Keskisuomalainen

Det så ikke ud til, at Keskisuomalainen havde sin egen tråd, så lad os oprette en i anledning af et godt årsregnskab. Jeg har ikke selv sat mig bedre ind i det. Tallene ser i hvert fald hurtigt ret gode ud. Med antallet af udbytteberettigede aktier P/E 10 P/B 1,7 ROE 16,9% EV/EBIT 12

1 Synes om

Keskisuomalainens nyheder forbedres, og aktiekursen stiger igen i cyklusser fra den sidste sommerperiodes lavpunkt mod næste forårs generalforsamling. For dem, der har deltaget i generalforsamlingen og lyttet til administrerende direktørs historier, har succesen med lokale avisopkøb været en selvfølge. Den digitale del er endelig blevet genoplivet. Udover et udbytte på over 5% tilbydes der også en velsmagende frokost med kage ved generalforsamlingen i ærværdigt selskab med seniorer. Lad os nyde det.

3 Synes om

Jeg forsøgte at udvælge de væsentligste punkter fra regnskabet

• Resultatet for 2019, justeret primært for engangsposter relateret til virksomhedsopkøb, ville have været ca. 1,6 mio. euro bedre.

• Især Kaakon Viestintä havde en betydelig positiv indvirkning på selskabets driftsresultat i 2019. Kaakon Viestintäs indvirkning afspejles i selskabets resultat og omsætning for ni måneder.

• Keskisuomalainen købte 100 % af aktierne i Kaakon Viestintä Oy, ESV-Paikallismediat Oy og Kiinteistö Oy Lehtikaari 1 den 5. april 2019. Købsprisen for aktierne er 14,2 mio. euro og betales kontant. Regnskabsperiodens resultat inkluderer en omsætning fra de erhvervede selskaber på 36,5 mio. euro og et resultat på 4,4 mio. euro.

• Keskisuomalainen Oyj har besluttet at lukke Hämeenlinnas avisprinteri, og printaktiviteterne i Hämeenlinna ophørte den 31. december 2019 (mon ikke der også kommer nogle besparelser herfra).

• En mulig fremgang for egne aktier er deres annullering, hvilket på lang sigt ville styrke nøgletal pr. aktie.

• Selskabets omsætning og driftsresultat forventes i 2020 at være på niveau med året før, forudsat at der ikke sker væsentlige ændringer i driftsmiljøet.

• Keskisuomalainen reducerer antallet af koncernselskaber i foråret 2020, og de relaterede planer er registreret hos PRH den 12. december 2019.

• Befolkningens koncentration i vækstcentre kan føre til, at vi vil omstrukturere vores regionale produktportefølje.

• Yle fortsætter sine investeringer i skriftlig online nyhedsformidling. Dette kan reducere læsningen af aviser og vanskeliggøre indtjeningen fra avisernes digitale indhold.

• Udbytteberettigede aktier 10,05 millioner @ 13,15 €.

• Stærk pengestrøm: Pengestrøm fra driftsaktiviteter 23,9 millioner, Resultat 13,3 millioner.

• Kontantbeholdning 24,6 millioner (en del gik vist til køb af Mikkelis byavis i 2020, men der kom også lidt fra salget af Moottori Media).

4 Synes om

Dette er et af de glemte selskaber på børsen, jeg blev overrasket, da jeg undersøgte baggrunden i weekenden.

Interessen blev vakt, da jeg for nylig undersøgte Ilkka som en investering. Dengang stødte jeg på Ilkkas ejerandel i Arena Partners (lidt over 40% ejerandel) blandt de undervurderede poster i balancen, hvilket er af samme størrelse som Keskisuomalainens. Dette for mange helt ukendte selskab ejer igen 35% af Alma Mediapartners, så værdien af denne del til Ilkka og Keskisuomalainen er mellem 15-20 millioner per næse, hvis delen nu skulle likvideres. Derudover ejer Keskisuomalainen til nuværende kurser en del af Ilkka til en værdi af omkring 9 millioner euro, hvis faktiske værdi er mindst 15, ja endda 20 millioner, hvis Ilkkas dele blev afviklet. Det vil sige, at Keskisuomalainen ud over den operationelle forretning forsigtigt anslået har en formue på 25-30 millioner i Ilkka og Arena Partners, og i øvrigt er aktiekursen under ti.

Jeg vil sige, at det er et tilfælde, der er værd at fordybe sig i for enhver interesseret. Og jeg henviser ikke engang til optionen for branchearrangementer, som er indlysende.

God jul og godt nytår til alle! :slight_smile:

Ps. Jeg ejer en lille del af selskabet i min langsigtede portefølje

3 Synes om

Er der ikke også tale om en fremragende stabil udbyttebetaler?
Men er det ikke dårligt for virksomheden, at økonomien er i krise, og dermed faldende annonceindtægter, og på den anden side en faldende befolkning i regionerne?

Ja, trenden for annonceindtægter er faktisk nedadgående, selv ifølge undersøgelser. Jeg mener selv, at der fortsat vil være efterspørgsel efter lokale medier, og at konsolideringen af lokale medier vil fortsætte. Der er mange krydsejerforhold i mediebranchen, hvoraf jeg finder Ilkka-Keskisuomalainen (medieporteføljerne Ilkka og Keskisuomalainen) og deres mulige samling mest interessant. Den faldende befolkning og koncentrationen i vækstcentre, som du nævner, accelererer denne udvikling, men jeg tror, at det sammen med digitaliseringen skaber grundlag for en bedre rentabilitet. Og udbyttet har jo faktisk været ret højt.

4 Synes om

Knoppina, Keskisuomalainen er sandsynligvis den eneste (?) finske børsnoterede virksomhed, der ejer et e-sportsselskab. Kova-teamet er kun en lille del af helheden, men det viser, hvordan man forsøger at finde nye vækstområder ud over kerneforretningen. Keskisuomalainen driver også reklameskærme … spreder vi os allerede for meget, når vi finder anvendelse for pengestrømme uden for kerneforretningen?

Virksomheden vil fortsat være aktiv i at konsolidere medielandskabet. Når corona rammer mediebranchens reklameindtægter hårdt, bliver den finansielt stærke købers position ikke dårligere. Er klimaet allerede modent for en fusion af et par større regionale aviser?

2 Synes om

15 millioner faldt i kassen af skjult balanceværdi. Keskisuomalainen Oyj:n osakkuusyhtiö Arena Partners Oy myy

4 Synes om

Hej,
Hvad kan årsagen være til, at Keskisuomalainens aktie ofte falder 25-40 % fra årets begyndelse?

“Når udbyttet er afskilt, køles aktien af og er lavvolatil og stabil, ikke en vækstraket, som har vakt massernes interesse de seneste år. Der har da været en klar swing-mulighed de seneste år, hvis man køber i slutningen af året og sælger i starten af året/foråret (eller beholder og tager udbyttet). Men den lave volatilitet gør det lidt vanskeligere, da der ikke nødvendigvis er passende købere tilgængelige hver dag (likviditet).”

Resultaterne er ude:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/keskisuomalainen-oyj-tilinpaatostiedote-2122023-klo-1710

Jeg estimerer virksomhedsværdien (EV) som følger:

• Ilkka-ejerskab 12 mio. €
  • Alma-ejerskab 8 mio. €
  • Likvide midler ved udgangen af 2022 25 mio. €
  • Gæld 60 mio. €
  • Markedsværdi 135 mio. €

Virksomhedsværdien ville således være 150 mio. €

Selskabet leverede et sammenligneligt EBITDA (käyttökate) på 17 mio. €, og det faldt betydeligt. EV/EBIT er dermed 9. På den anden side genererede selskabet et frit cash flow på 24 mio. €. Selskabet kom med en meget positiv guidance.

Min egen vurdering er, at selskabet er billigt, hvis resultatguidingen holder. Cash flowet er skidestærkt, ROE er moderat. Dette passer til folk, der samler cigaretskod (cigarette butts). Udover udbytte kunne de købe deres egne aktier tilbage, selv med gæld.

Edit: Se nedenfor og vurdér selv.

4 Synes om

Jeg måtte lige sikre mig, om vi har læst det samme regnskab. Resultatet var jo elendigt :sweat_smile:
H2/2022

• Driftsresultat -5,7 mio. euro (4,0 mio. euro), -241,9 % i forhold til sidste år
  • Driftsresultat -5,3 % (3,8 %) af omsætningen
  • Operationelt sammenligneligt driftsresultat 1,4 mio. euro (7,6 mio. euro), -81,6 % i forhold til sidste år
  • Operationelt sammenligneligt driftsresultat 1,3 % af omsætningen (7,0 %)
  • EBITDA 7,3 mio. euro (13,9 mio. euro), -47,2 % i forhold til sidste år
  • Operationelt sammenligneligt EBITDA 7,2 mio. euro (14,5 mio. euro), -50,6 % i forhold til sidste år
  • Resultat -5,0 mio. euro (3,2 mio. euro)
  • Resultat pr. aktie -0,49 euro (0,32 euro)

Dette er altså fra den operationelle drift. Hele året blev kun reddet af salgsgevinsten fra morgenomdelingen, som fik resultatet til at se normalt ud.

p.s. Du har beregnet EV/EBIT og FCF forkert…

3 Synes om

:DDD Det er det, man får, når man gør det selv.

Jeg læste selvfølgelig kun resultatet for hele året.

Som EBITDA brugte jeg hele årets operationelt sammenlignelige EBITDA. Jeg viste EV-beregningen ovenfor. FCF bestod af en pengestrøm fra drift på 11,6 mio. € og en pengestrøm fra investeringer på 12,8 mio. €.

Jeg burde selvfølgelig have bemærket posten på 16,6 mio. € fra salget af forretningsenheder. Elendig præstation.

2 Synes om

Her er Salkunrakentajas historie om Keskisuomalainen og selskabets resultat. :slight_smile:

Selskabets stærke balance, pengestrøm og gode soliditetsgrad muliggør udbyttebetaling for 2023. Selskabets bestyrelse foreslår et udbytte på 0,55 euro pr. aktie, hvilket med den nuværende aktiekurs betyder et højt direkte afkast på 5,5 procent.

3 Synes om

Det ville være fantastisk, hvis denne aktie også får dækning fra Inderes allerede i august. Kursen er også faldet til et historisk lavt niveau, så forhåbentlig vil dækningen i det mindste sætte gang i handelsvolumen.

6 Synes om

Poster lige dette her, så ingen går glip af det: Inderes påbegynder dækning af Keskisuomalainen med en reducér-anbefaling og en målkurs på 8,40 euro: Keskisuomalainen seurannan aloitus: Valtakunnallista mediakonsernia käypään hintaan - Inderes

5 Synes om

En bedre overskrift for rapporten ville have været Døende forretning i regioner i tilbagegang.

Inderes’ prognoser for årene 2025-27 virker virkelig overoptimistiske med hensyn til driftsresultatet. Som om de gode gamle dage ville vende tilbage efter et par svære år. Efter min mening har Keskisuomalainen begået store strategiske fejl de sidste 15 år ved at satse på printmedier i områder, hvor de betalende kunder dør af alderdom. Forståelsen for ændringerne i medie- og reklamebranchen har været svag, og nu bliver fejlene rettet med et årtis forsinkelse.

Tilsvarende medievirksomhed i Ilkka anses af markedet for at være værdiløs.

Jeg kan kommentere på dette. Generelt kan jeg sige, at vi forventer, at nyhedsmediernes omsætning vil falde, selvom vi forventer, at de digitale medier vil vokse i et stærkt tempo. Dette skyldes, at de dyrere printmedier falder med 5-10 % om året.

Distributionsvirksomhedens vækst og prisstigninger: Posti forlader markedet for omdeling af uadresserede direkte reklamer ved udgangen af 2024. Dette vil ifølge vores estimat give Keskisuomalainen næsten 15 MEUR i ny omsætning i 2025-26. Keskisuomalainen er i dette tilfælde den eneste landsdækkende distributør af uadresserede direkte reklamer, hvilket vi mener vil gøre det muligt for dem at hæve priserne betydeligt. Tidligere har Posti presset priserne på reklameomdeling ned på et uholdbart lavt niveau ved hjælp af stordriftsfordele fra anden omdeling. Som følge heraf har forretningen været stærkt underskudsgivende. Vi forventer, at dette vil flyde til bundlinjen med en ret god avance, hvilket vil gøre hele segmentet (Produktions- og logistikydelser) positivt med hensyn til driftsresultatet. På længere sigt tror vi, at segmentets omsætning vil falde drevet af tilbagegangen for printmedier.

Nyhedsmediernes valg (kommunal- og regionalvalg) forventes at give en stigning på flere millioner euro i nyhedsmediernes omsætning. Dette flyder ligeledes til bundlinjen med en rigtig god avance, da annoncering alligevel kan tilføjes til de aviser, der omdeles. I 2026 forventer vi så, at lønsomhedskravene vil falde og lande på omkring 7-8 %, hvilket afspejler lønsomhedsniveauerne for traditionelle nyhedsmedier.

Digital udendørsreklame vokser med 20-40 % årligt, hvilket betyder, at lønsomheden forbedres væsentligt. Keskisuomalainen har netop afsluttet et udbud for Helsinki by og er blandt andet med i HSL’s (Helsingforsregionens Trafik) udbud. Markedet vokser også med ~10 % årligt, så vækstdriverne her er meget stærke. Lønsomheden for ikke-allokerede poster forbliver dog i minus, da den tynges af koncernomkostninger og store afskrivninger.

Det centrale for Keskisuomalainen er at konvertere printmediekunder til mere lønsom digital forretning og kontrolleret nedskalere trykkerivirksomheden og i sidste ende lukke den ELLER sælge den, da den svinder ind i takt med forbruget af printmedier. I øjeblikket er trykkerivirksomheden lønsom for koncernen, men på længere sigt vil dens driftsresultat falde.

5 Synes om

Også det. Men efter selv at være flyttet fra Jyväskylä til Vantaa i 2020, er jeg blevet positivt overrasket over, hvor stærkt min tidligere regions mediegigant også er synlig her. Länsiväylä, Vantaan Uutiset og Helsingin Uutiset supplerer Helsingin Sanomat godt og er derfor ikke ligefrem konkurrenter til den. Kendskabet til disse ser ud til at være stærkt, og i hvert fald i øjeblikket er de meget synlige takket være reklameskærme i busser. Det ville være interessant at vide, hvordan forsøget med det digitale abonnement på Länsiväylä er gået (jeg er selv betalende kunde, men har ikke haft tid til at grave i dataene).

Jeg overvejer at vende tilbage som aktionær i Keskisuomalainen, men jeg skal lige undersøge og overveje det nærmere.

5 Synes om

Keskisuomalainens strategi i forhold til mediebranchens opbrud har skilt sig ud fra andre traditionelle regionale mediehuse. Dette valg har været bevidst og har udnyttet de lave værdiansættelser i de traditionelle medier. Geografisk set er Keskisuomalainen vokset fra at være en regional avis til at være et landsdækkende mediehus.

Hvis man f.eks. ser på de sidste ti år, og man dengang købte Keskisuomalainen (8,66 euro), har man indtil videre fået et afkast på 7,05 euro i udbytte (brutto). Ganske vist ville aktiekursen nu være under anskaffelsesprisen, men den var på et tidspunkt oppe i 18 euro. Så hvis man ville, kunne man også have opnået et afkast fra en kursstigning på 100 % i den mellemliggende periode.

Derfor har jeg svært ved at sige, at strategien har været forkert. Den har udnyttet markedskonsolideringen til en lav pris, hvilket har gjort det muligt i ro og mag at øge multikanal-tilstedeværelsen. Der har også været nogle tåbelige eksperimenter indimellem; efter min mening kunne de godt have været undladt. Som helhed har afkastet/det potentielle afkast i denne “solnedgangsbranche” dog efter min mening været ganske eksemplarisk.

Hvis man vil sammenligne dette med Ilkka, har Ilkka reelt set ikke leveret noget driftsresultat i mellemtiden. Hele Ilkkas resultat har været baseret på ejerskabet i Alma Media, og selv det afkast er ikke i sin helhed blevet udloddet til ejerne.

Sandheden er, at den traditionelle printmedie-/avisforretning er brutal, og en del konkurrenter har allerede kastet håndklædet i ringen – senest PunaMusta, som solgte Karjalainen til… Keskisuomalainen, naturligvis. Igen er der yderligere muligheder for at effektivisere driften, opnå større regional dækning og få tid til at opbygge en multikanal-medieforretning.

5 Synes om