Sanoma - undervurderet udbyttemaskine?

Petri har allerede skrevet hurtige kommentarer for et stykke tid siden. :slight_smile:

Sanoma offentliggjorde i morges sit Q4-resultat, som var en smule bedre end vores forventninger. Selskabet hæver sit udbytte mod forventning, og derudover når den udmeldte guidance for indeværende år op på niveau med konsensusestimaterne. På denne baggrund vender rapportens samlede billede ved første øjekast til at være positivt. Sanomas resultatpræsentation, der starter kl. 11.00, kan følges via dette link.

3 Synes om

Cheføkonom Petri har udarbejdet en ny virksomhedsrapport. :slight_smile:

Det samlede billede af Sanomas Q4-rapport blev positivt, da Q4-tallene og den udstedte guidance var en smule bedre end vores forventninger. Også effektiviseringsprogrammet for læringsforretningen, som allerede på dette tidspunkt afspejles i cash flowet, bekræfter, at selskabet er på rette vej mod en betydelig resultatforbedring i 2026.

4 Synes om

I den seneste Arvopaperi (betalingsmur) var der en omfattende artikel om børsens traditionelle medievirksomheder. Sanoma fik også sin del, og efter min mening havde Petri fra vores side kommenteret den velkendte spekulation om adskillelsen af medie- og læringsmaterialer fra hinanden og fremhævet møntens to sider.

“Det har dog været godt at holde selskabet samlet, da medievirksomheden har genereret en god pengestrøm, hvilket har muliggjort væksten i læringsvirksomheden. Selvfølgelig begynder det efterhånden at være sådan, at læringsvirksomheden bliver så stor, at medievirksomhedens pengestrømme ikke længere væsentligt ændrer vækstmulighederne.”

4 Synes om

Jeg vil påstå, at MTV får en betydeligt mere engageret og kompetent ejer i Schibsted, end Telia har været. Driften vil helt sikkert blive fornyet og effektiviseret fremover. Markedet er svært. Det kan man ikke komme udenom.

Hvordan relaterer dette sig til Sanoma? I Finland er de primære aktører på den kommercielle side af markedet, sammen med selskabet, markedsleder MTV og Warner Bros. Discovery. Alle har flere kanaler og masser af gratis indhold, imellem hvilket der sælges relativt billig reklameplads. Så vidt jeg forstår, er priserne på tv-reklamer i Sverige markant højere end i Finland, og der betales betydeligt mere generøst for indhold end hos os. Schibsted har allerede erfaring fra det svenske marked, men via TV4 er det først nu, det for alvor opstår. Det bliver interessant at se, med hvilken fremdrift den nye ejer vil drive Maikkari (MTV) i Finland, og om fokus i sidste ende vil være mere på TV4. Hos Sanoma følger man helt sikkert dette aktivt.

På inderesTV blev det igen konstateret, at lærings- og medieforretningen sandsynligvis vil blive udskilt før eller siden. Spørgsmålet er primært hvornår. I Turku-regionen har Sanoma åbnet sin egen lokale redaktion, hvilket indikerer interesse for det lokale marked. På baggrund af dette kunne man også antage, at Sanoma sandsynligvis har banket på TS-Yhtymäs dør engang. Indtil videre uden resultat. Hvem ved det. Mere i videoen. Tidsstempler for rækkefølgen nedenfor.

Emner:
00:00 Start
00:15 “Tv-reklamer er ikke på et bæredygtigt niveau”
04:04 Omfordeling af regionale medier – er Ilkka den næste?
06:45 “Der er helt sikkert blevet banket på TS-Yhtymäs døre”
08:24 Mediebranchen spiller primært en birolle i selskaberne
10:44 Reklameindtægter fordeles på ny
12:55 “Sanoma vil en dag udskille medieforretningen”

8 Synes om

Petri har som en flittig proletar samlet Sanomas omfattende rapport i håb om aftenløn. :slight_smile:

Som et resultat af væksten i læringsforretningen og et omfattende effektiviseringsprogram forventer vi, at Sanomas resultat vil vokse betydeligt i de kommende år. Vores tillid til, at resultatvæksten vil realiseres gennem omsætningsvækst, er styrket, mens aktiens værdiansættelse er moderat. Disse faktorer, sammen med Sanomas generelt mere moderate risikoprofil end gennemsnittet, udgør efter vores mening et attraktivt afkast/risiko-forhold. Med denne baggrund og ændringer i prognoserne hæver vi vores kursmål til 10,0 euro (tidligere 9,0 euro) og gentager vores købsanbefaling.

Citat fra rapporten:

image

Sanoma profilerer sig over for investorer som et stabilt udbytteselskab

Med væksten i læringsforretningen har Sanomas investeringsprofil ændret sig betydeligt i 2020’erne. Den mest markante ændring er efter vores mening den delvise erstatning af cykliske reklameindtægtsstrømme med stabile og forudsigelige indtægtsstrømme fra læringsforretningen, hvis rentabilitet også er højere end den traditionelle medieforretning. Som en del af den implementerede strukturelle ændring i omsætning og resultat er aktiens langsigtede risikoprofil efter vores vurdering faldet, og selskabets operationelle rentabilitet og pengestrømsprofil er også forbedret. Gældsætningen sammen med de forhøjede renter æder dog en betydelig del af pengestrømmen på grund af de øgede renteudgifter. På kort sigt bremser dette den tilsigtede uorganiske vækst i læringsforretningen, selvom et fald i gældsniveauet og renterne allerede i indeværende år vil mindske dette pres. Uorganisk vækst kan dog forventes at fortsætte på mellemlang sigt, hvilket efter vores vurdering yderligere vil øge læringsforretningens relative andel.

3 Synes om

Vi talte i dag med Petri om Sanoma i forbindelse med en omfattende rapport :blush:

Tilliden til Sanomas indtægtsvækst er blevet styrket på grund af væksten fra læringsforretningen og et omfattende effektiviseringsprogram. Analytiker Petri Gostowski deler sine tanker om Sanomas nuværende situation.

Emner:
00:00 Start
00:17 Udvikling af læringsforretningen
01:06 Reformer af læseplaner og forudsigelighed
02:45 Betydningen af lokal tilstedeværelse i konkurrencen
03:54 Udsigter for de kommende år
05:57 Situationen for trykte medier
07:53 Konkurrence i mediebranchen
09:45 Muligheder ved åbningen af pengespilmarkedet
12:04 Fokus på vækst i læringsforretningen
12:58 Solar-effektiviseringsprogrammet
14:35 Sanomas udsigter for 2025
16:53 Værdiansættelsesbillede

4 Synes om

Her er Juho Toratin artikel om Sanoma. :slight_smile:

Sanomas rentabilitet understøttes dog af megatrenden inden for digitalisering, som selskabet har formået at udnytte til sin fordel, som det fremgår af sidste års indtjeningsdrivere.

Med hensyn til værdiansættelse er Sanoma-aktien på et attraktivt niveau. P/B-forholdet, der beskriver forholdet mellem aktiekursen og egenkapitalen pr. aktie, er 1,9 for Sanoma. Også EV/EBIT, der beskriver forholdet mellem virksomhedsværdi og 12 måneders driftsresultat, er attraktivt for selskabet med 11,3.

1 Synes om

Blev egne køb afsluttet? Der kom ingen meddelelse i går om egne køb…

Her er Petris forhåndskommentarer, når Sanoma offentliggør sine Q1-resultater på tirsdag. :slight_smile:

På grund af den stærke sæsonbestemthed i læringsforretningen er betydningen af første kvartal for hele året meget lille, og det operationelle resultat forventes at have været negativt som sædvanligt. Konsensusprognoserne for indeværende år ligger omkring midten af den udstedte resultatvejledning, så selskabet forventes at gentage indeværende års vejledning.

3 Synes om

Sanoma bruger nok AI i pressemeddelelsen om regnskabet, når de oversætter teksten fra engelsk til finsk. Så elendig er teksten. Første sætning: ”Sanomas år startede godt, da Learning-resultatet forbedredes sæsonmæssigt i et lille kvartal”.

2 Synes om

Den tid kunne også have været brugt til at dele resultatet på forummet: Sanoma Oyj, osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2025: Suorituskyky parani Learningin vetämänä kausiluonteisesti pienellä vuosineljänneksellä | Kauppalehti

Q1 2025

• Koncernens omsætning var 221,1 mio. euro (2024: 220,9). Learnings omsætning voksede drevet af Holland og Polen. Media Finlands omsætning faldt primært på grund af lavere reklamesalg. Koncernens sammenlignelige omsætningsudvikling var 0 % (2024: 5 %).
  • Koncernens operationelle driftsresultat uden afskrivninger på anskaffelsessummer var sæsonmæssigt negativt, men forbedredes til -18,8 mio. euro (2024: -23,7) drevet af Learning. Learnings resultatudvikling blev understøttet af omsætningsvækst og forbedret omkostningseffektivitet takket være Solar-programmet. Media Finlands resultat var stabilt.
  • Driftsresultatet var stabilt på -31,3 mio. euro (2024: -31,4). Poster, der påvirker sammenligneligheden, var -3,7 mio. euro (2024: 1,5) og bestod primært af strategiske udviklingsomkostninger, herunder omkostninger relateret til Solar-programmet. Afskrivninger og justeringer af anskaffelsessummer var 8,8 mio. euro (2024: 9,2).
  • Det operationelle resultat pr. aktie var -0,17 euro (2024: -0,20).
  • Resultatet pr. aktie var -0,19 euro (2024: -0,18).
  • Den frie pengestrøm forbedredes til -29,6 mio. euro (2024: -43,7), men var dog sæsonmæssigt negativ, som det er typisk for et lille første kvartal. Forbedringen skyldtes primært den positive udvikling i arbejdskapitalen i Learning.
  • Nettoforholdet mellem gæld og justeret EBITDA var 2,4 (2024: 2,9), hvilket er på det langsigtede målniveau (under 3,0).
3 Synes om

Cheføanalytiker Petri har udarbejdet en ny selskabsrapport om Sanoma efter Q1. :slight_smile:

Sanomas Q1-rapports samlede billede vendte til positivt, da begge segmenter overgik vores resultatprognoser en smule. Dette styrker tilliden til den forventede resultatforbedring for indeværende år og yderligere til den rentabilitetsforbedring, der er hjulpet af Learning-effektivitetsprogrammet, når vi ser frem mod næste år. Som afspejling af meget små prognoseændringer og en fremadskridende resultatforbedring i sin bane, reviderer vi vores kursmål til 10,5 euro (tidl. 10,0 euro) og gentager fortsat vores moderat i forhold til de kommende års resultatvækst proportioneret ‘tilføj’-anbefaling for Sanoma. Den seneste omfattende rapport om Sanoma kan læses gratis via dette link.

Citeret fra rapporten:

Sæsonbestemthed viste sig også i pengestrømmen, balancen i god stand

I Q1 udgjorde Sanomas pengestrøm fra driften -21 MEUR, mens den frie pengestrøm efter sædvanlige organiske investeringer, renteudgifter på hybridlån og betaling af lejegæld var -50 MEUR (tidl. 12 mdr. 113 MEUR). På trods af sæsonbestemtheden fortsatte den frie pengestrøm med at forbedres fra året før. Ved udgangen af Q1’25 var selskabets nettogæld 617 MEUR, hvilket svarer til en ganske rimelig faktor på 2,4x i forhold til de foregående 12 måneders justerede driftsresultat (EBITDA). Finansiel position er således klart inden for komfortzonen.

4 Synes om

Her er Juho Torats artikel fra Sanoma, som kan læses på cirka fem minutter. :slight_smile:

Resultatet for første kvartal overgik dog forventningerne og gav især indikationer på en forbedring af Learnings resultatstruktur. Med kvartalsrapporten kan analytikere da også justere deres årsresultatprognoser en smule opad.

1 Synes om

Administrerende direktør Rob Kolkmans gennemgang fra sidste uges generalforsamling. Også medvirkende Sanoma Learning Nordics’ administrerende direktør Kirsi Harra-Vauhkonen og Sanoma Media Finlands administrerende direktør Pia Kalsta. :blush:

4 Synes om

Sanomas direktør Rob kommer til ROAST :fire: den 5.6.! Skarpe spørgsmål fra publikum er velkomne.

9 Synes om

Budskabet ser ikke ud til at interessere mange. :smiley: Det er selvfølgelig også et godt ROAST-spørgsmål, hvorfor det er sådan.

Jeg tænkte på at fiske efter @Ituhippinen, hvilke tanker du og lærerstaben har om digitale undervisningsmaterialer? :stuck_out_tongue: Måske kunne man også få en vinkel ud af dette.

5 Synes om

Godt spørgsmål!

Grundlæggende er der to sider af alt, og det gælder også dette emne.

De gode sider er absolut stræben efter at undgå lærebøger, hvilket reducerer mængden af ting, man skal slæbe med, til kun at omfatte laptoppen. Online-materialer er normalt ret ens i deres teoriindhold som lærebøger, og så varierer opgaverne meget mellem forskellige lærebogsserier. Dette er på et generelt plan.

Det, der fjernt kunne interessere en investor, er, om skolen stadig bevæger sig i en bogløs retning? Med PISA og andre læringsresultater, der konstant falder, ville der så være behov for at trække i nødbremsen og vende tilbage til bog-, hæfte- og blyantstudier? Min egen erfaring som specialpædagog er, at forlagenes digitale materialer passer bedst til dem, der lærer tingene alligevel (= talentfulde elever). Mellemklassen, endsige de svageste, drager efter min mening sjældent fordel af digitale opgaver. Årsagen kunne være den helt traditionelle ‘manglende følelse’. Når du har lavet opgaverne, forsvinder de ud i cyberspace, i modsætning til de noter/svar, du selv har skrevet i et hæfte, som du ufrivilligt ser, når du leder efter et hæfte og en tom side.

Med online-materialer er selvkontrol også et problem: hvordan forhindrer man eleven i at gå til andre hjemmesider? I praksis er problemet skolens, men senere også Sanomas, hvis lærere konstaterer, at undervisningsmaterialets interesse simpelthen ikke kan udfordre en sjov video af en kat, der laver grimasser, når den smager på citron.

Ovenstående er også forbundet med udfordringen om materialets kvalitet. Mit eget ordsprog er, at uanset hvor god jeg er til at undervise i matematik i overbygningen, vil der altid være en indisk videoproducent på YouTube, der forklarer det samme meget bedre. Hvordan forestiller skaberne af digitalt undervisningsmateriale sig overhovedet at klare sig i denne konkurrence i en hurtigt skiftende verden, især når YouTubes materiale er helt gratis? Allerede i dag er noget af undervisningsmaterialet af god kvalitet, men noget er dog helt… Tja, ubrugeligt. :slight_smile:

Min (og min nære referencegruppes) stærke mening er, at digitale undervisningsmaterialer konstant er bagud i udviklingen og slet ikke er med på noderne. Jeg er for eksempel ikke stødt på materiale, der udnytter brugen af kunstig intelligens, som i dag allerede er et ret betydningsfuldt værktøj i elevernes værktøjskasse. Kunstig intelligens producerer også ret kvalitetsrige opgaver efter lærerens anmodning, som derefter kan distribueres til eleverne. Til dette behøves der heller ikke digitale materialer i fremtiden.

Det er nok ikke overraskende, at jeg selv længes efter fysiske bøger. :blush:

Jeg beklager, at jeg ikke kan give en direkte investeringsrelateret tanke, men du spurgte selv! Og du er velkommen til at bede om præcisering, eller hvis der er noget specifikt i tankerne, så skyd løs!

E. Noget andet, der efter min mening fuldstændig kunne erstatte f.eks. Sanomas digitale undervisningsmaterialer, er ‘Studeo’. Det er faktisk alt det, en lærer kan ønske sig af online-materialer, når de er tvunget til det: færdige materialer, en stor del af opgaverne er selvrettende, det opdateres konstant, og nye kurser kommer ofte. Redigeringsmulighederne for læreren er virkelig omfattende, kundeservicen er i top (fra et rigtigt menneske), og eleverne kan arbejde i deres eget tempo i henhold til deres egne færdigheder. For eksempel stræber vi på vores skole efter at komme helt over til Studeo og glemme Sanomas og Otavas materialer, som ved siden af Studeo er stive relikvier. @Verneri_Pulkkinen (dette kunne give anledning til et spørgsmål, hvis du orker at sætte dig ind i den pågældende tjeneste overfladisk!) :slight_smile: . Som eksempel koster alle materialer til overbygningen (til næsten alle fag) i alt 42,5 €/elev/skoleår i Studeo.

E2. Lad os også tilføje en tanke om antallet af børn.

image

Fødselstallet og dermed antallet af nye skolebørn er i frit fald. Hvad betyder dette for TAM’s undervisningsmaterialer? Hvis de, der er født i 2009, og som der blev født omkring 60.000 af det år, nu afslutter grundskolen. Hvis dette sammenlignes med de omkring 46.000 elever, der starter i skole næste år, er der en ret stor forskel, og tendensen er nedadgående. Hvem skal man så sælge undervisningsmaterialer til, når der groft sagt ikke længere er børn :slight_smile:

8 Synes om

Jeg vil også kaste mit spørgsmål ind i spillet som en, der arbejder inden for uddannelsessektoren. Jeg har dog ikke fulgt Sanoma i et par år, hverken som lærer eller investor, så det kan være, at jeg har misset noget.

Altså:

• Hvordan ser Sanoma rollen for gamification som en del af skabelsen af læringsmateriale? Og jeg mener ikke individuelle, separate applikationer, men en narrativ, holistisk læringsoplevelse.

• Er f.eks. Duolingo en trussel eller en mulighed?

• Skal læringsmateriale kun laves B2B, altså til skoler, eller kunne et direkte B2C-marked være en mulighed?

Jeg ser selv, at der f.eks. er mange ligheder mellem traditionelt spil og læring med hensyn til kognition. Spil er meget dygtige til at optimere spillerens færdighedsniveau og de dertilhørende belønningsmekanismer. Min egen opfattelse er, at man i læring – når det er veloptimeret – kan opnå de samme følelser, og det er en uudnyttet ressource i brugen af skærmtid i forhold til f.eks. forældres incitamenter.

PS. Hvis der er nogle dygtige, entreprenante spiludviklere på forummet, må I gerne sende en besked :smiley:

6 Synes om

Jeg havde selv også tænkt mig at skrive om spilificering!

Som branche føler jeg, at digitalt materiale på et tidspunkt skal bevæge sig i denne retning, hvis man vil forblive konkurrencedygtig.

Jeg oplever som et problem (vi lavede en lille spørgeskemaundersøgelse om dette i skolen, N=250 elever), at eleverne finder spilbaserede læringsoplevelser virkelig kedelige. Årsagerne til dette var bl.a. forældet grafik, at spillene ikke tjener som en “ægte” spiloplevelse, og denne konflikt gør, at de ikke rigtig interesserer sig for det. De foretrækker at spille deres egne yndlingsspil, når de spiller, og ikke dårlige forsøg på at engagere eleverne.

På den anden side er gode eksempler på spilificering f.eks. Duolingo eller Blooket! Disse bliver stadig brugt af vores elever med semi-motivation, selvom de også begynder at være lidt udslidte. I undersøgelsen ønskede eleverne også et Pokemon GO-lignende læringsspil, hvor “hjemmearbejde” kunne laves i forbindelse med gåture eller anden bevægelse. Et stort thumbs up til det!

Det er ikke direkte relateret til dette, men Minecraft er et fantastisk spil, som kunne sniges ind i undervisningen i næsten alle fag. :grin:

7 Synes om

Dette er efter min mening netop problemet, at der laves dårlige ting. Fra min egen boble set, ville jeg se en betydelig stor forretningsmulighed i at lave virkelig højkvalitets læringsspilmateriale. Efter min mening kunne det være revolutionerende selv for menneskets evolution.

Jeg lavede engang en lille (n>200) markedsundersøgelse om emnet, hvor det blev klart, at forældre ville være villige til at give deres børn ugentlige lommepenge via et læringsspil, der ville støtte barnets læring. Dette bekræftede min opfattelse af intensiver.

Der er endnu ikke kommet nogen beskeder.

5 Synes om