Her er mine kommentarer. Kort sagt: prisen er god, og pengene bruges til egne køb. Nu krydser vi bare fingre for, at IPO’en kommer succesfuldt i mål ![]()
Hvad angår Sampo, er jeg enig med dig, men jeg kan ikke acceptere en let holdning til at dræne pensionskasserne og give dem til politikere, som intet forstår om penge. Godt malkende køer sælges ikke for at dække forbrugsgæld, medmindre det er absolut nødvendigt.
Efter min mening er ingen af dine alternativer berettiget, men tværtimod bør statens indtægtsside støttes, udgifterne beskæres, og pensionsopsparingen bør snarere øges end mindskes. Hele spørgsmålet om at opgive to nødvendige ting er absurd.
Hej!
Jeg undrer mig gang på gang over den enorme iver efter at købe egne aktier. Hvis Sampo nu også gav en klar mulighed for et højere udbytte, ville det potentielt føre til en mere positiv anbefaling? Jeg spørger bare.
Forenklet og kort:
- Tilbagekøb af egne aktier er en mere skatteeffektiv måde at udlodde overskud til ejerne på.
- Dette gør tilbagekøb altid til en bedre måde at udlodde overskud på, MEDMINDRE aktien er overvurderet.
- Udbyttet i Sampo er allerede ret betydeligt, og tilbagekøb af egne aktier reducerer antallet af aktier, som udbyttepuljen fordeles på → på lang sigt et voksende udbytte, et faldende antal aktier, og tadaa, udbytte pr. aktie vokser = dit modtagne udbytte vokser også, selvom Sampos udbetalte udbytter ikke vokser mere end et bestemt beløb på kort sigt. Alle vinder, både de klogere, skatteoptimerende investorer og udbytte-entusiasterne.
Det er nok ikke relevant for denne tråd, men helt ærligt, det er svært at forstå, hvorfor finnerne altid har så stor trang til at betale skat ved enhver lejlighed. Udbytte-iver er igen en af de faktorer, der uundgåeligt mindsker langsigtet velstand på individ- og nationalt niveau. Sampo ville sandsynligvis ikke have midlerne til at investere pengene mere effektivt i forretningen, men overskudsfordelingen kan udføres så meget smartere end at pumpe udbytter fra ejerens baglomme til forlommen.
REDIGERING: stavefejl osv.
Noba noteres i Stockholm Iso listautuminen tulossa Tukholman pörssiin – Rahaa luvassa Sammon osakkeenomistajille | Kauppalehti
Et fordelt overskud er først rigtigt i investorers lomme, når det er udbetalt som udbytte, eller hvis tilbagekøb af egne aktier muligvis har hævet aktiekursen, og aktierne er blevet solgt.
Efter min mening er det lidt haltende at hævde, at penge i virksomhedens kasse er ejernes penge. Skattemyndighederne og andre myndigheder ville nok være lidt uenige. Dette er vigtigt, fordi en fugl i hånden er bedre end ti på taget. Sammos største ejere får sandsynligvis udbyttet skattefrit, og småinvestorer ejer dette via fonde eller en Aktiesparekonto (OST), så den skatteeffekt er lidt overdrevet.
Redigering:
BEMÆRK! Jeg er ikke imod tilbagekøb af egne aktier, og det er fantastisk, at Sampo gør det, samtidig med at de udbetaler et voksende basisudbytte ![]()
“Et udbetalt overskud er reelt først i investorernes lomme, når det er udbetalt som udbytte.”
Virksomhedens værdi falder typisk med udbyttets størrelse på ex-udbyttedagen - det såkaldte udbyttedyk. På dette grundlag er kontanterne på virksomhedens konto det samme, som hvis pengene allerede var på ejerens konto.
Jeg synes, det er godt, hvis en virksomhed kan gøre lidt af det hele i et passende forhold. Udbytter, tilbagekøb af egne aktier og derudover vækst. Sampo har formået at dække alle disse.
Nej. Tilbagekøb af egne aktier hæver ikke, og bør heller ikke hæve eller sænke kursen, som mange fejlagtigt forestiller sig. Kursen forbliver helt konstant ved tilbagekøb af egne aktier. I begge tilfælde falder markedsværdien, fordi virksomheden pumper kontanter ud. Fordelen for investoren (der ikke sælger) er en voksende ejerandel, hvor virksomhedens kasse byttes til et mindre antal aktier. Hvis kursen steg, ville der opstå mere formue i processen. Dette sker ikke. Kursfald og -stigninger skyldes normale markedsbevægelser. Ved udbytte falder kursen derimod med udbyttets størrelse, og man får flere penge i hånden, også skattevæsenet. Ejerandelen vokser ikke.
Ved udbytte: kursen falder, du får kontanter, skattevæsenet får kontanter, ejerandelen ændres ikke
Ved tilbagekøb af egne aktier: kursen forbliver den samme, du får ikke kontanter, skattevæsenet får ikke kontanter, ejerandelen stiger
Omkring 95% af investorerne, også de uddannede gelhår, forstår dette forkert. Fortsættelse her, da dette nok ikke længere er Sampo-specifikt:
Tak til Paapaa for fornuftens stemme, som altid ![]()
Begrundelser i den tråd, du linkede til.
Man får heller ikke gavn af udbyttet; aktiens værdi falder med det samme beløb
Her går vi igen, når Sampo-diskussionen igen løber løbsk i udbytte vs. tilbagekøb af egne aktier-debatten.

Venligst læg svarene om dette emne om udbytte vs. aktietilbagekøb direkte i den tråd, der blev linket til for et par beskeder siden, så vi ikke behøver at have den samme diskussion igen i denne tråd. Når I citerer, vil den citerede person få besked om, hvilken tråd svaret gik til.
Meddelelsen slutter. Tilbage til Sampo.
Tak for påmindelsen, jeg har allerede slettet min egen.
Én Sampo-specifik ting dog, da Sampo efter min mening viser et godt eksempel på fleksibel brug af aktietilbagekøb og udbytte i overskudsfordelingen ved at meddele, at de stræber efter et stigende udbytte, der udbetales fra et stigende resultat, og derudover afvikles overskydende kapital gennem aktietilbagekøb i stedet for tidligere års store udbytteudbetalinger.
Jeg anser den måde, Sampo (Mirko) kommunikerer på, for at være ret god, fordi den er forudsigelig uanset ejerens strategi. Virksomheden fortæller, hvad den stræber efter at gøre, og ejeren (kandidaten) kan på baggrund af den modtagne information beslutte, om Sampo passer til deres portefølje eller ej.
Fra min side takker jeg som ejer, der har været med siden 18 euro, for en god overskudsfordelingspolitik og dens klare kommunikation, samt for det vigtigste, nemlig en bæredygtig værdiskabelse på lang sigt. Sampo er let at eje, og man kan søge spænding i livet et andet sted.
Meddelelse fra Sampo om indfrielse af gamle obligationer og udstedelse af nye. Spørgsmålet er en helt normal operation som en del af selskabets kapitalforvaltning. I praksis opnår man ved at udskifte den i solvensberegningen mindre værdifulde tier2-kapital med mere værdifuld tier1-kapital mere manøvrerum med henblik på udbyttefordeling (NOBA’s frasalg nærmer sig). Derudover ønsker man naturligvis at være i god tid med refinansieringen af store obligationer. Dette har absolut ingen betydning for Sampos tal eller case.
Pressemeddelelse: Sampo julkistaa takaisinostotarjoukset Tier 2 -joukkovelkakirjalainoistaan ja suunnittelee laskevansa liikkeeseen uuden Tier 1 -joukkovelkakirjalainan - Inderes
Btw, min meme fra fredag var vist min mest populære Sampo-kommentar siden jeg vendte tilbage fra sabbat ![]()
RT1-lånet blev prissat under stor efterspørgsel. Renten fastsattes til 5,250 procent.
Efter min mening var en interessant kuriositet, at de primært udbød længere Tier 2 lån. Jeg ved så ikke, om de opfattede det som relativt undervurderet, eller om det netop var en større “refi-mur” end tidligere forfaldende/callable..
Det længere lån er faktisk på en milliard (det kortere 500 millioner), så vi mindsker gerne refinansieringsrisikoen for det ![]()
Nobas noteringspuljes pris er netop blevet bekræftet til 35 milliarder SEK. Heraf ville Sampos ca. 19 % være lidt over 600 millioner €. Det vil sige, når udbuddet er lykkedes, og Sampo har trukket sig ud af Noba. Frasalg påvirker også Sampos solvenskrav - som @Sauli_Vilen bemærkede i sin analyse. Så der kan frigives mere “manna” til f.eks. køb af Sampos egne aktier, end de lidt over 600 millioner €.
Husk på, at Sampo ikke sælger hele sin beholdning nu, men cirka 20-25% af sit ejerskab afhængigt af efterspørgslen.
Nu havde i hvert fald Blumma en overskrift om, at NOBAs udbud var mange gange overtegnet. Det vil sige, at ifølge Saulis tabel ville den andel, der stadig ville tilfalde Sampo efter IPO’en, være de 14,1%.