ud af Lännen Media-samarbejdet. Derfor mister Lännen Media-fællesskabet en tredjedel af sine journalister (andelen fra Satakunnan Kansa og Aamulehti). Enten vil de resterende virksomheder øge deres indsats eller indskrænke det indhold, de modtager fra Lännen Media.

Eller også ville det krydsejede ejerskab af regionerne endelig finde sin endelige løsning: Keskisuomalainen og/eller PunamustaMedia køber Ilkka-Yhtymäs aviser. Synergier ville overvinde den økonomiske udfordring, som den nye situation i Lännen Media medfører. Jeg kender den sydlige østerbotniske karakters kvalitet. På sletterne vil man måske ikke nødvendigvis give slip på den sidste printfæstning. På den anden side viste Ilkka allerede, at de var i stand til hårde beslutninger ved at fusionere Ilkka-avisen og Pohjalainen. Hvorfor ikke gå et skridt videre? Jeg tror, at denne foranstaltning ville afhjælpe undervurderingen. Hvad mener @Petri_Gostowski?

Jeg giver mit forslag B-serie stemme :+1:
Desværre dominerer A-aktionærerne virksomhedens beslutninger, da A-aktionærerne har knap 85% af stemmerne.
Jeg forstår ikke, hvorfor virksomhedens hovedejere og bestyrelse ikke rigtig forsøger at få virksomhedens værdi eller rettere aktiekursen til at bevæge sig i den rigtige retning. Det er tydeligvis ikke en prioritet, og i dette tilfælde måske ikke engang flertallet af ejere, men flertallet af dem med stemmeret.

Det er en interessant sag, at generalforsamlingen vælger bestyrelsen (Hallintoneuvosto). Bestyrelsen vælger direktionen. Bestyrelsen (Hallintoneuvosto) ser ud til at være meget østrobotnisk med undtagelse af et par personer.

Her er summen af delene ifølge Inderes, Almas ejerskab >10% - et meget strategisk stykke, hvis Alma skulle blive indløst…

@raha-aasi godt spekuleret :thinking: Jeg tror dog, at tærsklen for salg er ret høj på grund af de lokale rødder..

Med hensyn til værdiafdækning tror jeg, at den mest betydelige drivkraft for dette ville være en accelereret vækst i Lianas omsætning og resultat. Når man ser på summen af delene, udgør en betydelig del likvide aktiver. Fordi aktien prissættes klart under dette, betyder det, at markedet vil sige, at virksomheden ikke lykkes med at investere disse penge. Forenklet sagt forbliver afkastet af investeringer under afkastkravet → en betydelig rabat. Dette gælder selvfølgelig nu for den store kassebeholdning.

Af denne grund ville jeg dog ikke regne med, at salg af aviser og de deraf følgende stigende kontantreserver ville være vejen til værdiafdækning. Det kunne selvfølgelig fremskynde det, hvis aviserne blev solgt, og de modtagne midler samt de allerede eksisterende midler i lommen blev brugt til at fremskynde Lianas vækst gennem succesfulde virksomhedskøb. Her er nøglen efter min mening dog igen Lianas vækst.

1 Synes om

Hej,

Lige præcis. I hvert fald voksede Avidlys Inbound også godt i Q2, hvilket også skaber et indtryk af, at Liana sandsynligvis også har formået at øge salget af sine tjenester. Markedet for automatisering vokser dog hurtigt, som Valor-partners f.eks. nævnte i Lianas præsentation.

Et interessant spørgsmål er, at hvis Liana kan udvide sin gode lokale markedsdækning til et internationalt niveau, så ligger potentialet der. Ligesom det dog ofte er tilfældet for mange andre finske virksomheder, der internationaliserer sig. I hvert fald tyder referencerne og en relativt lang historie fra forskellige lande på, at der er efterspørgsel efter tjenesten.

1 Synes om

{“content”:“Jeg lyttede halvt med på Petri (Gostowski) Alma Medias CEO’s interview i dag, og jeg fik en god fornemmelse. Det mindede mig om denne sag, og hvor meget den handler under summen af sine dele. Alene nettokassen og Alma-ejerskabet er let mere end markedsværdien. \n\nSom vi har talt om tidligere, vil værdien sandsynligvis ikke komme ud af sine lænker, før der er flere beviser for de nye forretningsområders succes. Derfor vil jeg gerne spørge, om nogen her har erfaring med Lianas produkter og tjenester? Ser I noget potentiale i dem? Ville en acceleration af international vækst være mulig med Ilkas muskler? \n\nLad os i det mindste forsigtigt trække @Timo_Huhtamaki i ærmet, har du nogen mening om Liana? Jeg opdagede lige dit indlæg i Avidlys tråd :+1:”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Ja, Lianas navn dukker op i diskussioner om marketingautomatisering og systemleverandørundersøgelser. Min egen fortolkning er, at fænomenet bag efterspørgslen er det samme for Liana og Hubspot, som Avidly repræsenterer, altså behovet for marketingautomatisering. Begge er efter min forståelse fungerende teknologier, jeg har ikke personlig erfaring med Liana. Den væsentligste forskel opstår efter min forståelse i, hvem af disse der passer til hvem.

Jeg har forstået, at Liana er god til små og mellemstore virksomheder, og Hubspot er bedre til store og langt digitaliserede virksomheder. Årsagen er, at store internationale virksomheder kombinerer hjemmesider, marketingautomatisering, content creation-systemer, tilknyttede kundeservice og integration til salgsbureauer eller deres egen salgsorganisations systemer for at kontakte varme leads (nogle bruger endda separate systemer til at spore marketingeffektivitet). I sådanne tilfælde er det altid et betydeligt projekthelvede, der kræver C-niveau samtalefærdigheder fra systemleverandøren/konsulenterne og forståelse for, hvordan systemerne kommunikerer. Dette bliver mere udtalt, jo mere digital kundens forretning er. Her har Hubspot efter min mening en klar konkurrencefordel, og de henviser også kunder til disse Elite-partnere, som har det højeste projektledelsesmæssige ekspertiseniveau og forståelse for integrationer (Avidly er forresten en af disse seks Elite-partnere på globalt plan).

Jeg ville ikke undre mig, hvis markedsandele om et par år ville se ud som om, at Liana har formået at erobre små og mellemstore virksomheder i Finland, og Hubspot har mineret de store, internationale virksomheder og e-handelsaktører.

1 Synes om

Ja, tak for din indsigt :pray:

Denne positionering i forhold til markedet stemmer også overens med, hvad Liana selv nævnte:

Der er også yderligere kontanter til virksomhedskøb, og Almas udbytte vil fortsat tikke ind. Gad vide, om der kunne findes en passende Hubspot-ekspert til en rimelig pris på markedet :sweat_smile:

Ilkkas værdiansættelse er så lav, at man i princippet ville få Lianas vækst som en option til den nuværende kurs. Jeg mener ikke, der burde være meget plads til fald lige med det samme, da udbyttet allerede giver noget støtte, i hvert fald for en tid. Medmindre der selvfølgelig skal pumpes uforholdsmæssigt mange penge ind i Liana og andre.

1 Synes om

De leder næppe efter Hubspot-virksomheder på markedet, da Liana har deres egne konkurrerende softwareløsninger. Lianas vækst bør komme fra 1) krydssalg til Ilkkas nuværende kunder, 2) videreudvikling af egen software, og 3) virksomhedsopkøb, hvis primære motiv er nye kundeforhold.

Liana blev godt præsenteret i præsentationen fra pressemødet den 14. januar 2020. Potentialet er enormt!

1 Synes om